Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 8650
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hei, lurer på hva slags plast som tåler best alkohol. Ca 50%.

Skulle hatt en 10L bøtte så fort som mulig, vil bøttene f.eks Clas Ohlson fungere? Det er brukt "Næringsmiddelgodkjent materiale." står det.

Takk for svar!
Sist endret av Osteper; 11. mars 2014 kl. 21:10.
Kansje dumt spørsmål, men hva mener du med tåler alkohol?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kansje dumt spørsmål, men hva mener du med tåler alkohol?
Vis hele sitatet...
Altså slik at plasten ikke løser seg opp blander seg med spriten.
Ikke helsefarlig med andre ord.
Sist endret av Osteper; 11. mars 2014 kl. 21:13.
All plast man bruker til oppbevaring "tåler" alkohol, men enkelte plasttyper kan bli skjøre. Næringsmiddelgodkjent plast kan oppbevare 96% etanol på ubestemt tid uten problemer.
Ja ok, Bare aldri tenkt på den delen der før, men har da oppbevart sprit som er mye sterkere enn 50% uten at det har gått utover min helse eller plasten for den del.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
All plast man bruker til oppbevaring "tåler" alkohol, men enkelte plasttyper kan bli skjøre. Næringsmiddelgodkjent plast kan oppbevare 96% etanol på ubestemt tid uten problemer.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Gjelder dette uansett hva slags farge plasten måtte ha? Tenker på evt. fargemidler.
Jeg oppbevarte karsk på ei trebøtte en gang, og den tålte ikke alkohol. Tok ikke lange tiden før den begynte å være ekkel med de andre bøttene og tafse på potteplantene.

Litt mere særiøst: Er det plastbrenner du skal lage? Jeg brukte en normal hvit bøtte i næringsmiddel-godkjent plast, og den varte i alle 3 årene jeg hadde plastbrenneren, uten at den ble sprø eller fikk andre defekter.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg oppbevarte karsk på ei trebøtte en gang, og den tålte ikke alkohol. Tok ikke lange tiden før den begynte å være ekkel med de andre bøttene og tafse på potteplantene.

Litt mere særiøst: Er det plastbrenner du skal lage? Jeg brukte en normal hvit bøtte i næringsmiddel-godkjent plast, og den varte i alle 3 årene jeg hadde plastbrenneren, uten at den ble sprø eller fikk andre defekter.
Vis hele sitatet...
Er akkurat det jeg er redd for, den potteplanta.

Litt mer seriøst: Ja er det. Har det noe å si om det er farge på bøtta?
Sitat av Osteper Vis innlegg
Takk for svar! Gjelder dette uansett hva slags farge plasten måtte ha? Tenker på evt. fargemidler.
Vis hele sitatet...
Ja, den tåler det fortsatt.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Litt mer seriøst: Ja er det. Har det noe å si om det er farge på bøtta?
Vis hele sitatet...
I oppskriften på plastbrenneren jeg brukte stod det at jeg burde velge en bøtte i nøytral farge. Men som de andre sier her, en næringsmiddel godkjent bøtte er good to go uansett som den er hvit eller sjokkrosa, den vil ikke miste farge i spriten din.
Du får kjøpt 10 literskanner på europris. Let i bryggeavdelungen. Det er samme type som skyleveske kanner...som mange bruker til 96% vin
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil bare skyte inn at vanlige brusflasker kanskje ikke er ideelle for langtidsoppbevaring. Fant en over 10 år gammel flaske med hjemmebrent på brusflaske, den måtte vi tømme ute i en kum.
kjedelig streiting
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
All plast man bruker til oppbevaring "tåler" alkohol, men enkelte plasttyper kan bli skjøre. Næringsmiddelgodkjent plast kan oppbevare 96% etanol på ubestemt tid uten problemer.
Vis hele sitatet...
Og dette har du kilder på?
Det beste å bruke til plastbrenner er PP plast. Det står vanligvis under bøtta hvilken plast det er.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av akkey Vis innlegg
Du får kjøpt 10 literskanner på europris. Let i bryggeavdelungen. Det er samme type som skyleveske kanner...som mange bruker til 96% vin
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å lage 96% vin i det hele tatt. All vin er gjæret druesaft og kan i utgangspunktet ikke få mer enn 14 – 15 % alkohol. Gjærsoppen dør når alkoholinnholdet når 15 %. For å nå høyere prosent, må man tilsette sprit. Den sterkeste spriten du kan få tak i er 96% alkohol, og blander du dette med vin, vil alkoholprosenten gå ned.
Sist endret av Relevant; 10. juni 2014 kl. 17:34.
Vi har nu brukt 0.5 og 1.5 brusflasker i plastikk til hjemmebrent her oppe i Nord-Norge der jeg bor over leeengre tid og jeg tipper at dere gjør det over alt ellers også, aldri vært noe problem selvom glass med ordentelig forsegling/pakning alltid er en fordel for lagring over lengre tid.

Var standard når vi var ungdom å dra på fest med en 0.5 sprite flaske i baklomma.
Sist endret av Hutch; 10. juni 2014 kl. 17:49.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ikke mulig å lage 96% vin i det hele tatt. All vin er gjæret druesaft og kan i utgangspunktet ikke få mer enn 14 – 15 % alkohol. Gjærsoppen dør når alkoholinnholdet når 15 %. For å nå høyere prosent, må man tilsette sprit. Den sterkeste spriten du kan få tak i er 96% alkohol, og blander du dette med vin, vil alkoholprosenten gå ned.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det var en skrivefeil!?
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Tror kanskje det var en skrivefeil!?
Vis hele sitatet...
Lest verre ting, som ikke er skrivefeil, så tenkte å informere litt, siden jeg ikke liker at myter oppstår, + kommentaren min var kanskje lærerik for noen, så helt meningsløs var den altså ikke.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ikke mulig å lage 96% vin i det hele tatt. All vin er gjæret druesaft og kan i utgangspunktet ikke få mer enn 14 – 15 % alkohol. Gjærsoppen dør når alkoholinnholdet når 15 %. For å nå høyere prosent, må man tilsette sprit. Den sterkeste spriten du kan få tak i er 96% alkohol, og blander du dette med vin, vil alkoholprosenten gå ned.
Vis hele sitatet...
Tror nok han refererte til at flere der ute lager hjemmebrent, og lagrer det på sånne dunker.

Når vi først er inne på feilinformering, tar egentlig du også feil. Det er fint mulig å lage 100 %(egentlig 99,99...%, helt rent blir det jo aldri) etanol, men det høyeste du får ved fraksjonsdestillering er 96%. For å få 100% må du ty til andre metoder enn destillering for å fjerne vannet