Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5826
Stormes innlegg satte meg igang med å tenke igjen. Dette er hva jeg synes er galt med skolen.

Jeg kan selfølgelig ikke bestemme over hva som svares i denne tråden, men jeg håper dere i størst mulig grad svarer på hva dere er uenige om og siterer meg/hverandre istedenfor at tråden degenerer til frittstående innlegg med synsing.


-----

Hva er galt med skolen?

Administrasjonen: En fryktelig stor prosentandel penger går med til administrative stillinger. Mye på skolene, men enormt mye i utdanningsdepartementet og i fylkene. Disse stillingene er i det store og hele direkte konter-produktive, fordi de innebærer at de av oss som ønsker å gjøre noe nyttig er stuck med å dokumentere, sende søknader og oppdatere oss på regelverk. All beslutningsmyndighet er byråkratisert og flyttet oppover i systemet. Det er helt fuckings idiotisk.

Kravsetting. Problemelever taes ikke ut av klassene, fordi de angivelig har gått av å sosialiseres. Dette innebærer at arbeidsmiljøet på veldig mange skoler blir særdeles dårlig. Det må på mye tidligere stadium settes mye strengere krav til oppførsel. De drop-outene vi ser på videregående nå er fordi det er første gang elevene blir satt noen som helst krav til, og mange opplever plutselig å ikke strekke til. Vi må akseptere at middelmådige og flinke elever har nøyaktig lik rett til å bli utfordret og hjulpet som de dårlige!

Damene: Det to forrige problemene er sterk bundet sammen det overhengende problemet til skolen; mangelen på mannlige verdier. Beslutninger tas av barnehagetanter som ikke er i stand til å ta tøffe valg. Som lærer lærer du dette fort. Elever må prioteres foran hverandre noen ganger, og du kan ikke redde alle helt alltid. Forsøker du dette taper du.

All debatt preges av "Ja takk, begge deler". Alle vil ha autorative lærere! Alle vil ha kommuniserende lærere! Alle vil ha alt, og ingen er villig til å diskutere hva som er viktigst og ingen er villig til å innse at ting går på bekostning av hverandre. Innfører vi elevrettigheter minsker vi lærerens autoritet. Dette kan noen ganger være ønskelig, men man få for helvete være klar over at alt man gjør også har negative konsekvenser. Alltid.

Regjeringen vil ha sterkere klasseledelse i skolen. Vet dere hva forslaget departmentet kom med var? Rapportingsplikt for lærerene på hvordan de utøver klasseledelse og hvilke grep de har tatt for å være gode klasseledere! Enda mer fuckings rapporting. Det kommer til å hjelpe! Forhåpentligvis blir det ikke gjennomført, men det er så helvetes beskrivende for kontroll- og styringskulturen som sitter i departmentet.

(grunnen til at denne delen fikk tittelen damene er at 75% av utdanningsdepartementet er attraktive velmenende damer rundt 30. Var på kurs der, og kantineturen var fornøyelig)

Skolens hjelpesløshet: Beslutninger om driften av skolen må tas på skolen! Gir du ikke rektorene og administrasjonen muligheter til å påvirke egen arbeidshverdag kommer vi til å fortsette som nå.. med skoleadministrasjon/ledelse som varierer mellom høyst middelmådig og 100% katastrofal.

Hva kan gjøres
Veitafaen jeg. Stem venstre?

Høyre og FRP elsker rapportering og nasjonale prøver, bare se på hva de har gjort i oslo-skolen. SV, AP og SP er forsvarere av dagens barnehagetantesystem.

http://www.skole.no/politikk/venstre.php første kapittel "Slipp skolen fri". Denne er jeg særdeles enig i.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Kan jeg spør deg om hva din rolle i dette er. Du sier "fordi de innebærer at de av oss som ønsker å gjøre noe nyttig..." Jobber du innenfor skolevesenet?

Utenom det synes jeg hele innlegget ditt bærer preg av mannssjåvinisme.
synes også den dame-delen tok litt overhånd av resten av innlegget. Dame-delen er forsåvidt halve innlegget også.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Jobber du innenfor skolevesenet?.
Vis hele sitatet...
ti tegn imellom
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Som lærer lærer du dette fort.
Vis hele sitatet...
Grunden til at jeg droppa ut av skolen et fordi det går alt for sakte fremover i planen.
Lærer jo det samme dag ut og dag inn, siden skolen skal tilpasse seg de som ikke greier og lære.
Satt hele barne og ungdomsskolen og bare kjeda driten ut av meg og gadd ikke og følge med, eller gjøre noe lekser.
Og gikk forsatt ut med ca 4 i snitt fra undomsskolen.
Og da gjorde jeg ikke NOE på skolen, og da mener jeg ingen ting lissom, lå bare og sov egentlig. Og fikk fortsatt 4 i snitt, så noe er galt.
Problemet er for sen vurdering og for svak vurdering. Dersom dette løses, vil konkurranseinstinktet vekkes til live, og man vil også føle man får noe verdi av å få tilbake naturfag-prøven sin, fremfor en kort kommentar av typen "Bra jobba - 5"
Dette er et langt enklere tiltak enn disse du kommer frem til.

De har faktisk studert litt rundt dette med kvinnenes rolle i skolen i dagens samfunn, kontra posisjonen de hadde for 60 år siden. Du hevder her at mannen og hans verdier må synliggjøres mer i skolen. Javel, sier jeg, du kan umulig ha brukt mye tid på dette.
Før i tiden var det vanlig at kvinner ble husmødre. Læreryrket var faktisk den eneste karriereveien for kvinner som ikke var relevant til husarbeid (syerske, vaskehjelp...), og av den grunn var en kvinnelig lærer en veldig mektig person, sett opp mot det faktum at hun manglet penis.
Av den grunn hadde man dyktigere lærere i skolen. Gjennomsnitts-iQ-en har faktisk sunket drastisk, og snittet krymper fremdeles - det er umulig å argumentere mot at læreryrket får mindre og mindre status.

Kanskje vi får begynne med grov kjønnsdiskriminering igjen, så vi mannfolk kan ta toppjobbene, mens damene får nøye seg med å bruke hodet i skolesystemet.
Sist endret av lambador; 9. november 2009 kl. 05:45.
Jeg innrømmer gladelig at begrepsbruker min er unøyaktig, men jeg står for den. Med mannlige verdier mener jeg evnen til å si "hold kjeft", evnen til å si noe som ikke er helt politisk korrekt, noe som begge er egenskaper som finnes rikelig på en hvilken som helst byggeplass i Norge. Det et fokus på "å gjøre", og så lenge du gjør jobben din så blir du invitert på jobbpilsen.

Jeg står også for at kvinnedominerte arbeidsplasser har mer intriger, mer fokuser på følelser og hvem-synes-hva-om-hvem-syndromet. Skolen er nå et klassisk eksempel på dette. Endel skoler er nå like fyllt av intriger som de verste delene av universitetene.. dette er et tegn på at endel mennesker ikke har nok viktige arbeidsoppgaver.
Det er da for all del en grunn til at barnehagene søker mannlige utdannede pedagoger?

På ungdomsskolen hadde jeg en mann og en kvinne som var mine kontaktlærere. Mannen sa "hold kjeft" og kvinnen sa "hold kjeft" - Poenget mitt er at vi hadde to sosiale og kule lærere, men som sa ifra når vi gjorde noe galt.

Søstern min er nå 28 og lærer, ut ifra hva jeg har forstått så er hun ganske radikal i forhold til den skolen hun jobber på i Oslo. Og hun prater om teknikker om hvordan være autoritær(?) men fortsatt være venn med elevene. Elevene mener hun er beinhard, men respektabel.

Tror ikke problemet er at det er for få mannlige lærere, men at det er for mange feministiske.
Vet ikke alt for myye om lærerskolene, men tror jeg kan si at bør være vanskeligere å bli lærer(større krav og allsidighet) friere tøyler som lærer i praksis.

Og disse rapportene betyr ikke en flue... Skal staten sjekke hva en person driver med, så kan man ikke lese fra et ark. Man må være i klasserommet. Og det er en jobb for opplæringsleder på skolen.
Det var det jeg rakk i dag, Takk for meg.
Jeg tror at et av de største problemene i den videregående skolen er forventningen om at elever skal ta ansvar for egen læring. Det fungerer kanskje bra for noen, men veldig mange klarer ikke dette. Jeg jobbet på en VGS når pc-ordningen ble innført. Alle elevene skulle nå ha en laptop i timen. Det førte jo selvfølgelig til at veldig mange satt og surfet, spilte eller chattet i stedet for å følge med.

Jeg tror vi må innse at mange elever i VGS ikke er så ansvarlige som vi skulle ønske og trenger strengere kontroll fra lærer og bedre oppfølging.
Det burde si seg selv at ansvar for egen læring ikke fungerer i praksis. Det fungerer ikke engang ved høyere utdanning.
Selv har jeg brukt skippertaksmetoden siden 8.-klassen. Består eksamener, men merker jo at ting sitter utrolig dårlig. Etter hvert semester angrer jeg skikkelig og tenker at om jeg bare satte av 30min hver dag til lesing, ville det ikke vært noe problem å få toppkarakterer. Men ender alltid opp med å utsette skolearbeid til like før fristen/eksamen.

Jeg prater for meg selv nå, men har inntrykk av at det gjelder mange flere også.

Politikerne må snart innse at den finnes en mellomting mellom latinskole og koseskole.

Men vi så klart se på hva målet til skolen er; er det å få veldig smarte elever på bekostning av noen, eller er det å få flest mulig gjennom slik at de får seg OK arbeid? Alle skryter av Finnland, men man må huske at selvmordsrater ikke er tatt med i resultatene fra nasjonale prøver.
Hvor ser du at vi skal ta ansvar for egen læring?
Jeg trodde alt skulle være fritt og at lærerne kun var der for å vise veien. At de virkelig ga faen, men hjalp oss. Men nei, vi får anmerkninger for å ikke ha gjort leksene. Går man på videregående, synes jeg at man burde forstå at å ikke lære noe er en straff i seg selv. For hva er egentlig det kule i å være dum?

Å gi elever en data er akkurat det samme som å gi en hippie 3kg nyhøstet cannabis, men si at det skal brukes til forskning. It just won't happen!

Hadde ansvar for egen læring blitt satt på spissen, så kan det hende at mange hadde droppet ut til å begynne med. Men etterhvert ville flertallet være med på den realistiske tanken at det ikke skal være for enkelt åleve. Om dere forstår meg.

Strengere kontroll fra lærere er jo det samme som at mor skal dulle enda mer med babyen. Hva har man lært når man er ferdig på videregående da? Dette er tiden da man skal lære å bli selvstendig, mener nå jeg...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det to forrige problemene er sterk bundet sammen det overhengende problemet til skolen; mangelen på mannlige verdier. Beslutninger tas av barnehagetanter som ikke er i stand til å ta tøffe valg.
Vis hele sitatet...
Dette er et gammelt og slitent argument som jeg har sett langt bedre formulert tidligere. Det baserer seg på antagelser om egenskaper ved kjønnene som er antatt universell kunnskap. Alle vet jo hva mannlige verdier er og hvorfor de gjør menn bedre rustet til å ta tøffe beslutninger enn kvinner! Eller ikke.

Jeg tror de aller fleste her har hatt tøffe, kunnskapsrike kvinnelige lærere som hadde banket en mannlig jypling som deg. Og noen som har vært alt for demokratiske. Men gjett hva, de fleste har hatt gode og dårlige mannlige lærere også! Inntil du definerer disse "gitte sannhetene" dine, så er ikke "for mange kvinner" noe argument, for det sier absolutt ingenting. Du må gjerne mene skolen er blitt for demokratisk organisert, men du har fremdeles ikke vist noen årsakssammenheng som gir deg rett til å snakke om "damene", de kvinnelige ansattes utseende eller karakteristikken "barnehagetanter".

Vet dine kolleger eller overordnede at du kaller dem "barnehagetanter" forresten? Har de dårligere utdannelse og gjør en dårligere jobb enn deg? Kan jeg kalle deg barnehageonkel?
Kommer ikke med noe veldig konstruktivt å si fordi jeg ikke orker å blande meg inn i debatten skikkelig, men lufter allikevel tankene mine. Jeg har gått på skole(u.skole og vgs) i Norge og et par andre land. Fra mine erfaringer er Norske skoler veldig bra, spesielt mtp det sosiale miljøet.

Jeg tror grunnen til at norske skoler blir oppfattet som litt dårlige er at folk i Norge har det veldig bra. Det er ikke så store klasseskiller og folk er ikke redde for å måtte slite resten av livet på en lavt betalt lønn uten en gang å få ender til å møtes. Det er ikke slik i Norge. Det må så klart fokuseres på skolen mer, men eliteskoler og karakterer i barneskolen tror jeg ikke er veien å gå. Norge har mye bra for seg når det kommer til skole også, faktisk.
Litt stilig at en som klager over lite machokultur på arbeidsplassen sitter å syter om det anonymt på et nettforum. Brett opp armene å ta saken til et saklig og mer profesjonelt nivå vil jeg tro er mer i "din ånd". Blir jo fort oppfattet som presis den baksnakkingen du er så i mot om du holder på slik her for å få sympati fra en gang på nettet.

Og er det forresten behov for å kunne si "hold kjeft" som du så fint sier til en gjeng barn? Jeg bruker selv ikke slike ord når jeg prater med andre mennesker, synes det er en veldig nedverdigende måte å bli tiltalt på selv, og velger derfor å unngå slike strofer.

Men at det kan gjøres ting bedre på skole osv, ingen tvil, men til hvilken pris? Vi har pr dags dato et ganske godt utviklet samfunn, så noe må jo se ut til å fungere av det vi driver med også. Greit nok at kunnskapsnivået i andre land er høyere på spesifikke fag, men greier de å lage gode samfunn?
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg tror de aller fleste her har hatt tøffe, kunnskapsrike kvinnelige lærere som hadde banket en mannlig jypling som deg. Og noen som har vært alt for demokratiske. Men gjett hva, de fleste har hatt gode og dårlige mannlige lærere også! Inntil du definerer disse "gitte sannhetene" dine, så er ikke "for mange kvinner" noe argument, for det sier absolutt ingenting. Du må gjerne mene skolen er blitt for demokratisk organisert, men du har fremdeles ikke vist noen årsakssammenheng som gir deg rett til å snakke om "damene", de kvinnelige ansattes utseende eller karakteristikken "barnehagetanter".

Vet dine kolleger eller overordnede at du kaller dem "barnehagetanter" forresten? Har de dårligere utdannelse og gjør en dårligere jobb enn deg? Kan jeg kalle deg barnehageonkel?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var ikke like klar og tydelig i hva jeg mente som jeg burde vært. Jeg skrev dog klart at det var snakk om verdier, ikke kjønn. Se mitt forrige svar i tråden for å se klarere hva jeg referte til.

Gamle old-school frøkener har jeg stor respekt for, og de var fanebærere for en ideologi jeg har stor respekt for. De pratet tydelig, klart og sa nøyaktig hva de mente. De var ikke spesielt opptatt av at andre skulle like dem, de konsentrerte seg om å gjøre en god jobb og de var ikke redde for å si noe som andre kunne kanskje oppleve som sårende. De hadde meninger, og det sto for dem åpent. Det er desverre altfor få av dem igjen.

Ja, det finnes endel mannlige lærere på barneskolen. Mitt inntrykk er dog at mange av dem er fanebærere for veldig myke verdier, og passer bedre inn på jentevorspiel enn guttevorspiel.

Mine kolleger har jeg stor respekt for, men jeg er dog i den videregående skolen. Du kan gjerne kalle med barnehageonkel, fordi jeg er nemlig ikke følsom, nærtagende eller manisk opptatt av å ikke støte mennesker. Men ja, mange av kollegene mine gjør en dårligere jobb enn meg. Noen gjør en bedre jobb enn meg også.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Litt stilig at en som klager over lite machokultur på arbeidsplassen sitter å syter om det anonymt på et nettforum. Brett opp armene å ta saken til et saklig og mer profesjonelt nivå vil jeg tro er mer i "din ånd". Blir jo fort oppfattet som presis den baksnakkingen du er så i mot om du holder på slik her for å få sympati fra en gang på nettet.

[...]

Men at det kan gjøres ting bedre på skole osv, ingen tvil, men til hvilken pris? Vi har pr dags dato et ganske godt utviklet samfunn, så noe må jo se ut til å fungere av det vi driver med også. Greit nok at kunnskapsnivået i andre land er høyere på spesifikke fag, men greier de å lage gode samfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg står for mine meninger, og sier rimelig nøyaktig det samme i diskusjoner på læreværelset som her. Man må dog være hakket forsiktigere med generelle diskusjoner om læring i et lærermiljø, fordi kritikk ment generelt kan ofte taes personlig.

Tja, jeg tror norsk skole tildels overlever idag pga tidligere verdier og tidligere kompetanse. Nettopp den gamle frøken-kulturen forsvinner fra barneskolen, det er få kompetente og oppegående mennesker som velger å bli lærere og at vi er inne i en veldig negativ langsiktig utvikling. Avskallingen på videregående og de dårlige resultatene på PISA-testene er kun de første tegnene på en skolekultur som forfaller.

De videregåendeskolene er fortsatt godt drevne. Jeg er usikker på hvor lenge det kommer til å fortsette.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
  • Lærere som ikke har høye nok krav på seg til prestasjon og kunnskapsnivå.
  • Elever fra The Entitlement Generation -- som har vokst opp med mange rettigheter, få krav og en oppfatning om at de er spesielle, unike og generelt verdifulle.
Alle andre faktorer er underordnet.
Uten lærere med kunnskap og elever med evne og vilje til å tilegne seg den, så er det ingen tiltak fra myndighetenes side som har noen egentlig innvirkning.
Sist endret av nso; 9. november 2009 kl. 15:11.
Lurer på om det var Sokrates som sa noe som: Påtvungen kunnskap kommer aldri til å sette seg i sjelen, var i hvert fall det som var ment. Gidder ikke å sjekke det, siden det er hva som ble sagt som var viktig...

Hvis man får elever til å ønske å lære alt det absurde i læreplanen, så hadde skolen vært selve Utopia...
Men jeg klarer ikke å ville lære tysk, når vi sitter å ser på en engelsk youtubefilm. Joda, den handler om fallet av Berlin-muren. Men, hva lærer jeg av det? Hmm, lærer som tysk historie. Men det er viktigere å lære tysk på en interessant måte. Så kan vi lære historie.

Få meg til å virkelig digge tysk, da skal jeg si deg at kunnskapene og karakterene vil gå opp.
[COLOR="Blue"]Skole[/COLOR][COLOR="Red"]fruktordning[/COLOR].
Ja til lærerevaluering og anonym prøveretting!
Lærere er for lite pedagogiske. De må rett og slett bli MYE strengere. Husker i norsktimene på VGS så satt alle og surfet på nettet, så når læreren plutselig hadde gått ut av rommet tok det et par minutt før noen merket det. Og det inkluderer alle de "flinke" elevene som egentlig alltid fulgte med i timen. Elevene må få mer respekt for lærerne! (uten at det går ut over kameratskap som også er veldig viktig, spesielt mtp. mobbing)
"Kravsetting. Problemelever taes ikke ut av klassene, fordi de angivelig har gått av å sosialiseres. Dette innebærer at arbeidsmiljøet på veldig mange skoler blir særdeles dårlig. Det må på mye tidligere stadium settes mye strengere krav til oppførsel. De drop-outene vi ser på videregående nå er fordi det er første gang elevene blir satt noen som helst krav til, og mange opplever plutselig å ikke strekke til. Vi må akseptere at middelmådige og flinke elever har nøyaktig lik rett til å bli utfordret og hjulpet som de dårlige! "

Denne støtter jeg deg 100% i!

Jeg regner meg selv som en ganske flink elev og jeg er lei av at 4 -5 personer i klassen alltid skal ødelegge for de andre, med å bråke og styre.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum
Ja, jeg var ikke like klar og tydelig i hva jeg mente som jeg burde vært. Jeg skrev dog klart at det var snakk om verdier, ikke kjønn. Se mitt forrige svar i tråden for å se klarere hva jeg referte til.
Vis hele sitatet...
Du skrev dog klart at det var snakk om "mannlige verdier", ikke kjønnsnøytrale verdier. I innlegget du peker til sier du bare at du gladelig innrømmer at begrepsbruken din var unøyaktig, men at du står for den. Videre påstår du at det er konstruktivt å be elever holde kjeft, å uttale seg politisk ukorrekt og å tråkke på andres følelser. Hva fabler du om egentlig?

Jeg hadde flere lærere som gjennom holdningene du presenterer minner en hel del om deg, DumDiDum. Slik jeg husker det var det dere som var problemet med skolen.
Det er greit nok at du "står for dine meninger", men i en debatt er det faktisk ikke et relevant svar. Det er helt sykt hva slags pakk som får bli lærere.
I syvende klasse hadde vi en mattelærer som hadde strøket TRE ganger i matte. Hun regnet ikke engang ut svarene, hun bare spurte meg - klassens beste selvfølgelig, og antok at jeg hadde rett. Det hente sikkert flere ganger at det antatte svaret var feil, men det kunne ikke hun vite. Dette er ALT for dårlig, jeg mener selv at dette hemmer min utdannelse når man selv sitter der i syvende klasse og er bedre en sin egen lærer.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Du skrev dog klart at det var snakk om "mannlige verdier", ikke kjønnsnøytrale verdier. I innlegget du peker til sier du bare at du gladelig innrømmer at begrepsbruken din var unøyaktig, men at du står for den. Videre påstår du at det er konstruktivt å be elever holde kjeft, å uttale seg politisk ukorrekt og å tråkke på andres følelser. Hva fabler du om egentlig?

Jeg hadde flere lærere som gjennom holdningene du presenterer minner en hel del om deg, DumDiDum. Slik jeg husker det var det dere som var problemet med skolen.
Det er greit nok at du "står for dine meninger", men i en debatt er det faktisk ikke et relevant svar. Det er helt sykt hva slags pakk som får bli lærere.
Vis hele sitatet...
Har du mensen?

Menn og kvinner er forskjellige ja. Mannsdominerte arbeidsplasser har veldig forskjellig dynamikk fra kvinnedominierte arbeidsplasser... på godt og vondt.

Jeg sier ikke at man skal tråkke på andres følelser. Jeg sier at man skal ikke være livredd for å gjøre det. I en klasseromsituasjon vil man alltid prioritere, fordi man kan ikke få i pose og sekk. Bruker man mer tid på en elev blir det mindre på de andre. Må jeg være streng mot en elev for å sørge for at resten får arbeidsro gjør jeg dette. Hensynet til klassen som helhet må noen ganger gå på bekostning av enkeltindividet.. alternativet er nemlig kaos.
Hmm, som jeg forstår så er det ikke Hold kjeft, din kødd. Men et brutalt tiltak for å irettesette elever.
Har selv flere lærere som sier at nå må vi for all del holde kjeft. Godtar man ikke at lærern går rett på sak, så tar man ting alt for nært seg...
Bra at du lager en Post jeg kan forøverig si jeg er enig din beskrivelse av skole systemet slik det er i dag(desverre..mye burde vært andeledes!)
Men en ting jeg legger merke til er at du ikke nevner pengeforbruket til skolene/komunene, det jeg har reagert mest på i gjennom min skolegang er pengefordelingen og prioriteringene som de bestemte skolene/komunene gjør.

Ta f.eks: min barne-skole Eiksmarka, da jeg gikk der brukte de hudrevis av tusen kroner på kunst og utsmykking på skolen, mens elevene måtte skrive på gråpapir og når lærere ble syke så hendte det at vi ikke fikk vikarer osv.
her kan dere se noen av kunstverkene skolen har brukt masse penger på:Eiksmarkaskole
noe av det skolen har brukt mest penger på er en teit lydharpe/bråkete kunst som forstyrrer elevene pga lyd hvis det blåser. en annen ting er en granitt firkant som er plasert midt i skolegården som er 1x1x1 meter og kostet skjorta, og så en annen ting er en hel vegg med fliser i alle mulig farger som sikkert må ha kostet mye. hva kan jeg si..jeg blir bare oppgitt
Min store løsning på dette er å privatisere mer. Med privatisering kommer også høyere lønninger, noe som gjør lærerne mer "engasjerte" i jobben sin. På alle de offentlige skolene jeg har gått på har jeg fått inntrykket av lærerne ikke bryr seg en døyt om hva elevene gjør på eller lærer. De er rett og slett likegyldige og lei av jobben sin. Det inntrykket har ihvertfall jeg fått av stakkarslige lærere som jobber for kommunen.

Da jeg begynte på privatskole ble alt så sinnssykt mye bedre! Jeg følte at lærerne ville hjelpe meg, og at de faktisk brydde seg om hva vi lærte på skolen. Jeg fikk ihvertfall et ekstremt bra inntrykk av den private skolen, og alle jeg kjenner sier det samme.

Privatisering av skoler fører også til noe bedre i den offentlig sektoren, da de får mer konkurranse og kommunene er nødt til å gjøre sine skoler bedre for å klare å holde følge med den private. For jeg sier for all del ikke at vi skal privatisere alt, det ville ødelagt mye av poenget, men litt privatisering må til for å holde ting sammen - uansett om det er skoler eller sykehus.
Ja helt enig Boo-Boo, lærerne burde hatt mye bedre lønn. Ta f.eks spania der får lærerne like bra lønn som en professor (mener å huske det var slik , tar jeg feil her?)
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Da jeg begynte på privatskole ble alt så sinnssykt mye bedre! Jeg følte at lærerne ville hjelpe meg, og at de faktisk brydde seg om hva vi lærte på skolen. Jeg fikk ihvertfall et ekstremt bra inntrykk av den private skolen, og alle jeg kjenner sier det samme.

Privatisering av skoler fører også til noe bedre i den offentlig sektoren, da de får mer konkurranse og kommunene er nødt til å gjøre sine skoler bedre for å klare å holde følge med den private. For jeg sier for all del ikke at vi skal privatisere alt, det ville ødelagt mye av poenget, men litt privatisering må til for å holde ting sammen - uansett om det er skoler eller sykehus.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber på en privatskole. På skolen min er lønna den samme (dvs, faktisk hakket lavere, men den skulle vært den samme), og det samme er mer eller mindre sant for de andre privatskolene også. Dette gjelder bare de offentlige godkjente og støttede privatskolene, og ikke skolene som tilbyr kun tilbyr undervisning hvor du må eksamen som privatist selv etterpå.

Grunnen til at endel gode lærere kommer til disse skolene mistenker jeg dog er noe av samme grunnen til at jeg endte opp her.. man får i større grad friheten til å være flink. Det er mindre kollegier, det er ingen som blander seg opp i undervisningen din, du har reell innflytelse på hverdagen din og det er mye enklere å samarbeide på tvers imellom fagene.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg jobber på en privatskole. På skolen min er lønna den samme (dvs, faktisk hakket lavere, men den skulle vært den samme), og det samme er mer eller mindre sant for de andre privatskolene også. Dette gjelder bare de offentlige godkjente og støttede privatskolene, og ikke skolene som tilbyr kun tilbyr undervisning hvor du må eksamen som privatist selv etterpå.

Grunnen til at endel gode lærere kommer til disse skolene mistenker jeg dog er noe av samme grunnen til at jeg endte opp her.. man får i større grad friheten til å være flink. Det er mindre kollegier, det er ingen som blander seg opp i undervisningen din, du har reell innflytelse på hverdagen din og det er mye enklere å samarbeide på tvers imellom fagene.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert rett, jeg vet bare at lærerne på den private skolen jeg gikk på fikk litt bedre lønn enn offentlig skoler (sjekket det til og med selv på skattelistene). Jeg gikk da på akademiet vgs som jeg tror er offentlig godkjent og støttet som du sier.

Men ja - hele poenget var vel egentlig at det faktisk er bedre lærere på private skoler enn offentlige, så poenget mitt står fortsatt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Har du mensen?

Menn og kvinner er forskjellige ja. Mannsdominerte arbeidsplasser har veldig forskjellig dynamikk fra kvinnedominierte arbeidsplasser... på godt og vondt
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke mensen. Er det relevant? Kan jeg i samme slengen spørre om du er litt grinete på barnehagetanter, damer og smårips fordi du ikke får pult?

Hvordan spesifikt er menn om kvinner forskjellige i så måte at det konkret påvirker kvaliteten på arbeidet som utføres i Norges skoler? Hvordan gir disse forskjellene seg til kjenne i det faktiske arbeidet? Jeg merker meg at de kvalitetene du har fremhevet som mannlige og kvinnelige er ganske tåpelige generaliseringer, og at du også i tillegg selv har gitt eksempler som viser at disse ikke er kjønnsbestemte, men forekommer i "feil" kjønn.

Jeg vet ikke i hvilke fag du underviser (altså hva du er spesielt egnet til å uttalte deg om), men som du sikkert forstår virker det for meg som om dette ikke helt var din arena.
Sist endret av Mullah; 9. november 2009 kl. 20:14.
Lærere og lektorer bør bli bedre i den grad at de får mer utdanning. Likeså, bør læreren også få høyere lønn, slik at det faktisk er attraktivt å være lærer. Og autoriteten må også tilbake til læreryrket. I dag er det slik at elevene kan tråkke på lærerne uten at noe skjer. Men når tullinger og myke personer fra SV skal styre landet vårt er det ikke rart alt går til helvette med skolen. http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1406174.ece
Sitat av Mullah Vis innlegg
Nei, jeg har ikke mensen. Er det relevant? Kan jeg i samme slengen spørre om du er litt grinete på barnehagetanter, damer og smårips fordi du ikke får pult?
Vis hele sitatet...
Ja det kan du; nei.
Hvordan spesifikt er menn om kvinner forskjellige i så måte at det konkret påvirker kvaliteten på arbeidet som utføres i Norges skoler? Hvordan gir disse forskjellene seg til kjenne i det faktiske arbeidet?
Vis hele sitatet...
Kvinner er som helhet mer opptatt av hva kollegene sine synes om dem og er mer opptatt av å framstå som flinke. De er også generelt mye flinkere til å backe opp kolleger og være obs på andres følelser. De vil oftere være mer forståelsesfulle ovenfor elever, og vil for det meste instiktiv velge mindre konfliktorienterte løsninger enn menn. Det finnes haugevis av unntak til disse regelene, men ikke nok til at trenden ikke finnes.

Jeg mener ikke at det jeg klassifiserer som mannlige verdier på noen måter er bedre enn de jeg klassifiserer som kvinnelige, men jeg mener at en miks er særdeles mye bedre enn det enorme fokuset på forståelse, mykere verdier og det jeg anser som naivitet som har preget den norske skolen over lang tid nå.
Jeg merker meg at de kvalitetene du har fremhevet som mannlige og kvinnelige er ganske tåpelige generaliseringer, og at du også i tillegg selv har gitt eksempler som viser at disse ikke er kjønnsbestemte, men forekommer i "feil" kjønn.
Vis hele sitatet...
Ja, det er definitivt tåpelige generaliseringer og kun ment brukt i denne debatten. Jeg mener ikke at mannfolk generelt har disse verdiene. Jeg mener at mannfolk flest oftere har verdier lignende disse enn kvinnfolk, og jeg mener at disse betegnelsene er gode betegnelser for å beskrive fenomen jeg har observert i skolen.

Seriøst, si hva du vil, men barnehager og byggeplasser har forskjellig sosiale miljø.

Mennesker utdannet innen sosialantropologi/pedagogikk har en del generelle trekk som jeg finner særdele naive og virkelighetsfjerne. Hva er egentlig erfaringsgrunnlaget ditt som gjør at du kan så ekstremt bastand forkaste mine erfaringer med skoleverket? Jeg har direkte erfaring med begge grupper, og min erfaring er at de har endel felles særtrekk.
Jeg vet ikke i hvilke fag du underviser (altså hva du er spesielt egnet til å uttalte deg om), men som du sikkert forstår virker det for meg som om dette ikke helt var din arena.
Vis hele sitatet...
Geografi, naturfag, diverse mattefag og IT. Jeg har også grunnfag sosial antropologi.

Du henger deg opp i bagateller, og legger mer i ordene mine enn jeg gjør. Det er en grunn til at jeg skrev en separat post hvor jeg tydelig skrev hva jeg referte til som "mannlige" og "kvinnelige" verdier.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du har bevisst brukt tåpelige generaliseringer som du bastant står bak og sitter således igjen med en like tåpelig debatt, i mine øyne ihvertfall.
Jeg forkaster ikke dine erfaringer, men de konkrete konklusjonene du drar i denne tråden som følge av dine erfaringer. Det er en kjensgjerning at observatøren ikke kan utelukkes i beskrivelsen av observasjonene. Det du beskriver er (som du tilsynelatende vet) ikke objektiv sannhet, men snarere et verdenssyn nedarvet fra mannlige geriatriske pasienter.

Jeg er forresten ikke uenig i at det er forskjell på det sosiale miljøet i barnehager og byggeplasser. Det jeg er uenig i er at det er kjønnsfordelingen som er opphavet av de forskjellene. Det er faktisk snakk om to helt forskjellige arbeidsplasser hvor svært forskjellig arbeid utføres.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Du har bevisst brukt tåpelige generaliseringer som du bastant står bak og sitter således igjen med en like tåpelig debatt, i mine øyne ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg til at du har mensen.

Det var en paragraf i det opprinnelige innlegget om kvinnelige verdier. Du har konsekvent hengt deg opp i ordene kvinnelig/mannelig, men jeg har gått med på at det er upresis ordbruk og har presisert hva jeg la i ordene. Uansett legger jeg det samme i ordene som man tradisjonelt har lagt i dem. Hvorfor i all verden bli så agressiv mot meg pga dette?

Jeg skriver jo uansett at jeg ikke beskriver generelle sannheter, men tendenser jeg mener å se. Du påstår at jeg står bastant på påstandene mine.

Uansett, hvis du mener at det ikke er kjønn som er den forskjellige faktoren mellom guttegrupper og jentegrupper så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. Da har vi så grunnleggende forskjellig virkelighetsforståelse at det er helt nifst.
Sist endret av DumDiDum; 10. november 2009 kl. 01:30.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg holder meg til at du har mensen.

Det var en paragraf i det opprinnelige innlegget om kvinnelige verdier. Du har konsekvent hengt deg opp i ordene kvinnelig/mannelig, men jeg har gått med på at det er upresis ordbruk og har presisert hva jeg la i ordene. Uansett legger jeg det samme i ordene som man tradisjonelt har lagt i dem. Hvorfor i all verden bli så agressiv mot meg pga dette?

Jeg skriver jo uansett at jeg ikke beskriver generelle sannheter, men tendenser jeg mener å se. Du påstår at jeg står bastant på påstandene mine.

Uansett, hvis du mener at det ikke er kjønn som er den forskjellige faktoren mellom guttegrupper og jentegrupper så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. Da har vi så grunnleggende forskjellig virkelighetsforståelse at det er helt nifst.
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg til at du er grinete fordi du ikke får pult, uavhengig av om dette har en direkte sammenheng med barnehagetanter.

Det var en paragraf i det opprinnelige innlegget om kvinnelige verdier, som tok opp halve innlegget. Du poengterer også at to av de andre paragrafene er tett knyttet til den som omhandler kvinner!
Det er synd at du tydeligvis ikke evner å se forbi tradisjonell (gammel) ordbruk. Samtidig er det fint at du sier du forstår at det du beskriver ikke er generelle sannheter, men tendenser du mener å se. Jeg ser imidlertid ikke hvordan det reflekteres i hvordan du argumenterer, ei heller hvordan du ikke bastant står på påstandene dine.
I debatten refererer du kun til mønstre du selv har sett. Med hvilket grunnlag mener du disse erfaringene er gyldige eller nyttige representasjoner av hva som foregår? De menes å være gyldige fordi de tydeligvis tilhører et tradisjonelt verdenssyn. Hvordan ser du på verden? Gjennom ditt tradisjonelle verdenssyn. Dette er ganske omfattende sirkellogikk.

Jeg er ikke uenig i at kjønn er forskjellen på guttegrupper og jentegrupper, men jeg ser ikke at at det er sammenlignbart med det forrige eksemplet. Som sagt tidligere er jeg ikke uenig i at det er forskjell på de sosiale miljøet i barnehager og byggeplasser. For å presisere videre er jeg heller ikke uenig i at det er kjønnsforskjeller på disse to arbeidsplassene, eller at de kjønnsforskjellene er en faktor som bidrar til at arbeidsplassene er annerledes. Jeg bestrider ikke at barnehager med onkler og barnehager med tanter vil ha forskjellige miljø.
At de grunnleggende forskjellen på disse to arbeidsplassene skulle ha opphav i kjønnsfordelingen, istedenfor i det arbeidet som utføres på de to svært forskjellige arbeidsplassene, er jeg derimot dypt uenig i. Man skal ikke forholde seg til barn slik som man forholder seg til en trykkborr, og miljøet man oppretter rundt barn kan ikke være basert på at man i pausen skal stå i ringe og røyke mens man prater om dama man pulte i helgen.
Sist endret av Mullah; 10. november 2009 kl. 11:36.
Lærerens kompetanse utenfor læreboken er en viktig egenskap slik jeg ser det. For å få størst mulig utbytte bør elevene faktisk lære noe på skolen som de ikke kunne lært på egen hånd hjemme med boka i fanget...

Husker også et eksempel fra ungdomsskolen der vi hadde en lærer som ikke hadde nok kompetanse i faget i det hele tatt, analfabetisk lærer i norsk... Vi rettet henne oftere enn hun gjorde oss...
▼ ... flere år senere ... ▼
Et problem i dagens Norge er at vi er sørgelig fornøyd med middelmådighet. Det er ikke nødvendig med stort mer enn å holde seg i live for å komme gjennom videregående skole, og få norske elever ser poenget med å få ut maks av potensialet sitt. Hvorfor stresse med å få 6 når man klarer seg helt fint med 4 og 5..?

I nesten hele Europa er det sånn at man dumper og må gå om igjen om man ikke oppfyller visse krav. I Norge tester og tester vi, men dårlige resultater får ingen konsekvenser. Dette er feil både mot eleven og mot skolen, da man faktisk ikke kan lære algebra før man behersker de fire regneartene...

Vi er så redde for at noen ikke skal føle seg flinke nok, at vi glemmer å stille krav. Dette er den stygge siden av enhetsskolen. Ikke dyrker vi talentene og ikke får de svakeste den hjelpen de trenger.

Jeg er også enig i at dårlig adferd mye tidligere burde tas ut av klasserommet slik at det ikke ødelegger for de andre elevene. Som det er nå har skolen ingen sanksjonsmuligheter, når man har hatt samtaler, brev hjem, møter, dårlige oppførselskarakterer har man brukt opp alle konsekvensene man har og da er det ikke mer å gjøre annet enn å starte med hele runden om igjen. Og igjen.

I tillegg er det selvsagt viktig med faglig sterke lærere som er gode pedagoger.

Et annet problem med dagens skole er alle kravene til dokumentasjon. Det har endret seg enormt bare de siste ti årene, og det blir verre for hvert år. Alt skal dokumenteres og skriftliggjøres slik at man er klar for eventuelle søksmål og kritikk som kan komme. Lærerne bruker stadig mer tid på papirarbeid og har stadig mindre tid til å planlegge undervisningen og følge opp elevene.
Det er dette de burde skrevet om Freak i avisen. Et forum full av datanerder og narkiser, men fortsatt samme konsensus rundt moral og verdier som man finner på SV's landsmøte.

Er det virkelig så vanskelig å anerkjenne det faktum at alt fra barnehage til videregående er gjennomsyret av feministiske verdier? Er det så vanskelige å anerkjenne at det faktisk er grunnleggende fundamentale forskjeller på hvordan jenter og gutter er skrudd sammen? Foreslår folk å rote fram "hjernevask" i nrk(?) sine arkiver før de hyler om at de har lært noe annet på skolen og backer opp det hele med en studie av kjønnsforsker Lorentzen.

Det er ikke sånn at DumDiDum hevder at mannfolk med skjegg og blank isse skal gå rundt å skrike til barna mens han pisker de med beltet, slik jeg forstår det mener han at vi må bevege oss et par hakk i den retningen. Sånn som det er nå får problembarn stele alt som er av ressurser og forsøple læringsmiljøet - enda alle vet de vil droppe ut et sted mellom 1. og 3. på vgs. Her hadde en liten dæsj med såkalte "mannlige verdier" gjort underverker. Vi kan ikke alltid bare fokusere på "rettferdighet for de svake", av og til må vi tenke på hva som faktisk funker og hva som faktisk er realistisk.

Det må være lov å argumentere med begreper som "Mannlige verdier" uten at alle skal synke opp menstrausjonen sin og skrike i kor om hvor gammaldags og retardert OP må være. Det er forskjeller mellom kjønnene, og det at man hevder vi trenger mer av de "mannlige verdiene" betyr ikke nødvendigvis at det er noe i veien med de kvinnelige. Uten de kvinnelige verdiene er vi tilbake på 1800-tallet, og det er det nok ingen som har hevdet at vi vil. Vi må bare flytte oss bittelitt mer tilbake på skalaen, for nå har det gått for langt.
Morsomt å se hvor frustert jeg var på det tidspunktet jeg skrev førsteposten der. Det er bedre å tolke det som et resultat av en frustrasjon over systemet rundt undervisningen enn noe annet. Det var siste året mitt som lærer

Å være i klasserommet, med elevene og gjøre noe nyttig var vanvittig givende, foreldre-kontakt hadde jeg ikke ingenting imot, men alt som skjedde utenfor klassrommet var vannvittig frustrerende.. såpass at det omtrent boblet over, som man ser på den rimelig harde debatbstilen her. Unnskyld Mullah, det var ikke du som hadde mensen, men tydeligvis jeg som hadde mannsen. Jeg synes fortsatt det du skrev er ytterst tåpelig dog, og jeg står fortsatt for meningene mine.. men det er mange forskjellige måter man kan velge å uttrykke seg på.
Sist endret av DumDiDum; 3. juni 2013 kl. 14:50.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Nivådeling. Nuff said.

Lengre utredelse:
Vi må ha nivådeling. Alle er ikke like, det går IKKE ann å prøve å samkjøre alle mennesker. Å skjære alle over en kam fungerer som regel dårlig og derfor forstår jeg ikke AP som på død og liv skal ha alle under en kam.

Derimot skal taperne sates på. De flinke må lide mens det BARE fokuseres på taperne. Dette ødelegger motivasjonen til de som faktisk er flinke og som vil ha utfordringer. De får aldri utfordringer og går derfor med mye frustrasjon, noe som igjen kan føre til at de ikke satser på skole og evnt. dropper ut.

Hvordan skal man fremme læring når man bare fokuserer på de som ikke kan noe? Vi må ha et system som tar høyde for de dårlige, de middelse og de gode. Vi må ha nivådeling, vi må ha et moderne utformet system. Ikke politisk bias, men basert på løsninger som fremmer læring.

Jeg vet ikke hvilket parti annet enn Høyre som har fremmet dette, men man skulle kanskje formet PIR slik at man får en skolepolitikk som vil fange interessen hos de yngre velgerne som nettopp er ferdig med et sykt system som ikke fremmer læring.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Som uaexed sier, så masseproduserer den norske skolen middelmådige elever. De flinke blir middelmådige grunnet mangel på utfordring, de mindre flinke blir middelmådige grunnet satsing.

Det jeg ser på som problemet er nok det at norske elever vet veldig godt at de kan leve et veldig fint liv, uansett hvor godt de gjør det på skolen, man kan være vel så lykkelig om man ikke har jobb som hvis man tjener 1 million i året.

I mange klasser er det ofte få lærere i forhold til elever, så læreren strekker ikke alltid til, og får ikke tid til å hjelpe alle som trenger hjelp, dette har mye å si med tanke på oppfølging av hver enkelt elev.

Lærere burde være et forbilde, autoritet og en man har respekt for. De fleste lærere jeg har hatt er ingen av disse.

Endret tankegang og flere og flinkere lærere er det som trengs.
Sitat av Nimrad
Ja til lærerevaluering og anonym prøveretting!
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig enig i. Jeg går 10. klasse på ungdomsskolen nå, og vi har hatt noen helt forferdelige lærere på ungdomsskolen. Det er mange flinke lærere, men noen har ingenting i læreryrket å gjøre. Noen kan rett og slett ikke det faglige, eller bare det å lære bort.

Læreren vi har i år har forresten vært et rent helvete. Hun er av den litt eldre generasjonen, så man har automatisk en del respekt for henne, men måtene hennes å lære bort er rent utdatert, og hun er tydelig ikke særlig kjønnsnøytral. Hun er kjempeglad i å bruke enhver anledning til å fortelle om hvilke svin menn er med måtene de undertrykker kvinner og hever seg over andre, og meningene hennes reflekteres også gjennom karakterene hun gir ut. I alle typer vurderinger hvor man ikke kan sette en poengsum, vil guttene få i gjennomsnitt 2-3 karakterer lavere enn jentenes gjennomsnitt. Og det er bare i hennes fag. Dette har vi også tatt opp med andre lærere, men det er, som DumDiDum sier, ikke noe poeng i å behandle sånne klager fordi det må gjennom så mange prosesser i administrasjonen og i kommunale innsatser at det vil være helt bortkastet og resultatløst.

Det må stilles sterkere krav til hvem som kan få være lærere, og de bør jevnlig evalueres.

Sitat av Reply_to
Lærerens kompetanse utenfor læreboken er en viktig egenskap slik jeg ser det. For å få størst mulig utbytte bør elevene faktisk lære noe på skolen som de ikke kunne lært på egen hånd hjemme med boka i fanget...

Husker også et eksempel fra ungdomsskolen der vi hadde en lærer som ikke hadde nok kompetanse i faget i det hele tatt, analfabetisk lærer i norsk... Vi rettet henne oftere enn hun gjorde oss...
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i. De fleste lærerne kan ikke noe mer enn hva som står i bøkene, og det ender opp med at elevene ikke sitter med noe bredere kunnskap enn akkurat det som forventes av dem, og at alle prøver går ut på å kunne memorisere fagtekster mer enn å faktisk kunne innholdet.

Har også hatt en norsklærer som skrev dialekt, det var ganske interessant. Det varte heldigvis bare et par måneder.

Sitat av uaexed
Nivådeling. Nuff said.

Lengre utredelse:
Vi må ha nivådeling. Alle er ikke like, det går IKKE ann å prøve å samkjøre alle mennesker. Å skjære alle over en kam fungerer som regel dårlig og derfor forstår jeg ikke AP som på død og liv skal ha alle under en kam.

Derimot skal taperne sates på. De flinke må lide mens det BARE fokuseres på taperne. Dette ødelegger motivasjonen til de som faktisk er flinke og som vil ha utfordringer. De får aldri utfordringer og går derfor med mye frustrasjon, noe som igjen kan føre til at de ikke satser på skole og evnt. dropper ut.

Hvordan skal man fremme læring når man bare fokuserer på de som ikke kan noe? Vi må ha et system som tar høyde for de dårlige, de middelse og de gode. Vi må ha nivådeling, vi må ha et moderne utformet system. Ikke politisk bias, men basert på løsninger som fremmer læring.

Jeg vet ikke hvilket parti annet enn Høyre som har fremmet dette, men man skulle kanskje formet PIR slik at man får en skolepolitikk som vil fange interessen hos de yngre velgerne som nettopp er ferdig med et sykt system som ikke fremmer læring.
Vis hele sitatet...
Nivådeling er helt nødvendig for en ordentlig fremgang. Som du sier, så holdes de faglig sterke tilbake av at alle skal få med seg alt. Det er forsåvidt en rettferdig ordning, men egne klasser inndelt etter nivå vil gjøre at alle får utnyttet sitt potensiale bedre.

Det jeg opplever med elevene rundt meg er jo at de faglige sterke heller holder seg hjemme, fordi det man lærer i løpet av en skoledag på 6*45 minutter, kan de flinke lære seg på 1 time hjemme. Og med nye regler innført i år som også ser på fravær, gjør at jeg, blant andre, som får et snitt på oppunder 5 må få oppfølging gjennom VGS, fordi jeg har valgt å lese hjemme for å få mer tid til annet.

http://i.imgur.com/VPqOi.jpg

Vil også legge til at skolen bør ta mer tak i de med lese- og skrivevanskeligheter, læringsvansker, konsentrasjonsproblemer og lignende. Alle jeg kjenner som har fått en lignende diagnose, eller som generelt bare er urolige i timen blir satt helt til side. De får ingen oppfølging, ingen krav stilt til seg og får til slutt ikke samme opplæring som andre. Man blir alltid fortalt at man skal ta ansvar for egen læring, men hvis man har lærevansker og alltid blir fortalt at man ikke trenger å gjøre noe, så vil man jo velge å ikke gjøre noe.

Alt i alt trenger skolen stor forandring fra sånn den er i dag.
(Intro: '97 gutt (går ut 10. klasse til sommeren), klarer meg godt på skolen, ålreit snitt.)
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det må stilles sterkere krav til hvem som kan få være lærere, og de bør jevnlig evalueres.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ketenna Vis innlegg
...Dette er jeg helt enig i. De fleste lærerne kan ikke noe mer enn hva som står i bøkene, og det ender opp med at elevene ikke sitter med noe bredere kunnskap enn akkurat det som forventes av dem, og at alle prøver går ut på å kunne memorisere fagtekster mer enn å faktisk kunne innholdet.
Vis hele sitatet...
+1 for den. Dårlige lærere er et større problem enn det jeg føler mange tenker. Forøverig er det du skriver om å memorere i steden for å forstå noe jeg kjenner meg veldig igjen i. Det er litt vemodig å se at folk som ikke forstår (per def. ikke med letthet kan forklare det de holder på med) skal få like resultater som de som setter seg inn i faget, lærer, forstår og ikke minst husker.

Det at karakterer baserer seg på hvorvidt du klarer å pugge kvelden før en prøve, for så å gulpe opp svarene på prøven, uten å forstå hva du driver med, er beklagelig, da dette skaper et feilaktig bilde av elevens faglige nivå...

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Nivådeling er helt nødvendig for en ordentlig fremgang. Som du sier, så holdes de faglig sterke tilbake av at alle skal få med seg alt. Det er forsåvidt en rettferdig ordning, men egne klasser inndelt etter nivå vil gjøre at alle får utnyttet sitt potensiale bedre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Vil også legge til at skolen bør ta mer tak i de med lese- og skrivevanskeligheter, læringsvansker, konsentrasjonsproblemer og lignende.
Vis hele sitatet...
Enig med deg her. Noen vil si at dette er urettferdig, mens andre (herunder meg selv) vil påstå at dette er en meget god løsning. Så lenge jeg har gått på skolen har jeg erfart at man ikke kan oppnå absolutt effektivitet om klassen består av flere grupper med forskjellig faglig nivå. Enten går det for fort for noen, eller for tregt for andre. (Noe av det jeg gleder meg til med vgs; mer samlet faglig nivå.) Bedre oppfølging av folk med lærevansker er definitivt også viktig.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det jeg opplever med elevene rundt meg er jo at de faglige sterke heller holder seg hjemme, fordi det man lærer i løpet av en skoledag på 6*45 minutter, kan de flinke lære seg på 1 time hjemme(...)
...Alt i alt trenger skolen stor forandring fra sånn den er i dag.
Vis hele sitatet...
Story of my life. Kombinert med en bråkete klasse skapte grunnlag for 7 års skolegang uten så veldig mye aktivitet på skolen for min del. Lese hjemme var en mer effektiv løsning
Sitat av Ketenna Vis innlegg
...Alt i alt trenger skolen stor forandring fra sånn den er i dag.
Vis hele sitatet...
Cheer up, vi to har tross alt bare tre år med ordinær skole igjen
Peace

EDIT: Glemte å si at jeg synes bildet du linket til var humoristisk og dekkende på samme tid
Sist endret av Bl4derunner; 3. juni 2013 kl. 17:27. Grunn: Cuz PI = 3,141592653589793238462643383279502884197169399
En ting som jeg vil si, er at nesten alle de lærerne som har basert seg på at det er resultatet og ikke metoden som teller, har vært mannlige lærere (med noen unntak såklart).

Som sagt tidligere, tror jeg problemet ligger i at skolene er for feministiske. Systemet baserer seg på at alle har like godt grunnlag for å få karakterer, og at vi ikke trenger å dele opp i forhold til hvor flinke folk er.

I tillegg er lærerne generelt for snille eller håndterer situasjonen dårlig. Hadde to lærere på barneskolen som jeg vil ta frem:
1. Lærer var en damelærer som håndterte bråk i timene på en forferdelig dårlig måte. Hun skjeftet og skjeftet og ropte og en gang knakk hun en sånn stor kateter linjal. Dette førte til at det bare ble mer uro og kaos ettersom alle flirte bare av det.

2. Lærer var en mannlig lærer som var ekstremt effektiv. Hvis det var noen som bråket ble han streng, men holdte seg rolig og sa noe i den duren at entet som måtte de holde kjeft, eller så kunne den personen komme seg ut og det ble telefon til foreldre (husk at vi bare gikk på barneskolen og snakk til foreldre var ganske seriøst )
Hva med bare å la lærerne være i fred og gjøre jobben sin?!

Lærerne er også forskjellige, så det sier seg selv at de må få eksperiemntere og finne den pedagogiske stilen som passer dem best. Når en gruppe mennesker skal fylle samme funksjon, så må fellesnevneren nødvendigvis bli minste felles multiplum - jo større gruppe, jo lavere nivå har gruppen til felles. Dette er ille i en klasse med 30 elever, men hva med alle de tusenvis av lærerne som forventes å opptre identisk, angripe problemer på samme måte og takle alle situasjoner etter en predefinert algoritme som er skrevet i Boka? Noen lærerer har kanskje behov for rutiner, innrapportering og struktur for å komme seg gjennom pensum. Andre lærere gjør en bedre figur hvis de får anledning til å improvisere og ta ting på sparket.

Skoleverket er preget av for mye planlegging og byråkratisering. Løsningen er ikke å legge omrutinene med et annet regime - det blir like mye rapportering og byråkrati med høyremodellen. Løsningen er å lene seg tilbake, gi lærerne mindre offisielle retningslinjer å forholde seg til, og ikke totalrenovere læreplanen hver €%&#! gang vi får ny regjering! En dårlig læreplan som er stabil over en viss tid er bedre enn å endre faget til det ugjenkjennelige hvert fjerde år - da får lærerne mulighet til å finne løsninger på problemene i læreplanen, mens de nå må finne opp kruttet på nytt etter hvert valg.

Lærerne har gått flere år på universitet. Hva med å bare ha ørlite tillit til dem og tro på at de kan gjøre jobben sin slik som andre arbeidstakere?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
  • Lærere som ikke har høye nok krav på seg til prestasjon og kunnskapsnivå.
  • Elever fra The Entitlement Generation -- som har vokst opp med mange rettigheter, få krav og en oppfatning om at de er spesielle, unike og generelt verdifulle.
Alle andre faktorer er underordnet.
Uten lærere med kunnskap og elever med evne og vilje til å tilegne seg den, så er det ingen tiltak fra myndighetenes side som har noen egentlig innvirkning.
Vis hele sitatet...
Nso traff spikeren på hodet tidligere i tråden.

Ingen tiltak fra hverken departement, regjering eller lærere vil fungere før elevene er motivert til å lære.

Se bare på Kina som masse produserer 6'er elever. Hvordan? Elevene bruker sin tid på og etter skolen til skolearbeid. De sitter hverken på facebook, bråker i timen eller tukler med mobilen når de er på skolen, de er på skolen for å lære. For dem er bare det å få muligheten til å studere et stort privilege.

Jeg tror det reflekterer den generelle levestandarden vi har i Norge. Når man vet at man kan tjene veldig godt på en jobb som ikke trenger utdanning, samt et solid offentlig sikkerhetsnett som vil ta deg imot hvis du skulle falle utenfor så mister man kanskje litt av motivasjonen for egen læring.
Hvordan våre barn/ungdom skal motiveres for å gjøre en innsats på skolen vet ikke jeg, men jeg er ganske sikker på at hverken målinger, fokusgrupper, rapporteringer eller nasjonaleprøver kommer til å rette situasjonen.
Sist endret av r0bin; 3. juni 2013 kl. 20:45.
skulefrukt ordningen var noe eg var svært glaf for, men selfølgeleg har ikkje skolen vår råd til det lengre. Det irrterer meg at skoler i oslo får macs og her på vestlandet har dei ikkje råd til hverken frukt, ny dør eller å ha det varmere enn ca 20 grader om vinteren Klasseromme vårt stinker også pågrunn av kloakk eller noko ifrå vasken. Hvorfor fokuserer folk bare på dei store byane?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Stormes innlegg satte meg igang med å tenke igjen. Dette er hva jeg synes er galt med skolen.

Jeg kan selfølgelig ikke bestemme over hva som svares i denne tråden, men jeg håper dere i størst mulig grad svarer på hva dere er uenige om og siterer meg/hverandre istedenfor at tråden degenerer til frittstående innlegg med synsing.


-----

Hva er galt med skolen?


Damene: Det to forrige problemene er sterk bundet sammen det overhengende problemet til skolen; mangelen på mannlige verdier. Beslutninger tas av barnehagetanter som ikke er i stand til å ta tøffe valg. Som lærer lærer du dette fort. Elever må prioteres foran hverandre noen ganger, og du kan ikke redde alle helt alltid. Forsøker du dette taper du.



Hva kan gjøres
Veitafaen jeg. Stem venstre?

Høyre og FRP elsker rapportering og nasjonale prøver, bare se på hva de har gjort i oslo-skolen. SV, AP og SP er forsvarere av dagens barnehagetantesystem.

http://www.skole.no/politikk/venstre.php første kapittel "Slipp skolen fri". Denne er jeg særdeles enig i.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært lærer på videregående, og jeg skjønner ikke helt hva du mener med at "damene" er et problem. Damene var de flinkeste elevene, de jobbet hardt og gjorde alt de skulle. Guttene vimset rundt og kastet papir på hverandre.
Hva er det slags mannlige verdier du etterlyser?
Stemme venstre blir det siste jeg gjør i dette livet. De vil jo ha økt innvandring.
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Jeg har vært lærer på videregående, og jeg skjønner ikke helt hva du mener med at "damene" er et problem. Damene var de flinkeste elevene, de jobbet hardt og gjorde alt de skulle. Guttene vimset rundt og kastet papir på hverandre.
Vis hele sitatet...
Kødder du? Riktignok skrevet for en stund siden den der, men det burde være rimelig åpenbart om du leser mer enn det uthevede ordet at det er skole-administasjonen og de andre lærerene jeg sikter til.
Hva er det slags mannlige verdier du etterlyser?
Vis hele sitatet...
Det er svart på ganske utfyllende i flere poster allerede. Du har hatt rundt 3 år på å klare å komme deg forbi førsteposten, så det synes jeg du burde klart. Seriøst, selv med å lese en post i måneden hadde du kommet deg igjennom absolutt hele tråden.
Sist endret av DumDiDum; 3. juni 2013 kl. 21:41.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kødder du? Riktignok skrevet for en stund siden den der, men det burde være rimelig åpenbart om du leser mer enn det uthevede ordet at det er skole-administasjonen og de andre lærerene jeg sikter til.
Det er svart på ganske utfyllende i flere poster allerede. Du har hatt rundt 3 år på å klare å komme deg forbi førsteposten, så det synes jeg du burde klart. Seriøst, selv med å lese en post i måneden hadde du kommet deg igjennom absolutt hele tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vært på freak så ofte de siste 3 årene. De andre lærerne, sier du? Mener du de er for pinglete? De har jo ikke laget pensum eller noe selv.
Men det er vel en slag krise for mannsrollen nå til dags. Mannen er ikke lenger på topp. Skal vi havne på topp må vi jobbe minst like hardt som damene.

Jeg vet ikke helt hva man mener når man sier man vil ha en mer manne-vennlig skole. Jeg skjønner jo at man syntes det går dårlig med guttene i skolen, og det stemmer. Det GÅR dårlig med dem. Jeg vet ikke riktig hva årsakene er. Jeg mener man burde forske litt på dette før man hyler om uspesifiserte tiltak.