Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3292
Skal selge en laptop med ssd. Hva er beste måten å på sikker måte og fjerne alle personlige data permanent? Jeg tenkte å reinstallere Windows 10 med den integrerte funksjonen. Holder det etterpå å bruke et program som wiper free space? Erfaringer med noe gratis program som gjør det? (Jeg kan google, så ingen random google søk)
Bruk windows sin "reset"-funksjon, hvorpå du velger å slette alt innhold på harddisken. Har du et spesielt behov for å sikre deg, eller regner du med at hvis det ser ut som det er borte, så er det greit?
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Bruk windows sin "reset"-funksjon, hvorpå du velger å slette alt innhold på harddisken. Har du et spesielt behov for å sikre deg, eller regner du med at hvis det ser ut som det er borte, så er det greit?
Vis hele sitatet...
Ved å bruke reset funksjonen så blir vel dataene borte men er jo ingen problem for noen med litt it kunskaper å gjenopprette. Har ikke noe militære hemmeligheter, men likevel vil jeg ikke at andre skal snoke i mine data.
Hva med å formatere disken og så legge inn masse random filer du ikke bryr deg om noen finner. Og så formatere på nytt?
Overskriving er vel den enkleste metoden. Fyll disken med random data og formater. Gjenta om du ønsker å være ennå mer sikkert. En ren formatering sletter vel kun filbanen, så selve filene kan gjenskapes med dertil egent software. Men overskrivning fikser det. Iirc så sies det at 3 ganger overskrivning er "best practice".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Overskriving er vel den enkleste metoden. Fyll disken med random data og formater. Gjenta om du ønsker å være ennå mer sikkert. En ren formatering sletter vel kun filbanen, så selve filene kan gjenskapes med dertil egent software. Men overskrivning fikser det. Iirc så sies det at 3 ganger overskrivning er "best practice".
Vis hele sitatet...
SSD != spinnedisker. Og tre ganger overskriving er i praksis utelukkande myte. På SSD: Bruk Secure Erase-kommandoen i SATA-protokollen. Det tar eit par sekund, og er effektivt sett trim av heile disken samtidig.
På min nye PC kan jeg kjøre secure erase fra BIOS. Hvis du ikke kan det bruker du parted magic eller egen software fra fabrikanten av din ssd. Overskriving er for hdd.
Sist endret av Roaccu; 21. januar 2020 kl. 23:21.
Bare kjøp en ny HDD og bytt dem. Case solved.
BRAND ∞ STRONG
Unødvendig å "shave" 400-600 kr av laptop salget når det er enkelt å lage en USB med WIN10 ISO .
Så kan han/hun skrive over hele disken. Også gjennoprettnings partisjonen. Og begynne helt "fresh"
Sist endret av vindaloo; 22. januar 2020 kl. 00:58.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
SSD != spinnedisker. Og tre ganger overskriving er i praksis utelukkande myte. På SSD: Bruk Secure Erase-kommandoen i SATA-protokollen. Det tar eit par sekund, og er effektivt sett trim av heile disken samtidig.
Vis hele sitatet...

Secure erase for ssd var veldig nyttig, kjente ikke til den.

3 x fyll+formater var regnet som best practice tidligere. Hvorvidt det bare er en myte vet jeg ikke noe om, det er jo noen år siden jeg var student. Men husker det ble nevnt dette både på forelesning og at var nevnt i pensum og at dette var standarden feks offentlige myndigheter i blant annet usa måtte forholde seg til og dermed var mange globale selskaper med base i usa som implementere samme standard, slik at dette var ikke bare teori men praksis også selskaper i norge måtte forholde seg til og implementere.

Dette med 3 x overskriv var vel for å sikre mot sw basert gjenoppretting og tech lab gjenoppretting med spesielle magnetiske mikroskop. Tror for å sikre mot det siste var kravet ihht til feks reglene for offentlige instanser ennå høyere enn 3 x overskriv uten at jeg husker nøyaktig.

Dagens krav og standard er jeg ikke oppdatert på.
Uvaksinert 👍
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Secure erase for ssd var veldig nyttig, kjente ikke til den.

3 x fyll+formater var regnet som best practice tidligere.
Vis hele sitatet...
Nope, bare en myte. Overskrevet er overskrevet og ikke mulig få tilbake. Det finnes ingen dokumentasjon eller bevis på at noen noen gang har klart å hente frem nyttig info under noe som er overskrevet. En seiglivet myte i samme kategori som at man ser den kinesiske muren fra månen. Men heldigvis så er det flere og fler som ikke tror på det.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dagens krav og standard er jeg ikke oppdatert på.
Vis hele sitatet...
Sensitiv informasjon på disk resulterer i makulert disk, ev. tilbake fra forsvaret på begynnelsen av 2000-tallet ble det brukt sterk elektromagnet før makulering (da var størrelsen på bitene etter makulering vesenlig større en dagens mikroskopiske størrelse).

Firmaer som Arrow driver med slikt, og som rimelig nyutdannet kan jeg si at det lille som ble nevnt innnefor området anbefalte noe i den retningen. Arrow tar imot utstyr fra finansinstutisjoner og lignende med svært høye krav til sikker destruksjon av lagringsmedier.

Det var veldig kort om dagens standard etter hva jeg vet i hvert fall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Det var veldig kort om dagens standard etter hva jeg vet i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Dagens standard er laga ut frå at informasjonen kan vere verdt hundretusener eller millioner. Då er det billigere å skrote disken enn å bruke tid på det. For dei aller fleste private er ikkje det tilfelle, og secure erase er tilstrekkeleg.

Sjølv bruker eg krypto for å omgå problemstillinga; slett nøkkelen, så er disken for alle praktiske formål uleseleg.
BRAND ∞ STRONG
Jeg ville:
-(det sier seg vel selv men) tatt backup av det man trenger å ta vare på.
-Så fulgt denne https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10
for å lage ett gjennopptettningsmedium (forutsetter at du har en win10 lisens)
aomei partition assistand bruker jeg til å overskrive disker og minnepinner. Funker gull.
Sitat av daffe Vis innlegg
Nope, bare en myte. Overskrevet er overskrevet og ikke mulig få tilbake. Det finnes ingen dokumentasjon eller bevis på at noen noen gang har klart å hente frem nyttig info under noe som er overskrevet. En seiglivet myte i samme kategori som at man ser den kinesiske muren fra månen. Men heldigvis så er det flere og fler som ikke tror på det.
Vis hele sitatet...

Sikkert annerledes med dagens ssd kontra hdd. Men jo på hdd så fikk flinke folk frem ting andre ikke fikk frem. Og det var tilogmed de som brukte magnet-teleskop greier for å få frem overskrevede data. Mulig det var både ressurskrevende og svært vanskelig men trusselen i seg selv var så alvorlig at dette med minst 3 x overskriv ble implementert standard i både næringsliv, politiske kretser og selv hos agent-byråer. At så mange store IT aktører faktisk tok trusselen så alvorlig at de implementerte dette og det kom inn i pensumlitteraturen er nok fo rmeg til at jeg ikke avfeier det for jeg har aldri selv testet og siden det nå først ble en standard den gang da for mange år siden så har det enten vært en svært god historie som har fått enormt med traction eller så var det faktisk mulig.

For meg spiller det ingen rolle den ene eller andre veien, jeg bare sier at langt flinkere folk en meg har holdt seminarer om sikkerhet og snakket om viktigheten av multippel overskrivning. Om det nå viser seg at det var feil så sparer det jo folk for endel tid :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sikkert annerledes med dagens ssd kontra hdd. Men jo på hdd så fikk flinke folk frem ting andre ikke fikk frem. Og det var tilogmed de som brukte magnet-teleskop greier for å få frem overskrevede data.
Vis hele sitatet...
Meh, nei. Eg har lest ein del om temaet, og så langt har eg sett null kredible kjelder på slikt. Det er ein del som har spekulert i at det er mogeleg å sjå remenans av tidlegare tilstander, men det vil som eit minimum krevje at du tar platene ut av disken, og bruker spesialutstyr for å lese.

Viare er det eit ekstremt arbeidskrevjande angrep - og så vidt meg bekjent av teoretisk mulighet.

Ingen har afaik demonstrert recovery av overskrevne data frå disker. Om du har kredible kjelder som tilseier det motsette er det absolutt av interesse!
Kilder? Ja du da må jeg forsøke å dykke ned i gamle pensumbøker, kanskje et prosjekt for en lat søndag? Om jeg kjeder meg på søndag skal jeg ta en tur i kjelleren og sprette noen gamle pappesker og se om det finnes noen kilder eller mer mat rundt dette med overskrivning.

Altså, for å klargjøre. Det er godt mulig at dette med overskriving av disker kun er en myte - men da er det jo virkelig en hysterisk morsom myte. Hvordan har den fått så mye plass og hvordan kunne den bli tatt så godt imot av både myndigheter, bedrifter og like til hemmelige agent-organisasjoner? Svaret på akkurat det ville være verdt en realt dypdykk i emnet - for det må ha vært en rimelig stor krets av "lærde mænd" som trodde på denne myten den gang da når det har vært implementert også i norske divisjoner av utenlandske foretak?

Forresten, denne ssd teknikken du nevnte skal jeg forsøke temmelig snart når det blir oppdatert ssd på laptop. Mine tidliger ssd'er har blitt kjørt til de knelte. Og dette med Trim var tema kun en liten stund helt i starten når jeg kjørte ssd for kanskje så mye som ti år tilbake? Så ble trim en del av linuxkjernen om jeg husker rett og vi trengte stort sett ikke tenke mer på det. Dagens ssd yter jo så enormt at det blir latterlig dårlig det vi fikk klemt ut av ssd raid for 8-10 år tilbake, selv med dedikerte ssd kontrollerkort. Med dagens pci-e ssd så er jo ikke sata noe tema og selv 4k trøbbelet er jo idag kun vage minner. For en utvikling det har vært.
Den gang vi brukte kassetter hjalp det ikke å slette data. Bare en ørliten forskjell i posisjonen på skrivehodet kunne føre til at data ble liggende igjen. Gikk rykter om at en floppy også beholdt data etter formatering men så aldri dokumentasjon på at noen hadde klart å gjenopprette noe.

Har gjenopprettet data fra en HD som var ødelagt av lynnedslag men aldri funnet noe på overskrevne disker.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvordan har den fått så mye plass og hvordan kunne den bli tatt så godt imot av både myndigheter, bedrifter og like til hemmelige agent-organisasjoner?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis noe så enkelt som den Kalde Krigen.

Du kan putte utrolig mye data på en harddisk og folk glemmer ofte at byte = et helt faktisk tegn. Den første HDDen jeg hadde var på 21MB. Det er 21 millioner bokstaver/tegn og jeg er ganske sikker på at majoriteten av informasjon om meg fint kunne helt fint bli puttet på adskillig mindre plass. Det skal bare en dårlig overskriving til, og så sitter Sovjet og Pjutin på noe du har prøvd å holde hemmelig. Nå var sikkert ikke HDD det som startet den myten. Jeg gjetter på data- og lydbånd og at de hemmelige agent-organisasjonene bare fortsatte det samme som tidligere. Det er tross alt magnetdata.

Så for å sikre seg at alle ledd gjør det samme, så får du myndigheter til å lage regler og slikt, og igjen bedrifter som må forholde seg til myndighetenes regler for å kunne gjøre jobber for de etc. Sannsynligvis er det en myte og overkill, men når lover og regler sier at det SKAL gjøres, så skal det gjøres.
"Better safe than sorry."

Og som BAN nevner, tilfeldigheter kunne avgjøre om EN sletting feilet. Det er mindre sjanse for at 3 slettinger skal feile.
Sist endret av meitemark; 23. januar 2020 kl. 03:39.