Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 8826
Vil dere si at amfetamin er verdt det?
Hva er effektene?
Hva er brukerdose?
Hvordan ta det?
Er det farlig?
Badtrips?
Det mest oppskrytte dritt stoffet av alle.
NEI, det er definitivt ikke verdt det.Man får litt eufori, det gjør man. Men nedturen er overhodet ikke verdt oppturen. Av en eller annen merkelig grunn var det noe psykisk vanedannende med den kjemiske smaken for min del.Selv om rusen ikke var noe å trakte etter savnet jeg alltid smaken den tid jeg drev og lekte med pepper. (Kun droppet og snortet)

Effektene er som etter en kanne kaffe uten bivirkningene i starten. De kommer som et smell når rusen er ute av kroppen.Ellers sitter man og skjærer tenner og plaprer tull til man får senebetennese i kjeven.

Når man tar det legger man mengden man trenger på et speil eller talerk. Deretter kakker man pulveret opp...Typisk mengde er en halv kvarting til en kvarting og opp mot halvgrammere når man øker tolleransen.

Ja, det er farlig...Selv om man ikke dør momentant av det, skader det hjernen kansje mer en alkohol. Man ødelegger involler og hjerne. Man kan og få psykose. Mange blir av en eller annen grunn hektet. Flere av mine venner er døde, på psykriatisk av indirekte eller direkte årsaker av kun amfetamin.Mange bruker det fortsatt etter 20 år etter at de testet. Jeg er helt vanvittig glad for at jeg ikke ble glad i dritt stoffet.
Sist endret av pipestilk; 29. oktober 2019 kl. 21:23.
Etter å lest gjennom innleggene dine ser jeg du er under 18 år, anbefaler på det sterkeste å holde deg langt vekke fra det stoffet, greit du er ungdom å vil utforske med rus, men amfetamin er et ganske 'heavy drug' som MANGE her inne har kjørt livet sitt i dass med.
Kjenner ingen som har tippa over etter bruk av hasj eller psilocybin. Det har alltid vært amfetamin eller mdma in i bildet
skal du utforske rus så hold deg til såkalte "soft drugs", der er det mer å oppleve enn du noengang trenger, med mye mindre farer så sant du gjør litt research først og forholder deg til guidelines.

amfetamin er for meg det verste jeg kan ha i meg, og jeg har stappa i meg mer enn selv folk med peiling på rus kan navngi, anbefaler på det sterkeste å holde seg vekk fra det søppelet der.
Nei. å begynne med amf er vel en av de dummeste tingene du kan gjøre. Røyk deg en pipe tjall i stedet.
Vært der, gjort det.
Jeg forsterket mine "latente" diagnoser ved bruk av amfetamin, bl.a. paranoide vrangforestillinger. Det har gjort livet mitt til ett helvette, og ødelagt mange forhold, familie, venner, kjærester. "TUSEN TAKK, AMFETAMIN" , samt mine DUMME valg ang. amfetamin. Starta med å sniffe linjer, endte opp med sprøyter. Sier ikke at alle gjør det, men veeldig mange gjør det. NEI, AMFETAMIN ER IKKE VERDT DET!

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Røyk deg en pipe tjall i stedet.
Vis hele sitatet...
Edit: ^ Han over. Det er veldig mange grunner til at jeg og mange andre hater dette dritt stoffet. Skrev noe mer, men klarte avslutte fanen før det ble postet. Kort sagt; ødelegg noen år, eller resten av livet ditt om du vil nå på grunn av nysgjerrighet, og kanskje andre sitt liv, men vær så snill, hør på oss andre her og hold deg unna. Er en grunn til at jeg ikke svarer på de andre spørsmålene bortsett fra om det er verdt det.
Sist endret av SaerDnAX; 29. oktober 2019 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Vil dere si at amfetamin er verdt det?
Hva er effektene?
Hva er brukerdose?
Hvordan ta det?
Er det farlig?
Badtrips?
Vis hele sitatet...
Nei.
Dopamin release. Selvtillit
100mg per linje
Sniffe
Tja
Nei
Absolutt ikke verdt det, har selv blitt mere knekt psykisk enn man kan se for seg går ann av å ta amfetamin, mistet "alt" og har gjort ekstremt mye dumt pga amf. Først er det litt chill også føler man at hele livet er dritt etterpå. Etterhvert begynner man å oppleve psykoser og vrangforestillinger. Det er ingenting bra å få ut av amfetamin
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
et stoff som virkelig tar deg fra majorstua til brugata hvis du føkker opp. desverre føler mange seg presset til å bruke dette i arbeidslivet sitt, andre føler seg presset til bruke amf o.l for å være perfekte mennesker, andre vil slanke seg - hvem bruker amfetamin fordi de har det bra og klarer jobben sin og livet sitt? amfetamin er veien til å ronke 12 timer på rad, amfetamin er veien til søvnløse netter, til å bli tilvendt til å være på pepper for å klare å jobbe - sosialisere - fungere. Selvfølgelig fins det mye ansvarlig og "grei" amfetaminbruk og brukere, men for dem det skjærer seg for er det en tydelig nedadgående spiral

sniffing og spising av amfetamin er potensielt problematisk for munnhulen, nesa og tenna, det kan føre til impotens "makkapikk" selv om det også kan føre til sterk seksuell opphisselse - svært mange stimulanter er assosiert med hjerteproblemer

Det er som alkohol på noen måter kulturelt - elsket og hatet, hyklet og forsvart. Det passer så godt med en del av den norske kulturen - work hard play hard
Sist endret av meaculpaUIO; 29. oktober 2019 kl. 22:15.
Holdte på å miste jobben pga det, så jeg fant motivasjon i det og klarte å slutte etter ca. 1 måneds bruk. Hold deg unna. Bivirkningene er verre enn virkningene.
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Etter å lest gjennom innleggene dine ser jeg du er under 18 år, anbefaler på det sterkeste å holde deg langt vekke fra det stoffet, greit du er ungdom å vil utforske med rus, men amfetamin er et ganske 'heavy drug' som MANGE her inne har kjørt livet sitt i dass med.
Vis hele sitatet...
Har ingen planer om å ta det, men har en kompis som skal. Er litt stressa på hans vegne.
Anonym bruker
"Forelsket Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ha respekt for deg selv og ikke prøv det. Er ikke verd rusen kontra hvordan man ender opp.
Har sett mange bli totalt ødelagt på kort tid på det.

Hos en venn utløste det søvnparalyse som han slett med i flere år etterpå. Han tok det bare 1 gang. Han var redd for å sove hver natt.
Vært der, gjort det.
Be kompisen din lese gjennom disse innleggene, evt. vis han det.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Effektene er som etter en kanne kaffe uten bivirkningene i starten. De kommer som et smell når rusen er ute av kroppen.Ellers sitter man og skjærer tenner og plaprer tull til man får senebetennese i kjeven.
Vis hele sitatet...
Dette må jeg si demonstrerer hvor ulik effekt folk får av amfetamin. Min opplevelse av amfetamin passer ikke med å beskrives som "koffein uten bivirkninger" på noen som helst måte, jeg opplever rush og eufori som kanskje er bedre enn selv opiatrus, uten noe som helst nedtur, jeg er vel kanskje en av de som lett kan bli avhengig av speed, men jeg har greid å begrense meg likevel, det har kanskje tatt litt av før i tiden. Jeg synest imidlertidig selv at speed er og blir et drittstoff uansett, rett og slett pga. hvor skadelig det er, men det kan ha sine fordeler om man begrenser bruken til bare en gang i blandt!
Sist endret av Deagleflyndre; 29. oktober 2019 kl. 23:37.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, virkelig ikke. Har hatt det ok kult noen få ganger på amf men det er søppel som råtner deg fra innsida for hver stripe. Det er kult i 20 min max så blir man bare irriterende speeda propell med forvirra hue eller aggressiv og breial. Et helvete å få sove etter.
Suicidal nedtur etter harde kvelder. Aldri mer ligge under dyna i en ball å ville dø og føle seg som en slakta dritt med hodet i alertalarm modus når alt du vil er å sove og slappe av.

Folk som tar det ofte ser helt jævlige ut de får det amf fjeset
Ærh. Forbinder jeg personlig med søppel. Slitne folk, kjipt miljø, ikke minst - kjip rus med livets verste hangover. Glad det er lenge siden. Aldri mer. Forbanna møkk.
Sist endret av domingo; 30. oktober 2019 kl. 00:48.
Har hata det i mange år, men jeg tror nå at hvis du klarer å bruke det riktig så er det verdt det. Men du må supplere med andre ting for å kunne fungere som et annet menneske. Ha en straight søvn og mat rytme mens du sjonglere flere eskalerende ryggaper på en gang.
Det er litt som kommunisme. Det virker effektivt og lønnsomt, men har noen fått det til skikkelig?
Sist endret av Bothrops; 30. oktober 2019 kl. 01:21.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil dere si at amfetamin er verdt det? Spørs, sannsynligvis ikke, men elsker det så høyt at jeg klarer ikke si nei, men vet det er noe av det verste.. Men et generelt spm. får et generelt svar, så om du er under 20 - nei, langt ifra verdt det - psyken blir fort verre, da mener jeg fort .
Hva er effektene? - Selvtillit, energi, husvask frister, euforisk følelse, rastløshet, osv. Personlig erfaring, andre blir typisk cola tryner bare speeds, aggressiv og utålmodig. Masete ikke minst.
Hva er brukerdose? Avhengig styrke på algen, egen toleranse, metabolisme, vekt/høyde, osv. Men la oss si at 1 g er 10 steker, for noen mer, for noen mindre. Men for uerfarne, iverall ikke mer.
Hvordan ta det? Sniffe med seddel, hard papir rull, sugerør, tømt penn holder, eller rett med naien. Anbefaler noe form for solid rør da.
Er det farlig? Ja og nei. Alt ettersom, men ikke lurt rent pysisk for de under 20, egentlig ikke for de under 25 heller, sier jeg på 24 (på farten i 5 år).
Badtrips? Nopp. Mange får nedtur, nesten alle. Jeg har vært heldig der, ukentlig bruk i flere år uten å kjenne på abstinenser.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Algen = amfen. Max lok. :P
Verdt hva?

Stoffet har jo åpenbart en viss verdi.
Sist endret av Sjølvaste; 31. oktober 2019 kl. 01:20.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får ikke nedtur, spiser og sove hver dag, det holder Meg våken fra å sovne midt i Oxy rusen. Drop det, ikke snort- om du skal bruke iver lengre tid. Sprøyter du så kan du like godt si farvel til det vanlige livet ditt.
Heh... Vel. Often ender det med at den første stripa vil være det siste du ser igjen av deg selv
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Vil dere si at amfetamin er verdt det?
Hva er effektene?
Hva er brukerdose?
Hvordan ta det?
Er det farlig?
Badtrips?
Vis hele sitatet...
Effekter: Våken, gira, energi, kreativ, sosial & pratsom. Personlighets endring, scizofeni, psykoser, forelegg fra snuten for bruk/ besittelse, innleggelse(r)
Brukerdose: Kommer an på hvor mye bøffa ut pulveret/ pastaen er. Vanlig en fjerde eller femtedel
Tar det: Snorter i nesa, drikker det med masse vann/kaffe/øl (drikk masse vann, for all del: drikk vann), eller du kan junke det rett i åra
Farlig?: Om du har epilepsi, issues med blodtrykk & slik; ligg unna! Ellers ikke "farlig", men jeg kjenner mench som har fått hjerneslag og strøket med av et skudd med pepper. Pluss at om du havner i psykose sjøl eller er sammen med andre brukere som psyker ut kan det jo gå hard for seg med vold/vrangforestillinger osv
Badtrips: Jeg har aldri bæda på pepper, men har hatt sjukt kjipe nedturer når stoffet går ut av systemet. Da kan det friste med Rivotril/Benzo/Alkohol/Heroin & andre opiater. Da får du garantert ingen badtrip uanz, men det kommer til å gå alvorlig bad om du velger den veien altså. Og det er faen ikke bare å slutte dersom en skulle finne ut at det ikke var så fett på rocker`n alikevel. Tok mange år & mange forsøk og det kjennes seriøst bæd ut å vite hvor mye bra jeg kasta ut av livet mitt da jeg tok de første skrittene ut i avhengighet. Alle havner ikke der jeg gjorde, men statistikken over "rekreasjons-brukere" som ikke havner i hardere bruk sier jo en del. Om det er verdt det er det bare du som kan bestemme; sjøl mener jeg at det definitivt ikke var verdt det, sjøl om det har vært masse gøy innimellom også. Vennlig hilsen MyMind
Har man minimal selvrespekt og verdighet kan amfetamin fort oppleves som ‘redningen’. Du ender som et skall og en skygge av deg selv, som en jævla kjiping med permanente paranoide vrangforestillinger som er sur og skeptisk til alt og alle. Kjør på hvis det er han du vil bli
Sist endret av LilleVanilje; 31. oktober 2019 kl. 16:26. Grunn: Skrivefeil
skal du først gjøre det, la det bli med en gang, og så er du ferdig med det.. erfaring om hvordan noe funker er bare vel og bra, men du skal ha selvdisiplinen til å vite at du har kontroll nok til og ligge unna.
Definitivt ikke verdt det. Har prøvd det en gang, gikk rundt i byen ca 4-5 timer med en intens lyst til å drepe uskyldige. Jeg er ikke en type som oppsøker bråk ellers. Smaker og lukter også helt forjævlig, hvertfall "marsipan" varianten som det kalles. Selvom du sniffer det får du fortsatt smaken i kjeften.

Vokste opp med en stefar som var hekta på det (muttern ble selvfølgelig også det). Han hadde mista alle tenna sine og måtte bruke gebiss. HATER det drittstoffet der. Som andre allerede har skrevet:

Røyk deg heller en pipe med god hasj (de som sier at amfetamin er jævlig fett er gjerne de samme folka som hater cannabis)

Be kompisen din lese innleggene her.
Tjue ar er gått siden jeg kuttet ut.Takk for påminnelsene om nedturene.Blir ikke fristet når jeg tenker tilbake på de.Man roter til livet sitt fullstendig.Skal man ta det er det en fordel å ha skaffet seg noen benzo på forhånd til dagene derpå.
Sitat av Chip Charley Vis innlegg
Tjue ar er gått siden jeg kuttet ut.Takk for påminnelsene om nedturene.Blir ikke fristet når jeg tenker tilbake på de.Man roter til livet sitt fullstendig.Skal man ta det er det en fordel å ha skaffet seg noen benzo på forhånd til dagene derpå.
Vis hele sitatet...
Mest idiotiske anbefalingen i denne tråden. Dette er en dårlig idé om man skal teste amfetamin, benzo er en av de kjipeste stoffene å bli avhengig av.
Sist endret av Snilepisk; 31. oktober 2019 kl. 23:32.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Mest idiotiske anbefalingen i denne tråden. Dette er en dårlig idé om man skal teste amfetamin, benzo er en av de kjipeste stoffene å bli avhengig av.
Vis hele sitatet...
Det er bedre enn psykose og paranoia. Hvis du var i full freakout modus med skyggemennesker og forfølgelsesvanvidd, og gikk til sykehuset og fortalte hva du opplevde så ville du sannsynligvis fått noe valium umiddelbart.
Dog finnes det bedre, mindre vanedannende medisiner til akkurat å lande fra amfetamin. C-preparater ingen vil ha som du sikkert kan få bortimot gratis. Selv om benzo er mer kos og de andre får deg til å føle deg til en zombie dagen etterpå. Men zombie er bedre enn /wrist tuesday du gjerne får uten noen downers.
Sist endret av Bothrops; 1. november 2019 kl. 04:22.
Amfetamin er verdt det hvis man klarer å ikke la det gå utover livet ellers. Hvis man har dårlig selvkontroll bør man la vær.

Selv syntes jeg speed er superdeilig, får mindre nedtur enn å være på fylla og blir kåt som aldri før. Bruker det dog kanskje 1-2 ganger i året, kun for sex.
Amf er et heslig og skittent dop.
Takler ikke å være med folk som er på den dritten, blir helt skada av det.
Husker jeg var litt nysgjerrig på det før, så kom jeg over denne tråden og må si den fikk meg til å holde meg unna det.

https://freak.no/forum/showthread.ph...=Til+ungdommen

Mener også det er en annen skrekkhistorie ang temaet her på forumet, fant den desverre ikke nå i farta, mener den het noe sånnt som til ungdommen.
fant den ikke i farta. ahah ah ah
Sist endret av Bothrops; 1. november 2019 kl. 19:05.
Ekkelt, skittent stoff som får meg til å gjøre og si ting som ikke er forenelig med personen jeg er når jeg er edru.

Allikevel er det et av de første stoffene jeg skaffer når jeg sprekker, sammen med piller. Så det er noe med amfetamin som lurer og trekker til seg folk.

Har en bestekompis som er grisehekta på amfetamin IV. Får ikke tak i han på telefon og han svarer ikke om man ringer på leiligheten hans. Har heldigvis fått livstegn gjennom foreldrene.

Det kan være kult å bruke en gang i året på f.eks nyttårsaften, men om du blir hekta vil du fort isolere deg og leve i en ensom, søvnløs, skummel verden full av paranoia.
Anonym bruker
"Imponert Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har prøvd amf et par for mange ganger i år. Det kan ikke anbefales. Oppsøke kjipe folk å kjipe miljø for en kjip opptur å en helt jævlig nedtur. Personlig så øker det også på mine daglige små uvaner som feks gnissing av tenner. Gnissa 3 dager etter en linje, kvitta meg meg dritten å skal aldri se meg tilbake. Virker dessverre som at amf brukes av flere og flere unge hvor jeg bor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har prøvd amf et par for mange ganger i år. Det kan ikke anbefales. Oppsøke kjipe folk å kjipe miljø for en kjip opptur å en helt jævlig nedtur. Personlig så øker det også på mine daglige små uvaner som feks gnissing av tenner. Gnissa 3 dager etter en linje, kvitta meg meg dritten å skal aldri se meg tilbake. Virker dessverre som at amf brukes av flere og flere unge hvor jeg bor.
Vis hele sitatet...
Ja fytti! Ser ekstremt mange som bruker amf rundt aldern min.

Får ikke vennen min vekk fra tanken om å prøvd amf. Hva skal jeg gjøre!
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Ja fytti! Ser ekstremt mange som bruker amf rundt aldern min.

Får ikke vennen min vekk fra tanken om å prøvd amf. Hva skal jeg gjøre!
Vis hele sitatet...
Ekstremt mange som bruker amfetamin rundt 15-års alderen? Holy shit, jeg råder deg til å kutte noen tråder før ting før eller senere går skeis for deg også. Generelt sett, så vil jeg si at ingen rusmidler er ''verdt det'' når man er i den alderen. Amfetamin er om noe kun verdt det for medisinske formål mener jeg.

Jeg mener generelt sett at rusmidler er ødeleggende for en selv nærmest uansett bruk, og jeg har prøvd mye rart og kjenner mange som driver/ har drevet med mye rart. Styr unna hvis du vil ta det valget som gir deg generelt sett den morsomste tilværelsen fremover.
Du er 15 år. Hele spørsmålet gjør meg alvorlig bekymret for deg. Det er ille nok at du blir oppfordret til å røyke hasj, du bør ikke gjøre det heller i din alder. Du (og sikkert flere andre) synes sikkert jeg er moraliserende nå, men det er helt uforsvarlig å ikke være det av og til. Ta en runde på hva du vil med livet ditt, hvem du vil være og hvilke folk du vil omgi deg med.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du er 15 år. Hele spørsmålet gjør meg alvorlig bekymret for deg. Det er ille nok at du blir oppfordret til å røyke hasj, du bør ikke gjøre det heller i din alder. Du (og sikkert flere andre) synes sikkert jeg er moraliserende nå, men det er helt uforsvarlig å ikke være det av og til. Ta en runde på hva du vil med livet ditt, hvem du vil være og hvilke folk du vil omgi deg med.
Vis hele sitatet...
Nå misforsto du litt her. Jeg skal ikke ta amf. Jeg prøver å få en venn til å ikke prøve det.
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Nå misforsto du litt her. Jeg skal ikke ta amf. Jeg prøver å få en venn til å ikke prøve det.
Vis hele sitatet...
Stemmer... Det hadde virket litt mer sannsynlig om du ikke ba om brukerdose og fremgangsmåte Uansett bekymringsverdig at dette er informasjon du føler du trenger i en alder av 15 år. Lykke til, håper du tar lure valg fremover. Alt er ikke en lek.
Sitat av *pi Vis innlegg
Stemmer... Det hadde virket litt mer sannsynlig om du ikke ba om brukerdose og fremgangsmåte Uansett bekymringsverdig at dette er informasjon du føler du trenger i en alder av 15 år. Lykke til, håper du tar lure valg fremover. Alt er ikke en lek.
Vis hele sitatet...
Tenkte det kan være kjekt å vite brukerdose sånn at jeg hvis kompisen min sier han skal ta «det og det» så vet jeg om dette er for mye eller det ambefalte. Altså hvis jeg ikke får vennen min vekk fra amf burde jeg ihvartfall gjøre det så trygt som mulig for han. Synes ikke du?
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Tenkte det kan være kjekt å vite brukerdose sånn at jeg hvis kompisen min sier han skal ta «det og det» så vet jeg om dette er for mye eller det ambefalte. Altså hvis jeg ikke får vennen min vekk fra amf burde jeg ihvartfall gjøre det så trygt som mulig for han. Synes ikke du?
Vis hele sitatet...
Joda. Men jeg synes egentlig ikke det er din oppgave å drive skadebregrensning i et miljø med tunge rusmidler. Hvis kompisen din er på din alder og vurderer å begynne med amfetamin, er skadebegrensning å ringe foreldrene hans. Hvis han er mye eldre enn deg så er det ikke et miljø du burde henge i. Jeg sier dette fordi jeg har hatt mye med ungdommer på din alder å gjøre, og jeg bryr meg.
Sitat av TripDreamer Vis innlegg
Tenkte det kan være kjekt å vite brukerdose sånn at jeg hvis kompisen min sier han skal ta «det og det» så vet jeg om dette er for mye eller det ambefalte. Altså hvis jeg ikke får vennen min vekk fra amf burde jeg ihvartfall gjøre det så trygt som mulig for han. Synes ikke du?
Vis hele sitatet...
Jeg synes absolutt at du ikke skal være rusveilederen hans selv om det er vennen din. Dersom du vil hjelpe han så må du vise at dette ikke er noe du støtter opp under. Det er fort gjort for deg å bli innblandet i et miljø du ikke har noe godt av å være i er jeg redd. Og etter alt å dømme, så har du allerede en fot inne, du må heller ta et steg tilbake, enn et steg nærmere.

Jeg skjønner at det er vanskelig dersom det er bestekompisen din, og jeg vet at du bare vil hjelpe. Men dersom han først er i gang, så kan du naturligvis ikke være rundt hele tiden for å passe på, det er absolutt ikke det du bør bruke energien din på nå. Når det gjelder hva du skal si til han for å få han til å slutte, så anbefaler jeg deg bare å være ærlig rundt bekymringene dine. Når man snakker ifra levra så skinner det igjennom på en egen måte.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg synes absolutt at du ikke skal være rusveilederen hans selv om det er vennen din. Dersom du vil hjelpe han så må du vise at dette ikke er noe du støtter opp under. Det er fort gjort for deg å bli innblandet i et miljø du ikke har noe godt av å være i er jeg redd. Og etter alt å dømme, så har du allerede en fot inne, du må heller ta et steg tilbake, enn et steg nærmere.

Jeg skjønner at det er vanskelig dersom det er bestekompisen din, og jeg vet at du bare vil hjelpe. Men dersom han først er i gang, så kan du naturligvis ikke være rundt hele tiden for å passe på, det er absolutt ikke det du bør bruke energien din på nå. Når det gjelder hva du skal si til han for å få han til å slutte, så anbefaler jeg deg bare å være ærlig rundt bekymringene dine. Når man snakker ifra levra så skinner det igjennom på en egen måte.
Vis hele sitatet...
Det kan være smart ja
Viktigste er å ikke skli over i et annet miljø tror jeg. Gå inn, skaff det som skal skaffes og kom dere hjem. Ikke bli sittende i stua til en eller annen stuka 40åring med Scarface plakater på veggene og hagla under sofaen. Ikke dra på masse utflukter med dealern eller heng i en kåk full av trøtte typer.
Sist endret av Bothrops; 3. november 2019 kl. 22:52.
Sitat av Relevant Vis innlegg
år det gjelder hva du skal si til han for å få han til å slutte, så anbefaler jeg deg bare å være ærlig rundt bekymringene dine. Når man snakker ifra levra så skinner det igjennom på en egen måte.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, har du/dere hatt hellet med dere i tilsvarende situasjoner?
Jeg har prøvd flere forskjellige tilnærminger - og i flere tilfeller har vedkommende respondert veldig positivt og alt virket fint og greit, men til syvende og sist hadde mine ord og aktivitetstiltak ingen betydning for venner som var på vei ut på kjøret.
Sitat av Knask Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, har du/dere hatt hellet med dere i tilsvarende situasjoner?
Jeg har prøvd flere forskjellige tilnærminger - og i flere tilfeller har vedkommende respondert veldig positivt og alt virket fint og greit, men til syvende og sist hadde mine ord og aktivitetstiltak ingen betydning for venner som var på vei ut på kjøret.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. Det er jo kjent at det må være personen selv som ønsker å slutte for at det skal være mulig. I veldig mange tilfeller så er det underliggende psykiske problemer som er roten til at en benytter seg av rusmidler på et destruktivt plan. Men det finnes jo unntak, det kan jo hende han bare leker seg med noe, og da kan nok en ordentlig beskjed ifra en nær venn fungere.

Det med å prate fra levra er det jeg føler at fungerer best i mange situasjoner, og jeg kan se for meg at det hadde virket falskt og ikke hatt samme slagkraft dersom han skulle drive å sitere innlegg ifra voksne folk på freakforum når han gir bekymringstalen til vennen sin.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Viktigste er å ikke skli over i et annet miljø tror jeg. Gå inn, skaff det som skal skaffes og kom dere hjem. Ikke bli sittende i stua til en eller annen stuka 40åring med Scarface plakater på veggene og hagla under sofaen. Ikke dra på masse utflukter med dealern eller heng i en kåk full av trøtte typer.
Vis hele sitatet...
Ethvert miljø der det finnes amfetamin er feil miljø for en 15-åring.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ethvert miljø der det finnes amfetamin er feil miljø for en 15-åring.
Vis hele sitatet...
Ja, er liksom derfor jeg prøver å få han ut av det.