Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1536
Vi har akkurat byttet forsikringsselskap og sparte ca 10.000kr pr år på det. I den forbindelse ble jeg sittende å se igjennom vilkårene og dekningene. Og der var det mye uklare greier. Noen som har god greie på dette her? Hva er for eksempel en "familie" på reiseforsikring?

"Verdigjenstander dekkes inntil 100 000 kroner for enkeltperson og 300 000 kroner for familie pr. skadetilfelle;" Er meg og samboer en familie eller 2 enkeltpersoner?
hva med å spørre forsikringsselskapet? De fleste har en chat online der du kan få svar. Da dette kan variere fra selskap til selskap og du sier ingenting om hvilket forsikringsselskap du har, så er det ingen her som kan gi deg noe konkret svar.
Jeg jobber med reiseforsikring. Hvem som er definert som familie står i vilkårene dine.
Trådstarter
43 5
Chatteboten var svimlere enn meg. Jeg får lese grundigere igjennom vilkårene. Har forsøkt å pløye meg igjennom 4 relativt feite dokumenter. Blir bare noe surr etter ei stund :-)
Til du Zahremar som kan dette. Hvordan fastsettes verdi på gjenstander ved skade eller tyveri. Går man etter ny-pris eller etter hva man må betale for å igjenskaffe gjenstanden. Jeg har ei Rolex-klokke som kostet et beløp, men som har steget i verdi med 30-40% de siste 3-4 årene. Hvordan kommer man fram til verdien? Går forsikringsselskapet bare inn på finn og ser på hva markedsverdien er?
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Til du Zahremar som kan dette. Hvordan fastsettes verdi på gjenstander ved skade eller tyveri. Går man etter ny-pris eller etter hva man må betale for å igjenskaffe gjenstanden. Jeg har ei Rolex-klokke som kostet et beløp, men som har steget i verdi med 30-40% de siste 3-4 årene. Hvordan kommer man fram til verdien? Går forsikringsselskapet bare inn på finn og ser på hva markedsverdien er?
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg desverre ikke svare deg på. Jeg jobber som nevnt med reiseforsikring, men jeg jobber utelukkende med medisinske saker. Bør nevnes at jeg ikke jobber i et spesifikt selskap, så hvordan rutinene er i de forskjellige selskapene, for fastsetting av verdi i eksempelet du skisserer , har jeg ingen kunnskap om.
Er dette noe du ikke tenkte på før du byttet forsikringsselskap?
om man har en rolex av betydelig verdi og er bekymret for om man får rett erstatning ved uhell eller tyveri, så tar du deg en kjapp tur innom en urmaker og får en verdivurdering av klokken pr.dd. Så har du noe vise til.
Alt dette du spør om burde stå i vilkårene. Det er ikke mulig å gi et nøyaktig svar, enn så lenge det er så mange varianter av forsikringer innen samme forsikring, selv hos samme selskap (spesielt rabatter og bonuser som angår deg).

Men på en generell basis, så opererer de fleste selskapene med en avskrivning basert på type eiendel og alder. For eksempel vil du få igjen nypris for mobilen din om den er mindre enn et år, men fra og med første år så kan den avskrives med f.eks. 20% verdi per år. Hvor mye som avskrives per år, og hvor mange år det tar før et produkt eldes varierer med vilkårene. Det kan også være en maksimal utbetaling per mistet ting, og/eller en maksimal utbetaling for alt som er mistet per tur. Så om du mister en klokke til 40k, så kan det hende at du ikke får igjen alt for denne, men om alle 4 i familien mistet en mobil hver til 10k så kan du likevel få utbetalt 40k - alt etter vilkårene.

Hva som går under familie bør være spesifisert, men f.eks. Gjensidige definerer det som "Med nærmeste familie menes ektefelle, samboer, barn, stebarn, fosterbarn, svigerbarn, foreldre, steforeldre, fosterforeldre, svigerforeldre, søsken, svigerinner, svogere, besteforeldre, barnebarn, oldeforeldre og oldebarn." altså all over og under deg i familietreet. Det kan selvfølgelig være andre begrensninger hos andre selskaper, men på samme måte som jeg fant setningen over i vilkårene til Gjensidige, er det nok en fotnote i din også.