Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837974
Det ble en heftig tur, men ikke noe som skremte meg. Møtte rare vesner og så farger som ikke finnes.
Tror jeg spiste ca 60 sopper, men de må ha vært av god kvalitet siden de ga meg så mye.
Klem fra Betty


Jeg kan avkrefte at sesongen er over! Dette er fra i dag, noen timer på to ulike beitemarker utenfor Oslo, som har hatt flere frostnetter nå. De fleste funnet i sølvbunker

Ble motivert til å plukke mer etter en trip på 1,5g tørket i går. Det var en for liten dose for meg, men perfekt for kjæresten, som tok samme mengde. Nå har jeg nok til flere runder av høyere kvalitet!
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Tror jeg spiste ca 60 sopper, men de må ha vært av god kvalitet siden de ga meg så mye.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Flein er nå flein. Du mener vel at det var mye virkestoff i soppene du plukket ?


Jeg kan avkrefte at sesongen er over! Dette er fra i dag, noen timer på to ulike beitemarker utenfor Oslo, som har hatt flere frostnetter nå. De fleste funnet i sølvbunker

Ble motivert til å plukke mer etter en trip på 1,5g tørket i går. Det var en for liten dose for meg, men perfekt for kjæresten, som tok samme mengde. Nå har jeg nok til flere runder av høyere kvalitet!
Sitat av Schrodingers Vis innlegg


Jeg kan avkrefte at sesongen er over! Dette er fra i dag, noen timer på to ulike beitemarker utenfor Oslo, som har hatt flere frostnetter nå. De fleste funnet i sølvbunker

Ble motivert til å plukke mer etter en trip på 1,5g tørket i går. Det var en for liten dose for meg, men perfekt for kjæresten, som tok samme mengde. Nå har jeg nok til flere runder av høyere kvalitet!
Vis hele sitatet...
Gratulerer med fangsten!

Visste du om disse beitemarkene fra før eller hvordan gikk du til verks for å finne dem?
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Gratulerer med fangsten!

Visste du om disse beitemarkene fra før eller hvordan gikk du til verks for å finne dem?
Vis hele sitatet...
Takk!
Ja, jeg har vært i området 5-6 ganger før, men da har jeg funnet typ 20 stk på tre timer. Tenkte jeg skulle ta en siste tur i dag, og forsøkte å gå på et litt annet beite i området. Hadde ikke så store forhåpninger pga. kulda, men så fant jeg de største jeg har funnet noen gang, i tillegg til store mengder på relativt kort tid. Aner ikke om det var bedre fauna, eller en bedre tid på året.

Jeg gikk veldig systematisk fram i dag. Satt meg ned og krabbet på knærne hele veien. Noen var skikkelig gjemte i ulike tuster, men når jeg fant dem fant jeg gjerne 8-10 samtidig. Noen steder så jeg nye, fulle tuster før jeg hadde plukket meg ferdig i den jeg befant meg i.

Se etter beiter med sølvbunker, og let både i og utenfor dem. Tror sølvbunkene tilsier at jordtypen i området er perfekt.
Finner man flein i fra plus 1 til minus 6 grader i midt norge
https://imma.gr/84029x79427

Fant denne lille karen her idag med to stilker haha

Noen andre som har truffet på det samme?
https://imma.gr/84029x79427

Fant denne lille karen her idag med to stilker haha

Noen andre som har truffet på det samme?
Sitat av fleinbruker Vis innlegg
https://imma.gr/84029x79427

Fant denne lille karen her idag med to stilker haha

Noen andre som har truffet på det samme?
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke er en tykk stilk som er splittet i midten? Eller så har du en liten sopp under hatten på den store.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det ble en heftig tur, men ikke noe som skremte meg. Møtte rare vesner og så farger som ikke finnes.
Tror jeg spiste ca 60 sopper, men de må ha vært av god kvalitet siden de ga meg så mye.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
60 sopp kan fort gi en ganske heftig tripp avhengig av størrelse og potens. Kan jo fort være 2-3g avhengig av størrelse. Bra du fikk en fin tur
Det ble ganske intenst , ja.
Tror soppen var veldig potent. Jeg hadde plukket den noen dager før, så den var ganske så fersk selv om den hadde tørket. Dette var helt annerledes enn min forrige reise i sommer, mer konsentrert og på en rar måte mer givende.
Dersom jeg gjør en ny tur må det bli når det er temperatur og vær til å være ute. I går var jeg inne, bortsett fra et par turer på trappa for å røyke, vanlig røyk altså
Jeg tar i mot alle gode råd og tips for å få mest mulig ut av soppen.
Klem fra Betty
Hei.

Nå har jeg vært på tur hver dag de siste tre dagene har har ikke funnet noe som helst.

Jeg må innrømme at jeg begynner å "miste motet". Er sesongen over nå som det har vært så kalt den siste uka, eller er det bare jeg som er helt talentløs? :P

Vært på beitemark (mulig det var heste beite, var ingen dyr der.) og gravlunder.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hei.

Nå har jeg vært på tur hver dag de siste tre dagene har har ikke funnet noe som helst.

Jeg må innrømme at jeg begynner å "miste motet". Er sesongen over nå som det har vært så kalt den siste uka, eller er det bare jeg som er helt talentløs? :P

Vært på beitemark (mulig det var heste beite, var ingen dyr der.) og gravlunder.
Vis hele sitatet...
Det er bare å fortsette å lete, med mindre frosten har gått ned i bakken eller det ligger langvarig snø. Det er sopp å finne fortsatt de fleste plasser i landet.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hei.

Nå har jeg vært på tur hver dag de siste tre dagene har har ikke funnet noe som helst.

Jeg må innrømme at jeg begynner å "miste motet". Er sesongen over nå som det har vært så kalt den siste uka, eller er det bare jeg som er helt talentløs? :P

Vært på beitemark (mulig det var heste beite, var ingen dyr der.) og gravlunder.
Vis hele sitatet...
Tell me about i! Forrige uke, hadde vært ute og lyst på hestebeite på natta og funnet kun 1 råtten flein. Kjaumfart 3 gravlunder, bare mose. Men på dag 4 løsnet det. Flein.

En ting med beitemark, en del blir fortsatt pløyd og sådd, spesielt storfebeite. Man kan oftest se det, på spor eller at gresset vokser i linjer. Fleinen trenger lang tid for å gro i gresset, det blir fort vanskelig i pløyd mark. Et dårlig tegn er ingen tuster.

Jeg var på et hestebeite en halvtime i går, lette gjennom sikkert 100 tuster i mørket og minusgrader, men likevel var det bare en med flein. It's a numbers game... men nå vet jeg hvilken tust jeg skal sjekke igjen om en uke, eller neste høst.

Sitat av mindspace Vis innlegg
Finner man flein i fra plus 1 til minus 6 grader i midt norge
Vis hele sitatet...
Ja. Fant noen frysetørkede flein i midt-Norge senest i går.
Hei, jeg ar ute å plukka et par 100 sopp forrige torsdag, liggi å tørka siden da. Noen er nå tørre å fine, mens andre byner å mugne, å er fortsatt veldig fuktig? Det er tørt og kaldt her, skjønner ikke hva som skjer ... noen tips?

Sitat av LilleJ Vis innlegg
Hei, jeg ar ute å plukka et par 100 sopp forrige torsdag, liggi å tørka siden da. Noen er nå tørre å fine, mens andre byner å mugne, å er fortsatt veldig fuktig? Det er tørt og kaldt her, skjønner ikke hva som skjer ... noen tips?

Vis hele sitatet...
underlaget og temperatur er det første som slår meg.
bør legges på papir og i rom temp+ til tørt (anbefaler 25-35 grader til tørt, så i en tett beholder i fryser om det skal oppbevares over tid), god luftsirkulasjon vil også ha en del å si.
Sitat av LilleJ Vis innlegg
Hei, jeg ar ute å plukka et par 100 sopp forrige torsdag, liggi å tørka siden da. Noen er nå tørre å fine, mens andre byner å mugne, å er fortsatt veldig fuktig? Det er tørt og kaldt her, skjønner ikke hva som skjer ... noen tips?

Vis hele sitatet...
Du kan ikke tørke sopp ved å hive de oppå en annen og la de ligge sånn.

Legg de pent ut på et annet ark slik at ingen sopp er borti hverandre. Sørg for romtemperatur og bra lufting.
Hei, lurte på om noen viste sånn sirka hvor lang tid flein pleier på og vokse opp igjen på et området?
Har lest at etter at det har regnet trenger flein litt sol, så skal de poppe opp igjen.

Var og plukket det som var på en gressplen igår. Nå regner det idag, imorgen og kanskje litt på torsdag, så var det meldt sol på fredag.
Kan de ha vokst opp ny sopp igjen nå til fredagen? Eller blir det alt for tidlig?

Hei, lurte på om noen viste sånn sirka hvor lang tid flein pleier på og vokse opp igjen på et området?
Har lest at etter at det har regnet trenger flein litt sol, så skal de poppe opp igjen.

Var og plukket det som var på en gressplen igår. Nå regner det idag, imorgen og kanskje litt på torsdag, så var det meldt sol på fredag.
Kan de ha vokst opp ny sopp igjen nå til fredagen? Eller blir det alt for tidlig?
Sist endret av ReeferBear; 8. oktober 2019 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fredag lørdag er sikkert vel verdt å sjekke. Fleinen kommer ila et par dager hvis gode forhold
Plokka flein og la de i ei tom fyrstikkeske for å tørke ut. La de der i ca. fem dager og når jeg så på de igjen, var toppene svarte og så rundt 15 små larver på (hadde 20+ sopper oppi eska). Noen i live, noen døde. Etter jeg plokka dem av, har jeg ikke sett mer av de. Har ikke bilder akk nå

Er de safe å spise etter dette?
Plokka flein og la de i ei tom fyrstikkeske for å tørke ut. La de der i ca. fem dager og når jeg så på de igjen, var toppene svarte og så rundt 15 små larver på (hadde 20+ sopper oppi eska). Noen i live, noen døde. Etter jeg plokka dem av, har jeg ikke sett mer av de. Har ikke bilder akk nå

Er de safe å spise etter dette?
Plokka flein og la de i ei tom fyrstikkeske for å tørke ut. La de der i ca. Fem dager og når jeg så på de igjen, var toppene svarte og så rundt 15 små larver på. Noen i live, noen døde. Etter jeg plokka dem av, har jeg ikke sett mer av de. Har ikke bilder akk nå

Er de safe å spise etter dette?

Plokka flein og la de i ei tom fyrstikkeske for å tørke ut. La de der i ca. Fem dager og når jeg så på de igjen, var toppene svarte og så rundt 15 små larver på. Noen i live, noen døde. Etter jeg plokka dem av, har jeg ikke sett mer av de. Har ikke bilder akk nå

Er de safe å spise etter dette?
Sist endret av Nuutze; 8. oktober 2019 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nuutze Vis innlegg
Plokka flein og la de i ei tom fyrstikkeske for å tørke ut. La de der i ca. fem dager og når jeg så på de igjen, var toppene svarte og så rundt 15 små larver på (hadde 20+ sopper oppi eska). Noen i live, noen døde. Etter jeg plokka dem av, har jeg ikke sett mer av de. Har ikke bilder akk nå

Er de safe å spise etter dette?
Vis hele sitatet...
skulle ha meg grovt betalt for å spise de.. kast de du.
Sitat av Nuutze Vis innlegg
Plokka flein og la de i ei tom fyrstikkeske for å tørke ut. La de der i ca. fem dager og når jeg så på de igjen, var toppene svarte og så rundt 15 små larver på (hadde 20+ sopper oppi eska). Noen i live, noen døde. Etter jeg plokka dem av, har jeg ikke sett mer av de. Har ikke bilder akk nå

Er de safe å spise etter dette?
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke en fyrstikkeske av alle ting?

Larve i seg selv er ikke farlig, men kan bli uggen i magen av råtnet (svart) sopp. Har i min tid spist noen halvråtne sopp (fordi jeg er så grådig), gikk bare fint, må være ekstra kraftig magesyre
hvor mange er en normal dose?

min første og siste gang jeg spiste flein: i år 2010, da spiste jeg mellom 25 - 50 stk

jeg ble fortalt at det var en normal dose. stemmer det?
Sitat av xpirat Vis innlegg
hvor mange er en normal dose?

min første og siste gang jeg spiste flein: i år 2010, da spiste jeg mellom 25 - 50 stk

jeg ble fortalt at det var en normal dose. stemmer det?
Vis hele sitatet...
høres greit ut, men man måler ikke dose i antall flein, men gram.
førstegangsdose vil jeg si bør være ca 1 gram, takler man dette fint så 2g, så 3g, så evt 4g+. takler man 1g dårlig og vil ta det igjen kan både større og mindre dose være aktuelt, men anbefaler mindre først, ca 0.6g.
alt i helt tørket vekt btw.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Du kan ikke tørke sopp ved å hive de oppå en annen og la de ligge sånn.

Legg de pent ut på et annet ark slik at ingen sopp er borti hverandre. Sørg for romtemperatur og bra lufting.
Vis hele sitatet...
Dette har skjedd med meg også. Er de ødelagt nå? Uspiselige?
Sitat av Nuutze Vis innlegg
Dette har skjedd med meg også. Er de ødelagt nå? Uspiselige?
Vis hele sitatet...
Hvis de er muggen og/eller blitt til slim, så anbefaler jeg å kaste dem.
Skulle man vaske dem?
Hva er foretruktne inntaksmetode blant folk her?
Sitat av Badeand Vis innlegg
Hva er foretruktne inntaksmetode blant folk her?
Vis hele sitatet...

Oppmalt tørket sopp i en sitronyogurt
Knasker det bare rett ned jeg �� Synes det smaker ganske greit ��
Knasker det bare rett ned jeg 🙂 Synes det smaker ganske greit 🙂
Toreokjeks:
Maler du i en vanlig morter? Eller finkutting med kniv?
Toreokjeks:
Maler du i en vanlig morter? Eller finkutting med kniv?
Tygger dem meget grundig med litt mørk sjokolade og et glass appelsin/solbærjuice Theobromine fra sjokoladen gir en liten energiboost, mens syrlig juice hjelper magen å bryte ned sopp raskere.
Jeg har kun prøvd en gang. Da spiste jeg 10 stk, men et par av de var ganske store. Tror kansje det var litt mer en et gramm. Jeg kokte vann og blandet med saft så det ble en slags "toddy". Syntes det funka temmelig bra.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Badeand Vis innlegg
Hva er foretruktne inntaksmetode blant folk her?
Vis hele sitatet...
Knuser tørket sopp til pulver mens jeg koker opp vann. Dekker soppene med sitronsaft og heller over et halvt glass vann. Rører i flere omganger til det blir lunkent og drikker. Kicker kjapt og gir mye mindre mage-tull enn å tygge de direkte, pluss at det smaker ålreit.
Lager sopppulver med en «kryddermølle» som fulgte med en stavmikser. Putter pulver i naturkapsler og veier underveis så det blir ønsket mengde. Er litt knotete prosess å fylle og veiene, men veldig greit å transportere og innta når man først har ordnet det klart
Sist endret av Zenzen; 11. oktober 2019 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som har erfaring med å blande fleinsopp med antidepressiva? Har hørt at det kan bli noe krøll med det, og at antideppen minsker effekten av fleinsoppen. Hvis noen har erfaring spesifikt med SNRI hadde det vært utrolig hjelpsomt.

Har i det siste lest en del om behandling av depresjon med psilocybin og er interessert i å ta en tripp for å gi det et forsøk. Å slutte på medisinene mine er per nå ikke et alternativ. Burde jeg vente til jeg har sluttet på medisinene før jeg spiser sopp, eller går det fint?
Sitat av Plukkerina Vis innlegg
Noen som har erfaring med å blande fleinsopp med antidepressiva? Har hørt at det kan bli noe krøll med det, og at antideppen minsker effekten av fleinsoppen. Hvis noen har erfaring spesifikt med SNRI hadde det vært utrolig hjelpsomt.

Har i det siste lest en del om behandling av depresjon med psilocybin og er interessert i å ta en tripp for å gi det et forsøk. Å slutte på medisinene mine er per nå ikke et alternativ. Burde jeg vente til jeg har sluttet på medisinene før jeg spiser sopp, eller går det fint?
Vis hele sitatet...
Turen blir dempet betydelig, selv på lave doser antidepressiva. Medisinen opptar reseptorene som psilocin også virker på, og dermed hindrer psilocin fra å binde seg til reseptorene.

Man bør være av antidepressiva hvis man skal ta sopp.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Plukkerina Vis innlegg
Noen som har erfaring med å blande fleinsopp med antidepressiva? Har hørt at det kan bli noe krøll med det, og at antideppen minsker effekten av fleinsoppen. Hvis noen har erfaring spesifikt med SNRI hadde det vært utrolig hjelpsomt.

Har i det siste lest en del om behandling av depresjon med psilocybin og er interessert i å ta en tripp for å gi det et forsøk. Å slutte på medisinene mine er per nå ikke et alternativ. Burde jeg vente til jeg har sluttet på medisinene før jeg spiser sopp, eller går det fint?
Vis hele sitatet...
Antidepressiva påvirker de samme reseptorene som psilocybin, så det vil enten minske effekten eller fjerne den helt.

Det er tilfeller der terapi sammen med psykedelika har hjulpet, men vær klar over at det kan slå ut stikk motsatt vei: Det er vanskelig å forklare hvordan det er å være påvirket av psykedeliske stoffer for andre. Men man kan si at filtrene i hjernen fjernes: Tanker vil fare av sted og man kan slite med å holde orden på alle, man kan smake farger, føle lys etc. Man kan se det vakre ved universet og føle en personlig kobling med "gud", men man kan også se hvor brutal og naken naturen er, hvordan universet bryr seg fint lite om individuelle liv, smerte og hvor ubetydelig man er i den store sammenhengen.

Jeg kjenner ikke deg på noe som helst måte, det avhenger også hvilken diagnose du eventuelt har. Men å ta psykedelika i din situasjon vil jeg ikke anbefale.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Antidepressiva påvirker de samme reseptorene som psilocybin, så det vil enten minske effekten eller fjerne den helt.

...

Jeg kjenner ikke deg på noe som helst måte, det avhenger også hvilken diagnose du eventuelt har. Men å ta psykedelika i din situasjon vil jeg ikke anbefale.
Vis hele sitatet...
Turen blir dempet betydelig, selv på lave doser antidepressiva. Medisinen opptar reseptorene som psilocin også virker på, og dermed hindrer psilocin fra å binde seg til reseptorene.

Man bør være av antidepressiva hvis man skal ta sopp.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Jeg har diagnosen kronisk tilbakevendende depresjon, og er for tiden i en bedringsfase. Jeg skal vente en stund til, så slutte på medisinene. Magefølelsen tilsier at psyken er der at jeg hadde takla en tur, og jeg har trygge og gode mennesker som kan være med meg.

Men da skal jeg vente til jeg er av medisinene før jeg vurderer det på nytt.
Anonym bruker
"Digital Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg har planer om å plukke flein på et sted som er 5-6 timer hjemmefra. Det bugner her! Er det safe for soppen å la de ligge i en papirpose i bilen på tilbaketuren uten å ta nevneverdig skade? Har ikke mulighet til å legge de utover bakepapir før jeg kommer hjem. Hvis soppen kan skades, lar jeg de heller stå i gresset.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Jeg har planer om å plukke flein på et sted som er 5-6 timer hjemmefra. Det bugner her! Er det safe for soppen å la de ligge i en papirpose i bilen på tilbaketuren uten å ta nevneverdig skade? Har ikke mulighet til å legge de utover bakepapir før jeg kommer hjem. Hvis soppen kan skades, lar jeg de heller stå i gresset.
Vis hele sitatet...
Bare sørg for at de ikke ligger lukket i noe materiale som ikke puster, det er da de kan begynne å råtne.

Åpen kurv, poser/sekker som er laget av tekstil o.l.
Stiller et litt personlig spørsmål til alle som har tatt større doser flein og er villig til å dele sine opplevelser.

Hvilken opplevelse anser du som den "viktigste" opplevelsen du har hatt på flein og hva lærte du av den opplevelsen?
Anonym bruker
"Digital Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar Dodecha. Da blir det storfangst :-)
Sitat av lizardskin Vis innlegg
Toreokjeks:
Maler du i en vanlig morter? Eller finkutting med kniv?
Vis hele sitatet...
Kjører det i en vanlig weed grinder, men vurderer en mer effektiv løsning som kaffekvern el.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Jeg har planer om å plukke flein på et sted som er 5-6 timer hjemmefra. Det bugner her! Er det safe for soppen å la de ligge i en papirpose i bilen på tilbaketuren uten å ta nevneverdig skade? Har ikke mulighet til å legge de utover bakepapir før jeg kommer hjem. Hvis soppen kan skades, lar jeg de heller stå i gresset.
Vis hele sitatet...
Kjøkkenpapir som ikke går i oppløsning (alá Torky) fungerer veldig fint. Kan enten rive ferdige ark og stable de eller bare brette lagvis over soppene, som ikke bør ligge i for mye kontakt med hverandre.