Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1775
Av medisinske grunner er jeg frarådet å drikke ofte. Jeg hadde en periode for noen år siden hvor jeg drakk for mye, som resulterte i sykehusinnleggelse med betennelse i bukspyttkjertelen for seks år siden. I utganspunktet ble jeg rådet til å holde meg unna alkohol i seks måneder, men jeg valgte å holde meg unna i nesten to år. Når jeg etter hvert kunne drikke igjen, ble jeg rådet til å drikke i små til moderate mengder. De senere årene har jeg drukket 1-3 ganger i måneden, og aldri så mye at jeg har følt bakrus dagen etter. Allikevel kjenner jeg at jeg av og til trenger å koble av, og hver gang jeg har tatt et par øl våkner jeg med en liten angst for plutselige brystsmerter igjen. Jeg har noen bekjente som røyker litt weed, og flørter litt med tanken om å bytte ut alkoholen med weed, men jeg er veldig uerfaren med dette. Frem til jeg var godt over 20 takket jeg alltid nei, men de siste to årene har jeg røyket 3-4 ganger. Ved et par av tilfellene merket jeg absolutt ingenting, og ved to tilfeller har jeg spydd som en gris. Regner med at det kan komme av at jeg kombinerte med alkohol og ikke helt klarte å styre inntaket. For en uerfaren fyr som meg, er det vel ikke helt lurt å røyke spliff som om det var en sigarett...

Så jeg spør egentlig dere om hva dere tenker - kan weed tilfredsstille mitt sporadiske behov for å koble ut verden litt? Vil dere fraråde meg å begynne med dette?
Vil advare mot røyking. Det er helsefarlig og gir en dårlig high. CO2 forgiftning behøver heller ikke være en del av opplevelsen. Du kan spise eller vape cannabis.

Om cannabis passer for deg må du finne ut av sjøl. Personlig kunne alkohol aldri erstattet cannabis. Alkohol er for kjedelig i lengden og man blir tjukk og slapp etterpå.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det eneste du har opplevd med cannabis er 'ingenting' og ekstrem kvalme - hvorfor vil du bruke det? Jo, for å erstatte alkohol. Men cannabis er noe ganske annet enn alkohol og kommer heller i tillegg enn å føles som en erstatning. Du vil mest sannsynlig fortsatt savne alkohol, bare at nå har du begynt å røyke.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis det eneste du har opplevd med cannabis er 'ingenting' og ekstrem kvalme - hvorfor vil du bruke det? Jo, for å erstatte alkohol. Men cannabis er noe ganske annet enn alkohol og kommer heller i tillegg enn å føles som en erstatning. Du vil mest sannsynlig fortsatt savne alkohol, bare at nå har du begynt å røyke.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg kjenner faktisk en hel del mennesker som har sluttet helt å drikke etter weeden kom inn i bildet. Noen røyker bare en sjelden gang, mens to har tatt litt av kan du si. Så h*n kan faktisk bli kvitt lysten på å drikke også, men som du sier, det kan være motsatt, at man savner alkoholen og kjører på med begge.
Hva drakk du? Sprit? Bare nysgjerrig. Lykke til!
Trådstarter
3 0
Takk for svar. Får tenke litt mer, før jeg vurderer om jeg skal kjøpe litt. Hadde vært greit å prøve det alene en gang for å bli kjent med rusen.

Til deg som spør, så drakk jeg vin eller sprit. Sjeldent veldig mye, men hver dag. Kunne finne på å komme hjem sent, fylle et stort kaffe latte-glass med vin og ta det i en slurk før jeg gikk og la meg, eller blande litt vodka i brusen min. Drakk mindre enn det som er øvre anbefalte daglige grense i feks UK, men det hang nok litt sammen med at jeg drakk det fort og ikke ga kroppen noen hviledager.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke røyk spliffer hvis du ikke allerede røyker tobakk. Det ødelegger mye av weed-rusen hvis du ikke liker eller har toleranse for tobakk. Prøv å lage en pipe av et eple. Funker perfekt. En joint kan bli for mye for èn person. Det er mye mer praktisk å røyke ut av et eple.
Trådstarter
3 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke røyk spliffer hvis du ikke allerede røyker tobakk. Det ødelegger mye av weed-rusen hvis du ikke liker eller har toleranse for tobakk. Prøv å lage en pipe av et eple. Funker perfekt. En joint kan bli for mye for èn person. Det er mye mer praktisk å røyke ut av et eple.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Jeg snuser daglig og røyker innimellom, så tobakktoleranse hadde ikke blitt noe problem. Men jeg skal lese rundt og se. Kommer nok ikke til å bruke store summer på en vaporizer før jeg vet om dette er noe jeg kommer til å drive med
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er veldig uenig i at vaporizer er noe bedre enn spliffer (prøvd Magic flight, Vulcano og andre), spising er OK men er også noe helt annet enn røyking. Kjøp deg en bong.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er veldig uenig i at vaporizer er noe bedre enn spliffer (prøvd Magic flight, Vulcano og andre), spising er OK men er også noe helt annet enn røyking. Kjøp deg en bong.
Vis hele sitatet...
Røyking er en sterkere high, ingen tvil om det. Men noen foretrekker øl isteden for sprit, og omvendt. Smak og behag. For en som ikke røyker noe til vanlig kan vape være en god inntaksmåte da man ikke nødvendigvis hoster seg ihjel av å inhalere. Edibles overgår både røyking og vaping hvis vi kun snakker hvor høy man potensielt kan bli.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor starte å ruse deg? Koble av kan man gjøre på andre måter. En lang varm dusj, asmr, meditasjon, yoga, serie, tegne, pusteteknikker, lage mat og nyte den med tven av, lese bok, ligge på sofaen å høre lydbok uten å scrolle på mobilen samtidig.

Bruker man rus for å koble av blir det raskt en vane og del av hverdagen fordi man vil belønne seg etter å gjort noe bra, slappe av når man kommer hjem fra jobb, slappe mer av før leggetid osv og plutselig er det en daglig vane som ødelegger serotonin produksjonen din sånn at du kjeder deg og ikke finner mening uten å være høy. Du har et mønster med daglig rus fra før så det samme kommer hasjen til å bli. Nå har ikke jeg noe i mot hasj sånn generelt men veit hvor lett det er å bli stoner uten man skjønner det og hvertfall uten å fatte at det er noe problem men det er det, og det blir det på lang sikt, vipps har ti år gått og du har ikke gjort noe som helst nyttig bare pådratt deg en annen form for rusmisbruk.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når du røyker cannabis så utvider bloårene seg, pga lavt blodtrykk, så får du mindre oksygen i hodet og dermed blir du kvalm. (Ikke bare derfor) Anbefaler å røyke FØR du evt drikke for da skjenner du hvor mye alko man kan fylle på med før det sier stop.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor starte å ruse deg? Koble av kan man gjøre på andre måter. En lang varm dusj, asmr, meditasjon, yoga, serie, tegne, pusteteknikker, lage mat og nyte den med tven av, lese bok, ligge på sofaen å høre lydbok uten å scrolle på mobilen samtidig.

Bruker man rus for å koble av blir det raskt en vane og del av hverdagen fordi man vil belønne seg etter å gjort noe bra, slappe av når man kommer hjem fra jobb, slappe mer av før leggetid osv og plutselig er det en daglig vane som ødelegger serotonin produksjonen din sånn at du kjeder deg og ikke finner mening uten å være høy. Du har et mønster med daglig rus fra før så det samme kommer hasjen til å bli. Nå har ikke jeg noe i mot hasj sånn generelt men veit hvor lett det er å bli stoner uten man skjønner det og hvertfall uten å fatte at det er noe problem men det er det, og det blir det på lang sikt, vipps har ti år gått og du har ikke gjort noe som helst nyttig bare pådratt deg en annen form for rusmisbruk.
Vis hele sitatet...
Ro deg ned, lol.. det er snakk om cannabis.
Min første tanke er at angsten du opplever kan trigges av en diskrepans mellom hvordan du handler og hvordan du tenker du bør handle? Altså du drikker alkohol, men du har det printet inn i både bevisstheten og ubevisstheten hvor ille dette er for deg?

Jeg tror ikke weed er løsningen i det heletatt.

Tendenser til angst
Tidligere overbruk av alkohol


Weed har også andre negative effekter som nedsatt motivasjon hvilken kan gå ut av de fleste aspekter med livet ditt på sikt.

Kan du ikke trene eller gjøre andre ting som kobler ut og gir rus?
Hvis du har lyst til å koble ut rundt fem ganger i måneden også klarer å holde deg til de fem gangene så ser jeg ikke noe problem med bongtrekk hvis alternativet er alkohol > betennelse i bukspyttkjertelen
Sitat av eraser Vis innlegg
Hvis du har lyst til å koble ut rundt fem ganger i måneden også klarer å holde deg til de fem gangene så ser jeg ikke noe problem med bongtrekk hvis alternativet er alkohol > betennelse i bukspyttkjertelen
Vis hele sitatet...
Viss vi er litt realistiske, hvor mange klarer egentlig det?

Ut ifra alt jeg vet om cannabis bruk ender brukere som oftest opp med enten røyke langt mer en det eller både drikke og røyke.
Heeeeeellz yeah! Men alt med måte!
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ro deg ned, lol.. det er snakk om cannabis.
Vis hele sitatet...
Er rolig jeg. Ja det er snakk om cannabis. Og? Poenget ditt?

En som har hatt et daglig misbruksproblem av et rusmiddel, alkohol i dette tilfellet, kan lett havne i daglig bruk (=misbruk) med andre rusmidler man subsidierer med. Så hvorfor starte å ruse seg på andre ting når man er anlagt for en misbruksfelle? Bortkasta. Så jævla nødvendig og fett er det ikke å ruse seg ass
Anonym bruker
"Lei Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har røyket 3-4 ganger i løpet av 2 år? Jeg tror ikke kroppen din har helt blitt kjent med rusen. Prøv deg rolig frem hvis du skal utforske
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Viss vi er litt realistiske, hvor mange klarer egentlig det?

Ut ifra alt jeg vet om cannabis bruk ender brukere som oftest opp med enten røyke langt mer en det eller både drikke og røyke.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så uvanlig som du tror. Kommer veldig an på hvaslags miljø du henger i. De fleste jeg kjenner som røyker cannabis har et fornuftig forhold til dette og røyker en sjelden gang iblant. Meg inkludert. Nåfortiden røyker jeg kanskje hver tredje månde.

Kjenner en person som bor i tyskland å røyker daglig. Og etpar som røyket daglig tidligere, men som nå har sluttet.
Men, dette gjelder bare en liten % av de jeg kjenner som røyker.

Har lest at rundt 10% av de som bruker cannabis blir avhengi?
Isåfall har det store flertallet et fornuftig forholdt til det.

Men, nå skal jeg ikke anbefale det til en som tidligere har hatt lett for å drikke hver dag. Man må være litt påpasselig så man ikke glir ut i tåka.
Det er adskillig lettere å missbruke en alkohol.
Sist endret av ReeferBear; 2. april 2019 kl. 13:45.