Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5380
Hei freaks! Jeg trenger litt råd om hva jeg burde gjøre med livssituasjonen min slik den er i dag. Jeg har nettopp fyllt 30 år og det har nå gått opp for meg at jeg ikke har utrettet noen ting i livet og jeg ser aldri ut til å komme meg dit jeg ønsker. Jeg har motatt økonomisk sosialhjelp fra NAV siden jeg fyllte 18 og droppet ut av VGS. Jeg har ingen utdannelse og har aldri hatt lønnet arbeid. Pr. i dag mottar jeg ca 6500kr/mnd hvorav 5300 går til husleie, slik har det vært di siste 10 årene og jeg føler jeg sitter helt fast her.

Det er ingenting galt med meg fysisk som gjør at jeg ikke kan være i arbeid, men jeg er preget av en problemfyllt oppvekst som har gjort det vanskelig for meg å leve et normalt liv. Jeg har ikke krav på ung ufør siden barndommen min aldri har blitt dokumentert noe sted. Jeg har nettopp blitt henvist til en psykiater av fastlegen slik at jeg kanskje endelig kan få satt en diagnose, men jeg frykter at jeg er litt for sent ute til å få innvilget ung ufør -noe jeg egentlig burde fått når jeg var 18.

Aller helst vil jeg ut i lønnet arbeid og stå på egene ben, men siden jeg ikke har noe som helst arbeidserfaring å fylle inn i CV'en så forstår jeg selv at jeg ikke er veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet. Jeg bor ganske avsides hvor det er dårlig med kollektiv transport, så det er vanskelig for meg å møte til presise tider i byen hvor jobbene finnes (mandags-ruter er forskjellige fra tirsdags-ruter etc.). Jeg har mopedførerbevis og holder på å spare opp penger så jeg kan kjøpe en moped til sommeren.

Nå er jeg lei av å sitte fast i samme sporet og føler meg klar for å virkelig ta meg selv i nakken å få ting gjort. Problemet er bare at jeg ikke aner konkret hva jeg bør gjøre, så derfor spør jeg her. Hva bør jeg gjøre?
Nav kan jo hjelpe deg godt på vei ang jobb, regner med du har vært på jobbsøkekurs og andre diverse tilstelninger fra NAV?

Jeg vet ikke helt hva du vill holde på med eller hva dine ønsker er, NAV har jo prosjektet menn i helse, kanskje det er noe du kan tenke på?
En god mulighet for å få jobb kan være å ta truck-førerbevis. Tar 1 uke og nav kan dekke kostnadene. Generelt er det en av de lettere arbeidsplassene å få innpass uten annen utdanning.. Kan hende du må flytte men. Hvis du bor langt ut på landet. Evt spør lokale lagere om de vil prøve deg med praksisplass.
Hva er det du kunne hatt LYST til å gjøre, 40 timer i uka da, og som hver fredag og helg fikk deg til å GLEDE deg til mandag morgen neste arbeidsuke igjen..?? :-)
Klarer du å definere hva du ville likt mer enn annet..??
F.eks jobbe med dyr, være utendørs, bli hederlig svett av fysisk arbeid, sitte innendørs hele dagen på varmt kontor, treffe masse nye folk, ikke treffe noen andre i det hele tatt...osv..
Bra at du sparer til moped. søk alt av jobber. Du kommer til å tjene like mye som du gjør nå om du kun jobber to åttetimers dager i uka. Alt over dette kommer til å bedre din økonomiske tilstand. Om du skaffer deg truckførerbevis og får deg jobb på lager er kanskje dette det beste som kan skje deg. Godt betalt hardt arbeid. Men siden du har en blank cv bør du ikke gi deg om du ikke får en så lukrativ jobb. Søk på shady jobber som på hotell osv. elendige timer, dårlig lønn, men om du klarer å lande en 10% stilling med litt ekstra ringevakter er dette en knall start. ikke stopp med en jobb (om du kun får 10% skaffer du deg en til) osv etterhvert har du en cv som gjør at du kan rykke opp enten i jobben eller søke en bedre en. Fra nå må du tenke at du er din egen lykkes smed og at du er den eneste som er ansvarlig for hvordan det går. fuck det der med å bli diagnostisert med masse tull. mange som har blitt misbrukt av onkelen sin og hatt foreldre med rusproblemer og som i dag har godt betalte stillinger. Vær ærlig med deg selv nav og der du søker arbeid. si til nav, adecco, manpower at du er villig til å flytte hvor som helst i landet hvis du får mer enn 50% Du har ingenting som burde holde deg tilbake. Alt du eier utenom bankid, mobil, mopedlappen og klær du kan stappe i en søppelsekk som flyttelass kan du bare brenne om du føler at det holder deg tilbake. Hva faen du har gjort med livet ditt de siste 12 om det være seg data,tv eller spill lurer jeg på? Har du en playstation selger du den til høystbydene på finn, samme med alt av spill og filmer og all annen dritt du ikke trenger, ikke forvent mye penger, får du 50 spenn for playstation er du 50 spenn nærmere enn moped og et bedre liv.

Det er kritisk at du tar deg til helvete sammen og starter med å skrive cv i dag (eller ihvertfall hva du er god til i ditt tilfelle) kom deg ut på joggetur i morgen tidlig. Og på mandag drar du rett ned til NAV og forteller om din åpenbaring. Se etter alt av jobber på finn, Og her snakker jeg om ALT av jobber. og du ringer alle som kan være aktuelle for deg allerede på mandag uansett hvor i landet de befinner seg. Det kommer faen ikke til å holde for deg å levere en standardsøknad til Rema 1000 nedi gata og håpe at det skal løse seg derfra. OH HELL NO MR! du skal ringe alt av arbeidsgivere og fortelle at du faen har sett jesus her på lørdagskvelden. Du skal ringe alt og alle. alle slektninger som kanskje kan kjenne noen som vil ansette deg på prøvetid.

Hvis du gjør det som er nevnt over og ikke sutrer videre over at du burde blitt trygda mer.... Så skal du se at innen en mnd har livet ditt blitt bedre. Og om et par år har du kanskje 2-300k utbetalt. Du kan reise, kjøpe deg en leilighet og alle andre ting som vanlige folk kan.
Ta deg til helvete sammen NÅ og post noen fuckings resultater. Er dritt lei av tapere som sier at de skal ta seg sammen men som ikke gjør det. Skriv her på tråden om framgangen din og hva du har gjort på mandag, så kanskje KANSKJE noen får troen på deg, inkludert deg selv.. Ønsker deg ikke lykke til, for bare tapere tror at lykke skal redde dem. Ta deg sammen gå ut og drep maten din og dra den med hjem.....

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Hva er det du kunne hatt LYST til å gjøre, 40 timer i uka da, og som hver fredag og helg fikk deg til å GLEDE deg til mandag morgen neste arbeidsuke igjen..?? :-)
Klarer du å definere hva du ville likt mer enn annet..??
F.eks jobbe med dyr, være utendørs, bli hederlig svett av fysisk arbeid, sitte innendørs hele dagen på varmt kontor, treffe masse nye folk, ikke treffe noen andre i det hele tatt...osv..
Vis hele sitatet...
Fuck lyst. Dette tilfellet her fortjener ikke skulle fantasere om hva det vil jobbe med. Det er bare pisken som gjelder i slike tilfeller.

Åååh: jeg har en drøm om å jobbe med dyrs rettigheter. Guess what det er ingen som får betalt for å gjøre dette. og om det er en stakkars jævel som faktisk gjør det, så er det ikke starteren av denne tråden. Han skal kun gå etter en jobb som kan fylle cv og betale penger. Alt annet av tanker og drømmer er bare bullshit fram til han klarer å vise noen resultater her i livet
Sist endret av smetti; 26. november 2016 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@smetti det har ikke slått deg at nok er en eller flere grunner til at ts har stått utenfor arbeidslivet? Utifra det du skriver så virker det som om du tror ts pga latskap og makelighet har valgt å stå utenfor arbeidslivet de siste tolv årene. Jeg tviler på at det er tilfellet. Spørs om ts ikke trenger å få ryddet litt i huet sitt.

Jeg tror ikke det er så enkelt at en jobb løser alle problemene for ts - her er det noe som ligger bak. Det er grunner til at hverdagen til ts ikke har handlet om jobb etc. Og kanskje bør ts ta tak i disse tingen enten først før fokus på jobb er størst eller samtidig om ts tror det kan være en løsning.
Han kan rydde litt i huet sitt når han har råd til psykolog. For all del, det er en grunn til at ts ikke har vært i jobb. Men tviler stygt på at noen utredninger som sier at du har ptsd, adhd, dysleksi, angst, sosialangst kommer til å hjelpe med å få orden på livet sitt. Det er bedre å gråte når det kommer en feit lønning enn å gråte når det kommer en ussel utbetaling fra nav.
Hadde blitt mer sjuk av å måtte leve av 1200 kr i mnd, enn å jobbe hard, sosialisere tjene spenn.
Ts sier selv at ts vil tjene penger. Da er løsningen til ts å få seg en jobb fort som fy.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror du har gode intensjoner, smetti, og jeg har selv sett utrolig gode resultater takket være "pisken" og ved å hause meg opp til å "steppe the fuck opp". Det ER effektivt - HVIS man har et fundamentalt sunt verdensbilde og ikke en fullstendig opptatt av å gruble over sin egen overtenking ++ og kjøper inn i alle tankene man har på deglig basis.

Først og fremst må et naturlig og godt verdens- og selvbilde på plass. Trygghet og følelsen av at man er sikker. At verden utenfor sin egen leilighet og sine egne tanker - faktisk er OK. At man kan få nye venner og at folk generelt sett vil hjelpe osv.

TS, ta maslows behovspyramide seriøst.

Bare det at du ber om hjelp her er et stort steg! Det skal du være stolt av. Momentum starter med en liten centimeter. Ta vare på de små suksessene, og del det med andre. Bruk ord, snakk med familie og venner. Jeg snakker GJERNE med deg. Bare om livet og what not. I'm up for it

Da begynner du å se på maslows neste steg, og det sosiale samspillet vil gi deg glede og livsmening som gir deg videre energi og selvtillit til å ta på utfordringer som f.eks. skaffe deg jobb. Det finnes mange jobber og arbeidsmiljø der ute som venter på en som akkurat deg, med din personlighet, humor, skills osv. Du har masse gull i deg, det er sikkert!

Det er ikke alltid like lett å ta de første stegene i retning mot sine drømmer og ambisjoner, men når man kommer over den første kneika og bare gjør det pusher seg litt ut av den komfortable sonen - det kjente (i ditt tilfellet, det å være lei av å sitte fast) - så skal du se at livet gir det du ber om. Men du må virkelig be om det. Gjøre det. TA det - som jeg ser alle her er inne på.

Nøl ikke med å kontakte meg, fellow freak. Jeg har vært på bunnen jeg også.
Px3
Trådstarter
2 0
Sitat av zeebaern Vis innlegg
Nav kan jo hjelpe deg godt på vei ang jobb, regner med du har vært på jobbsøkekurs og andre diverse tilstelninger fra NAV?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg har vært på alle tiltak NAV har å tilby i denne kommunen allerede. Jeg har også hatt en del arbeidspraksis, men ikke noe som har ført til ansettelse.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
En god mulighet for å få jobb kan være å ta truck-førerbevis. Tar 1 uke og nav kan dekke kostnadene.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede prøvd å få truckførerkurs dekket av NAV, men det finnes knapt arbeidsplasser i denne kommunen hvor truckførerbeviset er nødvendig så NAV er ikke villige til å dekke det.

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Hva er det du kunne hatt LYST til å gjøre, 40 timer i uka da, og som hver fredag og helg fikk deg til å GLEDE deg til mandag morgen neste arbeidsuke igjen..?? :-)
Klarer du å definere hva du ville likt mer enn annet..??
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen konkrete ønsker. Helst noe som utfordrer meg kreativt hvor jeg ikke må forholde meg til så mange mennesker. Eller kanskje noe som har med båt og hav å gjøre.

Sitat av smetti Vis innlegg
blablabla
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke en gang om jeg har lyst til å svare deg når du allerede har fått oppfatningen av at jeg er en taper som sutrer over manglende trygd. Men jeg har i alle fall skrevet en CV og en jobbsøknad jeg har tenkt til å sende rundt. Nå har jeg forøvrig vært sengeliggende i en hel uke, så den joggeturen ble det ikke noe av dessverre..

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg tror ikke det er så enkelt at en jobb løser alle problemene for ts - her er det noe som ligger bak. Det er grunner til at hverdagen til ts ikke har handlet om jobb etc. Og kanskje bør ts ta tak i disse tingen enten først før fokus på jobb er størst eller samtidig om ts tror det kan være en løsning.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i dette, men en jobb ville nok hjulpet godt på vei. Jeg har purret litt på psykiateren jeg var henvist til, så jeg har fått flyttet timen min fra November 2017 til nå i Desember.

Sitat av smetti Vis innlegg
For all del, det er en grunn til at ts ikke har vært i jobb. Men tviler stygt på at noen utredninger som sier at du har ptsd, adhd, dysleksi, angst, sosialangst kommer til å hjelpe med å få orden på livet sitt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tviler du på det? Om jeg kunne f.eks vært ansatt i en 30% stilling og vært 70% trygdet ville det utgjort en enorm forskjell i min personlige økonomi. Kanskje jeg hadde hatt råd til å ta førerkort å kjøpe bil, kanskje jeg kunne tatt opp skole igjen, eller kanskje fått muligheten til å ta lån i banken? Uansett så ville jeg hatt mange fler muligheter enn jeg har pr. i dag.

Sitat av mortenhake Vis innlegg
TS, ta maslows behovspyramide seriøst.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om Maslows behovspyramide før. Men det er hvertfall helt åpenbart for meg at jeg er stuck et sted mellom det andre og tredje trinnet.
Kanskje du skal prøve å bli vekter? Er jo en kul jobb og krever ikke så veldig mye. Må sikkert innom skolen litt igjen. Men bedre å få i gang livet enn å sitte hjemme
Jeg var i samme båt som deg, trådstarter. Fikk meg jobb på callsenter, tjener nå 20 tusen i måneden. Livet er ikke på stell ennå, men nå kan jeg i det minste ta lappen og ordne meg bil, som gjør det mye lettere å skaffe en ny og bedre jobb senere.

Så det hadde jeg gjort, prøvd å få meg en "dårlig" jobb og bare jobbe meg videre. Du merker jo også at livskvaliteten blir bedre når du har tjue tusen og rutte med og ikke fem usle tusen.

Det er også stort behov for ufaglærte i helsesektoren, vet om en del som har fått seg jobb i gamlehjem osv. som aldri har gjort annet en å nave. Det jo også en ganske fin start, spør du meg.
Du kan godt utredes, men jeg tror du burde fokusere på å skaffe en jobb først. Som Röyksopp sier så er det bedre å tjene 20k enn 5k. Det er både tidkrevende og slitsomt å bli utredet. Har erfaring fra at mange har blitt caught up i at de skal utredes for ditt og datt, når det ville vært mye lettere å skaffe en jobb. Bra at du har skrevet CV håper for din skyld at du har sendt noen rundt og tatt noen telefoner. Lykke til videre og post på framgang! Ikke utsett til i morgen, det du kan gjøre i dag!
Trodde faktisk NAV leverte litt mer enn det.. kr 1200 i måneden å leve på er utenkelig for meg, du har jo såvidt råd til å bli mett på nudler.. Hvordan har du klart deg med så lite? Kan jo ikke ta buss eller noe med så lite å rutte med.
Sist endret av trikker95; 6. desember 2016 kl. 21:16.
Det jeg ville gjort først og fremst er å tatt med en venn som bryr seg til NAV, og hatt denne personen ilag med deg og faktisk fått tvinget frem truckførerbevis samt sertifikat klasse B. Det er TOTALT uhørt at du som en 30 år gammel mann, uten skolering og dermed noe form for kvalifikasjoner, ikke skal få noe så elementært som truck og bil-sertifikat. Selv om det i din kommune er manko på stillinger du kan få med disse sertifikatene har du garantert en potensiell arbeidsgiver i en times omkrets fra der du er. Stå på ditt og krangle hensynsløst og spill på alle dine triste kort om du må, så burde det la seg gjøre. Ta med et familiemedlem eller bare en god kompis, og sett dere litt inn i regelverket gjeldende for deg, så skal du se de tingene vil ordne seg. Når du først kommer dit at de har innsett att de må gjøre disse tiltakene, og du begynner å få håpet opp igjen, så kontakter du samtlige arbeidsgivere i ditt område og melder interesse. Er det en jobb som er utlyst, fortell dem din situasjon og hvordan du har det pr nå og tiltak du vil iverksette fremover og be om den sjansen. Arbeidsgivere har et samfunns ansvar, og spiller du sympati-kortet litt tror jeg de vil se bort fra ditt CV-hull.


Det ordner seg!
Selv ville jeg flyttet til en by med gode muligheter for jobb, gått igjennom nav, fått jobb, tatt lappen på bil så gjort mer hva jeg ville når jeg hadde skaffet meg bil og arbeidserfaring.
Ring NAV og spør om du kan avtale et møte. Masse som kan frøftes i din situasjon; f.eks tiltaksplass, kurs, arbeidstrening, lønnstilskudd osv. Sistnevnte er at du ansatt en eller annen plass, og arbeidsgiver får ytelse fra NAV for å betale deg lønn.

Det er også muligheter for støtte til reise/flytting hvis du skal på jobbintervju eller blir ansatt en plass langt hjemmefra.

Men jobbsøkinga må du mest sannsynligvis står for selv!
Sitat av smetti Vis innlegg
Bra at du sparer til moped. søk alt av jobber. Du kommer til å tjene like mye som du gjør nå om du kun jobber to åttetimers dager i uka. Alt over dette kommer til å bedre din økonomiske tilstand. Om du skaffer deg truckførerbevis og får deg jobb på lager er kanskje dette det beste som kan skje deg. Godt betalt hardt arbeid. Men siden du har en blank cv bør du ikke gi deg om du ikke får en så lukrativ jobb. Søk på shady jobber som på hotell osv. elendige timer, dårlig lønn, men om du klarer å lande en 10% stilling med litt ekstra ringevakter er dette en knall start. ikke stopp med en jobb (om du kun får 10% skaffer du deg en til) osv etterhvert har du en cv som gjør at du kan rykke opp enten i jobben eller søke en bedre en. Fra nå må du tenke at du er din egen lykkes smed og at du er den eneste som er ansvarlig for hvordan det går. fuck det der med å bli diagnostisert med masse tull. mange som har blitt misbrukt av onkelen sin og hatt foreldre med rusproblemer og som i dag har godt betalte stillinger. Vær ærlig med deg selv nav og der du søker arbeid. si til nav, adecco, manpower at du er villig til å flytte hvor som helst i landet hvis du får mer enn 50% Du har ingenting som burde holde deg tilbake. Alt du eier utenom bankid, mobil, mopedlappen og klær du kan stappe i en søppelsekk som flyttelass kan du bare brenne om du føler at det holder deg tilbake. Hva faen du har gjort med livet ditt de siste 12 om det være seg data,tv eller spill lurer jeg på? Har du en playstation selger du den til høystbydene på finn, samme med alt av spill og filmer og all annen dritt du ikke trenger, ikke forvent mye penger, får du 50 spenn for playstation er du 50 spenn nærmere enn moped og et bedre liv.

Det er kritisk at du tar deg til helvete sammen og starter med å skrive cv i dag (eller ihvertfall hva du er god til i ditt tilfelle) kom deg ut på joggetur i morgen tidlig. Og på mandag drar du rett ned til NAV og forteller om din åpenbaring. Se etter alt av jobber på finn, Og her snakker jeg om ALT av jobber. og du ringer alle som kan være aktuelle for deg allerede på mandag uansett hvor i landet de befinner seg. Det kommer faen ikke til å holde for deg å levere en standardsøknad til Rema 1000 nedi gata og håpe at det skal løse seg derfra. OH HELL NO MR! du skal ringe alt av arbeidsgivere og fortelle at du faen har sett jesus her på lørdagskvelden. Du skal ringe alt og alle. alle slektninger som kanskje kan kjenne noen som vil ansette deg på prøvetid.

Hvis du gjør det som er nevnt over og ikke sutrer videre over at du burde blitt trygda mer.... Så skal du se at innen en mnd har livet ditt blitt bedre. Og om et par år har du kanskje 2-300k utbetalt. Du kan reise, kjøpe deg en leilighet og alle andre ting som vanlige folk kan.
Ta deg til helvete sammen NÅ og post noen fuckings resultater. Er dritt lei av tapere som sier at de skal ta seg sammen men som ikke gjør det. Skriv her på tråden om framgangen din og hva du har gjort på mandag, så kanskje KANSKJE noen får troen på deg, inkludert deg selv.. Ønsker deg ikke lykke til, for bare tapere tror at lykke skal redde dem. Ta deg sammen gå ut og drep maten din og dra den med hjem.....
Vis hele sitatet...
Du skulle tatt deg litt tid og lest førsteposten. Hva er det som får deg til og tro at TS sitter på verdier her? Joggetur? Seriøst? Skal du sende en underernært mann ut i barføttene? Med det matbudsjettet så kommer ikke TS til å makte en 10% stilling en gang. Hvis du tror du kan komme og "true" NAV med at du skal ha en 50% stilling før du er villig til å flytte, så får du bare tru det, men jeg ville ikke vært den idioten som stod der og kom med den trusselen.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Selv ville jeg flyttet til en by med gode muligheter for jobb, gått igjennom nav, fått jobb, tatt lappen på bil så gjort mer hva jeg ville når jeg hadde skaffet meg bil og arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
Er noe slikt jeg ville tatt opp med NAV. Da har en større muligheter for å få arbeid. Eventuelt arbeidstrening, lønnstilskudd, kurs eller hva det måtte være. Matbudsjettet øker også, slik at en etterhvert faktisk orker å jobbe, eller gjøre noe som helst
Har ikke baller nok til å gå for denne metoden selv, men hvis du er en åpen sjel som framstår med både bilde og historie: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...in/a/23799834/

Store muligheter til å markedsføre seg iallefall, men hvor effektivt det er... Kanskje fyren i artikkelen hadde masse flaks? Tøft gjort uansett
1. Finn et billigere sted å bo. 5000+ kr et avsidesliggende sted er ganske mye.

2. Callcenter i Irland/Malta er i stor grad villig til å ta inn hvem som helst. Det kan være en mulighet for å komme seg opp av søla.

3. Ellers, tror i situasjonen din at du trenger litt flaks. Det sagt, tilfeldige ting og rare hendelser skjer hele tiden.. men du må gripe mulighetene når du ser dem og sørge for at de faktisk skjer. Viktigste her er å ta vare på seg selv, kle seg anstendig og ha grei framtoning... Samtidig som du er klar over at dette kommer til å ta tid.

4. Har du noen muligheter for times betalte jobber? Søppelmann, mann som står med skilt for veivesenet eller gud vet hva? I situasjonen din er referanser og faktisk utført arbeide gull verdt.
protoeksempel på at NAV her har gjort deg en bjørnetjeneste.

Å surre rundt mens NAV brødfør deg er noe av den værste måten du kan deale med dine psykiske problemer på. Ledigang gjør fort ting værre og gjør at du ikke kommer deg videre. Mens arbeid fører til selvresepekt og sterkere psyke og at man kan bevege seg videre i livet.


Kom deg ut i jobb!
Hvis du stikker til nærmeste gamlehjem og spør om de har bruk for noen til å ta ekstravakter. Vil du nesten garantert få noe. Det samme gjelder om du stikker innom en omsorgsbolig for autister el.l. Si at du har vært hos NAV lenge - men at du nå heller har lyst til å gjøre et ærlig stykke arbeid, og hjelpe andre som trenger det. Spør om å få lov til å prøve deg som ringevikar el.l.

Hullet i CVen trenger ikke være noen hindring i det hele tatt.

Drit i å spørre NAV om flere tjenester som trøkkførerbevis og lappen og whatever. Bare kom deg ut i jobb. Jo fortere jo bedre

Lykke til
Sist endret av Bearass; 7. desember 2016 kl. 19:21.