Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4182
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På selvbetjenningskasser på matbutikker, pleier folk her og scanne alt? Er vel bare og lure til seg ekstra vare? Svært sjelden kontroll og.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På selvbetjenningskasser på matbutikker, pleier folk her og scanne alt? Er vel bare og lure til seg ekstra vare? Svært sjelden kontroll og.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller ser de etter større tyverier virker det som, ta med to scann en osv

Har hatt flere varer jeg ikke har scannet og aldri blitt hanket inn noe steder
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pleier å scanne færre varer enn jeg handler. Har hatt færre en gang under kontroll også, da scannet henne 5 varer også var kontrollen over..
Anonym bruker
"Sint Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg scanner alltid alle varer. Scannet mine egne varer for første gang i 2013 elns, og har aldri blitt sjekka.... Før i fjor. Og en gang til i år. Så har hatt to kontroller il.a det siste året. Gidder jeg å risikere å bli tatt? Nei.
Gjør meg ikke til kjeltring på den lokale matbutikken. Scanner alt pluss poser. Men fortsett uten og scanne, så når butikkene ser at svinnet blir større en fortjenesten på en ubemannet kasse. Så øker nok kontrollene. Og hjelper ikke det så forsvinner den geniale muligheten til og slippe kø.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor gjøre seg til kjeltring for småpenger??, skjerp dere folk og betal det som det koster å scan alle varer. Husk de har kamera også i butikk over kasser og en vakker dag slå karmaen inn
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man kan fint slippe unna med det, men om man faktisk gjør det eller seriøst vurderer det synes jeg du burde ta en kikk i speilet og tenke over hvilket type menneske du ønsker å være. Vil du virkelig bli eller utvikle deg til å bli en person som stjeler?

Kassedama driter i om du stjeler litt, du kan slippe unna med mye her i livet. Men det er deg selv du må leve med resten av ditt liv. Ha respekt for deg selv.
Anonym bruker
"Lett Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Scanner alltid alle varene, bortsett fra posen. Den betaler jeg omtrent aldri for.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor gjøre seg til kjeltring for småpenger??, skjerp dere folk og betal det som det koster å scan alle varer. Husk de har kamera også i butikk over kasser og en vakker dag slå karmaen inn
Vis hele sitatet...
Ikke bare kamera, men etter at folk begynte å stjele som faen i juletider fra butikkene så har de ansatte også blitt mer påpasselige og ser gjerne litt bedre etter. Ikke alle steder sikkert, men en del.
Kontroll er tilfeldig, og på min nærmeste meny butikk har jeg hatt "uflaks" og hatt ekstremt mye kontroller på meg siden påsken i fjor. Det har forekommet at jeg har juksa, men vil tippe under 500 kr totalt de siste 5 årene.

Jeg har blitt mer seriøs den siste tiden og sluttet med det tullet der.
Sist endret av Superspurv; 19. januar 2023 kl. 23:35.
Har spart mange tusen kroner på å ikke scanne inn alle varer i selvbetjeningen. Med disse matprisene er det ikke noe jeg kommer til å slutte med heller.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Har spart mange tusen kroner på å ikke scanne inn alle varer i selvbetjeningen. Med disse matprisene er det ikke noe jeg kommer til å slutte med heller.
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke scanner? Kjøtt og slik?
Scanner alt, stjeling på matbutikken er lavmål.
Jepp. Liker ikke stjeling, stakk me uhell av med en pakke tyggis da jeg skulle handle sigg og gikk tilbake å betalte. Var ganske påseila da også.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kontroll er tilfeldig,
Vis hele sitatet...
Yepp. Jeg fikk kontroll på 1 stk sigarettpakke. Det var alt jeg kjøpte.

For 30 år siden? Sure, jeg ville sikkert ha latt være å scanne noe her og der... sånn ganske ofte, jeg var tross alt en ganske normal blakk tenåring. Nå? Jeg har utviklet samvittighet og får bare en dårlig dag/uke om jeg ikke gjør det. Jeg har levert tilbake røyk som jeg har funnet i maskinen som utdeler slikt, og jeg fant en 200ings på gulvet rett ved kassen og ga den heller til en ansatt. Om han tok den, ikke mitt problem.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er det du ikke scanner? Kjøtt og slik?
Vis hele sitatet...
Kjøtt, ost, pålegg, smør. Rett og slett alt mulig.
Scanner alt da det er jevnlige kontroller. Tror jeg har opplevd 4 varianter av kontroll:
  1. Godkjent uten noe som helst sjekk
  2. Rask titt i posen for å ikke se noe unormalt
  3. Telling av antall artikler som en summert total antall artikler
  4. Telling av alle typer artikler hver for seg

Så nei, dette er ikke noe jeg gidder å spekulere i.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tar alltid en vare gratis. Aldri blitt stoppet. Ser voksen og skikkelig ut.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tar alltid en vare gratis. Aldri blitt stoppet. Ser voksen og skikkelig ut.
Vis hele sitatet...
Har aldri blitt stoppet på gunn av utseendet. Jeg blir stoppet jevnlig da systemet plukker tilfeldige til kontroll. Dette blir du advart om når du starter å scanne.

Karma er allerede nevnt i tråden.
Å stjele fra matbutikkene har jeg alltid gjort, det har heller aldri gitt meg dårlig samvittighet. Nå om dagen ihvertfall ikke, rikingene har mer enn nok, resten går på forsikring selskapene. Jeg smiler hver gang det går bra, noe det har gjort hver eneste gang. Kontroll schmoltroll, oppfører meg og ser voksen ut, utrolig hva man kommer unna med med ett " oi jeg glemte visst å slå den inn".
Anonym bruker
"Syk Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Å stjele fra matbutikkene har jeg alltid gjort, det har heller aldri gitt meg dårlig samvittighet. Nå om dagen ihvertfall ikke, rikingene har mer enn nok, resten går på forsikring selskapene. Jeg smiler hver gang det går bra, noe det har gjort hver eneste gang. Kontroll schmoltroll, oppfører meg og ser voksen ut, utrolig hva man kommer unna med med ett " oi jeg glemte visst å slå den inn".
Vis hele sitatet...
Det er ikke rikingene eller forsikringsselskapene som tar tapet. Det er det oss som scanner alle varene som gjør.
Rikingene og forsikringsselskapene beregner prisene sine ut fra det tapet man ser, og kalkulerer så det inn i prisene vi må betale, så SLUTT å stjele fra meg.
Scanner alltid alt.

Handlet en boks nikotinfri snus i går. Da de kom bort for å godkjenne at jeg var over 18, ble jeg plukket ut til tilfeldig kontroll i tillegg. Jeg hadde kun handlet den ene boksen.
Slutta og stjæle når jeg ble voksen
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja seff
Men vis kassa dama glemmer og slå in eller tar for lite betalt så tenker jeg at det ikke er min skyld
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På selvbetjenningskasser på matbutikker, pleier folk her og scanne alt? Er vel bare og lure til seg ekstra vare? Svært sjelden kontroll og.
Vis hele sitatet...
Skanner alt, alltid.

Når man skanner varene og får valget om å slå inn antallet pleier jeg å legge inn en og en vare istedenfor å gjøre det på den raskere måten.

Hvorfor?
Fordi jeg kan ikke tenke meg noe mer pinlig enn å bli tatt eller mistenkt for nasking i butikk.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og dere som nasker-trur dere scanningsmuligheten kommer fortsette om dette tar av?
Og faen så pinlig å bli tatt den gang det skjer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det var en ren glipp fordi jeg er distré som faen, men jeg hadde betalt og tatt kvittering før jeg tenkte "... vent nå litt, det var mistenkelig billig". Hadde glemt å slå inn en sixpack øl... slo den selvfølgelig inn etterpå.

Dere som nasker (...med vilje) kan ta dere en bolle.
Ja. Fordi jeg verken har behov for å stjele, eller føler det er greit selv om det ikke er de butikkansatte en stjeler fra men bedriften. Eller "the man" som noen unnskylder det med. Synes det er dårlig stil
Jeg skanner alt, iallfall jeg prøver.

Men dere som unnlater å skanne inn: Butikken må kjøpe varene fra en grossist, som de selger videre for en (liten) forhøyning i pris. Denne forhøyningen går til fyring av lokalet, andre utgifter og lønninger. Altså knasking vil da føre til høyere priser, og/eller en butikk blir lagt ned.
Hvis du er avhengig av denne butikken. Da sager du av greina du sitter på. Eller sagt på en annen måte; du biter hånden som fôrer deg.
Skikkelig smart!..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og dere som nasker-trur dere scanningsmuligheten kommer fortsette om dette tar av?
Og faen så pinlig å bli tatt den gang det skjer.
Vis hele sitatet...
Nå tipper jeg besparelsene til de større butikkene er i millionklassen på disse selvbetjente kassene så det skal nok litt til. De butikkene som har selvbetjente kasser her jeg bor har færre ansatte nå enn før kassene kom.
Det blir nok heller flere kontroller.
Jeg scanner alltid alt, inkludert posen. Selvbetjening er en digg ting som jeg ikke vil misbruke.
Klarer ikke å slutte å høre på den første sangen her:
https://helledussen.com/groove2/stoned.html

Go helg
Jeg skanner alltid alt og spør deg om å gjøre det også. Ikke gjør ditt gode land Norge til et tredjeverdensland eller Øst-Europa, ellers dere skal leve som dem der.
skanner alltid alt også, selv om det har poppet i tankene flere ganger, men jeg liker ikke tanken på å spise noe jeg har stjålet. har bedre samvittighet med meg selv. Jeg føler livet er så mye lettere å leve når man er helt ærlig om alt, så derfor fortsetter jeg med det.
Scann alt Altid.
Du er fanget på kamera. Selv om du tror du er smart, vil moder jord se deg, selv uten kamera, og du får hva du gir. Kjører du på noen på veien hjem vil retten se hvordan type menneske du er og dømme deg der etter. Skal du være kjeltring så gjør de i alle fall ordentlig.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg elsker selvbetjeningskassene, siden jeg ikke fikser å stå i kø på vanlig butikker. Ikke noe stress og ta seg god tid + huske på å registrere coop kort som jeg ellers glemmer.
Missbruke tilliten til butikker med selvbetjening vil jeg ikke, dette er noe nytt og bra som jeg ønsker skal vedvare.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg scanner alltid alt. Det er greit å holde et godt forhold til nærbutikken din, spesielt hvis det er den eneste i området. Kjipt å bli kastet ut fordi man stjal en boks rømme eller noe.

Når det er sagt vet jeg ikke helt hvor mye innsats de legger i kontrollene. Jeg er av typen som liker å ta flere mindre handleturer i uka, så handler jo ganske ofte og havner derimot i kontroll relativt ofte. De tar som regel bare et kjapt blikk på skjermen og et kjapt blikk oppi posen min før de sender meg ut med ett "Ser greit ut!". Veldig sjeldent de faktisk sjekker ordentlig.
Gjøre seg til kjeltring for 104 kroner er lowlife, go big or go home.
Stjeler alltid noe i fra 40 % disken, bruker det til å ser hvor lykken er idag. Etter det leverer jeg inn lottokupong.
"Syk Kynokefal" Du mener vi stjeler fra deg? Ta deg en tur i søppeldunken dems så får du se hvor mye de bryr seg. Om noen skulle vært kjeltringer så kan du gi førstepremien til butikkene selv hvor mye de stjeler av ressursene til samfunnet vårt i å bare kaste all maten som dritt. Ironisk er det nesten bedre å ha tyver i butikken som stjeler for tida. Det er mye møkka folk bak de høye prisene også når det er
mer enn nok supply for demand.
Selvfølgelig scanner jeg alt for jeg er ikke en simpel tyv.
Husker jeg stjal en lighter (hadde den i hånda, glemte å legge den på båndet) på danskebåten for 10 år siden.

Jeg tenker fortsatt til tider at jeg burde reise å gjøre opp for meg.

Så nei, jeg stjeler ikke på butikken.
Anonym bruker
"Definert Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forstår ikke det moralske problemet med å stjele fra matbaronene.
Selvbetjening er også noe drit. Enda mindre personlig kontakt. Teknologien har fjernet mer og mer av disse små møtene i hverdagen. Det er ikke bra. Er også mye enklere å legge varene på et bånd enn å måtte scanne alt. Det føles irriterende når prisene er så høye. Dessuten betyr selvbetjeningskasser færre ansatte, fagforeninger har sagt man bør gå i kassen om mulig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forstår ikke det moralske problemet med å stjele fra matbaronene.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har forstått det enda?..
Det er ikke matbaronene du stjeler ifra, men kjøpmannen på hjørnet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selvbetjening er også noe drit.
Vis hele sitatet...
Det har sine positive og negative sider.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enda mindre personlig kontakt. Teknologien har fjernet mer og mer av disse små møtene i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Hva med å finne andre måter, for å få tilfredsstilt ditt behov for personlig kontakt?
Kan mangelen på personlig kontakt kanskje ha noe med, at nesten ingen vil ha kontakt med en simpel tyv, som stjeler fra kjøpmannen på hjørnet. Kanskje dem vil ha nærbutikken sin?..

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er også mye enklere å legge varene på et bånd enn å måtte scanne alt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bestandig, at det som ser ut til å være den letteste veien å gå, virkelig er den letteste veien å gå.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det føles irriterende når prisene er så høye.
Vis hele sitatet...
Det kan du mest takke nissen i Kreml for. For hans handlinger har økt prisene på diesel. Traktorer går på diesel. En trenger traktor for å dyrke frem mat. De som lever av å dyrke frem mat, skal også ha sine behov dekket. Deriblant tjene inn det de brukte på diesel.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dessuten betyr selvbetjeningskasser færre ansatte, fagforeninger har sagt man bør gå i kassen om mulig.
Vis hele sitatet...
Det kan hende. Men jeg har også snakket med butikkansatte, som vil du skal bruke selvbetjeningskassene. De har påstått at arbeidsdagen blir lettere slik. Kanskje vi må bare innse det, at desto mere avansert teknologi vi har tilgjengelig, desto flere yrkesgrupper blir delvis eller helt overflødig.

For å si det på en annen måte: Når så du en telegrafist, kjerremaker, salmaker og regneoperatør sist?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Scanner alltid alle varene, bortsett fra posen. Den betaler jeg omtrent aldri for.
Vis hele sitatet...
Jeg er poseindustriens svar på Gjermund Cappelen.
Hm... er det virkelig så mange som stjeler på butikken altså.

Jeg betaler alltid for for alt, inkl pose.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forstår ikke det moralske problemet med å stjele fra matbaronene.
Selvbetjening er også noe drit. Enda mindre personlig kontakt. Teknologien har fjernet mer og mer av disse små møtene i hverdagen. Det er ikke bra. Er også mye enklere å legge varene på et bånd enn å måtte scanne alt. Det føles irriterende når prisene er så høye. Dessuten betyr selvbetjeningskasser færre ansatte, fagforeninger har sagt man bør gå i kassen om mulig.
Vis hele sitatet...
4-6 selvbetjeningskasser tar like stor plass som 1 vanlig kasse i nærbutikken her.
De fleste butikker trenger veldig sjeldent å bruke alle kassene også, så det fjerner ikke så mange jobber som man tror.
Samtidig betyr det bare at de som satt i kassa heller får andre jobber med å rydde, sette frem varer og lignende.
De mister ikke jobben pga selvbetjente kasser og det er vel som oftest de som ikke gidder å stå i kø, ikke bruker kontanter eller har dårlig tid som bruker de.
Jo, også alle som stjeler da..
Ja. Hadde jeg vært 15 år hadde jg sikkert tenkt annerledes
BRAND ∞ STRONG
Vet ikke hvordan det faktisk oppleves siden jeg ikke stjeler, men etter at man begynte med selvbetjening er det ofte
1-3 butikkansatte ved kassa området mens det før stort sett bare var den/de som satt i kassa.

Om det påvirker muligheten/viljen til stjele vet jeg ikke, men det er jo noen øyne ekstra i tillegg til at barn, ungdommer
og folk som ikke er vandt med å stjele muligens tenker at det er mer risky å spasere ute med varer da.
Sist endret av vindaloo; 21. januar 2023 kl. 23:15.