Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 987
Jeg vet det finnes mye info om dette før, men det går bare i surr hvis jeg skal lete i ørten innlegg og så sette samme informasjonen. Så derfor et ikke nytt spørsmål:

Jeg har et kjøleskap jeg tenkte å bygge om til dyrkeskap. Ikke kombiskap, men full størrelse med ett rom.

Nøyaktig hva trenger jeg? Av lys, temperaturkontroll (har PID, da skapet har blitt brukt til ølbrygging tidligere), fukt, vanning, lufting osv.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ventilasjon med kullfilter, gode led-lys og luftsirkulasjon tar deg langt
Jeg tror 100w led vil ta deg langt i kjøleskapet.

Hvis lufta filtreres flere ganger kan du ha en mindre kullfilter men om du ønsker mest mulig filtrering på en gang så anbefales det å ha litt større kullfilter og vifte enn du trenger.

Det demper også viftestøy.

Har sett slike bygg tidligere men det er noen år siden nå. Hvis du søker på fridge grow eller lignende så tipper jeg du får opp noe interessant .


Gjerne vis frem resultatet
Først må jeg bare spørre hvorfor du vil bruke et gjæringsskap til å dyrke planter i?

Jeg tror kanskje først og fremst utskiftning av luft vil være ditt største problem, ja med mindre du lager hull i kjøleskapet, og da er vel poenget med å bruke kjøleskap borte.

Det andre du vil slite med er fuktighet, hvordan skal du styre den når du ikke kan skifte lufta i kjøleskapet?

Nå vet jeg ikke hvilken varmekilde du brukte når det ble brukt til ølbrygging, men har god erfaring med 45w varmerør i mitt gjæringsskap.

En liten vifte til å sirkulere luften er jo enkelt nok, men som nevnt må du finne en løsning på hvordan du skal få skiftet ut luften.

Om det skal være luktfritt, noe det selvfølgelig ikke blir, du må tross alt vanne i ny og ned, må du ha kullfilter.

Er du derimot villig til å lage hull så du kan få en grei luftutskiftning, skal det være nok av tips der ute. Som f.eks denne tråden: https://support.ilovegrowingmarijuan...o-growbox/5123
Sist endret av Kloakk; 12. januar 2023 kl. 20:28.
Hadde selvsagt tenkt å lage hull nede til inn og oppe til ut, og et par gode vifter. Dekke innsiden med reflekterende materiale. Temperaturstyring osv.

Årsaken til at jeg tenkte å bruke kjøleskapet er at jeg for tyve år siden hadde tenkt å gjøre det samme, etter tips fra flere steder, men så kom ting som familie o.l. "i veien" og endret prioriteringene en smule.

Og så står skapet der, selvsagt. Brygging kan jeg fortsatt bruke det til, men det er sjelden nå om dagen. Trenger heller ikke å være luktfritt, da det skal stå i en utebod. Men vil nok ha kullfilter for å ta ned noe av duften.

Takk for gode tips. Det er egentlig dette jeg har tenkt at jeg trenger: Lufting, lys, varme og temperaturregulering.

NB: Jeg brukte en lysfri pære på 60W til oppvarming, og selve kjøleskapet til nedkjøling, koblet til en PID da jeg brukte det til gjæring. Men til dyrking vil jeg kjøpe ordentlig plantelys.
Sitat av kakemonster74 Vis innlegg
Hadde selvsagt tenkt å lage hull nede til inn og oppe til ut, og et par gode vifter. Dekke innsiden med reflekterende materiale. Temperaturstyring osv.

Årsaken til at jeg tenkte å bruke kjøleskapet er at jeg for tyve år siden hadde tenkt å gjøre det samme, etter tips fra flere steder, men så kom ting som familie o.l. "i veien" og endret prioriteringene en smule.

Og så står skapet der, selvsagt. Brygging kan jeg fortsatt bruke det til, men det er sjelden nå om dagen. Trenger heller ikke å være luktfritt, da det skal stå i en utebod. Men vil nok ha kullfilter for å ta ned noe av duften.

Takk for gode tips. Det er egentlig dette jeg har tenkt at jeg trenger: Lufting, lys, varme og temperaturregulering.

NB: Jeg brukte en lysfri pære på 60W til oppvarming, og selve kjøleskapet til nedkjøling, koblet til en PID da jeg brukte det til gjæring. Men til dyrking vil jeg kjøpe ordentlig plantelys.
Vis hele sitatet...
Ja da blir det nok bedre, ville sjekket skapet og er det ikke kjøling i toppen ville jeg nok ha kjørt frisk luft inn nede til venstre front(dør eller side) og luft ut bakerst i høyre hjørnet(topp eller side)

Lys har det kommet så mye nytt siden mine glade dager at jeg ikke aner hva som er en god deal om dagen, men i et så lite skap ville jeg absolutt brukt LED.

Disse dyre reflektive greiene tror jeg du ikke trenger å kaste vekk penger på, kjøleskapet er vel hvit og det reflekterer rimelig godt

At du har PID klart er jo veldig greit, hvilket medium tenker du dyrke i? Jord, vann, kokos?
Sist endret av Kloakk; 12. januar 2023 kl. 20:57.
Tenkte i utgangspunktet på jord, men det er fordi jeg ikke har erfaring med noe annet. Vil du evt. anbefale noe annet?
Sitat av kakemonster74 Vis innlegg
Tenkte i utgangspunktet på jord, men det er fordi jeg ikke har erfaring med noe annet. Vil du evt. anbefale noe annet?
Vis hele sitatet...
Nei egentlig ikke, jord er flott å starte med, uten tvil det mest tilgivelige mediumet
Skal lage en byggetråd med bilder og dokumentasjon når jeg begynner :-)