Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  286 80140
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
"Etter du har røyka budsa" WTF?
Håper jeg misforstår her, du mener ikke at man først røyker all cannabisen, samler på asken og så siler den?
Vis hele sitatet...
Du misforstår.
Han mener at man plukker av budsa og røyker de som de er, og lager hasj på det som er igjen av planten(for eksempel ice-o-lator).
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mjæh. Skjønner hvorfor man gjør det, men jeg er personlig interessert i å fremstille "optimal" hasj fra cannabisplantemateriale slik at jeg kan se hvordan materialet gradvis forandrer seg og hvordan et fullstendig organisk hasjprodukt, kun laget for å konsentrere plantematerialet, ville sett ut, lukta og oppleves. Det bunner i et fanatisk ønske om å kjenne til denne standarden slik at man aldri mer i fremtiden ubevisst trenger å kjøpe dårlig hasj fordi man ikke vet bedre.

Da må man ha med blomsten, som er førstesorteringa. Med mindre blomstmaterialet krever en annen varme og press, slik at det blir "brent" før annen plantemateriale, så skal den være med for supertestingsstandard-hasjen

bare for meg da
Sist endret av meaculpaUIO; 26. mars 2020 kl. 21:02.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kommentar til hydrodelen;
Jeg bruker Hydro og led lys. Jeg er ikke plaga med for lav vanntemp/temp i teltet. Heller motsatt og det er på vintertid. Jeg må bruke vannkjøler og sliter selv da med vanntemp. Jeg har også brukt å dratt inn luft fra ut via en luftekanal på stua for å senke tempen i teltet.
Men som han sier er det litt mer med Hydro. Ting skjer også veldig fort så det er fort gjort å fucke up kontra jord f eks.
Du må følge nøye med hele tiden. Jeg hadde 4 bøtter som var kobla sammen og sleit litt med vannlekasje osv.
Vis hele sitatet...
Interessant å høre andres erfaringer, skulle gjerne likt å vite mer, romtemperatur, mengde luft du skifter i timen og temperaturen på dette. I vårt tilfelle var det reservoar på 80 liter og skiftet luften ut hvertf 5. minutt, luft inn var romtemperert (ca 21 grader) og i området over plantene og mellom lyset var det 25 grader, opp mot 27 noen ganger. Under plantene derimot var det kaldt, så en varmematte holdt reservoaret på 20 grader.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Den står 20 cm fra en crap vegglampe nå, hvor langt unna er jeg å måtte sette på den ordentlige lampa ifht stiklinger?

Jeg skal fikse bilde av kiden nå




tædææ
Vis hele sitatet...
Nesten uansett burde den holdes et stykke unna helt i starten, med mindre det er noen sånne stiklingslysrør på 12W stykket. er du opp i 100W LED eller CFL bør du ha den i hvertfall en og en halv meter unna helt i starten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er en skrivebordslampe type sak, max 60 watt sikkert
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det er en skrivebordslampe type sak, max 60 watt sikkert
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig farlig da, magefølelsen min sier ca 60 cm nå i starten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg stoler på magen din Dodecha - fortsett å gi den fiber
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Interessant å høre andres erfaringer, skulle gjerne likt å vite mer, romtemperatur, mengde luft du skifter i timen og temperaturen på dette. I vårt tilfelle var det reservoar på 80 liter og skiftet luften ut hvertf 5. minutt, luft inn var romtemperert (ca 21 grader) og i området over plantene og mellom lyset var det 25 grader, opp mot 27 noen ganger. Under plantene derimot var det kaldt, så en varmematte holdt reservoaret på 20 grader.



Nesten uansett burde den holdes et stykke unna helt i starten, med mindre det er noen sånne stiklingslysrør på 12W stykket. er du opp i 100W LED eller CFL bør du ha den i hvertfall en og en halv meter unna helt i starten.
Vis hele sitatet...
Vifta jeg bruker som drar ut av teltet på 1.5x1.5x2.35 flytter ca 400m3/t. Vifta som pumper utelufta i teltet er bare halve av det. Temp i leilighet ellers er ca 20-22 grader. Teltet mellom plante og lys ca 25-29. 29 uten utelufta.
Jeg har nå 2 bøtter på ca 40l totalt. Men på forige grow var det totalt ca 100l. Samme problem. Problemet med varmt vann kommer bort ettervært som planten skyggelegger tanken merker jeg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
meaculpaUIO: Takker for tilliten. Jeg har ingen bilder av noe i det helt tidligste stadiet, men jeg fant et bilde fra når man gikk fra 2x17W lysrør over til en singel 250W CFL, de her er vel ca en til to uker eldre enn dine?


Den henger her ca 60 cm over plantene.

pilleknaskern: Ah, du har individuelle bøtter ja, det er jo mye mindre volum, da skjønner jeg at du sliter med varme. Jeg har hatt hele reservoair på 80+ liter som opp mot 4 planter har vært oppå, type ebb/flow der vannet pumpes fra reservoaret under og opp i en lecakule fyllt reservoar der plantene står i. Når pumpa skrur seg av synker vannet tilbake.
Jeg har 4 bøtter + 1 kontrolltank (forige grow) som er koblet sammen så vannet sirkulerer mellom bøttene. Nå har jeg bare 2.

Par dager ut i blomst, men planten er ca 2 mnder gammel. Hadde noe problem i starten med lys og brente planten.
Sist endret av NokErNok; 26. mars 2020 kl. 21:44.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fin den da
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Den står 20 cm fra en crap vegglampe nå, hvor langt unna er jeg å måtte sette på den ordentlige lampa ifht stiklinger?

Jeg skal fikse bilde av kiden nå




tædææ
Vis hele sitatet...
hvordan lampe? type og watt pls :P
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Munted og dodecha håper dere svinger innom tråden i dag, for nå stiklingen begynt å lene/ falle til en side, så nå må noe gjøres relatert til det vi prata om helt i starten. «tvinning» osv
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Munted og dodecha håper dere svinger innom tråden i dag, for nå stiklingen begynt å lene/ falle til en side, så nå må noe gjøres relatert til det vi prata om helt i starten. «tvinning» osv
Vis hele sitatet...
Bare 2 ting som kan gjøre det i min erfaring, feil med vanning eller lys.
Det kan også bare være litt tilfeldig: Ser du bildet jeg postet tidligere av stiklinger? Ser du den nærmest kamera som vokser sidelengs? Ja den bøyde seg endel i starten, for en eller annen grunn, og kom seg en eller to dager etterpå uten at jeg ble klokere på det.

Du sier du har en "kontorlampe" som gir de lys, men lys er så mangt, HVA slags lys er dette? Det kan hende det er helt feil spekter og plantene ikke får det lyset det trenger.

Planter arbeider på en helt annen tidsskala enn oss, SÅ PUST ROLIG, du har opp mot en dag eller to på å gjøre noe.

Jeg er tvilende til å plassere en så ung stikling under en 100W LED om det er det du har anskaffet deg for senere i dyrkinga, men om du har den langt nok unna kunne det vært en mulighet.
Sist endret av Dodecha; 27. mars 2020 kl. 16:19.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar


Hjelp
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg


Hjelp
Vis hele sitatet...
Det der hadde jeg ærlig talt ikke brydd meg om enda, stengelen har stivhet og det ser ut som om den søker dagslyset i stedet for denne vegglampen du har over den, med mindre den står i et mørkt rom med bare den lampen og du nå bare tok den ut i dagslys for å ta bilde?
Sist endret av Dodecha; 27. mars 2020 kl. 16:22.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Den søker nok dagslyset ja. Den står i et et stort åpent kjøkken.
Det er masse sol i finnmark nå, fra morgen til ettermiddag. Kraftig, sterk sol, av den typen som gjør at du kniper øynene sammen og snøen bades i gyllenhvitt.

Her er specsa på bordlampa:

" 3W 2700k 230lm (lumen?) 27mA, 220-240v 50hz "

Så det er en ganske svak og snever lampe, den jeg skal erstatte den med er fullspekter 6500 og 300 watt.
Det er når plantene er klare for det, men jeg kan allerede i dag sette stiklingen under en sånn lampe
med god avstand, hvis det uansett er bedre. Tipper jeg kan få til 2m avstand. Det er snakk
om en lampe beregnet på cannabis/tomatdyrking, 6 rørs jævel. Skal legge inn bilde av den.

Setter han i vinduet og sjekker responsen.?

Vann:

Jeg gir den bare et bare 2-3 dusj med sprayflaska når jeg ser toppen av jorden er tørr, innspill?
Fikk vite på PM av en hyggelig kar at den omtrent ikke bruker vann før den har rotsystem
Sist endret av meaculpaUIO; 27. mars 2020 kl. 16:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Der har du forklaringen, Siden den har tilgang på dagslys (som er mye kraftigere) vil den søke seg dit.
Den lampa du har er 2700K fargetemperatur, det er feil spekter, en plante trenger hvitt lys i 5000-6500K temperatur, den er også ganske svak.

Jeg var på veil til å linke til Clash ohlson e.l. men jeg er visst særdeles treg: Det virker som om små CFL pærer med E27 sokkel er utfaset og det er mye LED på plass.. Det merkelige er at man ofte har lysrør i den kalde fargen i verksted osv, men jeg ser ikke ut til å finne noe på nettsidene deres.

Den lampen du snakker om skal være god om du holder den et stykke unna, trenger kanskje ikke så mye som 2 meter, men du kunne jo startet med det og så justert litt nærmere for hver dag som går.

Dette med vanning er helt rett, de drikker ikkke mye i starten. En ting jeg har helt glemt å snakke om er fuktighet, så unge planter elsker at det er veeldig fuktig, sånn jungelfuktig, og det tviler jeg på at du har i stuen/kjøkkenet.
At du da sprayer litt fin vanntåke rundt planten er bare fint så den får noe fuktighet, men ideelt skulle du hatt noe slikt:
https://www.mikrogartneriet.no/produ...vhus-hoyt-lokk for planten trenger opp mot 70-80% relativ fuktighet.
Sist endret av Dodecha; 27. mars 2020 kl. 16:58.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Greit, da kjører vi på med det ordentlige røret fra og med i dag. Passer fint, fordi jeg ser at grønnkålen og rucuulaen også har spirulert.
Tipper de også digger den lampa
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Greit, da kjører vi på med det ordentlige røret fra og med i dag. Passer fint, fordi jeg ser at grønnkålen og rucuulaen også har spirulert.
Tipper de også digger den lampa
Vis hele sitatet...
Åh de vi elske den, en liten periode hadde jeg både koriander, venus fluefelle og noe basilikum inne i et telt under skikkelig lys. Jeg klarte ikke å spise det opp fortere enn det voks og Venus fluefellen blomstret, noe jeg aldri har sett før.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar


90 cm fra lampa til den lille stiklingen i pappkruset mest til høyre

kan få til 30 cm til med å sette den på gulvet
Sist endret av meaculpaUIO; 27. mars 2020 kl. 17:14.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg


90 cm fra lampa til den lille stiklingen i pappkruset mest til høyre

kan få til 30 cm til med å sette den på gulvet
Vis hele sitatet...
Når du skriver stikling, mener du da spire?
Slik jeg har forstått det er en stikling at man tar en plantedel fra en "moderplante" og setter i vann, for så å få den til å lage røtter og planter den i jord når den har fått nok røtter.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://growershouse.com/feliz-fluor...amps-300w-blue

Denne jeg har, lysstoffrør, så en annen grower jeg prater med på telefon sier den kan stå mye nærmere

Mener spire selvsagt, my bad

Dyrkekompis sier at SPIREN vil ta av nå etter å få lampa på seg.

Gleder meg
Sist endret av meaculpaUIO; 27. mars 2020 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
litt sent svar, men den tvinninga jeg snakka om er ikke i detta stadiet meg bekjent hvertfall, men når det er ca samme tykkelse på stilken og avstand fra jorda til første bladene på spiren, og de første "bladfingrene" (de med tagger) plutselig blir en langefinger-lange ca så stilken ikke klarer holde vekta av det den har produsert så tidlig engang uten bistand.

resten jeg kunne ha svart på har Dodecha allerede svart perfekt på ser det ut som ^^

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
https://growershouse.com/feliz-fluor...amps-300w-blue

Denne jeg har, lysstoffrør, så en annen grower jeg prater med på telefon sier den kan stå mye nærmere

Mener spire selvsagt, my bad

Dyrkekompis sier at SPIREN vil ta av nå etter å få lampa på seg.

Gleder meg
Vis hele sitatet...
de lampene du har der vil du hate å bruke å blomst, men de er geniale for tidlig alder (frø, kloner, mødre, tidlig vekst) og evt supplementering.
du kan og bør også ha plantene veldig nære sånne (har hatt planter vokse inn i slike (innimellom lysstoffrøra i "pæra") fortere enn de blir brent av de t.o.m)

start med ca 30 cm fra pæra der den er nå og la den vokse mot pæra ville jeg sagt nå, til den er 1-5cm unna pæra, da føler du an hva du vil etter å se på planta

btw, det rommet du har det i nå er perfekt for en dimmbar 600w hps om du har god ventilasjon, for d er vel minst 1kvm..?
skal ikke se bort ifra 0.5kg+ da.

skal være mye lettere å kontrollere varmen/vents med led da det gir mindre varme osv, men ang lys kjenner jeg kun godt til hps/mh og cfl så der får noen andre fylle inn evt andre fordelerer/ulemper
Sist endret av Munted Artist; 28. mars 2020 kl. 07:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Takk for svar. Spiren er helt bra igjen nå. Peker opp som en fjortiskuk

Jeg har en liten vifte som blåser på den fra ca 50 cm og lampa står på, og den har skjøvet ut det andre bladparet. Blir bra det her
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
litt sent svar, men den tvinninga jeg snakka om er ikke i detta stadiet meg bekjent hvertfall, men når det er ca samme tykkelse på stilken og avstand fra jorda til første bladene på spiren, og de første "bladfingrene" (de med tagger) plutselig blir en langefinger-lange ca så stilken ikke klarer holde vekta av det den har produsert så tidlig engang uten bistand.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg fremdeles litt uforstående til denne teknikken, jeg har aldri hatt problemer med små planter som ikke tåler vekten av bladene når de har rette forholdene. Men, jeg skulle gjerne likt å sett noen bilder/video av teknikken, jeg må innrømme jeg er nyskjerrig.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Takk for svar. Spiren er helt bra igjen nå. Peker opp som en fjortiskuk

Jeg har en liten vifte som blåser på den fra ca 50 cm og lampa står på, og den har skjøvet ut det andre bladparet. Blir bra det her
Vis hele sitatet...
Fette nais.

Er det slik at denne pæren bare henger ned?
Om du bruker en reflektor får du mye mer lys rettet mot planten:

Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har reflektorskjermen, skjønner hvor du vil hen. SKal henge den opp i dag
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Skjønner ikke hvorfor de andre spirene bruker så lang tid på å stikke ut rota
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor de andre spirene bruker så lang tid på å stikke ut rota
Vis hele sitatet...
Patience young padawan.

Har vel på det verste tatt en liten uke før en spire har vist seg til meg.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kunne ikke vært mer uenig. Du nevner heller ikke hvilken type hydroponisk løsning men jeg antar vi snakker deep water culture (plantene holdes av små kurver med et medium som rockwool eller noe syntetisk, røttene henger ned fra dette igjen og ender i et lystett vannreservoar under)

For å sammenligne: God næringsrik jord (all-mix) i starten trenger bare vann, dette gjør du egentlig hele tiden de første 3-4 ukene, ofte bare ca 2dl, enda mindre i starten.

Så begynner du med litt næring, beste er å kjøpe en dråpeteller med ml mål, ofte er det bare en 5ml per liter vann du skal legge til, du bruker hele tiden vekten av potten som en indikator på når du må vanne, bare sørg for at overflaten aldri tørker helt ut, evt sleng på et lag med lecakuler (kan begynne å gro mose ellers).

Slik holder du på frem til høsting, og nå hydro:
Du ender opp med å ha skytteltrafikk mellom kjøkkenet/badet og dyrketeltet med 10 litersbøtter med vann for å fylle reservoaret med mindre du har ordnet en hageslangeløsning.
Vannet må ha en veldig spesifikk PH verdi (kjøpe PH måler som koster tusenlappen, samt kalibreringsveske og lagringsveske for probene til noen hundringser til) Glemmer du å lagre probene rett så tørker de ut og du må kjøpe nye (jeg har ikke tall på hvor mange som klarer å glemme eller fucke opp det der).
Du sitter så å regner på forhold og måler opp næring og så evt justere PH for å komme på rett plass.. vannet må også ha rett temperatur og med mindre du har kjøpt en varmematte så vil du slite i starten her, spesielt nå som HPS ikke er standarden (før var det vanskligere å holde temperaturen lav pga de kraftige lampene), er det vanskelig å holde temperaturen rett så her må du inn med akvarievarmere e.l.

Hver dag sjekker du PH og EC (tall på ledeevne i vannet, gir indikasjon på hvor mye næring) og må korrigere, er du en litt sånn nerdete og rutinestyrt fyr så er det sikkert et kjempemorro prosjekt så lenge det ikke går galt: Når du har dårlig vann/har fucka opp i reservoaret, så må du bytte ut hele sulamitten, du tømmer ut alt vannet og lager ny løsning fra bunnen av med næring og ph korrigering.

Jeg vil sammenligne det med å ha akvarium: om du ikke følger et litt strengt regime, er renslig osv så vil alger blomstre opp og fucke hele greia di.

Husk du har med folk som aldri har rørt særlig planter enda, hydroponi er særdeles avanserte greier å kaste seg over når man har null peiling. Det er også dyrere og vil skape et større innhugg i finansene om ting skulle gå galt da man sitter igjen med mye teknisk utstyr som ikke kan brukes til mye annet.
Det er et prosjekt man heller tar på seg senere når man har fått litt peiling på ting.



Jeg har hørt gamerpc rigger som bråker mer.. det kommer litt an på deg som person. Jeg har klart det med øreplugger, noen bryr seg ikke om susinga og sover greit uten.
Vis hele sitatet...




Jeg dyrket første gang selv i fjor. Begynte med å ha de inne i vinduskarmen med vifte på så de skulle bli sterke. Så flyttet jeg de ut. De ble gedigne, noen svære beist av noen cannabisbusker jeg aldri har sett makan til. Uten å gi næring, måle pH eller noe som helst. God jord fra Felleskjøpet og vanna de godt av og til. Se som det vokser ute i naturen uten at noen går rundt og gir næring og måler pH. Dette er weed i tilleg og vokser som weed/ugress. Stress ned. Naturen klarer seg fint uten menneskelig innblanding
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg dyrket første gang selv i fjor. Begynte med å ha de inne i vinduskarmen med vifte på så de skulle bli sterke. Så flyttet jeg de ut. De ble gedigne, noen svære beist av noen cannabisbusker jeg aldri har sett makan til. Uten å gi næring, måle pH eller noe som helst. God jord fra Felleskjøpet og vanna de godt av og til. Se som det vokser ute i naturen uten at noen går rundt og gir næring og måler pH. Dette er weed i tilleg og vokser som weed/ugress. Stress ned. Naturen klarer seg fint uten menneskelig innblanding
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne visst mer om oppsett?
Du bor vel i sørlige delen av landet og brukte vel auto-flower?
Det blir for kaldt i mesteparten av landet før dagene blir korte nok til at blomstring settes i gang i sativa-indica hybrider.

Det var en fyr her inne for noen år tilbake (sliter med å finne tråden nå) som prøvde seg på utedyrking men fikk de aldri skikkelig i blomst, og så kom de kalde nettene og kverket planten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Svigerfar tror at han skal kunne dyrke cannabis ute i finnmark om sommerhalvåret, han har en skuffelse foran seg når han skjønner at lysforholdene gjør det vanskelig. Såvidt jeg kan forstå vil ikke cannabisplanter som ikke er autoflowers gå i blomst engang pga manglende "natt", og når det nærmer seg natt da er det allerede frost på vei mange steder eller allerede snødd.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Skulle gjerne visst mer om oppsett?
Du bor vel i sørlige delen av landet og brukte vel auto-flower?
Det blir for kaldt i mesteparten av landet før dagene blir korte nok til at blomstring settes i gang i sativa-indica hybrider.

Det var en fyr her inne for noen år tilbake (sliter med å finne tråden nå) som prøvde seg på utedyrking men fikk de aldri skikkelig i blomst, og så kom de kalde nettene og kverket planten.
Vis hele sitatet...


Ja, bor syd i landet.

Jeg plantet i store bøtter og tok de inn når høsten kom og de skulle ha 12 timer lys/12 tiner mørke. Det var ikke auto
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Heia spirene. 4 stk som er ute av frøa eller nesten helt ute nå. Lovende greier, fuck tørken.com
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, bor syd i landet.

Jeg plantet i store bøtter og tok de inn når høsten kom og de skulle ha 12 timer lys/12 tiner mørke. Det var ikke auto
Vis hele sitatet...
Okey, vel det er jo en helt annen sak ut i fra teksten din hørtes det ut som du hadde blomstret de ute også.
Klart, solen er det beste for planten, men ikke alle har mulighet til å finne et bortgjemt sted der solen kan treffe plantene godt.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Heia spirene. 4 stk som er ute av frøa eller nesten helt ute nå. Lovende greier, fuck tørken.com
Vis hele sitatet...
Fine greier!
Anbefaler å bruke noe annet enn disse pappottene. De tørker ut jorda unødvendig fort!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Merker det
Er det noen butikker i Norge som selger lys som egner seg til en grei penge?
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Er det noen butikker i Norge som selger lys som egner seg til en grei penge?
Vis hele sitatet...
Grei penge er et definisjonsprøsmål, men gartnerbutikken.no har forskjellige vekstlys.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Lurer på om du burde ha den i større potte nå, til noe med en kanskje 15-20cm diameter? og når de blir en 40 cm eller noe så kan man bytte til noe som er enda litt større.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Målte 35 cm, så pottet den om til en større. Var veldig forsiktig og skar i stykker pappboksen, klemte forsiktig med papir rundt jorden, og overførte hele "firkanten" til midten av en ny potte. Den landet litt skeivt, så med små langsomme bevegelser så klemte jeg jorden rundt slik at den sto opp igjen. Men det er bekymringsfullt at den er så lang og skranglete. Den får "viftevind" på seg ovenifra - er det big issue? SKal det være fra siden?

Var ikke noe tegn til noe rotsystem, men så brøt jeg heller ikke opp den gamle jorden for å se rett under spiren, men lot det være i fred.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2020 kl. 14:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er stilken (fra jordoverflaten, til toppen av planten) 35 cm nå? Dæven, da har den strekt seg ganske heftig, de skal vanligvis ikke være mer enn en 10-15 cm på dette punktet. Du kan sikkert sette lyset nærmere, har du forresten fått på reflektoren på lampa?

Aldri prøvd med vifte ovenfra, det er vanlig å ha vifte fra siden, men vifte er egentlig ikke noe kritisk så tidlig, man kan faktisk argumentere for at vifte er litt dårlig idè så tidlig fordi den konstante luftstrømmen over planten vil være med på å fjerne fuktighet, og som jeg sa tidligere er unge planter veldig glad i fuktighet, tropisk fuktighet i 70-90 RH% (som er lettest å få til med et lite slags drivhus, eller "stiklingsboks", et plastbrett med et gjennomsiktig lokk. Nå sier jeg ikke at det er umulig å dyrke plantene uten de forholdene, men de vil hjelpe betraktelig på.

For sammenligning
Disse er vel et par uker eldre enn din og er mellom 12-15cm høye


Når de er 40-50 cm høye skal de se omtrent slik ut (om man har toppet plantene ivrig):
Sist endret av Dodecha; 3. april 2020 kl. 14:47.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Satt dem nærmere lampa, potta om den på bilde, hengt opp reflektor. Det må jo nesten være avstanden til lampa den strekker seg etter. Reflektoren er hengt opp på insiden av skapet, jeg ser du har dine langs veggen, da motsatt av mine.
Blir det et problem?

Og hva med det at vifta blåser nedover på dem, istedenfor fra siden? Problem?

sorry, jeg så du svarte dodecha, my bad
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2020 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Satt dem nærmere lampa, potta om den på bilde, hengt opp reflektor. Det må jo nesten være avstanden til lampa den strekker seg etter. Reflektoren er hengt opp på insiden av skapet, jeg ser du har dine langs veggen, da motsatt av mine.
Blir det et problem?

Og hva med det at vifta blåser nedover på dem, istedenfor fra siden? Problem?

sorry, jeg så du svarte dodecha, my bad
Vis hele sitatet...
Han har også reflektoren over plantene, det du ser er veggene til teltet hannes, reflekterende "mylar".
Hvis du senere planlegger å bytte til HPS vil jeg iallefall ha plasert viften på siden av plantene, du vil at varmen skal stige opp og ut av skapet ditt, ikke at den skal blåse all den varme luften tilbake på plantene, uttrekskanalen bør optimalt være i topp at skapet siden varme stiger.
Dette ser jo skikkelig moro ut! Har lastet ned dyrkeboken og vil svært gjerne komme i gang. Ikke pga tørke, er bare noe jeg lenge har hatt lyst til. Er det noe "alt-i-ett-pakke" å få kjøpt, ser det anbefales litt forskjellig. Bor høyt over havet, har et kaldfjøs jeg håper kan passe (huset er lite, og sambo er litt negativ til dette, men ikke mer enn at han godtar). Kan jeg ha teltet i et kaldfjøs tro? Og hvor har dere kjøpt startkit, eller har dere kjøpt litt her og der? Tenker spesielt på Dodecha og MeaCulpa. Veldig interessant. Har stor interesse for å dyrke, har dyrket mye spirer og skudd (i jord eller babymatter) innomhus da jeg bodde i Oslo. Har veldig lyst til å bare bestille full pakke og komme i gang snarest - håper noen har en god anbefaling. Lykke til med spiren MeaCulpa!
Anonym bruker
"Fiendtlig Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trinity2020, hos gartnerbutikken.no får du kjøpt alt du trenger.
Her er en fin startpakke som har alt du trenger bortsett fra jord, lecakuler, potter og gjødsel:https://www.gartnerbutikken.no/produ...og-ventilasjon. Ser de er utsolgt for pakken nå, men den kommer sikkert snart inn igjen.

Når det kommer til gjødsel så er det mye å velge i, men kan anbefale biobizz for dyrking i jord. Biobizz har også mange typer gjødsel og tilskudd, men det du strengt tatt trenger er Grow og Bloom. Det finner du her:https://www.gartnerbutikken.no/categories/bio-bizz-jord

Jord og potter kan du kjøpe på plantasjen, den billige jorden de selger der, på europris og byggevarehus er mere enn bra nok hvis du tilsetter litt lecakuler. Lecakuler kjøper du billigst hos byggmakker, monter eller maxbo.

Det kan bli vanskelig å dyrke i et kaldfjøs i forhold til temperatur. Du får det kanskje varmt nok i teltet når lyset er på, men i blomst så skal de ha mørke i 12 timer. Da blir det fort kaldt hvis du skal dyrke der året rundt.
Du kan kanskje løse det med en liten elektrisk ovn inne i teltet.

Til meaculpaUIO, planten din skriker etter mere lys!!!
Pott den om litt dypt ned i en ny potte slik at den nye jorda støtter opp mye av stilken. Sørg så for at den får NOK lys og sett vifta så den blåser fra siden.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
roger dat
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trinity2020, hos gartnerbutikken.no får du kjøpt alt du trenger.
Her er en fin startpakke som har alt du trenger bortsett fra jord, lecakuler, potter og gjødsel:https://www.gartnerbutikken.no/produ...og-ventilasjon. Ser de er utsolgt for pakken nå, men den kommer sikkert snart inn igjen.

Når det kommer til gjødsel så er det mye å velge i, men kan anbefale biobizz for dyrking i jord. Biobizz har også mange typer gjødsel og tilskudd, men det du strengt tatt trenger er Grow og Bloom. Det finner du her:https://www.gartnerbutikken.no/categories/bio-bizz-jord

Jord og potter kan du kjøpe på plantasjen, den billige jorden de selger der, på europris og byggevarehus er mere enn bra nok hvis du tilsetter litt lecakuler. Lecakuler kjøper du billigst hos byggmakker, monter eller maxbo.

Det kan bli vanskelig å dyrke i et kaldfjøs i forhold til temperatur. Du får det kanskje varmt nok i teltet når lyset er på, men i blomst så skal de ha mørke i 12 timer. Da blir det fort kaldt hvis du skal dyrke der året rundt.
Du kan kanskje løse det med en liten elektrisk ovn inne i teltet.

Til meaculpaUIO, planten din skriker etter mere lys!!!
Pott den om litt dypt ned i en ny potte slik at den nye jorda støtter opp mye av stilken. Sørg så for at den får NOK lys og sett vifta så den blåser fra siden.
Vis hele sitatet...
Dette var interessant! Ja, kanskje en liten ovn kunne gjort susen. Har faktisk et par sånne bitcoinmaskiner liggende (shame shame), og de produserer vilt med varme, men også mye bråk - kanskje rart med DET levenet fra fjøset Men hvor har folk dette teltet til vanlig da? Inni et skap? Stående fritt på et rom? Det ser jo ut som at det er spesiallaget for akkurat dette formål. Men som du sier er det utsolgt, jeg kan kanskje bruke tiden på å få tak i frø, eller har du anbefalinger på det og? Og - er det mange som har bare begynt å dyrke "helt vanlig" som med andre spirer og skudd? MEaCulpa f eks? For å komme i gang/teste. Men jeg skal finlese den dyrkeboken, så kanskje jeg slipper å spamme forumet med ALLE spørsmålene mine! Tusen takk for gode tips og hjelp, har nettopp faktisk bestilt vapen jeg skulle ha, som jeg har vurdert og lest om i snart et døgn nå. Det går fremover! Lykke til til dere alle der ute, og ta vare på dere selv.
Anonym bruker
"Fiendtlig Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Trinity2020 Vis innlegg
Dette var interessant! Ja, kanskje en liten ovn kunne gjort susen. Har faktisk et par sånne bitcoinmaskiner liggende (shame shame), og de produserer vilt med varme, men også mye bråk - kanskje rart med DET levenet fra fjøset Men hvor har folk dette teltet til vanlig da? Inni et skap? Stående fritt på et rom? Det ser jo ut som at det er spesiallaget for akkurat dette formål. Men som du sier er det utsolgt, jeg kan kanskje bruke tiden på å få tak i frø, eller har du anbefalinger på det og? Og - er det mange som har bare begynt å dyrke "helt vanlig" som med andre spirer og skudd? MEaCulpa f eks? For å komme i gang/teste. Men jeg skal finlese den dyrkeboken, så kanskje jeg slipper å spamme forumet med ALLE spørsmålene mine! Tusen takk for gode tips og hjelp, har nettopp faktisk bestilt vapen jeg skulle ha, som jeg har vurdert og lest om i snart et døgn nå. Det går fremover! Lykke til til dere alle der ute, og ta vare på dere selv.
Vis hele sitatet...
Poenget med teltet er å lage et miljø som er lett å kontrollere i forhold til temperatur og ikke minst lukt. Med et telt og kullfilter kan man dyrke så godt som luktfritt innendørs. Så disse teltene blir vanligvis brukt fritt på et rom. De er laget så du har gode muligheter til å henge opp lys, filter og vifter. Som du ser så har de også flere åpninger for slanger til luft ut og inn.
Mange har nok startet med å sette ei potte i vinduskarmen, men dette vil IKKE fungere. Du kan få til noe på den måten hvis du har autofrø, men vanlige eller feminiserte frø vil ikke blomstre seg ferdige.
Min tanke er at skal du først gjøre noe ulovlig å dyrke disse plantene så kan du like gjerne gjøre det skikkelig. Ikke fjas med dårlig lys osv. Skaff deg skikkelig utstyr med en gang, det gjør alt enklere og øker muligheten for gode resultater. Blir du tatt så blir du uansett bare dømt for plantene du har, ikke for hvor gode lamper eller annet utstyr du har.

Så til frø, hvis du skal dyrke så er det dumt å bestille frø på nettet. Uansett hvor mange som roper om at de har fått frø bestilt fra utlandet uten problemer så er det alltid en stor mulighet for at pakken blir stoppet. Blir de stoppet i tollen så er det alltid en mulighet for at onkel-blå kan finne på å ta seg en tur hjem til deg. Det er ingen god start for noen som planlegger å dyrke.
Frø selges lovlig både i Sverige og Danmark. Bruk google så finner du dem, husk bare å hente dem selv...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Trinity2020 Vis innlegg
Takk! Men her i strøket er det nok ingen som har noen frø liggende her og der, er nødt til å kjøpe. Har krukkejord og masse ledige potter, kanskje noen her inne har noen frø til salgs? Har endelig bestemt meg for å kjøpe vaper så jeg har noe til brunt inntil videre ��
Vis hele sitatet...
Du har jo egentlig fått svar på alt du lurte på, men kan legge til mine personlige preferanser/erfaringer.

Jeg vil egentlig ikke anbefale standard plantejord fra plantasjen e.l. de har ofte noen passasjerer med seg (div små skadedyr som kan være kjipe mot plantene dine), Cannabis er glad i lett luftig torv-jord, og da anbefaler jeg Atami bio-grow, dette er på lager inne, og garantert fri for skadedyr. Leca kuler er heller noe man har på overflaten og nederst i potten. Laget på toppen er for å skåne jorden fra for mye fordamping og laget i bunnen er for drenering. Man trenger bare 1cm eller to.

Frø er omfattet av såvareloven og er ulovlig, vi må følge norsk lov her inne også.

Dette med kaldfjøs må i såfall fikses på litt, plantene dør under 14 grader celcius, de bør ideelt ikke gå under en 16-17 grader, en jevn temperatur på rundt 22-27 grader er fint, det viktige er å ikke ha store forskjeller på temperatur og fuktighet på kort tid.

Jeg har over tid kjøpt litt utstyr her og der, det fantes ikke gode Norske nettbutikker da jeg holdt på med det her så mye kom fra utlandet. I dag sverges det til mikrogartneriet.no, de er jævla bra på service og du kan til og med ta en telefon og ha en diskusjon om diverse utstyr med de: Det her burde være en selvfølge men, ikke nevn cannabis, si du dyrker tomatplanter.