Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2689
I dag fikk jeg innkalling til politiet for avlegging av mitt dna i forbindelse - kjørte i ruspåvirket tilstand (hasj). Var da med et vedlegg som var datert 3.februar om klagerett og frist. Ringte politiet og spurte hva dette var for nå, da klagefristen var langt fra over. Om jeg klaget så ville jeg få avslag uansett og om jeg ikke kom å tok prøve så ville politiet hente meg hjemme eller på jobb under tvang.. Hva i alle dager er dette for noe? Noen som har vært borti lignende?
Du er kanskje gammel nok til å huske at DNA-registrering en gang i tiden liksom skulle være forbeholdt drapsmenn og voldtektsforbrytere? Greia er at lover kan endres og kriterier utvides. En gang i tiden var det slik at det måtte være forbrytelser der DNA var relevant - det er borte. Det har skjedd jevnt og trutt opp gjennom årene, og i dag er det slik at du ikke engang trenger å ha fått fengselsstraff for å havne i DNA-registeret - det er nok at du har blitt dømt for en paragraf som åpner for fengsel. Har du en dom for skattesnusk på samvittigheten, så kan du DNA-registreres. Eller ruskjøring, selvsagt. Det hjelper heller ikke at forholdet ligger langt tilbake i tid, for de jobber stadig med å hente inn etterslepet. Fikk du ei bot i 2012 og har holdt deg på matta siden, så kan du likevel forvente å bli kalt inn en dag.

Det er aldeles motbydelig og et stjerneeksempel på hvordan individets rettigheter eroderes vekk. Men slik er altså loven, og med mindre du flykter til utlandet kommer du til å havne i registeret.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. juni 2020 kl. 12:25.
Jeg ble for noen år siden tatt for salg av Rivotril.
Resultatet ble samfunnsstraff og DNA-registrering.

Jeg tror du kan klage og prøve å ordne det slik at de ikke får DNA-registrert deg, men tviler på at du får gjennomslag.
Sist endret av krystallkongen; 4. juni 2020 kl. 12:11.
Så du fikk brev nå, med klagefrist 3 feb? Sjekker du postkassa hver dag? Ring enda en gang og si at du vil ha brevet på nytt med ny klagefrist, hvordan ellers kan man hindre at politiet blir en både dømmende og utøvende makt?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
De trua med å komme å hente mitt DNA når jeg ikke møtte opp frivillig etter en like eller litt mindre alvorlig sak. Det var et par år siden, har ikke sett noe til de enda.
Sist endret av Bothrops; 4. juni 2020 kl. 18:50.
Havna i DNA registeret etter å ha vært på feil sted til feil tid, så skal ikke alltid så mye til virker det som..
Det skal ikke en shit til lenger desverre..