Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5107
Jeg har lenge vært desperat på en bedre løsning når det kommer til opiatavhengighet og det å få en bedre livskvalitet, jeg er sikker på at jeg har lest meg både opp og ned i mente for å finne ut mest mulig info, og tenkte det kunne være praktisk å dele det her om det går greit.

Substitusjonsbehandling

Substitusjonsbehandling betyr at man får metadon og subutex/subuxone begge har virkestoffet buprenorphine men subuxone inneholder nalaxone, for å kunne starte opp med dette må man henvises via fastlege eller andre hjelpeinstanser, det stilles forskjellige krav til om man kvaliserer for det eller ikke og det anbefales at man har prøvd ut ordinær behandling først for å se om det ga ønsket effekt, målet er forøvrig å forhindre nye og flere overdoser og en bedre livskvalitet på sikt.

Naltrexone

Naltrexone inneholder det samme virkestoffet som reverserer opiatoverdoser bare at dette virker en del lenger. Naltrexone finnes i to typer, i tablettform og i depotinjeksjon, førstenevnte kan man få på resept mens sistnevnte har det kun vært prøveprosjekter rundt om i landet, depotinjeksjoner er vel så vidt jeg vet ikke et godkjent legemiddel i Norge enn så lenge, men tenker det blir nok snart. Det har vist seg at naltrexone har god dokumentert effekt.

kilde:https://tidsskriftet.no/2003/06/over...jutICxfaGanXiI

Ibogainebehandling

Iboga kommer fra en afrikansk rot som innehaver psykadeliske effekter, det finnes forskjellige type klinikker rundt om i verden såvel som europa, desverre er disse klinikkene svært dyre, men på en annen side er det absolutt verdt pengene, ibogaine er ikke ufarlig og man kan få hjerteproblemer under trippen derfor anbefaler jeg at man sjekket ut hjertet sitt og de fysiske vitalene på forhånd hos fastlege, gjerne 24t EKG, det er lurt å dra til en klinikk av ulike grunner, man blir ivaretatt og man blir observert av lege, plugget opp til en hjertemonitor om noe skulle skje og mer til.

Jeg anbefaler ingen å ta denne roten alene om man skulle finne på å gjøre dette hjemme og ihvertfall ikke full dose, ha noen til å passe på deg, og husk at toleransen din for opiater blir lav til ingen, ikke ta opiater dagen etterpå dette er viktig å huske på.

Rusbehandling/rehabilitering

Det finnes to typer behandlinger, poliklinisk behandling der man snakker ukentlig hos en som er utdannet innenfor feltet samt rehabilitering i døgnopphold.

Hos sistenevnte er det et hav av valgmuligheter, man kan søke seg inn i korttidsbehandling eller langtidsbehandling, ulike plasser har ulike behandlingsmodeller, noen jobber mer mot det inviduelle og andre har det som kalles for terapautisk samfunn. Om man skal satse på døgnopphold er det lurt å gå for langtidsbehandling ettersom sjansen for å få til økt mestring er noe som kan og kommer til å trolig ta tid, man kan få orden på økonomien sin igjen, få utredning, bolig, du skjønner tegninga sikkert.

Jeg vil likevel påpeke at statistisk sett får 40-60% tilbakefall etter endt behandling, det er normalt å ha flere runder før man lykkes men i det minste er man en erfaring rikere for hver gang og ting går nok lettere for seg for hver gang etterhvert som man begynner å kjenne på hvordan det er å være rusfri.




Bare korrekt på eventuell feilinformasjon om dette skulle vise seg noen steder, skrev den her på lite søvn heh
R.i.p 23.04.2021
Du har glemt og nevne kratom
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Du har glemt og nevne kratom
Vis hele sitatet...
kratom? i hvilken kontekst? kratom blir brukt under avrusning hos enkelte denne tematikken omhandler behandlingstyper.
Hei!
Jeg savner at du utdyper litt mer om ibogainebehandling. En skal altså behandle rusavhengighet med rus?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei!
Jeg savner at du utdyper litt mer om ibogainebehandling. En skal altså behandle rusavhengighet med rus?
Vis hele sitatet...
Å bytte ut daglig avhengighet med èn ibogaintripp ja.
Hva er det med det som gjør det så effektivt? Hvorfor ibogain og ikke lsd, sopp, dmt eller piggeple?
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei!
Jeg savner at du utdyper litt mer om ibogainebehandling. En skal altså behandle rusavhengighet med rus?
Vis hele sitatet...

Det er mottatt men hvordan redigerer jeg tråden?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hva er det med det som gjør det så effektivt? Hvorfor ibogain og ikke lsd, sopp, dmt eller piggeple?
Vis hele sitatet...
I motsetning til LSD, Psylocibine ol nullstiller Ibogaine de områder i hjernen som påvirkes av bla. opiater. Det kan regnes som en hurtig detox og siden det i tillegg er et potent hallusinogen oppgir mange brukere at de under the influence, en såkalt full flood møter seg selv i døra og ser årsaken til at de begynte med rus i utgangspunktet. Ofte behøver man ytterligere doseringer for å opprettholde avhold fra det rusmiddel man behandles for.

Suksessraten i det lange løp er noe omdiskutert og jeg finner ingen konkrete tall jeg med sikkerhet kan stille meg bak på stående fot. Det er endog så effektivt og anerkjent at klinikker som spesialiserer seg på behandling med Ibogaine har dukket opp i mangfold.
Naltrexone depot injeksjon er genialt. Håper det blir lettere å få i framtiden kontra substitutbehandling som holder personer avhengig og må tas daglig.
Vil tro produsenter av Subutex, Buprenorphine og Subuxone helst ser at tidligere heroinister fortsetter på deres "medisiner" (les: lovlige opiater) i årevis. It's all about the Benjamin$
Bra tråd! Jeg er selv under substitusjonsbehandling LAR,startet opp for 2mnd siden, og står på suboxone. Nylig fullført halvt års behandlingstilbud ved et terapeutisk samfunn. Terapeutiske samfunn har beste statestikk i forhold til tilbakefall å er absolutt noe jeg vil anbefale.
Det er vell verdt å ha med noe info rundt buvidal? Det nye preparatet, man får en injeksjon 1 gang i uka til å starte med. Dette gir større frihet da man blant annet ikke trenger å søke om utenlandsreiser.
Kan også nevne at det finnes 2 typer LAR, Rehabilitering og skadereduksjon.
Sist endret av Passiv; 23. mai 2020 kl. 12:25.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sitat av Imawesome Vis innlegg
kratom? i hvilken kontekst? kratom blir brukt under avrusning hos enkelte denne tematikken omhandler behandlingstyper.
Vis hele sitatet...
Å bruke kratom som et substitutt for tyngre opiater er jo strengt tatt behandlingstype, eller i det minste en del av del av en, enten det omtales som "avrusning" eller ikke. I USA er det mange opiatavhengige som har fått tilbake livskvaliteten (som TS eksplisitt sier å ha et ønske om) sin takket være dette, slik som i dette tilfellet. Det begynner også å bli en del forskningslitteratur på dette feltet. Kan blant annet anbefale denne artikkelen (men er vanskelig å få tilgang hvis du ikke har universitets-bruker).

Syns fortsatt det er utrolig hvor lite oppmerksomhet dette får i et land som Norge, men et omfattende heroin-problem. Har snakket med mange heroinmisbrukere, som alle er totalt ukjent ukjent med det. Har derfor gitt bort en pose her og der med klar beskjed om at de ikke kan forvente noe rus, men at når tiden med desperasjon etter neste "friskmelding" skulle komme, kan det potensielt i minste være en midlertidig løsning, og i beste fall åpne noen øyne for at det er alternativer som ikke tilbys gjennom LAR osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Naltrexone depot injeksjon er genialt. Håper det blir lettere å få i framtiden kontra substitutbehandling som holder personer avhengig og må tas daglig.
Vis hele sitatet...
Absolutt! Per dags dato får jeg kun naltrexone tabletter på resept, har tatt dem kun en gang, fikk en del bivirkninger og tror at depot injeksjoner er en mye bedre vei å gå, det frister ikke akkurat å ta tablettene når man har russug.. noe tablettene aldri fjerner.

Sitat av Passiv Vis innlegg
Bra tråd! Jeg er selv under substitusjonsbehandling LAR,startet opp for 2mnd siden, og står på suboxone. Nylig fullført halvt års behandlingstilbud ved et terapeutisk samfunn. Terapeutiske samfunn har beste statestikk i forhold til tilbakefall å er absolutt noe jeg vil anbefale.
Det er vell verdt å ha med noe info rundt buvidal? Det nye preparatet, man får en injeksjon 1 gang i uka til å starte med. Dette gir større frihet da man blant annet ikke trenger å søke om utenlandsreiser.
Kan også nevne at det finnes 2 typer LAR, Rehabilitering og skadereduksjon.
Vis hele sitatet...
Hvilket behandlingssted benyttet du? Jeg har lyst til å søke meg inn på en plass med terapautisk samfunn, om jeg søker meg inn på rehab igjen- vil jeg på en plass som er langt unna hjemstedet mitt og som har disiplin og omsorg, ble meget skuffet over hvor mye dulling som foregår i behandlingsinstitusjoner, jeg har troa på at rehab skal være strengt og jeg tror det var mer suksess back in the day med innkjøringsleirer, null mobil og internett etc funket bedre enn nå til dags der ansatte tør nesten ikke å røre en pasient.
Sist endret av Imawesome; 2. juni 2020 kl. 05:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Absolutt! Per dags dato får jeg kun naltrexone tabletter på resept, har tatt dem kun en gang, fikk en del bivirkninger og tror at depot injeksjoner er en mye bedre vei å gå, det frister ikke akkurat å ta tablettene når man har russug.. noe tablettene aldri fjerner.



Hvilket behandlingssted benyttet du? Jeg har lyst til å søke meg inn på en plass med terapautisk samfunn, om jeg søker meg inn på rehab igjen- vil jeg på en plass som er langt unna hjemstedet mitt og som har disiplin og omsorg, ble meget skuffet over hvor mye dulling som foregår i behandlingsinstitusjoner, jeg har troa på at rehab skal være strengt og jeg tror det var mer suksess back in the day med innkjøringsleirer, null mobil og internett etc funket bedre enn nå til dags der ansatte tør nesten ikke å røre en pasient.
Vis hele sitatet...
Jeg var ett år på Renåvangen, som er et terapeutisk samfunn. Der finner du både struktur og masse omsorg. Det anbefaler jeg på det sterkeste. Hvis du ønsker å være ett sted som er enda strengere så har jeg hørt at Phoenix Haga stiller i særklasse på det området.

Men Renåvangen er bra, der tilpasser de behandlingen ut i fra ditt individuelle behov. De sier ikke bare at de gjør det, men de gjør det faktisk. De bryr seg heller ikke om du går i LAR eller bruker andre medisiner.
Subutex må jo være det absolutt beste en kan behandle opiatavhengighet med.
Slik jeg har forstått det må man som LAR-pasient stabilisere seg på en rimelig høy (8-16-32mg?) dose og bruke veldig lang på denne "stabiliseringen". Og så går de på den dosen lenge. Jeg hører jo om massevis av folk som går på Buprenorfin i mange år..! Det er jo hårreisende!

Spør du meg bør de som er avhengige, enten det er av Heroin, Oxycontin, Morfin eller whatever, stabilisere seg på en dose der de føler seg OK (ingen abstinenser) så fort som mulig. Etter dette bør man straks begynne å trappe ned i et tempo pasienten er komfortabel med. Noen dosestabiliseringer underveis.

Men hele opplegget med å la dem gå på en fast dose Subutex i flere år er jo totalt bak mål. Det er ikke behandling, det er rett og slett et bytte av stoffet pasienten er avhengig av.

Her er hva man bør gjøre i mine øyne:
Switch til Subutex/Subuxone, stabilisere på en komfortabel dose kjapt, trapp ned i et passende tempo og SLUTT med Subutex, og ikke begynn med andre Opiater igjen. Da er man ferdig behandlet.

Å bytte fra Heroin til Subutex for så å få sin faste dose på 8mg eller 16mg Sub hver jævla dag i flere år er jo beyond idioti. Men cash is king, og produsentene av Buprenorfinpreparater tjener vel på at pasientene går på Subutex så lenge som mulig..
Sist endret av krystallkongen; 2. juni 2020 kl. 10:51.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Subutex må jo være det absolutt beste en kan behandle opiatavhengighet med.
Slik jeg har forstått det må man som LAR-pasient stabilisere seg på en rimelig høy (8-16-32mg?) dose og bruke veldig lang på denne "stabiliseringen". Og så går de på den dosen lenge. Jeg hører jo om massevis av folk som går på Buprenorfin i mange år..! Det er jo hårreisende!

Spør du meg bør de som er avhengige, enten det er av Heroin, Oxycontin, Morfin eller whatever, stabilisere seg på en dose der de føler seg OK (ingen abstinenser) så fort som mulig. Etter dette bør man straks begynne å trappe ned i et tempo pasienten er komfortabel med. Noen dosestabiliseringer underveis.

Men hele opplegget med å la dem gå på en fast dose Subutex i flere år er jo totalt bak mål. Det er ikke behandling, det er rett og slett et bytte av stoffet pasienten er avhengig av.

Her er hva man bør gjøre i mine øyne:
Switch til Subutex/Subuxone, stabilisere på en komfortabel dose kjapt, trapp ned i et passende tempo og SLUTT med Subutex, og ikke begynn med andre Opiater igjen. Da er man ferdig behandlet.

Å bytte fra Heroin til Subutex for så å få sin faste dose på 8mg eller 16mg Sub hver jævla dag i flere år er jo beyond idioti. Men cash is king, og produsentene av Buprenorfinpreparater tjener vel på at pasientene går på Subutex så lenge som mulig..
Vis hele sitatet...
TS her, etter min mening burde behandling av opiatavhengighet med buprenorphine være en kortsiktig løsning, det er sykt at LAR pøser på med 16mg og oppover i doser når buprenorphine har en takhøyde på 4-8mg divs man får ikke noe mer effekt av 16mg. LAR burde også tilby behandling i form av polikliniske samtaler, det er ikke nok at man trapper gradvis ned uten å ha noen form for mestringsplan når russuget oppstår. Jeg er forøvrig enig med deg.
LAR sitt svar til praksisen med brutal opptrapping av medisinene er at de ser færre tilbakefall under oppstartsfasen.

No shit
Sist endret av DrPerception; 2. juni 2020 kl. 16:11.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
LAR sitt svar til praksisen med brutal opptrapping av medisinene er at de ser færre tilbakefall under oppstartsfasen.

No shit
Vis hele sitatet...
Men hva er svaret/unnskyldningen deres for å la disse pasientene stå på slike doser i evigheter?

Spør du meg bør LAR sitt mål være å få pasientene til å kutte ALL bruk av opiater/opioider og da gjelder det faen meg Subutex og Subuxone også.

Det er ikke greit å gi disse menneskene høye doser Sub i årevis, det er et helvete å slutte etter så lang og jevnlig bruk.

Må legge til at det gjelder Metadon også..!
Sist endret av krystallkongen; 2. juni 2020 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Men hva er svaret/unnskyldningen deres for å la disse pasientene stå på slike doser i evigheter?

Spør du meg bør LAR sitt mål være å få pasientene til å kutte ALL bruk av opiater/opioider og da gjelder det faen meg Subutex og Subuxone også.

Det er ikke greit å gi disse menneskene høye doser Sub i årevis, det er et helvete å slutte etter så lang og jevnlig bruk.

Må legge til at det gjelder Metadon også..!
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden er det ikke greit å bruke legemiddelassistert behandling når alternativet i mange tilfeller er så vanvittig mye verre? Det handler om å være pragmatisk, ikke moralsk.
Eneste måten og slutte med dop på er motivasjon. Uten det er det ikke noe vits i å prøve engang. Med motivasjon nok så klarer man det.

Catchen er å ikke begynne igjen. Det er det som er den virkelige utfordringen...
Sitat av Gladgris Vis innlegg
Hvorfor i all verden er det ikke greit å bruke legemiddelassistert behandling når alternativet i mange tilfeller er så vanvittig mye verre? Det handler om å være pragmatisk, ikke moralsk.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at det ikke er greit med LAR.
Det jeg sier er at måten LAR foregår på, der opiatmisbrukere plutselig får høye doser Subutex/Subuxone eller Metadon, for deretter å stå på disse medisinene i flere år uten noen form for nedtrapping, er helt feil måte å gjøre det på.

Det er greit at man som LAR-pasient stabiliseres på en høy dose med Sub eller Metadon. Med én gang pasienten føler seg normal på denne dosen bør han eller hun påbegynne nedtrapping med mål om å komme seg helt av alle former for Opiater.

Sånn som det gjøres i dag blir Sub og Metadon et substitutt for Heroin (eller hvilket som helst annet Opiat personen var avhengig av) som pasienten går på i lang tid. Gjerne flere år. Nei, pasienten er ikke lenger heroinmisbruker, men bruker nå fast et annet Opiat, og er Buprenorfin- eller Metadonavhengig. I stedet for at Sub + Metadon brukes som en medisin for å gjøre pasienten frisk. Frisk = rusfri.
Metadon og Buprenorfin er rusmidler det også.

Gjør jeg meg selv forstått?
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 10:17.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at det ikke er greit med LAR.
Det jeg sier er at måten LAR foregår på, der opiatmisbrukere plutselig får høye doser Subutex/Subuxone eller Metadon, for deretter å stå på disse medisinene i flere år uten noen form for nedtrapping, er helt feil måte å gjøre det på.

Det er greit at man som LAR-pasient stabiliseres på en høy dose med Sub eller Metadon. Med én gang pasienten føler seg normal på denne dosen bør han eller hun påbegynne nedtrapping med mål om å komme seg helt av alle former for Opiater.

Sånn som det gjøres i dag blir Sub og Metadon et substitutt for Heroin (eller hvilket som helst annet Opiat personen var avhengig av) som pasienten går på i lang tid. Gjerne flere år. Nei, pasienten er ikke lenger heroinmisbruker, men bruker nå fast et annet Opiat, og er Buprenorfin- eller Metadonavhengig. I stedet for at Sub + Metadon brukes som en medisin for å gjøre pasienten frisk. Frisk = rusfri.
Metadon og Buprenorfin er rusmidler det også.

Gjør jeg meg selv forstått?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener og jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at de skal slutte i LAR, når det åpenbart fungerer godt for mange. For mange er subutex, metadon o. l som medisin. Lik insulin eller ritalin.

Sjekk ut r/methadone eller r/subuxone på reddit så kan du få et innblikk i hvor viktig substitusjonsbehandling er i rusbehandlingen. Totalt avhold fungerer ikke for alle. Folk som går i LAR får ofte tilbake familien sin, kan jobbe og generelt være en positiv del av samfunnet. LAR gir stabilitet.

Et menneske som bruker insulin eller ritalin blir ikke stabilisert på sin medisin, for så å bli trappet av den igjen. Det hadde vært absurd. Det samme gjelder mennesker i LAR. De trenger å være stabilt medisinert for å fungere. Mange hele livet. Andre velger å slutte frivillig, når de er klar for det. Ingen i LAR hadde nektet noen å gå av medisinene sine, hvis de absolutt ønsket det.

Så hvorfor er det så viktig for deg at folk må gå av medisinene sine når de har blitt stabilisert?

Edit: når man er stabilisert på metadon, subutex eller subuxone skjenner man ikke lenger noen ruseffekt. Den bidrar kun til å holde russuget borte.
Sist endret av Gladgris; 3. juni 2020 kl. 10:32. Grunn: Tilleggsinformasjon
Sitat av Gladgris Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener og jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at de skal slutte i LAR, når det åpenbart fungerer godt for mange. For mange er subutex, metadon o. l som medisin. Lik insulin eller ritalin.

Sjekk ut r/methadone eller r/subuxone på reddit så kan du få et innblikk i hvor viktig substitusjonsbehandling er i rusbehandlingen. Totalt avhold fungerer ikke for alle. Folk som går i LAR får ofte tilbake familien sin, kan jobbe og generelt være en positiv del av samfunnet. LAR gir stabilitet.

Et menneske som bruker insulin eller ritalin blir ikke stabilisert på sin medisin, for så å bli trappet av den igjen. Det hadde vært absurd. Det samme gjelder mennesker i LAR. De trenger å være stabilt medisinert for å fungere. Mange hele livet. Andre velger å slutte frivillig, når de er klar for det. Ingen i LAR hadde nektet noen å gå av medisinene sine, hvis de absolutt ønsket det.

Så hvorfor er det så viktig for deg at folk må gå av medisinene sine når de har blitt stabilisert?

Edit: når man er stabilisert på metadon, subutex eller subuxone skjenner man ikke lenger noen ruseffekt. Den bidrar kun til å holde russuget borte.
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% enig i at Sub og Metadon er et bedre alternativ enn å skyte skitten dop!
Og jeg er klar over at mange av pasientene får store og viktige deler av livene sine tilbake når de bytter fra Heroin til medisin. Og det er jeg glad for

Jeg har vært en del av det tunge rusmiljøet i hovedstaden i noen år, og mange der gir uttrykk for at de gjerne vil komme seg ut av LAR - de vil komme seg helt av medisinen sin, fordi Sub + Metadon har store bivirkninger.

(Utrolig mange misbruker medisinene sine ved å f.eks skyte Subutexen eller har et sidemisbruk av piller, speed osv.)

Noen opplever å leve i en slags tåke, og husk at de fortsatt sliter fortsatt med avhengighet! Får de av en eller annen grunn ikke medisinen sin opplever de et enormt ubehag.
Sexlysten blir drept av Opiater og man mister visstnok et "driv"/motivasjon og av disse grunnene har jeg hørt at mange vil komme seg helt av Sub og Metadon.
Hadde du ønsket å leve et liv uten motivasjon og sexlyst? Jeg liker å pule!

Derfor er jeg opptatt av at LAR skal hjelpe pasientene å komme seg helt ut av avhengigheten.

Dersom en pasient ønsker å hver dag dra ned til utdelingen og motta sin daglige dose Subutex eller Metadon er det helt greit for meg. La dem stå på medisinen mange år eller resten av livet.
Men HOVEDMÅLET bør være å få pasientene AV Opiater.
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 10:51.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg er 100% enig i at Sub og Metadon er et bedre alternativ enn å skyte skitten dop!
Og jeg er klar over at mange av pasientene får store og viktige deler av livene sine tilbake når de bytter fra Heroin til medisin. Og det er jeg glad for

Jeg har vært en del av det tunge rusmiljøet i hovedstaden i noen år, og mange der gir uttrykk for at de gjerne vil komme seg ut av LAR - de vil komme seg helt av medisinen sin, fordi Sub + Metadon har store bivirkninger.

(Utrolig mange misbruker medisinene sine ved å f.eks skyte Subutexen eller har et sidemisbruk av piller, speed osv.)

Noen opplever å leve i en slags tåke, og husk at de fortsatt sliter fortsatt med avhengighet! Får de av en eller annen grunn ikke medisinen sin opplever de et enormt ubehag.
Sexlysten blir drept av Opiater og man mister visstnok et "driv"/motivasjon og av disse grunnene har jeg hørt at mange vil komme seg helt av Sub og Metadon.
Hadde du ønsket å leve et liv uten motivasjon og sexlyst? Jeg liker å pule!

Derfor er jeg opptatt av at LAR skal hjelpe pasientene å komme seg helt ut av avhengigheten.

Dersom en pasient ønsker å hver dag dra ned til utdelingen og motta sin daglige dose Subutex eller Metadon er det helt greit for meg. La dem stå på medisinen mange år eller resten av livet.
Men HOVEDMÅLET bør være å få pasientene AV Opiater.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker 80mg metadon daglig, og har fått tilbake selvrespekten, familien, venner og jobb. Jeg henter medisinene mine på apoteket en gang i uka. Metadonen var ikke ene og alene grunnen til det. Men Metadonen muliggjorde at jeg kunne fullføre ett år i behandling, og det gjør i dag at russuget mitt er tilnærmet null.

Jeg har prøvd å leve helt medikamentfritt, men det gikk bare ikke. For meg er heroin det beste i hele verden, samtidig som jeg har en besettelse og sykelig trang til å bruke heroin. Kun metadon tar bort den trangen.

Kanskje velger jeg å trappe ned og slutte en dag, men per nå er metadon så viktig for min tilfriskning at jeg ikke gjør noen endringer.

Btw: jeg har regelmessig sex, og potensen er det ingenting å si på. Noe nedsatt libido, men helt ærlig så er det litt deilig. Å være kåt hele tiden synes jeg er litt slitsomt.
Sitat av Gladgris Vis innlegg
Jeg bruker 80mg metadon daglig, og har fått tilbake selvrespekten, familien, venner og jobb. Jeg henter medisinene mine på apoteket en gang i uka. Metadonen var ikke ene og alene grunnen til det. Men Metadonen muliggjorde at jeg kunne fullføre ett år i behandling, og det gjør i dag at russuget mitt er tilnærmet null.

Jeg har prøvd å leve helt medikamentfritt, men det gikk bare ikke. For meg er heroin det beste i hele verden, samtidig som jeg har en besettelse og sykelig trang til å bruke heroin. Kun metadon tar bort den trangen.

Kanskje velger jeg å trappe ned og slutte en dag, men per nå er metadon så viktig for min tilfriskning at jeg ikke gjør noen endringer.

Btw: jeg har regelmessig sex, og potensen er det ingenting å si på. Noe nedsatt libido, men helt ærlig så er det litt deilig. Å være kåt hele tiden synes jeg er litt slitsomt.
Vis hele sitatet...
For å oppsummere:

Rusfri > Subutex/Subuxone/Metadon > Narkoman, avhengig av Opiater.

Jeg er glad for å høre at du har fått et bedre liv av Metadon! Det er ingen tvil om at det hjelper de som er avhengige av dopet og nåla/folien.

Allikevel synes jeg målet med LAR skal være å få pasientene helt av Opiater. Om det ikke går an å få pasienten helt rusfri er det et bedre alternativ å daglig drikke saft eller legge Sub under tungen som medisin enn å være avhengig av illegale Opiater som ofte injiseres.
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 12:04.
Hei.
Jeg er selv i LAR og kunne vel lett holdt ett foredrag om ting som både veier for og imot denne behandlingen. Det skal jeg dog spare dere for.

Det jeg imidlertid kan opplyse om er att det er kommet ett nytt legemiddel innen lar behandling som heter buvidal.

Buvidal er bueprenorfin gele som blir sprøytet inn under fettvevet.Gelen oxyderer i sakte tempo og frigjør bueprenorfinen i ett stabilt tempo. Dette gir en depot effekt på inntil en mnd.

Overraskende mange skryter av dette medikamentet, og opplever mindre bivirkninger samt en friere hverdag.

Nå blir det mindre og mindre subb å finne på svartebørs. Noe som er bare bra.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
For å oppsummere:

Rusfri > Subutex/Subuxone/Metadon > Narkoman, avhengig av Opiater.

Jeg er glad for å høre at du har fått et bedre liv av Metadon! Det er ingen tvil om at det hjelper de som er avhengige av dopet og nåla/folien.

Allikevel synes jeg målet med LAR skal være å få pasientene helt av Opiater. Om det ikke går an å få pasienten helt rusfri er det et bedre alternativ å daglig drikke saft eller legge Sub under tungen som medisin enn å være avhengig av illegale Opiater som ofte injiseres.
Vis hele sitatet...
Ja, du må gjerne mene det. Men jeg ønsker ikke å verdsette noen former for rusfrihet som bedre enn andre. Jeg mener at å gå i LAR, såfremt man pisser rent, er det samme som å være rusfri. For meg er det sidestilt med å være helt clean. Men altså det å si at noe er bedre enn noe annet synes jeg er både dumt og farlig, men du om det!

Det er hva man velger å gjøre med livet sitt som er det avgjørende, ikke den kjemiske balansen i hodet.

Så vi får bare være enige om å være uenige på det punktet.
All of the above

Tanken min er å bruke rusbehandling og substitusjonsbehandling for å stabilisere meg og få livet på plass sånn noenlunde. Når jeg har etablert trygge og sikre rammer sosialt og økonomisk, skal jeg slutte i LAR.

Til det er det jo helt åpenbart at Naltrekson vil bli brukt etter endt LAR. Utfordringen med metadon er jo at det er jævlig tungt mtp avhengigheten man opparbeider seg. De fleste narkomane har aldri stabil nok cashflow til å pådra seg så stor nedregulering av reseptorene. Hadde vært interessant å bruke ibogain til å "skippe" nedtrappingen fra metadon; vet noen om det lar seg gjøre? Er effekten så reell?

Spent på hvordan det blir å slutte med opiater når den avhengige livsstilen er avviklet.

Sitat av Gladgris Vis innlegg
Ja, du må gjerne mene det. Men jeg ønsker ikke å verdsette noen former for rusfrihet som bedre enn andre. Jeg mener at å gå i LAR, såfremt man pisser rent, er det samme som å være rusfri. For meg er det sidestilt med å være helt clean. Men altså det å si at noe er bedre enn noe annet synes jeg er både dumt og farlig, men du om det!

Det er hva man velger å gjøre med livet sitt som er det avgjørende, ikke den kjemiske balansen i hodet.

Så vi får bare være enige om å være uenige på det punktet.
Vis hele sitatet...
Du er akkurat like rusfri som en hvilken som helst "normal" person foreskrevet benzoer, adhd-medisin eller smertestillende. Både i dagligtale, i rettens øyne og i helsevesenet sine øyne.

Men du er jo enda påvirket, hele tiden, av et tungt narkotikum. Og det er klart at det påvirker oss, hele tiden. Men jeg som deg opplever at livet for første gang lar seg leve uten å jage etter heroin, så det er jo helt klart riktig for oss å gå på det nå.

Men å tenke at LAR er helt sidestilt med nullintak av narkotika, det blir feil i min bok. Det er helt innafor at man trenger det, men når man begynner å rettferdiggjøre det for seg selv i så stor grad at man ikke ser noe som helst grunn til å slutte - da drar man det for langt.
Sist endret av Tøffetom; 3. juni 2020 kl. 13:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I "Exit LAR- en kunnskapsoppsummering", en rapport fra 2018 (lett å Google seg frem til), antar man at mellom 5 og 10%, hvor 10% ansees som et høyt anslag, vil kunne klare å oppnå varig/langvarig vellykket avslutning i LAR.

Det er den harde realiteten.

Det er derfor ikke vanskelig for meg å rettferdiggjøre og ikke slutte i LAR.

Det handler om livskvalitet og det handler om liv og død. Jeg tar rusavhengighet min på alvor og jeg vil være en tilstedeværende far for mine barn og for min samboer. Ikke minst ønsker jeg å være i live for dem.

Så jeg synes ikke det er å dra det for langt, når jeg muligens ikke ser noen grunn til å slutte med det jeg anser som livsviktig medisin.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gladgris Vis innlegg
I "Exit LAR- en kunnskapsoppsummering", en rapport fra 2018 (lett å Google seg frem til), antar man at mellom 5 og 10%, hvor 10% ansees som et høyt anslag, vil kunne klare å oppnå varig/langvarig vellykket avslutning i LAR.

Det er den harde realiteten.

Det er derfor ikke vanskelig for meg å rettferdiggjøre og ikke slutte i LAR.

Det handler om livskvalitet og det handler om liv og død. Jeg tar rusavhengighet min på alvor og jeg vil være en tilstedeværende far for mine barn og for min samboer. Ikke minst ønsker jeg å være i live for dem.

Så jeg synes ikke det er å dra det for langt, når jeg muligens ikke ser noen grunn til å slutte med det jeg anser som livsviktig medisin.
Vis hele sitatet...
For å pirke litt, la oss si at LAR hadde tilbydd polikliniske samtaler, la oss si at de fikk god og ordentlig oppfølging ETTER endt LAR, tror du prosentandelen ville vært den samme? LAR bryr seg kun om en ting og det er å få flest folk over på subutex og metadon sånn at de kan gjøre både helsevesenet og rettsvesenet til lags, de har også kontroll over brukerene sine, de vil bare medisinere folk, få de på urinprøve to ganger i uka, tror du at man får et avslutningsmøte i LAR etter endt behandling? Nei. Ringer de deg for å høre om du har det bra etter en overdose? Neppe.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
For å pirke litt, la oss si at LAR hadde tilbydd polikliniske samtaler, la oss si at de fikk god og ordentlig oppfølging ETTER endt LAR, tror du prosentandelen ville vært den samme? LAR bryr seg kun om en ting og det er å få flest folk over på subutex og metadon sånn at de kan gjøre både helsevesenet og rettsvesenet til lags, de har også kontroll over brukerene sine, de vil bare medisinere folk, få de på urinprøve to ganger i uka, tror du at man får et avslutningsmøte i LAR etter endt behandling? Nei. Ringer de deg for å høre om du har det bra etter en overdose? Neppe.
Vis hele sitatet...
De årene jeg har vært i LAR har jeg blitt fulgt godt opp, både av behandler og overlege.

Men jeg er helt sikker på at mange får dårlig oppfølging, det tviler jeg ikke på. Men altså, man har jo også fastlege, ruskonsulent og andre som kan følge opp. Dps, psykolog osv. Så lenge man har en fungerende ansvarsgruppe, så burde oppfølgingen være bra.

Dette forutsetter selvfølgelig også at man selv er fremoverlent og/eller har støttespillere i familien eller lignende som kan hjelpe til med å sikre ens rettigheter.

Det hadde selvfølgelig vært fint hvis jeg bare kunne lebe meg tilbake å få alt i fanget, men jeg har smertelig erfart at det ikke fungerer sånn.

Oppsummert kan jeg være enig i at alt med LAR ikke er positivt for alle. Men jeg synes den demoniseringen de ofte blir utsatt for er urettferdig.
Det er medisinen som redder liv. Ikke LAR.

LAR bryter både sine egne retningslinjer og menneskerettigheter hver dag.

Jeg synes fastlegen burde få låv å skrive ut metadon til pasienter med behov.

Vi trenger ikke LAR. De har egne interesser de verner om, og forstår seg lite på rusavhengighet.
Vi får jo helt perfekt sammenligningsrgrunnlag nå.

I disse dager avvikles LAR sitt opplegg til fordel for utkjøring uten overvåket inntak.

Med andre ord så vil det være naturlig å konkludere med at LAR faktisk er overflødig, om ikke overdoser og metadon på avveie skyter i taket, statistisk settt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
The world is my enem
Det burde absolutt vært mer fokus på total avhold fra opiater. Alt for mange unge mennesker får nedsatt livskvalitet pga LAR sin behandlings metode som er å gjøre pasientene avhengig av substitusjons medisin livet ut de ferreste vil det men pga av mangel på behandling i form av psykolog blir subutex og metadon endestasjonen for alt for mange. Man behandler avhengigheten men tar ikke tak i hva som førte til avhengigheten på den måten svikter helsevesenet alle de pasientene som i utgangspunktet ønsker seg et narko og medisinfritt liv. Dette bunner nok i økonomi ettersom kostnadene for å behandle hver pasient for psykiske problemer blir for høy..
▼ ... noen uker senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Det burde absolutt vært mer fokus på total avhold fra opiater. Alt for mange unge mennesker får nedsatt livskvalitet pga LAR sin behandlings metode som er å gjøre pasientene avhengig av substitusjons medisin livet ut de ferreste vil det men pga av mangel på behandling i form av psykolog blir subutex og metadon endestasjonen for alt for mange. Man behandler avhengigheten men tar ikke tak i hva som førte til avhengigheten på den måten svikter helsevesenet alle de pasientene som i utgangspunktet ønsker seg et narko og medisinfritt liv. Dette bunner nok i økonomi ettersom kostnadene for å behandle hver pasient for psykiske problemer blir for høy..
Vis hele sitatet...
Alle som vil KAN legge seg inn til døgnbehandling eller poliklinisk for den del og dette er da opp til hver enkelte, men faktumet er at om man har en opiatavhengighet så er sjansen for å dø av en overdose ved tilbakefall stor og om man har prøvd ut behandling flere ganger uten å lykkes så må man se etter andre metoder som kan hjelpe/funke, og statistisk sett lykkes flere med å gå på LAR-medisiner i et par år, det er ingen som har påstått at man skal gå på medisiner resten av livet heller, men jeg er enig i at for mange som jobber i systemet finner det beleilig å ha alle junkier under ett og samme system, på denne måten minsker kriminalstatistikken samt overdoser.. selv om de skjer uansett.

Deretter vil jeg tillegge at LAR bokstavelig talt overmedisinerer folk, man får mer enn nok ''dekning'' av 4-8mg subutex da buprenorhpinen har en takhøyde som gjør at man ikke får noe mer effekt om man går over 8mg. Jeg håper at heroinbehandling eller morphine sulphate blir mer vanlig de neste åra siden metadon er skadelig for kroppen og ikke minst at det er ikke alle som tåler metadon eller subutex.