Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2296
Hei!

Har et nytt hus med reléer til det aller meste av lys og stikk, for å kunne styre dette selv. Reléene er impulsrelé fra Schneider, 2-polt med mulighet for 24VAC styrestrøm: http://ecatalogue.schneider-electric...15&navoption=6.

Huset er en tomannsbolig, hvor den ene delen har vært bebodd i 2 år. Der har det ikke vært problemer. I vår egen del, hvor vi har bodd i 1 år nå, har plutselig reléene begynt å svikte. Akkurat nå er det 4stk som ikke funker som de skal. Det pussige er at de svikter på forskjellige måter! To av dem slipper gjennom en svak strøm, slik at LED-pærene som er tilkoblet lyser veldig svakt selv om reléet er slått av. De andre to gir et lite blink ca. hvert 20 sekund når de er av!

Jeg har koblet fra alle styreledninger, slik at jeg nå bruker dem som 1-polte manuelle relé. Det er altså ikke styringa som gir feil nå.

Jeg har varslet installatøren og han har bestilt nye relé, som jeg får på garantien. Men jeg skulle gjerne visst om noen kan forklare meg helt konkret hva det kan være som skjer her? Det er mange andre relé av samme type som er koblet opp helt likt her og funker helt fint.

Jeg blir også litt bekymret for om dette kan være brannfarlig, det må jo være en form for overledning inne i reléet her?

Unnskyld, jeg skrev 24VAC, men mente 24VDC...
Kan jo være at de rett og slett bare har blitt slitne da...
Trådstarter
27 0
Takk for svar!

Men de er som sagt kun ett år gamle. To av dem har blitt slått på maks 20 ganger på det året, ingen av dem har vært slått på mer enn et par ganger daglig. Slike relé skal vel tåle mange, mange tusen gangers av/på?
Jeg synes det er veldig merkelig hvis de virkelig har blitt utslitt så fort. Har du et måleapparat du kan bruke til å måle strømmen i ledningene som går inn til reléet? Eventuelt en annen stikkkontakt i nærheten?

Det jeg er ute etter nå, er hvor mye spenning du får ut fra dette (fase+fase), samt om det er spenning mellom jord og en fase. (jord+fase)
Sist endret av Rusmisbrukeren; 8. august 2013 kl. 13:01.
Trådstarter
27 0
Skal måle når jeg kommer hjem. Takk så langt!
Kan du skrive inn el-nr på releet samtidig, så kan jeg skjekke hvilken type rele det er, og hva rele som evt kan erstatte disse hvis det blir et stort problem.
Trådstarter
27 0
Det er 1460943. Jeg bruker 24VDC styrestrøm (kan bruke lavere også om nødvendig) og trenger 2-polt, siden jeg tenker å bruke den andre polen til å gi tilbakemelding på 24V-kretsen på om reléet faktisk _er_ av eller på. Har ikke koblet disse ledningene enda, så de kan ikke være årsaken til problemet.

Synspunkt på om det er en dårlig idé (og evt hvorfor) å bruke de 2 polene til vidt forskjellige strømkretser (1 til 220V bryting og en til 24V) mottaes også gjerne. Elektrikeren min sier det er greitt, men slike ting er visst ikke helt innenfor det de egentlig kan noe om...
http://ecatalogue.schneider-electric...15&navoption=6
Ifølge dokumentasjonen til schneider skal jo disse vare ca 100 000 koblinger. Kan være du var uheldig med å få dårlige releer. En annen ting er om du er sikker på at styresytemet gir ut en puls, eller om den gir ut konstant spenning. Dette kan forklare problemet, da maks pulstid er på 1,5 time.
Trådstarter
27 0
Foreløpig er styresystemet kun manuelle vippebrytere, som kobler inn 24V når de trykkes inn (og altså straks spretter tilbake pga innebygd fjær). Har ikke merket at noen av dem har hengt seg opp. Tre av reléene har aldri vært tilkoblet noen styring enda, så de har garantert ikke vært utsatt for lang styringspuls.

Ble usikker på hva jeg egentlig skal måle med multimeteret? Ledningen går fra 1 kontakt på sikringen (A) til en kontakt på reléet (B). Så fortsetter den fra kontakt (C) på reléet (B-C slåes av/på med reléet) til dimmeren/trafoen for led-lyset. Returen derifra går til den andre kontakten på sikringen (D).
Dette med releene som "lekker" strøm: hvordan er det kablet, nøyaktig? Jeg opplevde selv at noen nye små LED-pærer glødet svakt når en bryter var av, og årsaken viste seg være monteringen med bryter i enden av en tolederkabel, der den ene lederen var fase og den andre retur fra bryteren.
De to paralelle lederne, som gikk sammen i mindre enn tre meter, agerte som en bra nok kondensator til at de nye effektive pærene såvidt begynte å lyse.
Sist endret av GalFisk; 14. august 2013 kl. 11:59.
Trådstarter
27 0
Men hva slags kondensatoreffekt kan man få? Selv om ledningene ligger parallellt, så er det jo ingen av dem som fører strøm når kretsen er brutt?
Du får den andre fasen gjennom spolen på releet.
Det jeg ville gjort, er å ha målt hvor mye hvert enkelt rele slipper igjennom når det er skrudd av. Både de som fungerer og de som ikke fungerer.

Mange slike releer sliter med at de slipper igjennom litt for mye, og når man snakker om LED, så krever det fint lite for å få disse til å lyse opp.

Mange LED-pærer har også det med å lyse sikkelig svakt en stund etter de har blitt slått av, selv om de ikke har noen spenning. Så dette trenger ikke å være et tegn på at noe er galt, så fremt pæren slutter å lyse etter en stund (Gjerne innen 5 min).



Det med blinkingen, har jeg ingen fornuftig forklaring på. Spesielt siden blinkingen er såpass konstant.
En mulig forklaring på dette kunne vært støy, som gjerne ble generert av kjøleskap eller fryser.



Uansett:
Monter RC-ledd på alle releene. Da slipper man unna MANGE problemer. Og totalt sparer man ganske mange tusen på den totale brukstiden mtp utskiftning av defekte rele o.l
Trådstarter
27 0
Da har elektrikeren vært her og byttet de 4 defekte reléene. Når han målte på dem, virket det som at alt var i orden. Blir spennende å se om vi får igjen de samme problemene.

Interessant var det jo at et av de nye reléene ikke virket i det hele tatt via 24VDC-kontakten, kun manuelt!

LED-pærene holdt det svake lyset i mange dager. Elektrikeren mente også at det kunne være induksjon mellom ledningene og at det ville hjelpe å bryte begge ledningene. Uten at han kunne forklare hvordan det rent fysisk er mulig.

Det med RC-ledd er det ingen andre som har foreslått enda. Det virker jo litt merkelig at ikke dette er bygd inn i reléet hvis det er nødvendig for at reléet skal virke skikkelig??? Hva gjør det egentlig og ca hvor mye koster det for et slikt? Har vel ca. 100 relé i huset og de er dyre nok i utgangspunktet...
Jeg stjeler tråden litt.
Her har noen nevnt at reléer slipper gjennom litt strøm.
Gjør de det??? Da tør jeg ikke fikle med ledningene i huset mitt når reléet er av.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg stjeler tråden litt.
Her har noen nevnt at reléer slipper gjennom litt strøm.
Gjør de det??? Da tør jeg ikke fikle med ledningene i huset mitt når reléet er av.
Vis hele sitatet...
For det første så skal du ikke fikle med noe som helst med mindre du er elektriker.

Som svar på spørsmålet ditt så kan ikke et rele slippe igjennom noe strøm når det er av, da det er mekanisk brudd inni releet. Hvis det er brukt "transistor-rele" derimot kan det forekomme.
Men som du kan lese utifra denne saken så er det bare brudd på den ene fasen i releet, så det er fortsatt spenning på den ene lederen. Du kan derfor risikere å få 115V spenning i deg hvis du fikler med ledningene i huset, selv om releet er avslått.
Er kun solidstate releer som slipper strøm igjennom. Vanlige mekaniske releer gjør det ikke.


Og som Rellativ sier, bryter man kun den ene lederen, har man fortsatt en til leder og jord, noe som gjør at man gjerne har 115v spenning på kablene.
Så topolig brudd er generelt å anbefale og et krav idag.


Et RC-ledd er i bunn og grunn bare en motstand og en kondensator som glatter ut spenningen til hvert enkelt rele.
Det er veldig mange relesokler som har innebygget plass til å montere et RC-ledd. Men som oftest må man montere dette selv mellom A1 og A2.

Pris på disse er gjerne rundt 3 kr stykket om jeg husker rett.
Klarte ikke å finne pris hos grosist, og usikker på hvor vi bestiller de vi bruker i jobben min ifra.