Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1103
Uhm ... litt dårlig topic navn, men det holder kanskje. Jeg er egentlig ute etter et script i PHP som kan generere et oppsett som dette (se vedlegg). Kunne også vært spennende å prøve å mekke et selv, men hadde det blitt vanskelig? Kan ikke en skit PHP forresten.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
når jeg ser det kan jeg si med en gang at det ikke er vanskelig. men det tar jo litt tid, noe som betyr at jeg ikke gidder å lage det til deg

men jeg kan si hva du må gjøre uten å skrive koden:

det er lurt å bruke database til dette prosjektet. da anbefaler jeg mysql. scriptingspråk? php selvsagt

databaseoppsettet: vi kaller den for 'fotball'.

navnene med fet skrift er tabeller i databasen.

bane
bane_id
bane_navn

liga
liga_id
liga_navn

lag
lag_id
lag_navn
lag_bilde

(her kunne vi ha tatt med spillere på laget også, men det driter vi i)

kamp
kamp_id
kamp_lag_hjemme #peker til lag_navn
kamp_lag_borte #peker til lag_navn
kamp_liga_navn #peker til liga_navn
kamp_bane_navn #peker til bane_navn
kamp_dato
kamp_mål_hjemme
kamp_mål_halv_hjemme
kamp_mål_borte
kamp_mål_halv_borte
kamp_målscorer_hjemme
kamp_målscorer_borte
kamp_tilskuere
kamp_dommer
kamp_formasjon_hjemme
kamp_formasjon_borte
kamp_spillende_hjemme
kamp_spillende_borte
kamp_reserve_hjemme
kamp_reserve_borte
kamp_kort_hjemme
kamp_kort_borte
kamp_info


det går sikkert an å designe databasen bedre enn dette. jeg vet jeg pleier å bruke litt lenger tid på databasen ved å tenke godt over hvordan databasen blir brukt av siden. jeg ser med en gang at det er ting som kunne forbedres. men dette er bare et eksempel uansett.

du kunne også ha gjort databasen stor ved å ha egen tabell for bla dommere.

jeg har ikke kommentert tabellene, ettersom de er ganske selvforklarende, men bare spør hvis det er noe.

det som skjer på siden er i allefall at den henter de forskjellige dataene fra tabellene og setter de inn på siden gjennom variabler.

se bildet for å se hvilke ting i databasen som er hva
Sist endret av Gusto; 16. juli 2002 kl. 14:43.
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Dæven døtte, det ser jo sjenialt ut. Takker for oppsett og hele pakka, nå får jeg ta øya fatt og lese om mySQL og PHP.
Jeg skreiv en lattis innføring i php/mysql engang som jeg la ut her, men den kom aldri videre.

(tror du finner den på vif forumet et sted enda ; )
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av zeth
Jeg skreiv en lattis innføring i php/mysql engang som jeg la ut her, men den kom aldri videre.

(tror du finner den på vif forumet et sted enda ; )
Vis hele sitatet...
Stemmer.
Det er mye deiligere å lese slike innføringer framfor überprofesjonelle greier. Som en eller annens sig her sier, "Even the simplest of ideas will be worded in the most complicated way".

Hjertelig takk!
original reprint
xaff's Avatar
zeth: Offtopic, men den burde legges ut, har ikke fått testet den ordentlig enda fordi jeg ikke har tilgang til en MYSQL database, men jeg skal få satt opp en Linux boks snart. Uansett, den har ligget der for lenge. Show it to the world!
Jeg holder med et prosjekt som dette på jobben, og hvis jeg får det som det vil blir det GPL. Så du kan jo være med og støtte det framfor å lage ditt eget?
Better than thou.
Får du penger for å holde på med opensource php dvd-katalogiserings programmer på jobben!? You lucky bastardchild! ;]
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av dephic
Jeg holder med et prosjekt som dette på jobben, og hvis jeg får det som det vil blir det GPL. Så du kan jo være med og støtte det framfor å lage ditt eget?
Vis hele sitatet...
Sure, om det er "mitt" prosjekt du sikter til. Vet ikke hvor mye jeg er i stand til å bidra med helt enda though.
nFF Marshall
morten's Avatar
Får du penger for å holde på med opensource php dvd-katalogiserings programmer på jobben!? You lucky bastardchild!
Vis hele sitatet...
Er det ikke snakk om et annet script nå Carlo? Trodde vi snakket om fotball-reportasje-script sak nå jeg
Better than thou.
Jau, jeg leste feil. Men poenget er at han får penger for å lage opensource php programmer på jobben.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo
Jau, jeg leste feil. Men poenget er at han får penger for å lage opensource php programmer på jobben.
Vis hele sitatet...
det kan jo også være at han ikke gjør jobben sin, men sitter og scripter istedenfor