Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2657
Hei!

Har et problem med mitt D-link aksesspunkt. Har endret ip-adressen som man skal bruke for å logge inn, noe jeg gjør på alt av mitt utstyr av sikkerhetsmessige årsaker. Men nå har det seg slik at jeg har glemt denne ip-adressen. Om jeg reseter eller tar strømmen fra aksesspunktet, forblir ip-adressen den samme, eller hvertfall ikke den som var der fra fabrikken. Vil gjerne logge inn på dette aksesspunktet for å sette opp en eller annen form for kryptering, siden det står åpent nå. Rekkevidden er faktisk over 50 meter utenfor huset, så vil tippe at med en ordentlig mottaker antenne, vil naboene kunne bruke nettet. Så tenkte derfor å kryptere det.

Noen ideer til hvordan jeg kan få tak i denne adressen? Mulig å sniffe litt med et eller annet program? Har brukernavn og passord, så det eneste jeg trenger er denne ip-adressen.

Tror den heter DWL-6000 eller noe sånt, men den er hvertfall ikke listet opp på d-link sine sider. Denne er gammel, sikkert 5 år. Husker vi kjøpte den da den trådløse verdenen var ganske så ny, så den er vel veldig utdatert. Men hastighet og rekkevidde er überbra! Alltid like gøy å sitte i garasjen og sjekke ut diverse greier
Sikkerhetsklarert
Hvis nettet står åpent så er det vel bare å koble seg til det og se i ipconfig på maskinen hva du får som default gw, virker kun hvis dhcp server er slått på da.


dwl-60000 resetter seg foresten til 192.168.x.x når du holder inne resetknappen, og tar ut og inn strlmkabelen, mens du fortsatt holder inne reset.
LaStrada's Avatar
Trådstarter
Dette er et aksesspunkt uten DHCP-server, så den fungerer som en switch.

Jeg får ikke denne ipen (står i manualen) når jeg reseter den, så mulig noe er feil.
Hvis den funker som en swicth så er vel alt du klarer å finne en gateway-adresse. Sist jeg sjekket (og leste bøker) så trenger ikke en switch å være assigned en IP-adresse. Trolig så må du resette hele skiten for å i det hele tatt få tilgang til den fordi du tok fra den muligheten til å assigne seg selv en IP-adresse ved å gjøre den om til en switch.
Hvis alt du trenger å gjøre er å finne IPen, og du vet at den har en IP, så kan du vel bruke nmap til å skanne gjennom IPene?
LaStrada's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Freak
Hvis alt du trenger å gjøre er å finne IPen, og du vet at den har en IP, så kan du vel bruke nmap til å skanne gjennom IPene?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke tenkt på, takker! Skal prøve senere.

Deezire: Ikke spør meg, men denne har hvertfall en valgfri ip-adresse selv om den fungerer som en switch. Og som sagt, så er det ikke mulig å resette hele greia, får ikke den ipen som kommer fra fabrikken.

Men takker for svar folkens, skal prøve The Freak sitt forslag, så får vi se hvordan det går.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men jeg har AKKURAT samme problem selv.

Har et aksesspunkt av typen dLink dwl-2100AP, som jeg skulle ha fått passordbeskyttet.

For å logge inn trenger jeg ip-adressen (?) og det er der jeg står fast.

Ifølge: http://setuprouter.com/router/dlink/...00ap/login.htm skal ip-adressen være: 192.168.0.50. Men det funker ikke.

Har prøvd meg litt på Angry IP scanner og nmap uten helt og forstå hvordan disse funker
Sist endret av GreenRay; 18. desember 2015 kl. 22:45.
Last ned Network Scanner, skriv inn iprange for nettverket ditt 192.168.x.1 til 192.168.x.254 (eksempler, du får sjekke i ipconfig hva det er, men fra 1 til 254) og trykk på "Start scanning", så høyreklikker du på hver maskin du ikke kjenner igjen og velger "open computer" -> "as web". Da vil du nok tilslutt finne den.
I følge ipConfig er default gateway 10.x.x.x altså ikke noe med 192.168x.x

Så jeg sjekket 10.0.0.0 -> 10.0.0.255 og da kom det opp et par ting, men ikke aksesspunktet jeg leter etter.

Så jeg testet 192.168.0.0 -> 192.168.0.255, og da fant jeg ingenting.
For Windows, kjør følgende som en kommando: for /l %x in (1, 1, 255) do ping 10.0.0.%x -n 2
Tilsvarende for Mac OS X: for i in {1..255}; do ping 10.0.0.${i} -c 2; done
Sist endret av grumf; 18. desember 2015 kl. 23:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eventuelt

nmap -sV -Pn 192.168.0.0/24 for å finne alt mellom 192.168.0.0-255 inkludert det som ikkje måtte svare på ping.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eventuelt

nmap -sV -Pn 192.168.0.0/24 for å finne alt mellom 192.168.0.0-255 inkludert det som ikkje måtte svare på ping.
Vis hele sitatet...
Er det vanlig at aksesspunkt ignorerer ICMP-pakker?
Jeg tror jeg ser problemet.

IP-adressen er muligens satt til 192.168.0.50, men du har et 10.x.x.x nettverk, og da er du på helt feil nettverk. Siden den er et AP så trenger den ikke ipadresse i rett nettverk for å virke, den trenger ipadresse for konfigurasjon.

Det finnes to muligheter her.

1: reset router. Hvis de som lagde den har noe som helst mellom ørene, skal den hente ip fra dhcp per default, og du skal da kunne finne den via en nettverksskanner.

2: hvis 1 ikke virker, må du sette fast ip på en maskin til å være i 192.168.0.x området, kople deg fysisk til dingsen og gå på ip 192.168.0.50 (og så endre at den skal hente ip fra dhcp) så må du sette maskinen tilbake til motta ip fra dhcp og så kan du finne AP via nettverksskanner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg tror jeg ser problemet.

IP-adressen er muligens satt til 192.168.0.50, men du har et 10.x.x.x nettverk, og da er du på helt feil nettverk. Siden den er et AP så trenger den ikke ipadresse i rett nettverk for å virke, den trenger ipadresse for konfigurasjon.

Det finnes to muligheter her.

1: reset router. Hvis de som lagde den har noe som helst mellom ørene, skal den hente ip fra dhcp per default, og du skal da kunne finne den via en nettverksskanner.

2: hvis 1 ikke virker, må du sette fast ip på en maskin til å være i 192.168.0.x området, kople deg fysisk til dingsen og gå på ip 192.168.0.50 (og så endre at den skal hente ip fra dhcp) så må du sette maskinen tilbake til motta ip fra dhcp og så kan du finne AP via nettverksskanner.
Vis hele sitatet...
La prosjektet på hylla i jula, men tok det frem igjen i går! Måtte gå for ditt alternativ 2, da fikk jeg tilgang! Tusen takk for hjelpen