Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2583
Hei

Er det noen her som har drevet med smelting av metaller?

Det ser veldigt spennende ut og jeg ønsker å starte med det som hobby

Noen tips på hvordan man finner skrap metall?

Jeg holder til i bergen og har tenkt å søke opp plasser som har søppel fyllinger men er usikker på om jeg får tilgang til slike plasser

Noen tips og råd til en nybegynner?
Hvis du har da tenkt å f.eks. fremstille gull ifra kretskort, RAM-brikker og lignende, må du ofte løse det opp til et salt først. Dette gjøres gjerne med noen sterke syrer. Deretter er prosessen å gjøre om saltet til rent metall igjen, og helst gjenvinne syren igjen også.

Men her er det også et problem. Hvis du da skal løse opp gull, trenger du kongevann (en blanding av saltsyre og salpetersyre), sterk hydrogenperoksyd og/eller cyanid. Salpetersyre, hydrogenperoksyd (over 3 %) og cyanider er noe du ikke har lov til å ha. Faktisk har ingen lov til å ha det, bortsett fra laboratorier på f.eks. universiteter og enkelte bedrifter, som har stort behov for det.
Men for mannen i gata kan du bare glemme, og skaffe deg slike stoffer. Du får heller ikke kjøpt svovelsyre, hvis du ikke har en gyldig grunn.
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. september 2022 kl. 15:02.
Let opp en som heter bigstacD på youtube. Han er terapautisk å se på da han lager ASMR smelting videoer. Jeg holder på med det samme, og skal lage min egen smelteovn nå og cricibles er bestillt fra Norge. Skal du lage deg egen ovn og sette i gang, send meg en mld, så kan jeg gi deg linker til butikker som selger alt du trenger.
Sist endret av Mokkasinen; 7. september 2022 kl. 18:32.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Let opp en som heter bigstacD på youtube. Han er terapautisk å se på da han lager ASMR smelting videoer. Jeg holder på med det samme, og skal lage min egen smelteovn nå og cricibles er bestillt fra Norge. Skal du lage deg egen ovn og sette i gang, send meg en mld, så kan jeg gi deg linker til butikker som selger alt du trenger.
Vis hele sitatet...
Ja må bare sende linken på PM

Jeg har faktisk sitt på bigstacD sine smelte videoer og det er han som har inspirert met til å ta opp denne hobbyen.

Men sliter med å finne skrap metall som kan smeltes.
Hvor i bergen kan jeg finne en avfalls mottak som jeg kan gå inn og plukke ut det jeg trenger, må jeg betale for det jeg tar fra mottaket?

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvis du har da tenkt å f.eks. fremstille gull ifra kretskort, RAM-brikker og lignende, må du ofte løse det opp til et salt først. Dette gjøres gjerne med noen sterke syrer. Deretter er prosessen å gjøre om saltet til rent metall igjen, og helst gjenvinne syren igjen også.

Men her er det også et problem. Hvis du da skal løse opp gull, trenger du kongevann (en blanding av saltsyre og salpetersyre), sterk hydrogenperoksyd og/eller cyanid. Salpetersyre, hydrogenperoksyd (over 3 %) og cyanider er noe du ikke har lov til å ha. Faktisk har ingen lov til å ha det, bortsett fra laboratorier på f.eks. universiteter og enkelte bedrifter, som har stort behov for det.
Men for mannen i gata kan du bare glemme, og skaffe deg slike stoffer. Du får heller ikke kjøpt svovelsyre, hvis du ikke har en gyldig grunn.
Vis hele sitatet...
Takker so mykje for tipset. Har egentlig bare tenkt å holde meg til kopper no i begynnelsen.

Har sitt litt på youtube anngående å hente gull fra elektronikk med syre og ser dette kan være vanskelig å få tak i syren. Noen tips på alternative syre å bruke?
Sist endret av simba929; 7. september 2022 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kobber finner du i elektriske ledninger. Kjenner du en elektrikker, spør om du kan få avkappet hans/hennes. Ser du noen som pusser opp hus, kan det også være ledninger å finne der. Ellers se opp for kokekar i kobber og kobberstikk. Vil du bruke litt penger er det jo bare å gå i en elektrisk butikk og kjøpe ledning der. Vær obs på at jernbanen har begynt med aluminiumsledninger pga kobbertyveri.

Et mekanisk verksted, også bilverksted kan jo være kilde for metaller, men neppe edelmetaller. Det blir samlet inn og gjenbrukt.
Sitat av simba929 Vis innlegg
Takker so mykje for tipset. Har egentlig bare tenkt å holde meg til kopper no i begynnelsen.

Har sitt litt på youtube anngående å hente gull fra elektronikk med syre og ser dette kan være vanskelig å få tak i syren. Noen tips på alternative syre å bruke?
Vis hele sitatet...
Eneste andre alternativet som jeg vet om, er å ha det med gull i et bad med saltsyre, og så tilsette litt klorin. Men her er det viktig å være obs på én ting! Da kommer det også opp ganske store mengder klorgass. Bare for å vise, at dette er ikke noe du vil være borti:
Klorgass ble brukt som stridsgass under den første verdenskrig og også noe i Syria. Når klorgassen ble brukt av tyskerne første gang i dette formålet, døde engelskmennene som fluer i skyttergravene. Dem hadde ikke gassmasker. Dette første angrepet var mye, mye mere effektivt, enn det tyskerene hadde håpet på. Dem klarte ikke å rykke så mye frem, som de kunne ha gjort ved den første bruken av klorgass.

Klorgass reagerer med nesten alt, bortsett fra mange typer plastikk, de edleste metallene og glass. Klor vil reagere med en haug forskjellige stoffer i lungene dine, og ødelegge de. Klorgassen vil reagere med proteiner i øynene dine, så de blir ødelagt også. Er det noe metaller der du driver, vil også de reagere med klor, og danne kloridsalter. Altså jern eller stål (f.eks. et/en sag(blad)) vil se ut til å begynne og ruste temmelig fort. Men det er da stort sett ikke vanlig rust (jernoksid Fe2O3), men en del av det vil bli jernklorid FeCl2 og FeCl3. Klorgassen vil også nesten virke som en katalysator, slik at dette metallet vil korrodere mye fortere og mere voldsomt, enn det ville ha gjort uten klor.

Altså å blande klorin og saltsyre bør du aldri, aldri, aldri gjøre. Hvis du absolutt ikke vet totalt konsekvensene av det du holder på med. Tøy vil også gjerne bli ødelagt av dette, iallfall fargen.

Den samme advarselen gjelder for å blande klorin og salmiakk. Da får du forskjellige kloraminer, som ikke er fryktelig mye mere helsebringende enn klorgass.

Så det å løse opp gull, bør du overlate til profesjonelle!
Jeg har faktisk pustet inn klorgass. Spør meg om jeg vil gjøre det en gang til...

Slik kjemi kan gjøres og gjøres trygt, men det krever kunnskap, utstyr og disiplin. Du vil trenge et pålitelig avtrekk, gjerne med mulighet for skrubbing av avgasser hvis du har naboer å tenke på. Du trenger også en del verneutstyr som gassmaske med egnet filter, lange kjemikalieresistente hansker, vernebriller, øyevask osv.

Jeg tror saltsyre/klorin er eneste realistiske metode uten spesiell tilgang på kjemikalier. Kan du skaffe svovelsyre i mengder kan du lage alt du trenger, men krever en god del arbeid/utstyr/risiko.
Men, er det ikke svovelsyre i vanlige blybatterier i biler? Der har du også en kilde til metallet Bly.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men, er det ikke svovelsyre i vanlige blybatterier i biler? Der har du også en kilde til metallet Bly.
Vis hele sitatet...
Jo, 4 % og som har en solid forurensning med blysulfat. Dette er alt for svakt og urent, for denslags kjemi. En annen ting er, at du er faen så god, om du klarer å få svovelsyre til å reagere med gull! En annen ting er, at svovelsyre reagerer heller ikke med kobber uten hjelp med f.eks. elektrisk strøm (elektrolyse) eller et annet oksidasjonsmiddel, som angriper kobber. Men om det er irr på dette kobberet, da vil svolvelsyren ta å løse opp dette irret greit.

Men slike syrer er heller ikke leketøy. Får du mengder av svovelsyre på deg, har du et alvorlig problem. Om du bruker klær av bomull, er du snart naken. Hvis du får kokheit konsentrert svovelsyre på deg, løser denne opp huden, fettet, kjøttet og beinvevet ditt nesten med en gang.



Kan også nevne, at jeg kjemikerte en del som ung (første halvdel av 90-tallet). Jeg havnet på sykehus for ca. 2 år siden. Der tok dem bl.a. CT-bilder av meg (3-dimmensjonale røntgenbilder), der fant dem flere små svulster på lungene mine. Jeg var på 3 CT undersøkelser til i 2020, 2 i 2021 og en i år, for å sjekke om disse svulstene vokser. Men de er heldigvis døde og forkalket. Disse svulstene kommer av passiv røyking, innpusting av alt for mye syredamp og/eller fått i meg alt for mye muggsporer i jobben jeg hadde.
Det her kunne lett ha gitt meg alvorlig lungekreft. Jeg har hatt dritflaks!
Med svovelsyre kan en lage svært mange andre kjemikalier, som feks salpetersyre (fra nitrat-gjødsel). Men dette er som Hr. Fluorid sier svært farlige kjemikalier som spiser labfrakker, hansker og hud til frokost. Man skal være spesielt interessert eller dum for å leke med slikt.
Om du vil ha tak i gammelt jernskrap, er det plenty å hente hos skraphandlere, helt sikkert til en billig penge. Jeg vil tro at rundt Bergen, som en by av noe størrelse, kan være fruktbart å ta en tur i den nære naturen. Det samme kan sies om du drar til skogsområder rundt bondegårder som har liggi der noen hundre år. Men kanskje det hadde vært lettere svare deg, om du sa hvilke metaller du var interessert i

Mange søppelfyllinger har et sted der du kan plukke opp greier som de mener er reparerbare; dette kan du fritt ta.

Du kan nok også komme unna med å lempe diverse metallskrap fra containerne deres, men det er ikke egentlig lov. Jeg har i alle forsynt meg, de få gangene jeg har sett noe jeg syntes jeg hadde bruk for. Jeg ville spurt om jeg kunne laste hengern, fikk jeg nei, ville jeg tatt turen neste uke, og gjort det likevel. Jeg tviler ekstremt på at de anmelder slikt. Vil du ha søpla, så vær så god, tipper jeg de tenker, om de ikke rekker stoppe deg før du er dratt.
Sist endret av CBDbudbuddy; 8. september 2022 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ABB hadde svovelsyre som han enten hadde syntensert fra noe, eller tatt ut av ett produkt
men husker ikke helt hva (kanskje bilbatteri)
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Salpetersyre, hydrogenperoksyd (over 3 %) og cyanider er noe du ikke har lov til å ha.
Vis hele sitatet...
Du kan lovlig kjøpe hydrogenperoksid på 12% som privatperson.
Sist endret av mentalmelt; 8. september 2022 kl. 02:48.
Kan anbefale Sreetips på youtube. Han driver med kjemisk raffinering av gull. Morsom og lærerik kanal.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Om du vil ha tak i gammelt jernskrap, er det plenty å hente hos skraphandlere, helt sikkert til en billig penge. Jeg vil tro at rundt Bergen, som en by av noe størrelse, kan være fruktbart å ta en tur i den nære naturen. Det samme kan sies om du drar til skogsområder rundt bondegårder som har liggi der noen hundre år. Men kanskje det hadde vært lettere svare deg, om du sa hvilke metaller du var interessert i

Mange søppelfyllinger har et sted der du kan plukke opp greier som de mener er reparerbare; dette kan du fritt ta.

Du kan nok også komme unna med å lempe diverse metallskrap fra containerne deres, men det er ikke egentlig lov. Jeg har i alle forsynt meg, de få gangene jeg har sett noe jeg syntes jeg hadde bruk for. Jeg ville spurt om jeg kunne laste hengern, fikk jeg nei, ville jeg tatt turen neste uke, og gjort det likevel. Jeg tviler ekstremt på at de anmelder slikt. Vil du ha søpla, så vær så god, tipper jeg de tenker, om de ikke rekker stoppe deg før du er dratt.
Vis hele sitatet...
Jeg er intressert i kobber metall. Har sitt det er endel generator motorer som har mykje kobber inni dei. Men veit dessvere ikke hvor en kan få tak i dei
Sitat av simba929 Vis innlegg
Jeg er intressert i kobber metall. Har sitt det er endel generator motorer som har mykje kobber inni dei. Men veit dessvere ikke hvor en kan få tak i dei
Vis hele sitatet...
Elektrikker, skraphandler, elektroverksteder, bilverksteder for å nevne noen. Men du får litt av en jobb med å vikle av de kilometrene med tynn ledning. :-D Husk også at disse ledningene er isolerte, så du må fjerne isolasjonen også. (Kanskje smeltingen fikser det?)

En annen ting er at kobber er verdifullt, så det blir sansynligvis resirkulert.

Skal du ha nytt metall går du til en rørleggerbedrift og kjøpeer kobberrør, eller i en elektrisk butikk og kjøper kobber-ledninger.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Noen innspill:

Kjemisk ekstraksjon av edle metaller (Au/Ag/Pt/Pd osv) er ikke noe man driver med med mindre man har peiling. Du har ikke det.

Gjenvinningsbedrifter er i de aller fleste tilfeller ikke i det hele tatt interessert i å la deg plukke/kjøpe fra skrotet deres, det er dette de lever av.

Metallgjenvinningsbedrifter betaler mye dårligere pris for en barre smelta i garasjen din kontra ei bøtte med avisolert kabel, hvis de i det hele tatt vil ha den. Hvis du bare vil drive med dette for moro skyld, fint; hvis du tror du skal tjene penger på dette må jeg nok skuffe deg.
Telenors gamle kobberlinjer for telefoni i Norge-hvor mye er det verdt? Vet ikke hvor mange kilometer de har rullet sammen hittills?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Telenors gamle kobberlinjer for telefoni i Norge-hvor mye er det verdt? Vet ikke hvor mange kilometer de har rullet sammen hittills?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis mindre enn kostnaden med å fjerne nett og stolper. Kobber er dyrt, men telefonlinjer er tynne, og Telenor fjerner heile nettet.
Mindre metalloppkjøpere kan man gjerne jobbe med. Jeg har i det minste kjøpt mye metall via slike med årene, typisk bly, tomhylser og ymse maskinbolter. Men du tjener ikke på metallverdien ved å handle av de. Her må du nok heller raide gjenvinningen for elektroavfall.