Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5232
Tente jeg skulle bygge en stor sprettert som blir montert på båt. Denne skal helst kunne skyte en gjenstand på 1-3 kg over en avstand på ca 100 meter. Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til strikk. Noen som har idéer på hva som kan brukes og hvor man skaffer det?

Må selfølgelig være noe elastisk og som "lagrer" stor energi når det strekkes. Kan type strikk som brukes i stikkhopping egne seg til sånn aktivitet eller blir den for slapp?
Hvordan i helvete hadde du tenkt å skyte noe 100m nøyaktig uten en doktorgrad i ballistikk?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
"ca". Men, du kan få tak i råstrikker altså strikker som ikke er blitt laget "rundinger" av. Du kan se litt på du ka se på strikkene bungie jump er laget av.
Trådstarter
det finner vi ut av når doningen er bygget..hehe. Målet blir vel ca 50 m unna, men spretterten bør kunne få objektet ca 100 m.
Strikkehopp-tau blir nok way for slappt. Kan tenke meg at gummi, fra f.x. et sykkeldekk/evt. tykkere kan fungere til din situasjon. Nå må du riktignok ha noe helvetes stabilt (å spenne det fast i), og veldig mange folk (eller en sterk maskin av noe slag) for å klare å dra den så stramt at den sender noe på over en kilo 100 meter.

Edit: Hadde det ikke hvert mye fetere å laget en svær potetkanon? Har selv laget en for appelsiner, og det gikk langt over 100m.
Sist endret av Restyle; 15. mai 2009 kl. 17:54.
Trådstarter
gummi alá sykkeldekkgummi har jeg liten tru på. Tror den vil ryke før jeg får den stram nok.
Håper virkelig det er vannballonger det er snakk om her, ellers må jeg investere i skuddsikre (eller skuddresistente eller hva i helvete de heter) ruter.
Trådstarter
Restyle: Potetkanon er vurdert. og prøvd ut. Men vi fant ut at vi trengte noe som har en raskere skuddfrekvens enn en potetkanon. + at noe brannfarlig og eksplosjonsfarlig på båten er ikke å anbefale.
Bruk slangen til sykkeldekket... brukt det selv til noe lignende og det fungerte ganske bra.
Bruk en vinsj til å trekke den opp
Selv hadde jeg heller gått for en appelsinkanon!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Som sagt, Bungie Jump strikker er enorm elastiske og vil fungere rimelig bra er jeg sikker på. Du får kjøpt dem hos trampolinegrossister.
Jeg kom plutselig på at mythbusters hadde en episode hvor de testet ut hvilke materialer som egnet seg best å bruke for å lage en stor sprettert. Kommer dog ikke på hva konklusjonen ble. Men kanskje verdt å sjekke ut?

http://kwc.org/mythbusters/2005/07/m...slingshot.html
Trådstarter
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Jeg kom plutselig på at mythbusters hadde en episode hvor de testet ut hvilke materialer som egnet seg best å bruke for å lage en stor sprettert. Kommer dog ikke på hva konklusjonen ble. Men kanskje verdt å sjekke ut?

http://kwc.org/mythbusters/2005/07/m...slingshot.html
Vis hele sitatet...
Episode på nedlastning;p

Takk for tipset. Skal vi se om vi kan lære noe av den gjengen der
Vil tro kevlarstrikk er tingen? Vi brukte det da vi lagde en stor versjon (ca 2 meter brei) av et armbryst på et skoleprosjekt.
Trådstarter
Sitat av Valberg Vis innlegg
Vil tro kevlarstrikk er tingen? Vi brukte det da vi lagde en stor versjon (ca 2 meter brei) av et armbryst på et skoleprosjekt.
Vis hele sitatet...
Mulig. Men hvor i granskauen skaffer man noe sånt da?
"Surgical tubing" er tingen, altså tykke elsatiske gummmituber. Ikke noe vits i og kaste bort penger på kevlarstrikk!
"kirurg slange"/"elastisk gummi slange" på tess eller apoteket(apoteket er dyrt:P)
http://www.iqsdirectory.com/info/plastic-tubing/images/latex_tubingA.jpg
Sist endret av Xzip; 15. mai 2009 kl. 18:38.
to pinner, strikk og "objektholder" (såkalt sprettert)

1kg 100m objekt + distanse (+luftmotstand og div. andre motstander)
100kg med mann som drar strikk 1m bakover, noe som kun fungerer med en perfekt strikk. (2m så snakker vi)

Veeldig teoretisk, kan sikkert funke til en viss grad
Av nysgjerrighet: Hvor stor er båten det skal skytes ifra?
Trådstarter
Sitat av Leiha Vis innlegg
Av nysgjerrighet: Hvor stor er båten det skal skytes ifra?
Vis hele sitatet...
12 fots trebåt. Gammalt vrak av en båt, så spretterten blir festet rett på båten
Ikke glem å filme når dere trekker opp "spretterten" også da!
Kan sikkert bli temmelig interesangt.
Bygg en trebuchet heller.
Sitat av Skoms Vis innlegg
12 fots trebåt. Gammalt vrak av en båt, så spretterten blir festet rett på båten
Vis hele sitatet...

No offence, men trur dere får problemer med å få en stor nok sprettert til å fungere på en så liten båt. synes å huske den mythbusters episoden, å de brukte jo målstengern på en amerikansk fotballbane, å de greide vel ikke 100 meter om jeg husker rett?

Anyway, dette er en stor sprettert!! http://www.youtube.com/watch?v=7-uJXyPcy4k litt ot
Sitat av bobbo Vis innlegg
Bygg en trebuchet heller.
Vis hele sitatet...
ja, bygg en svær trebuchet. jeg og en kompis bygde en som var 8 meter høy(med armen oppe). Den kastet 5 kg steiner 150 meter. Tenkte vi skulle oppgradere den i sommer med større motvekt. har noen tegninger og en "trebuchet kalkulator" jeg kan sende deg hvis du har lyst på.