Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3110
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Siden det andre emnet om dette ble stengt pga. for mye OT, så tenkte jeg å starte en ny vi kan diskuter litt i.

På onsdag kom det fram i en pressemelding fra Politidirektoratet om at de vil ha et totalforbud mot kjøp, salg og bruk av all fyrverkeri.

Jeg ser ikke på det som et veldig stort problem pga. man kan enkelt lage fyrverkeri selv og få det slik man selv vil ha. Men nyttårsaften blir ikke det samme. Men hva synes dere om saken?

Det skulle jo egentlig bli forbud mot raketter i år men ser ut som de vil stoppe alt!
Les mer her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150582 og her http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150588 om saken :wink:
Er det fremdeles kun snakk om raketter med styrepinner, eller gjelder det også batterier?
dette forslaget gjelder også batterier klasse 3.

Jeg selv har liten tro på at forslaget vil bli stemt fram som positivt.

Mest sannsynlig vil det også komme debatt på dette på tv.


Men som sagt. Mye rare forslag er kommet frem og jeg tror ikke det vil bli noe mer enn et forslag.
Tror nok ikke totalforbud kommer igjennom med det første. Raketter er godt mulig, men bakkefyrverkeri tror jeg det tar en stund til før blir forbudt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nå som de er så godt i gang kan de vel forby all biltrafikk i samme slengen..
Raketter med styrepinne er jo greit, men alt?
Vi kan ihvertfall være trygge på at et slik forslag ikke vil trå i effekt nyttår som kommer. Det vil ikke selgerne godta.
Kan infomere om at en dag da jeg skulle gå til en morobutikk i byen for å kjøpe knallsnorer ( snor med en rød sak i midten som smeller når du drar. Da jeg spurte etter de sa de at de ikke hadde låv å selge de lenger i norge :x
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg gjetter på forbud. Når en såpass rød regjering ser en mulighet til å forby noe, vil de i 9/10 tilfeller gjøre det.
I år/fjor gav man ut gratis briller til alle som kjøpte fyrverkeri, det hadde en positiv virkning, skadene ble mindre Men tror det er vært mest snakk om at det ikke skal være lov med de rakettene med styrepinne for privatpersoner har ikke hørt om at det ikke skal bli lov med batterier eller totalforbud (før jeg så linken til Thoryllo).

Sitat av cyberthug
Mest sannsynlig vil det også komme debatt på dette på tv.
Vis hele sitatet...
Det vil vel komme debatter når tiden nærmer seg Nyttår.

folk bør burke hue, noen har STOR mangel på respenkt ovenfor store raketter.

Hvis det blir total forbud mot fyrverkeri blir det da felles fyreverkeri show?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ved et forbud har de i antagelig sikret seg:

- At smugling av fyrkverkeri fra utlandet økes enormt

- At folk lager fyrverkeri selv. Også de uten peiling. (Og strengt tatt liker jeg ikke heeelt tanken på å ikke kunne kjøpe en rakett eller ti for å spe på det hjemmlagede arsenalet.)

- Større uforsiktighet? Om man skal gjøre noe ulovlig er det vel ingen grunn til å tro at man utviser større aktsomhet.

- Kriminalisering av en svært stor andel av befolkningen, med dertilhørende byråkrati og ressursbruk.

- Antagelig et svart marked hvor aldersgrenser ikke eksisterer.

I allefall noen av mine antagelser. Sånn tatt ut av hodet på et par minutter.
Legger ofte merke til at etter nyttår kaster folk batterikinaputter inn i hagen til naboene våre :x
Det gjør jo ikke det noe bedre at folk jør hekkan.
en lekehytte på lekeplassen ved siden av oss er helt svidd også av de hekkanungene som tror de er smarte fordi de kan demontere et fyrverkeribatteri.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard
Ved et forbud har de i antagelig sikret seg:

- At smugling av fyrkverkeri fra utlandet økes enormt

- At folk lager fyrverkeri selv. Også de uten peiling. (Og strengt tatt liker jeg ikke heeelt tanken på å ikke kunne kjøpe en rakett eller ti for å spe på det hjemmlagede arsenalet.)

- Større uforsiktighet? Om man skal gjøre noe ulovlig er det vel ingen grunn til å tro at man utviser større aktsomhet.

- Kriminalisering av en svært stor andel av befolkningen, med dertilhørende byråkrati og ressursbruk.

- Antagelig et svart marked hvor aldersgrenser ikke eksisterer.

I allefall noen av mine antagelser. Sånn tatt ut av hodet på et par minutter.
Vis hele sitatet...
Du sier noe her altså. Faen! Jeg skal begynne med pyroteknikk, og lage tonnevis med fyreverkeri, og selge DYRT til alle kidsa i nabolaget! Jeg blir rik.
Eventuelt kan jeg jo smugle fra sverige ja.
Nei, viss regjæringa setter forbud mot fyrværkeri fordi det skjer så mye ulykker pga. det, så er det ett tegn på at befolkningstallene i norge er blitt så lave at regjæringa sliter økonomisk, og dermed vil øke avgifter og strømregningen :lol:
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har spart masse fyrverkeri til dette året, og året etter det blir det ikke noe problem fordi da er jeg gammel nok til å handle ting å lage selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
viss de skal ta vekk alt fyrverkeri, vil minst 1/4 av norge protestere, og det blir ikke et pent syn for staten å handle med. Kanskje en liten overdrivelse, men det vil være en god del.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om 1/4 protesterer er de i mindretall mot de 3/4 som ikke protesterer.
Forsåvidt så er det ikke så veldig farlig om fyrverkeriet forsvinner heller. Vi kan fortsatt lage vårt eget og det vil føre til maange færre skader.

Dessuten vil det alltid være fyrverkeri, bare at det som er vil være skutt opp og laget av profesjonelle. Altså vil fyrverkeriet vi får se være av høyere kvalitet
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Du har et godt poeng der, pyrotekniker. Men vi får håpe at det ikke kommer noen restriksjoner mot å bestille kjemikalier fra svenskakemi for eksempel da. Det ville vært krise!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av pyrotekniker Vis innlegg
Forsåvidt så er det ikke så veldig farlig om fyrverkeriet forsvinner heller. Vi kan fortsatt lage vårt eget og det vil føre til maange færre skader.

Dessuten vil det alltid være fyrverkeri, bare at det som er vil være skutt opp og laget av profesjonelle. Altså vil fyrverkeriet vi får se være av høyere kvalitet
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig uenig. Om man utelukkende skal verne om egne, meget spesifikke interesser og ikke det flertallet ønsker kommer man ikke langt. Tenk så mange, spesielt av den yngre garde, det skuffer dersom fyrverkeri blir forbudt for private. Jeg gledet meg lenge til nyttårsaften når jeg var liten i allefall (selv om jeg kanskje alltid har hatt en noe større interesse for fyrverkeri enn majoriteten).
Jeg kan si meg enig i det du sier Nygaard. Har også alltid vært interessert i fyrverkeri, og andre ting som smeller. Dette var og er forsåvidt høydepunktet på nyttårsaften. Uansett, fyrverkeri vil det ikke bli slutt på, det som skjer er bare at vi får et kontrollert og sannsynligvis flottere fyrverkeri enn hva vi kan kjøpe selv.
Jeg synes også det hadde blitt en litt daffere nyårsfeiring om flesteparten av folket ikke sendte opp fyrverkeri.
Og om fyrverkeri var forbudt, og bare de som lager fyrverkeriet selv sender det opp, hva skjer da? Da får man politiet på døra.

Men fyrverkeri blir nok ikke forbudt, tror heller det kommer et slags sertifikat/ kvote ved salget.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av pyrotekniker Vis innlegg
Uansett, fyrverkeri vil det ikke bli slutt på, det som skjer er bare at vi får et kontrollert og sannsynligvis flottere fyrverkeri enn hva vi kan kjøpe selv.
Vis hele sitatet...
Joda. Jeg er litt enig. Men er det ikke et eller annet med nettopp det å sende det opp selv? Personlig bekymrer jeg meg ikke nevneverdig, jeg kan saktens lage mitt eget. Men på andre folks vegne er jeg en tanke bekymret. Dessuten er det prinsippet bak det å forby alt som potensielt kan være skadelig jeg ikke liker.

Jeg så for eksempel en eller annen "genial" politiker foreslo påbud om gjerder på trampoliner her forleden. Jeg føler det blir så feil at politikerene i så stor grad skal styre over livene våre i et barnehagesamfunn. Personlig frihet, også til å skade seg og gjøre ting som potensielt kan være farlige, er snart et ikke-eksisterende begrep. Om 50 år sitter vi inntullet i et eller annet ikke-giftig skumgummisubstitutt med hjelmer og beskyttelsesutstyr i en bakteriefri omgivelse og blir holdt i live av roboter. Alt for at vi ikke skal kunne skade oss..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du har rett viss man ikke kan kjøpe fyrverkeri kan vi bare lage selv.
Men Sv eller arbeiderpartiet eller venstre eller høyre samma driten det .De byrde gjøre noe.
Fyrverkeriet er jo høydepunktet på nyttårsaften.
Sitat av Ed. Vis innlegg
Du har rett viss man ikke kan kjøpe fyrverkeri kan vi bare lage selv.
Men Sv eller arbeiderpartiet eller venstre eller høyre samma driten det .De byrde gjøre noe.
Fyrverkeriet er jo høydepunktet på nyttårsaften.
Vis hele sitatet...
har du aldri noe saklig å bidra med? Du synes ikke det er litt besynderlig hvordan postene og trådene dine bare forsvinner på magisk vis?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bjølg Vis innlegg
har du aldri noe saklig å bidra med? Du synes ikke det er litt besynderlig hvordan postene og trådene dine bare forsvinner på magisk vis?
Vis hele sitatet...
Jeg har lurt litt selv på di 2 tingene :/
Jeg har merket det.
Noen har fjernet dem.
Men jeg har jo lakt noen nyttige innlegg.
Ed, les denne tråden her, jeg tror du kan finne den interessant: http://www.warispeace.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=11
Å forby raketter med styrepinner er greit nok. Dette er nok det farligeste av alt! Har selv vært ute for å få en rakett som gikk av under terassen på nyttårsaften. Men å forby ALT???
Sitat av fedda Vis innlegg
Å forby raketter med styrepinner er greit nok.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde blit sur uanset hvaslags fyrverkeri som hadde blit forbudt. Inkludert raketter.
Jeg er også enig i at rakettene er det farligste men vil ikke at det skal bli forbudt alikevel
Ed.: Et lite hint, ta det med ro med postinga
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Tviler på at de kommer til å slutte med fyrverkeri generelt. Men jeg lurer på om det hadde vært mulig å bestille slikt profft fyrverkeri kommunene pleier å skyte opp. Er vel mortar og missiler de bruker? Blir også dyrt tenker jeg..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
En annen nyhetsartikkel om saken:
Vi har i alle fall noen på vår side! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=176432
Helt nederst står det også at hvis det blir forbutt er det nok ikke sannsynlig at dette gjelder den kommende nyttårsaften, så det ser ut som vi kan ha det morosomt med kjøpefyrverkeri et år til.