Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4405
Hei!

Vi mennesker bruker vel bare ca 4-8% av hjernekapasiteten vår. (tror jeg det var)
Men har hørt flere som mener at ved hjelp av stoffer som F.eks LSD, Sopp og ecstasy
øker hjernekapasiteten så de føler at di kanskje utnytter noen flere prosent enn det som er vanlig. kanskje 10-15%

Bare lurer på deres mening om dette. Har aldri tatt psykedeliske/hallusinogene stoffer så kan ikke uttale meg selv, men er nyskjerrig... Vet ikke om dette er mulig eller ikke.

Så hva tror dere?
Sist endret av Faithlive; 11. september 2007 kl. 00:08.
Har du noen kilder på dette?
Jeg vet ikke så mye om saken at jeg egentlig kan uttale meg og gi et godt svar her, så det overlater jeg til folk med mer peiling, men vil tro det er fullt mulig. Hjernen jobber trossalt på høygir under f.eks en LSD rus. Men psykedeliske stoffer treffer enkelte knutepunkter i hjernen, og forandrer atferd, syn, hørsel, sanser, følelser osv. Generelt sett hvordan man oppfatter virkeligheten på under påvirkning av stoffet. Det er i hovedsak dette som forårsaker situasjonene man havner i, og tankegangene som følger med. Hvorvidt hjernens kapasitet utvides under rusen av enkelte stoffer, eller bare er et resultat av sinnstemningen man havner i, kan jeg som sagt ikke gi noe godt svar på.

Edit: Jeg har lest et par steder at enkelte mediterings metoder kan hjelpe for å utvide hjernens kapasitet. Men aldri egentlig lest om stoffer som gjør dette.
Sist endret av Sky; 11. september 2007 kl. 00:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vil argumentere med at ja, man bruker bare deler av hjernen av gangen, men dette er jo fordi de forskjellige delene av hjernen gjør forskjellige oppgaver.
Med fare for å gjenta meg for mye: Du klarer jo ikke å ha kjøre bil, samtidig som du prater med en venn og i tillegg løser andregradsligninger.

Det jeg heller er med på, som flere finner ganske sannsynlig: Hjernen lager seg et filter etterhvert som vi vokser, dette filteret fjerner unødvendig 'støy' som ikke er viktig for vår overlevelse i hverdagen.

Når man inntar bevissthetsendrende stoffer, da spesifikt psykedelika, åpner man, eller forbigår dette filteret og sorteringsmekanismen. Man kan høre farger, smake lyd og kjenne ord (Synesthasia).
Kreative og kanskje ukjente tanker/scenarioer kan utspille seg etc.

Det finnes jo såkallt smart-drugs, eller kognitiv prestasjonsfremkallende stoffer, sjekk ut kategorien på erowid.
Sist endret av Dodecha; 11. september 2007 kl. 00:02.
Det er en feitolkning at vi kun bruker 4-8 eller 5-10% av hjernen. Det er bare noe folk liker å påstå fordi det høres kult ut. Men vi bruker kun noen deler av hjernen av gangen, avhengig av hva vi driver med.

En av de tingene som LSD og lignende stoffer gjør, er å forstyrre den normale flyten av signaler mellom nevrecellene ved å etterligne signalstoffer som allerede finnes i kroppen.

Enkelt forklart kan dette føre til at deler av hjernen som vanligvis ikke kommuniserer med hverandre kan aktivere forbindelser, noe som resulterer i nye perspektiver og innfalsvinkler på ting. Det kan også resultere i at sansene våre blandes, som for eksempel at du kan smake en farge, eller se en lyd.

I den forstand kan man si at man psykedelika aktiverer deler, eller forbindelser i hjernen som vanligvis ikke er i bruk.


Edit: oops Dodecha =)
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2007 kl. 00:25.
Kilden blir vel en bok av Harald Haave som heter ecstasy. der er det uttalelser om dette... ikke noe sikkert, bare enkeltes meninger...
Hørt det også av ett par personer jeg har spurt som mener det er mulig, men ikke vil påstå noe sikkert..
Sist endret av Faithlive; 11. september 2007 kl. 00:08.
Det er nok bare bullshit at man bare bruker litt av hjernen. Alle deler av hjernen er alltid i bruk, selv når man sover. Hvor mye de er i bruk varierer dog.

Kilde
Har hørt at man bruker mindre hjernekapasitet når vi ser på TV enn når vi sover. Kan godt være en annen myte dog.

Men er ganske sikker på at narkotika svekker hjernekapasiteten over tid. I allefall ut i fra det jeg har hørt/sett.
Sitat av Zerd
Men er ganske sikker på at narkotika svekker hjernekapasiteten over tid. I allefall ut i fra det jeg har hørt/sett.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden mener du? Det holder ikke å bare slenge alle stoffer i samme bås på den måten. Hva slags narkotika snakker du om?
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2007 kl. 01:48.
Alt som påvirker kroppen er vel ike narkotika :S
Når ble notroopics smart drugs narkotika?
jeg bruker og komme på minner fra jeg var liten, men glemmer dem igjen når jeg kommer ned.
psycoactivSopp regnes som smartdrugs i amster, tilfeldig? nei tror ikke det!
Bill hicks sa at å ta sopp var som å rengjøre det tredje øye, å se på TV er som å kaste blekk i det tredje øyet

men ved hjelp av LSD har man en tendens til å tenke dypere, om dette er å bli "smartere" eller ikke er en annen sak..
Det som er litt morsomt ned mange ulovlige rusmidler og egentlig få lovlige er at man kan tenke ''nytt.
Jeg tror at vi kan lære mye av noen av rusmidlene, viss de brukes riktig.
Kanskje det er derfor de er ulovlige, pga folk ikke skal tenke på div. ting for å si det på en meget skrøpelig måte.
Bare tenk på hva som hadde skjedd viss folk hadde kommet over materialismen som hersker
over de fleste i dag.

=P
Sist endret av sneipen; 11. september 2007 kl. 16:44.
ja, hvis alle skulle tatt syre og "følt seg i et med alt", så er det vansklig for feks våpenindustien å legimitere produksjonen sin
men jeg leste faktisk endel bra her:
http://www.forskning.no/site_search?...chableText=LSD


noen bra artikler der angående akkurat det at mange rusmidler uriktig har blitt ulovlige og at ingen forsker på det lengre
Jeg tror ikke man bruker ikke noe mer av hjernen, men bruker det av hjernen man vanligvis bruker på en helt annen (og raskere) måte.
Når jeg tar diverse stoffer, føler jeg at jeg tenker MYE fortere, ideèr popper opp i hodet hele tiden, og sånn. Føles nesten ut som hjernen er "overklokka" :P
Blir kanskje å gjenta litt, men som sagt før er det en mye at hjernen bare bruker 5% omgangen, er ganske sikker på at det samme gjelder den tv myten.

Forsåvidt så er det ting som skal hjelpa, f.eks Nootropics, men er jo sagt fra før :P

Dette kan jo kanskje være litt intressant?
Sist endret av yeey?; 11. september 2007 kl. 23:15.
Det er en myte at vi bruker så å så mange prosent av hjernen. Der var det sagt. Hjernen er komplisert, pell opp en bok hvor det står noe om hjerne.

Tilbake til det førstemann som skreiv egentlig mente; noen opplved en følelse av økt hjernekapasitet på trip?

Selv har jeg fått økt forståelse og følt meg helt leksikon på knips. men hadde noen spurt meg hvor mye klokka var spørs det om jeg hadde svart særlig klokt.
Jeg er ikke i tvil om at enkelte hallusinogener øker hjerneaktiviteten. I tillegg blir en i stand til å rive ned sperrer man har bygget opp gjennom et liv med indoktrinering av hva som er og ikke er "virkelig" fra foreldre, venner, media, "undervisningsinstitusjoner" og samfunnet forøvrig.

Graham Hancock har noen fantastiske teorier rundt dette:

http://www.youtube.com/watch?v=dzKp2PeXeWI
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ønskes bedre inneforståelse om å utvide hjernens kapasitet uten noe form for påvirkning av droger, syntetiske kjemikalier, eller andre biosyntetiske former, bes undersøke Silva-metoden, denne metoden for å utvikle sine sanser skarpere er vel det eneste vitenskapelig godkjente og aksepterte metoden med dokumenterte resultater. Betegnelsen "bruk av hjernens kapasitet" målt i prosent er en noe diffust nevrovitenskapelig område som fortsatt har til gode å komme med 100% vitenskapelige akseptert og "super-proofed" dokumentasjon, men ifølge en discovery-dokumentar om emnet jeg ikke husker navnet på, så er svaret rett rundt hjørnet... i form av rettsmedisinske undersøkelser faktisk!
Myter, myter, myter. Vi bruker omtrent like mye av kapasiteten til hjernen til enhver tid som vi bruker av de andre organene i kroppen stort sett. Ikke noe spesielt eller mystisk ved det, vel? Ellers forskes det mye på hjernen, og ingen forskning har vist at LSD eller annet dop "øker hjernekapasiteten". Hva man innbiller seg i rus, er en annen sak.
Sitat av paranoy
Ønskes bedre inneforståelse om å utvide hjernens kapasitet uten noe form for påvirkning av droger, syntetiske kjemikalier, eller andre biosyntetiske former, bes undersøke Silva-metoden, denne metoden for å utvikle sine sanser skarpere er vel det eneste vitenskapelig godkjente og aksepterte metoden med dokumenterte resultater.
Vis hele sitatet...
Silva-metoden er "vitenskapelig godkjent" fordi deSilva selv er fysiolog. Metoden hans bygger på velkjente meditasjonsteknikker, og han bringer lite nytt til bordet. Det eneste som kan legitimere metoden de siste årene betegnes med deSilvas navn er vel at han satte det i et forståelig trinn-for-trinn språk mange mennesker kunne forstå uten forkunnskap om meditasjon.

Forøvrig er det absolutt ingen tvil om i moderne vitenskapsmiljøer at hjernens kapasitet kan endres ved bruk av slike teknikker, eller at hjernen kan påvirke vår fysiske tilstand. "Tenk deg frisk", "Ett hode foran" og liknende selvutviklingsbøker beskriver dette på lik linje med deSilva. Og en hvilken som helst doktor kan fortelle en deprimert person hva muskelsmertene og slappheten hans skyldes.

Beklager hvis jeg virker krass, er ikke meningen Ville bare presisere.
Sterk pluss til denne mannen, capo420 - goddamn!

Herlig å lese litt faglig velfortjent "kritikk" for en gangs skyld, ikke bare sånne provokasjoner a la Drøggs.

Jeg legger meg langflat, og denne gangen mener jeg det!!! Stå på capo420, deg skal jeg ta imot alle presisjoner med glede framover. Beklager nok en gang, presisjonen din er helt på sin plass!
Jeg kommenterte vel heller start-innlegget og mange av de andre innleggene her når jeg

sa at det er bare myter at dop kan høyne hjernekapasiteten.

Mente ikke å provosere, paranoy.
Sitat av Drøggs
Jeg kommenterte vel heller start-innlegget og mange av de andre innleggene her når jeg

sa at det er bare myter at dop kan høyne hjernekapasiteten.

Mente ikke å provosere, paranoy.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke utdype synspuktene dine? En ubegrunnet påstand er det jo ikke mer hold i enn myter...
Ja, kan du vise til noe forskning, hva som helst av seriøs forskning, som viser at noe dop kan "høyne hjernekapasiteten".
som oftest gjør dop meg fucka i hodet, men at det kan hjelpe på å se ting fra andre perspektiver, som derigjen kan hjelpe meg til å få bedre innsikt i ting... sånn har jeg oppfatta det.

på ei anna side. en kamerat av meg prata noe om at hvis man røyker tjall og gjør matteleksa si, så får hjernen et slags "hinder", men hvis man fortsetter å presse hodet sitt til å gjøre leksa, så kan det være sunt for utviklinga av hjernen. jeg vet ikke om dette er tilfelle, men med tanke på det jeg skreiv i første avsnitt, så har jeg en tendens til å tru at det ikke er HELT på jordet. det er sjølsagt ikke snakk om å ta 3 bøttetrekk daglig. hva trur dere?

edit: nå ska ikke jeg få alle hasjhuene til å tru at dem er på vei til å få nobels fredspris i ett eller anna supersmart altså. be aware, hasjtryner.
Sist endret av styggen; 31. oktober 2007 kl. 03:44.
Greit nok, drøggs - unnskyldning akseptert... er i såfall det minst provoserende jeg har hørt fra deg gjennom uttallige tråder her, så vel - er blitt ganske vant til det - Desto ikke mindre poeng for capo her at han fikk fram poenget mitt på et annet plan jeg selv ikke hadde tenkt over, jeg ligger fortsatt flat for den presiseringen - rest my case