Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3256
Gladnyheter for alle som er eller frykter for å bli fotgjenger på grunn av cannabis!

Dette er forskningsdata som bekrefter at man ikke kan måle thc som promille.
Akkurat som Legemiddelverket spådde i 2009.
Studien er gjort av Center for Medicinal Cannabis Research.
Det er Highway Patrol, State of California som har etterlyst og finansiert.

Dette er en double-blind, placebo-controlled parallel randomized clinical trial.
194 deltakere i tre grupper.
Kontroll/placebogruppe 0%thc, gruppe lav 5%thc og gruppe høy 13,4%thc, alle under simulerte kjøreforhold.
Prestasjon ble notert ved +05time, +1,5time, +3,5time, +4,5time.
Thc blod-konsentrasjon ble sammenlignet mot prestasjon og man ser absolutt ingen sammenheng mellom "hvor påvirket man er" og konsentrasjon av thc i blodet.

Videre så viste de også at 4,5time etter siste inntak av cannabis så var alle deltakere tilbake ved baseline, altså nykter nok til å kjøre bil.

Over 50% av cannabisgruppen presterte akseptabelt i forhold til kjøring allerede ved 30min.

Videre så viste de også personer med lavt forbruk får en lavere konsentrasjon enn de med høyt forbruk.
Mens de med høyt forbruk fikk opptil dobbelt så høy konsentrasjon av thc i blodet etter å ha røyket en gang, uavhengig av styrken på 5% eller 13,4%.

Altså, de med toleranse får mindre effekt, men høyere konsentrasjon i blodet.
De uten toleranse for da forventet effekt, mer høy/stein, men en lavere konsentrasjon.

Dette gjør i praksis at de som utgjør størst risiko i trafikken har minst sjans for å bli tatt.
Yeah that no make no sense... but it's true.

Kort sagt så det ikke mulig å måle thc konsentrasjon i blod for å regne om til alkohol-promille, data fra prosjektet viser tydelig at det er ingenting som taler for det.

Forskning som dette var ikke tilgjengelig i 2012 da veitrafikkloven ble oppdatert i forhold til rus.

Dette må frem foran riktig mennesker, det er klare beviser på at det er ingen relasjon mellom thc i blodet og hvor påvirket en er.
Personer som ikke er påvirket av thc, men som bare har spor etter tidligere bruk i blodet, disse blir uten tvil uriktig straffet opptil flere dager etter siste inntak.

Dette har de visst om i mer enn 10år...
Man kan ikke bruke blod til å måle "thc-promille", det er nå testet i mer enn en klinisk studie og de viser at det er klinisk umulig.
Checkmate.

Så da med tanke på at stat ble advart mot innføre dette lovverket,
og at det nå 14år senere kommer frem at blod er helt ubrukelig om du vil kontrollere hvor påvirket en person er, eller har vært.
Hvor mye får vi i erstatning for dette?
Personlig mistet førerkort mer enn en gang, har fått medhold under helsekontroll - personen fremstår ikke som påvirket.
Legens bedømmelse må jo veie noe så kolossalt mye mer nå som dette har kommet til lys.
1år uten førerkort er et år uten fast arbeid, minimum 420k i tapte inntekter per år, jeg har mer enn fire år.
Så kommer det oppreisning for tort og svie.
Kan bli god jul i mange år fremover.


De 10 første minuttene av denne videoen så presenterer en av forfatterne hvordan studien ble gjennomført, hva de fant og hva de kom frem til.
Anbefaler å se hele webinaret på 30min.
Webinar: Cannabis and Driving Safety – What's new and what's next?
Studien som tar for seg det hele er åpen for alle å lese og laste ned:
Driving Performance and Cannabis Users’ Perception of Safety
A Randomized Clinical Trial



Next:

De av oss som for øyeblikket er siktet for cannabis-kjøring laster ned hele studien, gjør seg kjent å presenterer den i retten, og ber om at retten ikke tar blodprøvene til vurderingen, begrunner det med at er klinisk bevist at blodprøver ikke er hensiktsmessig i sammenheng med cannabis og prestasjonsevne.
DET ER VIKTIG AT LINK TIL WEBINAR OG SELVE STUDIEN BLIR FØRT UNDER DOKUMENTFØRING - da må utvalget lese og ta stilling den.

Det er glatt tusen av oss som blir tatt hvert år, veldig mange er uskyldige, sikkert de aller fleste

Jeg fikk de til å spille av webinaret på storskjerm i min rettssal, det er ingenting som stopper deg fra å gjøre det samme.
Akkurat hvordan det gikk, det gjenstår å se.

But still, om alle som blir tatt fremover gjør dette så tror jeg det vil merkes i rettssaler rundt om i Norge.
En av oss må da klare å treffe en dommer som fatter fornuft etter å blitt vist webinaret og studien.
Fortsatt ulovlig å kjøre i beruset tilstand da.
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Fortsatt ulovlig å kjøre i beruset tilstand da.
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal gjøre deg kjent med materialet, før du informerer oss om noe mer som ikke er relevant?
Denne studien er fra USA ikke sant? De har høyere promillegrense om jeg ikke tar helt feil noe som kan tyde på at terskelen for å være "for rusa" til å kjøre er høyere (hypotese). Jeg synes 4,5t etter siste inntak er noe kort alt ettersom (dette er jo individuelt seff). Noen ganger blir man trøtt når effekten avtar.

Liten avsporing men om du er avhengig av førerkortet og har mista det flere ganger synes jeg ikke akkurat synd på deg. Jeg er uenig i reglene men sålenge de er som de er må man nesten forholde seg til det om man er avhengig av førerkortet.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Denne studien er fra USA ikke sant? De har høyere promillegrense om jeg ikke tar helt feil noe som kan tyde på at terskelen for å være "for rusa" til å kjøre er høyere (hypotese). Jeg synes 4,5t etter siste inntak er noe kort alt ettersom (dette er jo individuelt seff). Noen ganger blir man trøtt når effekten avtar.

Liten avsporing men om du er avhengig av førerkortet og har mista det flere ganger synes jeg ikke akkurat synd på deg. Jeg er uenig i reglene men sålenge de er som de er må man nesten forholde seg til det om man er avhengig av førerkortet.
Vis hele sitatet...
Noen ganger er jeg også bare trøtt etter en lang dag/uke så akkurat det er ikke ett argument i mine øyne. Voksne folk burde faktisk få tillit nok til å kjøre bil selv med THC i blodet. Alle vet at man ikke kjører bil når man er veldig trøtt men folk blir ikke fratatt sertifikat pga dette. Jeg vil si folk som jobber skift og har skiftbytter og må endre døgrytme ofte da gjerne stiller likt med en cannabis-bruker iom. at du har trøtte dager innimellom. Blir ikke det i praksis akkurat det samme?
Jeg vedder den hullete stillongsen min på at denne studien og dens funn, ikke kommer til å endre noe som helst for norske, cannabis røykende, førere av motorvogn.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg vedder den hullete stillongsen min på at denne studien og dens funn, ikke kommer til å endre noe som helst for norske, cannabis røykende, førere av motorvogn.
Vis hele sitatet...
Et sted må samfunnet bøye seg for vitenskap, om ikke i dag så kanskje i morgen.
Informasjonen må bare ut til nok mennesker.

Men jeg skjønner hva du mener og det er derfor jeg mener vi må ta en shotgun approach her.
Så mange som overhode mulig av oss må spamme ned norske rettssaler med denne informasjonen.
Det er god fisk og jeg nekter å tro at 100% av landets dommere er helt hjernedøde.

Til slutt vil en av oss treffe en dommer med mer enn tre hjerneceller som ser at dette sår rimelig tvil til blodprøver slik at de ikke kan brukes i sammenheng med promille, intelligente mennesker har ikke for vane å ignorere ny viten når det blir presentert saklig.

Jeg er faktisk så sikker at jeg vedder en helt ny stillongs.
Sist endret av Utvandrer; 5. november 2023 kl. 07:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Et sted må samfunnet bøye seg for vitenskap, om ikke i dag så kanskje i morgen.
Informasjonen må bare ut til nok mennesker.

Men jeg skjønner hva du mener og det er derfor jeg mener vi må ta en shotgun approach her.
Så mange som overhode mulig av oss må spamme ned norske rettssaler med denne informasjonen.
Det er god fisk og jeg nekter å tro at 100% av landets dommere er helt hjernedøde.

Til slutt vil en av oss treffe en dommer med mer enn tre hjerneceller som ser at dette sår rimelig tvil til blodprøver slik at de ikke kan brukes i sammenheng med promille, intelligente mennesker har ikke for vane å ignorere ny viten når det blir presentert saklig.

Jeg er faktisk så sikker at jeg vedder en helt ny stillongs.
Vis hele sitatet...
Først må jeg si at jeg admirer engasjementet. Men hva skal det hjelper å spamme rettsaler med dette? De brukes bare for selve rettsakene, og for det andre: dommere bestemmer ikke loven, de bare utfører den. Det er politikere du må overbevise.
De får hundrevis av mailer om diverse saker allerede. Det må kraftigere skyts til, du må drive lobbyvirksomhet og demonstrere.

Og selv med det må du ta til betraktning: cannabis/hasj er ulovlig og dels stigmatisert enda. Så den stilongsen mister du nok fort.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Først må jeg si at jeg admirer engasjementet. Men hva skal det hjelper å spamme rettsaler med dette? De brukes bare for selve rettsakene, og for det andre: dommere bestemmer ikke loven, de bare utfører den. Det er politikere du må overbevise.
De får hundrevis av mailer om diverse saker allerede. Det må kraftigere skyts til, du må drive lobbyvirksomhet og demonstrere.

Og selv med det må du ta til betraktning: cannabis/hasj er ulovlig og dels stigmatisert enda. Så den stilongsen mister du nok fort.
Vis hele sitatet...
Vi har prøvd politikerne lenge nok nå, det vil hjelpe i rettssaler fordi at der sitter det ikke bare "broilere".
Det sitter vanlige mennesker og akademikere i retten, disse er lettere å snakke med.

Nei, dommer bestemmer ikke loven, men dommer og meddommere skal vurdere om bevismaterialet er tilstrekkelig.
Hvis du kan vise solid forskning som taler for at et bevis ikke kan brukes til å måle statisk hvor påvirket en person er,
noe denne studien tar høyede for og videre beviser med å ta blodprøve av alle deltakere og kontrollere data opp mot prestasjon under påvirket kjøring.
190+ er en stor studie, når man ikke ser sammenheng i en stor studie så har man solide data.
Hva skal de gjøre da?
Nei vi liker ikke den vitenskapelige modellen?

Det blir litt for dumt.
Jeg håper da virkelig ikke at innbyggertallet lever på det nivået.

Hvis det er slik at mennesker i Norge skal straffes og i noen tilfeller fengsles fordi myndighetene er uenig med den vitenskapelige modellen, da tror jeg faktisk Den Europeiske menneskerettsdomstolen har to-tre ord de vil ta opp med Norske myndigheter.

Det er ikke slik at stat ikke vet at de potensielt har straffet tusenvis av mennesker på uriktig vis de siste 10 årene, det Norske Legemiddelverket advarte mot lovforslaget da det kom i 2009 fordi det fungerer i praksis som å tråle etter ruskjørere.
All bifangsten - de som ikke er påvirket men blir tatt i trål-nettet, de taper også førerkort.
Dette var man rimelig sikker på i 2009, at uskyldige vil bli straffet - men man hadde da ingen forskning som kunne verifisere påstanden. Lovverket ble til tross innført i 2012.

2022 ble denne studien publisert, vil bare minne om at Norges lovverk ble utformet i forbudstid hvor FN hadde klassifisert cannabis som et farlig narkotika, derav ingen forsknings-nytte, man hadde egentlig ikke tilstrekkelig forskning til å kunne anta noe som helst fordi det var ikke lov å forske på slikt.
Man antok at cannabis kunne fungere likt som alkohol, derfor trodde man at det kunne måles som promille og formet lovverket deretter, nå kan man bevise uten tvil at det ikke stemmer.
Nå som cannabis er klassifisert som avhengighetsskapende rusmiddel, og det tillates forskning og medisinsk bruk etter internasjonal lov, så finnes det solid forskning fra store studier som viser at vi har tatt grundig feil om cannabis, påstandene Legemiddelverket kom med i 2009 er nå vitenskapelig bekreftet. game over

Politikerne kommer ikke til å vifte med denne forskningen noen steder, vi som har interesse av det må gjøre det.

Og da passer det jo ypperlig at man allerede mistenker her i Norge - at hundrevis kan ha blitt uriktig dømt.

Jeg legger bare frem vitenskapen som bekrefter dette.
Sist endret av Utvandrer; 5. november 2023 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Et sted må samfunnet bøye seg for vitenskap, om ikke i dag så kanskje i morgen.
Informasjonen må bare ut til nok mennesker.

Men jeg skjønner hva du mener og det er derfor jeg mener vi må ta en shotgun approach her.
Så mange som overhode mulig av oss må spamme ned norske rettssaler med denne informasjonen.
Det er god fisk og jeg nekter å tro at 100% av landets dommere er helt hjernedøde.

Til slutt vil en av oss treffe en dommer med mer enn tre hjerneceller som ser at dette sår rimelig tvil til blodprøver slik at de ikke kan brukes i sammenheng med promille, intelligente mennesker har ikke for vane å ignorere ny viten når det blir presentert saklig.

Jeg er faktisk så sikker at jeg vedder en helt ny stillongs.
Vis hele sitatet...
Nye stillongser har jo ingen affeksjonsverdi

Jeg tror ikke problemet er antall celler eller mangel på informasjon, det er hvordan de ønsker at samfunnet skal se ut.

Å kunne miste lappen uavhengig om du kjører i ruset tilstand eller ei, har og er, en veldig effektiv måte å holde mange unna cannabis. I forhold til andre vestlige land så holder Norge fast ved en feilslått ruspolitikk, pga ønske om hva vi skal være og ikke hva vi er.

Igjen, jeg tror ikke det er uvitenhet som gjør det. Se på dette idiotiske forslaget om å forby alle smakstilsetninger i dampvæske utenom etterligninger av tobakk.

Det er en eneste grunn for det forbudet. Å tro at de vil gi oss friheten til å røyke cannabis, samtidig som de nekter oss føkkings jordbærsmak i dampvæske er rimelig naivt, vel i min oppfatning.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Vi har prøvd politikerne lenge nok nå, det vil hjelpe i rettssaler fordi at der sitter det ikke bare "broilere".
Det sitter vanlige mennesker og akademikere i retten, disse er lettere å snakke med.

Nei, dommer bestemmer ikke loven, men dommer og meddommere skal vurdere om bevismaterialet er tilstrekkelig.
Hvis du kan vise solid forskning som taler for at et bevis ikke kan brukes til å måle statisk hvor påvirket en person er,
noe denne studien tar høyede for og videre beviser med å ta blodprøve av alle deltakere og kontrollere data opp mot prestasjon under påvirket kjøring.
190+ er en stor studie, når man ikke ser sammenheng i en stor studie så har man solide data.
Hva skal de gjøre da?
Nei vi liker ikke den vitenskapelige modellen?

Det blir litt for dumt.
Jeg håper da virkelig ikke at innbyggertallet lever på det nivået.

Hvis det er slik at mennesker i Norge skal straffes og i noen tilfeller fengsles fordi myndighetene er uenig med den vitenskapelige modellen, da tror jeg faktisk Den Europeiske menneskerettsdomstolen har to-tre ord de vil ta opp med Norske myndigheter.

Det er ikke slik at stat ikke vet at de potensielt har straffet tusenvis av mennesker på uriktig vis de siste 10 årene, det Norske Legemiddelverket advarte mot lovforslaget da det kom i 2009 fordi det fungerer i praksis som å tråle etter ruskjørere.
All bifangsten - de som ikke er påvirket men blir tatt i trål-nettet, de taper også førerkort.
Dette var man rimelig sikker på i 2009, at uskyldige vil bli straffet - men man hadde da ingen forskning som kunne verifisere påstanden. Lovverket ble til tross innført i 2012.

2022 ble denne studien publisert, vil bare minne om at Norges lovverk ble utformet i forbudstid hvor FN hadde klassifisert cannabis som et farlig narkotika, derav ingen forsknings-nytte, man hadde egentlig ikke tilstrekkelig forskning til å kunne anta noe som helst fordi det var ikke lov å forske på slikt.
Man antok at cannabis kunne fungere likt som alkohol, derfor trodde man at det kunne måles som promille og formet lovverket deretter, nå kan man bevise uten tvil at det ikke stemmer.
Nå som cannabis er klassifisert som avhengighetsskapende rusmiddel, og det tillates forskning og medisinsk bruk etter internasjonal lov, så finnes det solid forskning fra store studier som viser at vi har tatt grundig feil om cannabis, påstandene Legemiddelverket kom med i 2009 er nå vitenskapelig bekreftet. game over

Politikerne kommer ikke til å vifte med denne forskningen noen steder, vi som har interesse av det må gjøre det.

Og da passer det jo ypperlig at man allerede mistenker her i Norge - at hundrevis kan ha blitt uriktig dømt.

Jeg legger bare frem vitenskapen som bekrefter dette.
Vis hele sitatet...
Igjen jeg admirerer engasjementet men du er en smule naiv om du tror å sende mailer, uansett hvor mange, med en link til EN studie som sier i mot dagens oppfatning av hvor dårlig egnet man er til å kjøre når man er påvirket av cannabis.

Selv med en stor metastudie så tror jeg eposten fort ender i søppelpost-mappa. Det er derfor jeg nevnte lobbyisme, politikere og større tiltak enn å bare sende en mail.

Men du skal ha lykke til
Sist endret av Expialidocious; 5. november 2023 kl. 12:53.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Nye stillongser har jo ingen affeksjonsverdi
Vis hele sitatet...
Fair enough.
Om jeg må gi fra meg min egen stillongs, da tror jeg heller vil gå uten smarttelefon altså.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg tror ikke problemet er antall celler eller mangel på informasjon, det er hvordan de ønsker at samfunnet skal se ut.

Å kunne miste lappen uavhengig om du kjører i ruset tilstand eller ei, har og er, en veldig effektiv måte å holde mange unna cannabis. I forhold til andre vestlige land så holder Norge fast ved en feilslått ruspolitikk, pga ønske om hva vi skal være og ikke hva vi er.

Igjen, jeg tror ikke det er uvitenhet som gjør det. Se på dette idiotiske forslaget om å forby alle smakstilsetninger i dampvæske utenom etterligninger av tobakk.

Det er en eneste grunn for det forbudet. Å tro at de vil gi oss friheten til å røyke cannabis, samtidig som de nekter oss føkkings jordbærsmak i dampvæske er rimelig naivt, vel i min oppfatning.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvorfor du ser så mørt på det hele, jeg ser på det slik at vi prøver å gjøre samfunnet trygt for idioter, noen ganger så tar vi litt for hardt i å innfører forbud mot ting man ikke vet nok om, men i de fleste tilfeller så er forbud av god grunn, "for å ikke invitere nye brukere med gode smaker" blablabla, tanken er god, men de tenker ikke på at sunne, friske normale folk ikke har interesse av å begynne med nikotin produkter når man vet alt man vet om de i dag, de er jo ikke spesielt sunne.
I et informert samfunn så ender man opp med å stort sett bare ramme de som allerede bruker nikotin.

Lite gjennomtenkt og manglende informasjon, det er ting som går igjen i politikken våres.

Hvordan kan man tvangsfore politikere med informasjon de ikke vil ha?
Gjennom rettsapparatet, man trenger ikke en lovendring heller, man trenger bare så tvil blodprøver og hvordan dette med prøvetakning skal foregå.
Siden loven er basert på manglende data - FN's tidligere forbud bekrefter jo det, de ikke hadde lov å sette opp en studie som kunne verifisere om lovforslaget holdt vann i forhold til medisinsk data, de hadde heller ikke noe annen cannabis relatert data å støtte seg på annet enn - hvordan man på tiden trodde at cannabis fungerte på kropp og sinn.
Det burde ikke være spesielt vanskelig å så tvil med alt man vet og kan dokumentere om cannabis i dag.

Det er helt sant som du sier - Som de vil at samfunnet skal se ut.
Men den tid er forbi, nå er det hvordan du og jeg vil at samfunnet skal se ut.
Vi lever i en tid hvor informasjon flyter fritt, informasjon kan verifiseres og igjen verifiseres opp mot andre informasjonskilder.

Jeg har troa på at det finnes flere gode menneske i Norge som bare trenger å få riktig informasjon foran seg for å kunne påvirke retningen videre.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Igjen jeg admirerer engasjementet men du er en smule naiv om du tror å sende mailer, uansett hvor mange, med en link til EN studie som sier i mot dagens oppfatning av hvor dårlig egnet man er til å kjøre når man er påvirket av cannabis.

Selv med en stor metastudie så tror jeg eposten fort ender i søppelpost-mappa. Det er derfor jeg nevnte lobbyisme, politikere og større tiltak enn å bare sende en mail.

Men du skal ha lykke til
Vis hele sitatet...
Åhhh nei du har misforstått heeeeelt.
Les en fra første post der hvor der står NEXT.

Jeg har aldri sagt et ord om å skrive e-post noen steder.
Her er det snakk om at hvis du er siktet for å kjøre i cannabis-tilstand.
Altså hvis du skal i en rettssak.

I rettsmøte skal du presentere denne informasjonen som dokumentasjon på at blodprøver ikke kan brukes.
Det som er viktig her - informasjonen du presenterer må listes med kilder under "dokumentføring".
Det vil si at da MÅ dommer og meddommere gå igjennom all informasjon og ta stilling til det.

Da er det ikke mere snakk om hva tror, syns og mener.
Du som intellekt får ny viten presentert foran deg som avgjør fremtiden til annet menneske, du vet at loven vi har er basert på manglende viten fordi det har siktede dokumentert ved å sitere FN's tidligere og nåværende klassifisering av cannabis.
Da gjenstår det bare å gå igjennom forskningen slik at du kan ta stilling til bevismaterialet.
Enten er du dum eller så du ikke dum, det menneske som ikke er dum vil få noe tvil til blodprøver. logic states so.
Sist endret av Utvandrer; 5. november 2023 kl. 13:33.
Denne saken skal snart opp i høyesterett og såvidt jeg vet har det gått ut en rundskriv fra statsadvokaten (?) om at ingen skal miste lappen pga. cannabis før dette er avgjort.

https://www.nrk.no/norge/lege-tatt-k...ing-1.16571240

Han er nok mer bekymret for jobben enn førerkortet, men uansett et museskritt i riktig retning.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Denne saken skal snart opp i høyesterett og såvidt jeg vet har det gått ut en rundskriv fra statsadvokaten (?) om at ingen skal miste lappen pga. cannabis før dette er avgjort.

https://www.nrk.no/norge/lege-tatt-k...ing-1.16571240

Han er nok mer bekymret for jobben enn førerkortet, men uansett et museskritt i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, påtalemyndigheten her tolket dette feil however, de mener de kan skille mellom lav og høy thc, siden saken i høyesterett gjelder lav thc så tolker påtalemyndigheten dette som at de er good til å kjøre sak mot personer med høy thc konsentrasjon.

Påtalemyndigheten i mitt fylke forstår ikke hva det er de egentlig skal se og ta stilling til i høyesterett, de tror de skal vurdere å flytte promille grensen, dette vil i så fall bare påvirke de med lav thc konsentrasjon, de skjønner ikke at hovedspørsmålet tar for seg om blodprøverer og thc konsentrasjon er riktig metode, om man faktisk kan måle hvor påvirket en person er.

Men ja, ting er i lufta.
Høyesterett skal vurdere om straffbarhetsgrensen for THC strider mot hjemmelsloven og lovskravet

Alle som er rammet av dette lovverket, det er på tide å kaste bensin på bålet.
Det vil si at hvis du er rammet og du bryr deg om dine rettigheter, da bruker du din tid i rettssalen til å presentere forskningen som ditt forsvar.
Gullegget her blir de at lovverket, slik det er skrevet har ikke tilsvarende data som kan tale for det er riktig, nada.

Det har vært mening vs. mening, og da har politi og rettsvesen sin mening veid mest, nå er det deres mening mot vår vitenskap.
Før så kunne man mene i forhold til cannabis og slippe unna med det fordi man kunne ikke motbevise, den tid er forbi.
Sist endret av Utvandrer; 5. november 2023 kl. 15:11.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Noen ganger er jeg også bare trøtt etter en lang dag/uke så akkurat det er ikke ett argument i mine øyne. Voksne folk burde faktisk få tillit nok til å kjøre bil selv med THC i blodet. Alle vet at man ikke kjører bil når man er veldig trøtt men folk blir ikke fratatt sertifikat pga dette. Jeg vil si folk som jobber skift og har skiftbytter og må endre døgrytme ofte da gjerne stiller likt med en cannabis-bruker iom. at du har trøtte dager innimellom. Blir ikke det i praksis akkurat det samme?
Vis hele sitatet...
Jeg blir trøtt av og kjøre bil og jeg kan rett og slett ikke kjøre bil da. Før når jeg jobba kunne jeg høre speila slå i brøytestikka på vei hjem fra jobb fordi jeg sjangla når jeg kjørte. Man mister ikke førerkortet av å være trøtt i trafikken, det er riktig men sjansen for ulykke vil jo øke antar jeg.
Å kjøre med cannabis i blodet trenger ikke være problematisk.
Men jeg synes at 4,5t virker noe lite. Det kommer veldig an på fra person til person men om man skal ha et lovverk som funker for cannabis må det være en såppass sikkerhetsmargin at det tar med "alle". Sist jeg spiste cannabis car jeg ikke kjørbar på kanskje 18t. Før da jeg røyka kunne jeg ikke kjøre etter 4,5t men når man er innrøyka er det egentlig urpoblematisk.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
JMan mister ikke førerkortet av å være trøtt i trafikken
Vis hele sitatet...
Eh jo.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Eh jo.
Vis hele sitatet...
Hvordan da? Det er jo vanskelig uten at det har vært en ulykke?
Hvis purken ser deg kjøre dårlig kan de stoppe deg for en sjekk. Og om de synes du er trøtt så har du et veldig reellt problem.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hvis purken ser deg kjøre dårlig kan de stoppe deg for en sjekk. Og om de synes du er trøtt så har du et veldig reellt problem.
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg sett titt og ofte på "Nattpatruljen" men da blir de oftest sendt videre om det ikke er mistanke om rus.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Fair enough.
Om jeg må gi fra meg min egen stillongs, da tror jeg heller vil gå uten smarttelefon altså.



Jeg skjønner hvorfor du ser så mørt på det hele, jeg ser på det slik at vi prøver å gjøre samfunnet trygt for idioter, noen ganger så tar vi litt for hardt i å innfører forbud mot ting man ikke vet nok om, men i de fleste tilfeller så er forbud av god grunn, "for å ikke invitere nye brukere med gode smaker" blablabla, tanken er god, men de tenker ikke på at sunne, friske normale folk ikke har interesse av å begynne med nikotin produkter når man vet alt man vet om de i dag, de er jo ikke spesielt sunne.
I et informert samfunn så ender man opp med å stort sett bare ramme de som allerede bruker nikotin.

Lite gjennomtenkt og manglende informasjon, det er ting som går igjen i politikken våres.

Hvordan kan man tvangsfore politikere med informasjon de ikke vil ha?
Gjennom rettsapparatet, man trenger ikke en lovendring heller, man trenger bare så tvil blodprøver og hvordan dette med prøvetakning skal foregå.
Siden loven er basert på manglende data - FN's tidligere forbud bekrefter jo det, de ikke hadde lov å sette opp en studie som kunne verifisere om lovforslaget holdt vann i forhold til medisinsk data, de hadde heller ikke noe annen cannabis relatert data å støtte seg på annet enn - hvordan man på tiden trodde at cannabis fungerte på kropp og sinn.
Det burde ikke være spesielt vanskelig å så tvil med alt man vet og kan dokumentere om cannabis i dag.

Det er helt sant som du sier - Som de vil at samfunnet skal se ut.
Men den tid er forbi, nå er det hvordan du og jeg vil at samfunnet skal se ut.
Vi lever i en tid hvor informasjon flyter fritt, informasjon kan verifiseres og igjen verifiseres opp mot andre informasjonskilder.

Jeg har troa på at det finnes flere gode menneske i Norge som bare trenger å få riktig informasjon foran seg for å kunne påvirke retningen videre.
Vis hele sitatet...
Skjønner, men da har du mer..... Hmmmm.... Tro på arten vår enn det jeg har. Jeg tror at så lenge "planen" er å kvitte seg med nikotin og holde cannabis ulovlig, så forblir der sånn.

Jeg er med på at det de sier er at det er for det gode for folk flest, men jeg mener det er ren og skjær mannskjit preik.

Tross alt, det er null stress å kjøpe føkkings deathburgers over hele landet, null stress å kjøpe barnearbeiderklær, null stress å øke prisene på kjøtt selv om bonden får mindre og konkurransetilsynet fikk økt støtten, mens butikkene fortsetter å øke prisene.

Det er ikke lenger et problem med frakt, og råolje er tilbake til normalen, men jeg må fortsatt fylle drivstoff til 20+ kroner pr liter.

Vet du hva, engasjementet ditt er ærlig, hederlig og nydelig, men yo, mennesket er gjennomsyret råttent.

De minste får mindre, de største får mer, enova kan ta seg en bolle for det er kun de med ræva full av spenn som får støtte(de ikke trenger) og mens landet fylles opp av navere(som meg) så kaster vi penger og ressurser enhver vei vi kan få en klapp på skuldra eller et erotisk blikk fra resten av den vestlige verden.

Nei spar meg, jeg er en enkel sjel, med lite innsikt i noe som helst, men at rettferdighet eller vitenskapelig fakta står for dør i vårt land, det kjøper jeg rett å slett ikke...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Husk at selv om du legger ved en vitenskapelig artikkel, så betyr ikke det at det er fakta.

For eksempel finnes det mange rapporter som påstår at cannabis fungerer som smertemedisin, men det kom nylig ut flere store metastudier, som sier at det ikke kan bevises. Mange får riktignok en placeboeffekt.
Jeg vet jeg har min egen tråd til dette, men jeg er så jævla lei av å slå hode i veggen.
Vi har tapt slaget.

Staten Norge har tråkka på oss, nå tramper de så hardt de klarer ved å ikke ta dette seriøst.

Dette er god forskning, men ingen bryr seg om stakkars hasjnarkomane søppel mennesker.
Slike mennesker skal være i fengsel, skyldig eller ikke.
Om et uskyldig menneske må sitte i fengsel for at Norge skal få bukt med cannabis - så var det jævla synd for det menneske.
Ingen bryr seg.

Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Husk at selv om du legger ved en vitenskapelig artikkel, så betyr ikke det at det er fakta.

For eksempel finnes det mange rapporter som påstår at cannabis fungerer som smertemedisin, men det kom nylig ut flere store metastudier, som sier at det ikke kan bevises. Mange får riktignok en placeboeffekt.
Vis hele sitatet...
Placebo er en dokumentert medisinsk effekt...

Hvis dette ikke er fakta, hvorfor har andre land begynt å skrive om lovene sine? trenger ikke se lenger enn Danmarks oppdaterte veitrafikklov hvor de nye grenseverdiene er basert på lik forskning som er gjort i denne studien.

Men for å være helt ærlig.
Norge er et tapt land.

Vi driter i menneskerettigheter og vi skriver loven våres uten å ta vitenskapelig viten med i regnestykket.
Nordmenn opererer som bavianer og andre mindre intelligente aper.

Loven er skrevet slik at man kan bli tatt for ruskjøring uten å faktisk være påvirket, loven er formulert slik at det tillater at helt edru mennesker dømmes uskyldig på restkonsentrasjoner.

Det har man gjort for å forsikre seg om at man får tatt så mange påvirkede sjafører som mulig.
Dette har resultert i flere tusen justismord de siste 10år.

Statsadvokaten i høyesterett på spørsmål om dette faktisk er tilfelle, and I quote - ja det er slik at personer med restkonsentrasjoner av thc kan straffes etter veitrafikkloven selv om de ikke er påvirket i øyeblikket.

Så da har det vært oppe for retten og det er bekreftet av stat.
Jeg fikk også MDG til å ta det opp i regjeringsmøte hvor Emilie Enger Mehl kunne svare at nei ehh nei ehhh, loven tillater det.
Case closed.

Justismord er helt lovlig i Norge og det er ingen politikere som har et problem med dette, derfor er det Norske demokratiet dødt.

Jeg har vært i kontakt med aviser, advokater, politikere, jeg har brukt 10tusner av kroner og styrt med dette i snart ett år, prøvd å få ordentlig lys på det så man kan få i gang en lovendring. Mediedekning, SoMe, what et eller annet.

Ingen vil ta i dette med ildtang engang, staten vet at de må betale ut enorme oppreisninger for brudd på menneskerettigheter, staten vet at når alt dette kommer frem i lys så vil ikke folket ha tillit deres politiske evner.
De kan lukte skandalen.

Jeg har fått anke-nekt i lagmann og høyesterett, hvis jeg ikke hadde noen sak, hvorfor får jeg ikke lov å prøve den?
Fordi at jeg har en god sak som vil føre til lovendring og derfor får jeg ikke lov.
Jeg bruker ikke fri rettshjelp, alt går ut fra min egen lomme så hva har stat egentlig å tape på å la meg prøve?
Ansikt, kan ikke la en lavpanna same fra finnmark rive ned hele synseriet deres.

Man kan ikke drive å straffe mennesker som ikke har gjort noe, sånne mennesker blir til femtekolonister.

Jeg har ingenting til overs for det landet lenger.
Hadde jeg hatt råd så hadde jeg flytta til et demokratisk land.
Norge er ikke et trygt land med mindre du er en person som hopper på kommando.

Jeg skal i fengsel for handling jeg ikke har gjort og jeg får ikke lov å forsvare meg.
Hva er da neste steg? hva skal man gjøre da? hva ville du gjort?
Jeg er så rådløs at det hender jeg gråter en tåre.

Norge er en ren fasciststat, vi kaller det demokrati så ingen klager.
Og hvis noen klager så nekter vi de adgang til rettsapparatet slik at de ikke får klaget.
Sist endret av Lyd-Same; 2 uker siden kl. 20:51.
Lista er lagt:
https://www.nrk.no/norge/cannabis-do...ett-1.16669611
for mange år fremover.. no fuzz no scuzz

"Mener grensen er opp til lovgiver:
Høyesterett sier de ikke kan ta stilling til om grensen er for lav. De mener det er opp til Stortinget eller regjeringen å fastsette den.
" litt politisk styrt mao.
Sist endret av Eyeamare; 2 uker siden kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å gjøre saken enda bedre så selger Norge strøm til narkoproduserende tyskere.
Vi hjelper Tyskland å produsere et produkt som er strengt ulovlig i Norge.

Staten tjener altså penger for en handling som staten straffer sine egne borgere for.
Staten kan sponse så mye ulovlighter de bare vil uten at det har konsekvenser.
Når faen er det egentlig nok?
Når skal vi ta til gatene?
Slik som de gjør i andre land når regjeringen driver med urett, når skal vi gjøre det?
Hvor skal vi møtes? Jeg spanderer burger på alle!
Sist endret av Lyd-Same; 2 uker siden kl. 23:05.
Kirkenes. Får jeg bacon cheese tallerken?
Liker engasjementet! Å miste lappen pga spor av THC i blodet etter å ha røyket noen dager i forveien er på ingen måte greit.

På den andre siden er jeg veldig opptatt av at man ikke skal kjøre i beruset tilstand. For meg virker denne studien litt vinklet mot nettopp dette. «Man kjører bra nok selv om man har ruset seg på cannabis rett før».

Når man manøvrerer 1-2 tonn med jern i 100+ km/t synes jeg man kan holde seg edru og 100% skjerpet. Vil på ingen måte si at jeg er kjørbar kort tid etter å ha røyket en joint.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Liker engasjementet! Å miste lappen pga spor av THC i blodet etter å ha røyket noen dager i forveien er på ingen måte greit.

På den andre siden er jeg veldig opptatt av at man ikke skal kjøre i beruset tilstand. For meg virker denne studien litt vinklet mot nettopp dette. «Man kjører bra nok selv om man har ruset seg på cannabis rett før».

Når man manøvrerer 1-2 tonn med jern i 100+ km/t synes jeg man kan holde seg edru og 100% skjerpet. Vil på ingen måte si at jeg er kjørbar kort tid etter å ha røyket en joint.
Vis hele sitatet...
Vell da har du missforstått studien.
Det er staten California som har gjort denne studien på oppdrag fra Politi for å opprette en ny standard for hvordan man skal håndtere cannabis i trafikk.

Mener du at Staten california og deres politi operer på "meh, det er godt nok"?
Det er jo litt rart, så da bryr de seg ikke om veitrafikksikkerhet?

Og her er det ingen som sier kort tid etter.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Kirkenes. Får jeg bacon cheese tallerken?
Vis hele sitatet...
Ja, men du må ta med en venn for å få tallerken, jeg sa jo bare burger!
Sist endret av Lyd-Same; 2 uker siden kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.