Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1174
Hei. Jeg og 10 andre bor i et stort hus som vi leier. Vi er alle studenter.

Vi har alle samme standardkontrakt fra "huseiernes landsforbund"

I dag fikk vi beskjed på sms om at vi måtte rydde og vaske fordi en fotograf skulle komme i morgen, og at huset vurderes solgt.

Vi har alle følgende kontrakt som sier følgende:

Leieforholdet starter 01.08.2015 og opphører uten oppsigelse den 31.07.2018.

Leieforholdet kan i leietiden IKKE sies opp av noen av partene. (se punkt 24.)

Punkt 24: "Leiekontrakten kan IKKE sies opp i den avtalte leietiden bortsett fra særskilt adgang for oppsigelse 31.07 hvert år. For slik oppsigelse er det avtalt 3 måneders skriftlig oppsigelse. Huseier må ha mottatt skriftlig oppsigelse innen 30.04 aktuelt år. Oppsigelse gjelder BEGGE veier.


Har jeg noe å bekymre meg for? Eller har jeg i følge kontrakten lov til å bo her minst til 31.07.2016?
Såvidt jeg vet fra lesing i loven og andre tråder på forumet her, har du en god del vern som leietaker. Så lenge kontrakten er tidsbestemt og med verm mot oppsigelse, tror jeg dere kan bli boende og ikke bekymre dere.

Om huseier prøver å kaste dere ut, gå sammen og spleis på en advokat som kan vurdere loveligheten av det.
Leieforholdet blir flyttet over til ny eier av huset.

Eneste mulighet å kaste dere ut på, er ved å enten ta i bruk huset/boenheten selv, eller si at det skal bli en total oppussing.