Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7296
Var en runde rundt på Kjørholt sine gamle gruver i helga som også forgrener
seg til Norcem.

Norcem Kjøpte opp gamle Kjørholt gruver som var eid av Hydro Porsgrunn.

Laget denne videoen for de som har interesse.

http://youtu.be/epKKlilGpFg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Spennende!
Takk for at du tok deg tid til å lage filmen og dele den. Satt her og lo da du først viser bilder av alle advarslene med FORBUDT og i neste klipp er det film og bilder fra innsiden!

I hvor stor grad er dette anlegget i bruk? Så ut som det du filmet på slutten er aktivt? Resten ser ut som ble forlatt for flere tiår siden.

Gleder meg til å se mer fra deg Datapakx25
LOL!! Gummbåt fra en leketøysbutikk! Dere er ikke helt gode i huet, men det visste dere vel fra før...

Bra dokumentasjon.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Så veldig stort ut. Var det det? Kult sted og film. Bare være forsiktig på sånne steder.
Kjenner jeg blir litt dratt mellom følelsen av "men i helvete, dette er jo rene skjære idioti" og "i helvete, faan så kult. Dit vil jeg og dra" :-)
Urban Explorer
Trådstarter
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Spennende!
Takk for at du tok deg tid til å lage filmen og dele den. Satt her og lo da du først viser bilder av alle advarslene med FORBUDT og i neste klipp er det film og bilder fra innsiden!

I hvor stor grad er dette anlegget i bruk? Så ut som det du filmet på slutten er aktivt? Resten ser ut som ble forlatt for flere tiår siden.

Gleder meg til å se mer fra deg Datapakx25
Vis hele sitatet...
Takk for interessen. Dette anlegget har ikke vært i bruk siden hydro porsgrunn la ned kalkstein produksjonen i 1981 og gikk over til kjemisk produksjon av kunst gjødsel.

så Gamle kjørholt ble lagt ned rundt 1981-82. Norcem kjøpte gruva av hydro i 1988 men har aldri tatt den i bruk. Norcem sitt anlegg som var på slutten av filmen er jo i bruk i dag men det er på helt motsatt side og de har over 22km med gruve ganger men der må du bruke bil

Sitat av peerulvulv Vis innlegg
LOL!! Gummbåt fra en leketøysbutikk! Dere er ikke helt gode i huet, men det visste dere vel fra før...

Bra dokumentasjon.
Vis hele sitatet...

Når de demmer opp innsjøer mitt i veien videre så måen jo komme forbi
Klart den var litt drøy men lever bare en gang

Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Så veldig stort ut. Var det det? Kult sted og film. Bare være forsiktig på sånne steder.
Vis hele sitatet...
Ja gruva er Stoooor, mange veier. du kan jo fort gå deg vil vis du ikke passer på
hvor du er og tenker.

Har egentlig mye mer derfra så det kommer en Part II
Cookie Monstah ^_^
bare jeg som syntes det ser ut som om du har filmet en annen film?

On topic: så jeeeevli kult ut
Interessant og lang video.

Det er visst et stort og komplekst gruveanlegg (som jeg aldri hadde hørt om).

Wikipedia forteller ting som kan være verdt å merke seg:

Om lag 2 km vest for Heistad ligger Kjørholt kalksteinsbrudd som er tilknyttet Dalen-Kjørholt gruver og Norcem i Brevik. Gruvedriften her startet i 1916. I gruvene blir det hovedsakelig utvunnet ordovicisk kalkstein fra Oslofeltet. Kalksteinen brukes til sementproduksjon. [COLOR=Blue]Gruvene strekker seg langt under Eidangerfjorden, og er Norges største gruve i drift og verdens største underjordiske kalksteinsgruve.[/COLOR]
Digga filmen! Dritkult at dere tok med kamera ned og la det ut

Fett å få se noe av anlegget, men hva var greia med ramma på filmen?
Var det for å fjerne kamerabevegelser fra filmen ellerno?
Bare nysjerrig
Urban Explorer
Trådstarter
Sitat av eplesin Vis innlegg
Digga filmen! Dritkult at dere tok med kamera ned og la det ut

Fett å få se noe av anlegget, men hva var greia med ramma på filmen?
Var det for å fjerne kamerabevegelser fra filmen ellerno?
Bare nysjerrig
Vis hele sitatet...
Har ikke sett det før nå men Youtoube har fixa på videoen tatt vekk endel av bilde for kamera bevegelser.

Sitat av lordstian Vis innlegg
bare jeg som syntes det ser ut som om du har filmet en annen film?

On topic: så jeeeevli kult ut
Vis hele sitatet...
Filmer jo ikke en anen film og legger ut da. skjerp deg!

Kjørholt kastein gruve ble igansatt som dagbrudd i 1929 som følge
av Norsk Hydros behov for kalkstein til kunstgjødsel-produksjonen.

Underjordsdrift tok til i 1933. Hydros forbruk av kalkstein falt etter-hvert bort,
og i 1988 ble gruva solgt til Norcem, som eide nabogruva Dalen. Dalen gruve er drevet siden 1919 med underjordsdrift fra 1960. hovedmengden av kalksteinen
går her til sementproduksjon.

for en del år siden ble det åpnet forbindelse mellom de to gruvene under jorden
og de drives så som en griuve under navnet Dalen.

Men etter det gamle eindomsskillet kalles de to delene Kjørholt-siden
og Dalen-siden
Urban Explorer
Trådstarter
Ser det er noen kritikere som klaget på Kjørholt filmen.

Alt er filmet med en Sony Ericsson Xperia noen av bildene hadde skygger på siden i bilde. som er tlf jeg holder i handa.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Urban Explorer
Trådstarter
[quote=Datapakx25;2742773]Var en runde rundt på Kjørholt sine gamle gruver i helga som også forgrener
seg til Norcem.

Norcem Kjøpte opp gamle Kjørholt gruver som var eid av Hydro Porsgrunn.

Laget denne videoen for de som har interesse.

Den omhandler bare gamle kjørholt gruver som er eid i dag av Norcem.

http://youtu.be/GzslHiR4tKE
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var såvidt nedi der her om dagen, tar med meg vernehjelm fra jobben idag og drar på en litt lenger tur nedi der sammen med en kompis Bilder kommer!
Urban Explorer
Trådstarter
Sitat av turin Vis innlegg
Var såvidt nedi der her om dagen, tar med meg vernehjelm fra jobben idag og drar på en litt lenger tur nedi der sammen med en kompis Bilder kommer!
Vis hele sitatet...
Venter i spenning på noe jeg ikke har sett nedi der
▼ ... over en måned senere ... ▼
Urban Explorer
Trådstarter
For de gruve intreserte la jeg opp en ny Video fra Kjørholt kalstein gruver.

Missing parts og andre level.


http://youtu.be/1D6oNSquxGw
veldig interresant spennende, keep it up!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei hei! Gruvene ser spennende ut, men hvor i huleste kommer dere inn? Vært å kikket et par ganger, men finner ingen åpning..