Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9344
hei lurte på åsen man kan stemple 925 som de gjør på gull smeder har masse smykker som ser ut som sølv å tenkte å få ett 925 stempel på de

er det noen som har noen i det om åsen jeg skal få dette til trenger de beste resultatane=)?

takker for svar=)
Nå er ikke sølv det dyreste og kjøpe hos en gullsmed da så spørs om du blir så veldig rik på det.
Du må ha et stempel som er spesialdesignet for akkuratt dette, dette får ikke alle kjøpt (av opplagte grunner). Er ikke sikker på verken hvor man kan få kjøpt dette eller hva man må ha som bevis for å få kjøpt, men er rimelig sikker på at det ikke bare er å gå i butikken å kjøpe et sånnt stempel. Det går sikkert ann å lage et 925 merke på et smykke uten dette stempelet, men det vil bli seendes ut ganske uprofft ut.
Gullsmeder kan sakene sine. Du greier neppe å lure dem med noe hjemmelaget. Det kommer nok til å bli veldig flaut hvis du prøver.
OP tenker nok ikke å selge tilbake til gullsmeder, heller det å selge til "dumme" forbrukere
Han sier at han har masse smykker han vil stempl på. Han sier ikke han vil prøve å selge til gullsmeder. Er nok mange privatpesroner som vil la seg lure av et passe bra stempel.
Ren teknisk sett så graverer man ut et bakvendt og opphøyd 925 i et hardere metall en det man skal stemple i, så setter man stempelet mot det ønskede metallet og slår med en hammer på stempelet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ren teknisk sett så graverer man ut et bakvendt og opphøyd 925 i et hardere metall en det man skal stemple i, så setter man stempelet mot det ønskede metallet og slår med en hammer på stempelet.
Vis hele sitatet...
varme opp først kanskje?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ren teknisk sett så graverer man ut et bakvendt og opphøyd 925 i et hardere metall en det man skal stemple i, så setter man stempelet mot det ønskede metallet og slår med en hammer på stempelet.
Vis hele sitatet...
Skal også nevnes at man her må være litt forsiktig med å ikke deformere smykket man "hamrer på". Kan være en idee å bruke en gummihammer feks, og legge smykket på noe myks, si noe stoff eller noe. Slik at du ikke smadrer det du slår på :P
Sitat av Randalv Vis innlegg
Skal også nevnes at man her må være litt forsiktig med å ikke deformere smykket man "hamrer på". Kan være en idee å bruke en gummihammer feks, og legge smykket på noe myks, si noe stoff eller noe. Slik at du ikke smadrer det du slår på :P
Vis hele sitatet...
Du kan ikke stemple i metall hvis det ligger på noe mykt. Du skal ha et hardt underlag og slå én gang, med passe trykk
når man skal stemple ting inn i ting som ikke tåler så mye så må du varme det opp først .. da gjelder det å varme det opp såpass at man kan stemple det uten å deformere hele driten, uten å varme det opp så mye at det kollapser .. da gjelder det bare å skaffe deg ordentlig utstyr og begynne å øve ..
▼ ... noen uker senere ... ▼
man behandler ikke smykker mens de er varme, om du slår på glødende gull eller sølv spruter det bare gnister..
sølv, gull og kobber er edelmetaller, og herdeprosessen er annerledes for dem enn for vanlig metall..
dvs at om du varmer dem opp og avkjøler dem raskt, vil herdinga gå ut av dem og de blir myke..
men om du varmer opp stål og avkjøler det raskt blir det herdet..

de fleste pantelånere og steder som kjøper smykker vet å titte etter et "ansvars-stempel" i tillegg til 925, 585 og 750.
dette stempelet er personlig og viser til produsenten/gullsmeden smykket/gjenstanden kommer fra..
dette stempelet holder produsenten/gullsmeden ansvarlig for at det inneholder den mengden edelmetall som er oppgitt i tallstempelet (925, 585 eller 750)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
57 2
takker for masse gode svar men er ett stempel jeg trenger:P vet man kan bestille så å si alt fra internett fra china irak osv masse falske ting sov masse gøy:P men noen som vet om noen nettsider som selger ett 925 stempel? eller noe jeg kunne ha laga ett 925 stempel med?
http://i40.tinypic.com/2dj6rh1.jpg

Koster deg $10, men... sikker værd det om du skal mrke smykker i store kvanta...
Noen tips når det gjelder sølvringer? Blir ikke det litt vanskelig når stempelet må være på innsiden av ringen?
Jeg er ingen ekpert men det burde vell gå an å varme opp metallet til det er glødene å mykt, så ta en spiss liten gjenstand å skrape inn sifferet. Dette trenger ytterst nøyaktiget selvfølgelig, men burde ikke være så vansklig.
Punch set

Kanskje et sånt hadde gjort susen?

Edit: 925-svanehals
Sist endret av bobbo; 21. april 2009 kl. 15:06.
Sitat av k-nut Vis innlegg
Jeg er ingen ekpert men det burde vell gå an å varme opp metallet til det er glødene å mykt, så ta en spiss liten gjenstand å skrape inn sifferet. Dette trenger ytterst nøyaktiget selvfølgelig, men burde ikke være så vansklig.
Vis hele sitatet...
er utdannet i faget, og kan med sikkerhet si at dette ikke lar seg gjøre
gull, sølv og kobber kan som sagt ikke jobbes med når det er varmt..
det må varmes opp til det er rødglødenede, for så å avkjøles raskt, da blir det mykt og man kan jobbe med det i romtemperatur..
sølv er iogforseg et ganske mykt metall, så stempling av ringer feks kan gjøres uten å varmebehandle (gløde) det først..
det er litt verre med gull, spesielt hvittgull som er mye hardere og seigere pga det det er legert ut med platina og sølv..
Sitat av murloc Vis innlegg
Han sier at han har masse smykker han vil stempl på. Han sier ikke han vil prøve å selge til gullsmeder. Er nok mange privatpesroner som vil la seg lure av et passe bra stempel.
Vis hele sitatet...
Må vel være ett bedre alternativ og kjøpe en del smykker i ekte 925 på f.eks eBay og selge det i Norge da? Prisen for smykker i sølv er mye høyere her til lands enn i f.eks i USA.

Har selv ett Curb kjede på vei på 297 gram, betalte i overkant av 1700 for det pluss en armlenke på 96 gram. Snakka med gullsmed, og de mente jeg måtte spytte ut godt over 10 lapper i Norge for disse nytt. Kjedet er brukt ett par ganger, og armlenka er ubrukt, kjøpt fra butikk på eBay, skal takstere alt når jeg får det for å se om jeg vurderer å selge det og kjøpe nytt, bruktprisen på slikt er rimelig høy også her til lands
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
er utdannet i faget, og kan med sikkerhet si at dette ikke lar seg gjøre
gull, sølv og kobber kan som sagt ikke jobbes med når det er varmt..
det må varmes opp til det er rødglødenede, for så å avkjøles raskt, da blir det mykt og man kan jobbe med det i romtemperatur..
sølv er iogforseg et ganske mykt metall, så stempling av ringer feks kan gjøres uten å varmebehandle (gløde) det først..
det er litt verre med gull, spesielt hvittgull som er mye hardere og seigere pga det det er legert ut med platina og sølv..
Vis hele sitatet...
Man bruker vell gjærne ikke sølv eller gull da, når man skal riffe inn 925 til forfalsking
snakker om at det å begynne å ripe inn eller å gjøre noe som helst med det når det er varmt, ikke funker
det er vel kanskje ikke så lett å prøve og gjøre noe som helst med en liten rødglødene gjenstand, uansett hva den er laget av heller
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
57 2
er ute etter perfekte resultater lizzom. tenke å bestille sån 925 stempel men noen som vet åsen jeg skal få det til å slå in dette merke in i ett smyke sån at jeg ikke bare fucker alt heilt opp ? om det liksom er en egen måte man må gjøre det på for at det skal bli riktig?
Tror ærlig talt at de fleste eventuelle kunder som faktisk ser etter et 925-stempel kommer til å merke på andre ting at smykkene ikke er ekte, hvis ikke du mot formodning skulle ha noe sykt bra greier.
Trådstarter
57 2
det som er greia har ca 5 meter med sølvbelakt kjeting kosta ca 100kr pluss noen låser. har laga et kjede som jeg har hatt nå i ca 1år. å ser like bra ut men har planer om å stemple de jeg har å så selge de som facke for en bilig penge som jeg vil tjene litt på. da de fleste vil heller bruke en 100lapp i stedent for en 1000lapp lizzom. å de er i ganske god kvalitet.

men det jeg lurte på er om det er vanskelig å stemple dette?
Sitat av klor Vis innlegg
det som er greia har ca 5 meter med sølvbelakt kjeting kosta ca 100kr pluss noen låser. har laga et kjede som jeg har hatt nå i ca 1år. å ser like bra ut men har planer om å stemple de jeg har å så selge de som facke for en bilig penge som jeg vil tjene litt på. da de fleste vil heller bruke en 100lapp i stedent for en 1000lapp lizzom. å de er i ganske god kvalitet.

men det jeg lurte på er om det er vanskelig å stemple dette?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det er med andre folk, men jeg bruker iallefall å stikke innom gullsmeden med smykker kjøpt over nett så fort jeg får dem, og hadde jeg kjøpt ett fake av deg, uansett om jeg hadde betalt bare 50 kroner også, så hadde det liggi en anmeldelse på deg dagen etter.
Så håper du tenker litt istede for å prøve å svindle noen..

Sorry for moralpreken, men jeg vet hvor godt du kan tjene på å kjøpe ekte vare fra utlandet og selge i Norge om du har litt tolmodighet og sjekker rundt på nettet. Iallefall mye bedre enn å eventuellt få en anmeldelse mot seg, ser ikke bra ut med slikt på rullebladet.
Sist endret av Popp; 12. mai 2009 kl. 21:27.
Trådstarter
57 2
det du prøver å si er at jeg lizzom kan kjøpe gull over nette? også stikke inom en gull smed for å tjene på det?

denne posten ble sent på undergrund så skal lizzom ikke være noe moral i det folk skriver=)
Sitat av klor Vis innlegg
det du prøver å si er at jeg lizzom kan kjøpe gull over nette? også stikke inom en gull smed for å tjene på det?

denne posten ble sent på undergrund så skal lizzom ikke være noe moral i det folk skriver=)
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på gull, da det har en nokså høy pris i utlandet også, men sølv er det gode penger å tjene på om du gjør det riktig

Selv om den blir postet i undergrundforumet så betyr det ikke at det er mot reglene å fortelle deg om mulige konsekvenser, egentlig håper jeg du prøver det og blir anmeldt, men det er jo ikke noe særlig å skrive...

'Lizzom' er forresten ikke etter norsk ord
Trådstarter
57 2
skjønner hva du mener men tviler jeg får selgt ekte varer for mye penger da de fleste jeg kjenner har bare lomme rusk.
skal ikke lage noe stor bissnis av dette men til venner osv
Trådstarter
57 2
men det siste spørsmåle mitt er fortsatt åssen man skal lage dette stempelet med 925 stempelet. om det er lett å få til? er det bare å ta en hammer å slå det in eller vil dette ødelege det heilt? =)
må si du høres ut som en skikkelig god kompis,finnes helt sikkert enklere måter og tjene penger på en denne måten.
.Kjøp sølv smykker fra nett som sagt, Polen har en del lavere pris nivå på sølv smykker en vi har her i Norge.
Trådstarter
57 2
det svarer fortsatt ikke spørsmålet mitt
Sitat av klor Vis innlegg
men det siste spørsmåle mitt er fortsatt åssen man skal lage dette stempelet med 925 stempelet. om det er lett å få til? er det bare å ta en hammer å slå det in eller vil dette ødelege det heilt? =)
Vis hele sitatet...
Hvis du leser gjennom svarene som er gitt tidligere så vil du få vite det.
Sitat av klor Vis innlegg
det svarer fortsatt ikke spørsmålet mitt
Vis hele sitatet...
Regner med det er laget av metall og plettert med noe blankt? Isåfall ville jeg prøvd å pressa med en verkstedpresse istede for å bevare pletteringa så godt som mulig..

Greit å vite hva det er laget av, og om det er plettert eller polert blankt, er det plast som er lakkert er det iallefall bare å glemme å prøve på noe..
Trådstarter
57 2
det er sølv belakt altså ekte sølv på uttsiden er ikke sikker på åsen mettal resten er laga av men tåler lite varme for det smelter så kansje tin?
Man må være utdannet gullsmed og ha bevis for det. Har en lærer som har et stempel som på bildet. Og uansett vil en gullsmed fort se forskjell på sølv og f.eks tinn.
Trådstarter
57 2
takker for alle svar fikk stemple i går så har aleredet begynt, de ble veldig bra å veldig ekte