Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1946
Hei

Dersom en finner en mobiltelefon en plass. Gjør en noe ulovlig dersom en unnlater å levere den inn?

Dersom en setter den i bruk med eget sim-kort, hva kan en risikere? Er sperret telefon det værste som kan skje, eller kan det være større konsekvenser?
Se det ifra en annen vinkel, hva ville du andre skulle gjort om de hadde funnet telefonen din?
Trådstarter
11 0
Jeg har fått bevist gang på gang at å gjøre det "moralsk" riktige ikke har noe for seg. Dessuten er det ikke jeg som har funnet telefonen. Håper det var nok moralisering i denne tråden...
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Det verste som kan skje er at politiet faktisk bryr seg om at personen som har mistet telefonen sin anmelder det, og at de sporer opp hvem som bruker telefonen. Men dette skjer ikke ofte så vidt jeg har skjønt, så du er vel rimelig trygg, og du risikerer i de fleste tilfeller bare at telefonen er sperret for bruk.
kjedelig streiting
Sitat av n|dar Vis innlegg
Hei

Dersom en finner en mobiltelefon en plass. Gjør en noe ulovlig dersom en unnlater å levere den inn?

Dersom en setter den i bruk med eget sim-kort, hva kan en risikere? Er sperret telefon det værste som kan skje, eller kan det være større konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Hvis du finner en konvolutt med 10 mill inni, tror du at du gjør noe ulovlig ved å ikke levere den, eller er du blitt millionær over natta da?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis du finner en konvolutt med 10 mill inni, tror du at du gjør noe ulovlig ved å ikke levere den, eller er du blitt millionær over natta da?
Vis hele sitatet...
Hvis DU, legalize_it finner en fyrstikkene-eske med alle fyrstikkene inni,
tror du at gjør noe ulovlig ved å ikke levere den, eller har du blitt den heldige eieren av en ny fyrstikkeske, helt plutselig?


Om du fortsatt ikke skjønner poenget mitt,
så er det at om han leverer telefonen til politiet.
Tror du virkelig de har ressurser til og finne eieren? At det er deres jobb, in the first place?
Sist endret av Volch0k; 23. april 2009 kl. 04:10.
Vil du gjøre den riktige tingen, å levere den tilbake, så ringer du til telefonselskapet som har levert simkortet. De har sansynligvis registrert imei nr om telefonen er solgt med abonement.
Har teleselskapet ikke registrert noen på telefonen, så kan ikke politiet gjøre stort mer enn å la den ligge i en skuff til noen kommer å spør etter den.
Hvis eieren av telefonen anmelder dette, så kan det spores opp hvilket sim-kort som blir satt inn i telefonen, på den måten kan de spore deg.

Det skjedde iaffal hos en venn av meg, våkna med politiet på døra angående telefonen :- p
kjedelig streiting
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Hvis DU, legalize_it finner en fyrstikkene-eske med alle fyrstikkene inni,
tror du at gjør noe ulovlig ved å ikke levere den, eller har du blitt den heldige eieren av en ny fyrstikkeske, helt plutselig?


Om du fortsatt ikke skjønner poenget mitt,
så er det at om han leverer telefonen til politiet.
Tror du virkelig de har ressurser til og finne eieren? At det er deres jobb, in the first place?
Vis hele sitatet...
Vel han spurte om det var ulovlig, ikke hvor mye ressurser politiet ville bruke får å finne den tilbake. Og om vi snakker om en mobil til 5-6k, som politiet ganske enkelt kan spore via imei nummeret, så kan det nok hende de tar en tur ja. Kjenner selv noen personer som fikk besøk av politiet etter å ha brukt en mobil dem fant.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Stjal en mobil fra en fyr som jeg hatet.

Tok ut sim-kortet og hørte ikke mere fra ham.

Var moro når han gikk rundt og spurte og plutselig kom bort til meg og bare "Jeg vet det var deg!", viste seg at han bare kødda XD

En venn som tok den fra meg og han ble frastjålet den igjen så det er den som har den sitt problem nå :P
Men hadde ikke noe problemer.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel han spurte om det var ulovlig, ikke hvor mye ressurser politiet ville bruke får å finne den tilbake. Og om vi snakker om en mobil til 5-6k, som politiet ganske enkelt kan spore via imei nummeret, så kan det nok hende de tar en tur ja. Kjenner selv noen personer som fikk besøk av politiet etter å ha brukt en mobil dem fant.
Vis hele sitatet...

Jeg quotet og svarte på ditt innlegg, gjorde jeg ikke?
Det meste som blir levert inn hos politiet blir solgt på politi-auksjonen.

Hvis du vil levere den tilbake, se hvem eieren har sendt mest meldinger til og ring til den personen. Levere inn ting du finner er bare meningsløst, så lenge det ikke er på f.eks. en stasjon hvor de har hittegods-kontor.

Politiet har ikke resursser til å finne eieren, og heller ikke til å finne ut hvem som har plukket opp en mobiltelefon som noen kommer og sier de har mistet.
Også mulig å finne nr til telefonen og spore opp eieren... fattig å beholde telefonen når eieren sikkert er helt fra seg.
Lite vits i å beholde en stjålet tlf, setter du inn eget sim kan du bli busta, og beholder du det gamle er det nok begrensa hvor lenge du kan bruke telefonen, jeg ville iaffal sperra abonnementet om jeg hadde mista telefonen min.
Lever til eier, og krev ~10% av telefonens verdi i finnerlønn, noe man har krav på. Selvfølgelig er ikke det å finne ut verdien av en telefon bare bare, men eieren er som regel så glad for at den er kommet tilbake at han vil bla opp noen hundrelapper. Tjente selv 500 kroner på en jeg fant i bakken i påsken!
Sist endret av homer666; 24. april 2009 kl. 23:16.
Sitat av n|dar Vis innlegg
Hei

Dersom en finner en mobiltelefon en plass. Gjør en noe ulovlig dersom en unnlater å levere den inn?

Dersom en setter den i bruk med eget sim-kort, hva kan en risikere? Er sperret telefon det værste som kan skje, eller kan det være større konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Hvis du tar den i bruk er det det samme som tyveri. Hvis det anmeldes, er det en smal sak for politiet å finne ut hvem du er om du benytter ditt eget SIM-kort. Slike saker henlegges ikke så ofte hos politiet, siden det er så lett å fakke kjeltringen.

Med mindre du har utstyr for å bytte IMEI er det absolutt ikke lurt å ta den i bruk. Hvis du ikke klarer å finne ut hvem eieren er på egenhånd ved å bla gjennom informasjonen på telefonen, lever den inn. Kanskje den aldri kommer tilbake til eieren, kanskje den blir solgt på politiauksjon, men du har hvertfall gjort det rette og har bidratt til å gjøre verden til et bedre og ærligere sted.