Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6372
Ja nå er det slik, jeg kjenner en følelse i kroppen som bare bobber over, nei det er ikke forelskelse.

Er ren og skjær HAT, når jeg leste denne artikkelen i VG. Om personer som gir bort gratis heroin til ungdom i bergen for og få di hekta. så kjenner jeg en slik hat som er lenge siden jeg har følt mot noen eller noe!

Hva skjer i verden når de skal ha profitt på og ødelegge livet til noen personer så til de grader?
Burde den som har tatt med seg børsa si og skutt disse menneskene blitt straffeforfulg?

Jeg for min del har glatt tatt det ansvaret og skutt disse menneskene om jeg hadde fått vite at de gitt gratis heroin til min 14årige sønn!

Kom meg også på øret at SV er for og gi heroin på resept til tungt narkomane!

Er ikke det bare og skyve probleme ett par hakk lengere fram i tid?
de fleste tungt narkomane vil vel ut av "den onde sirkel" så hva med og ordne flere avrusnings plasser i norge før vi begynner og ta av skattepenger til heroin?
Sist endret av Mötley Crüe; 17. november 2008 kl. 22:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor er det meir eller mindre forkastelig enn salg av tobakk? Tobakk er tilfeldigvis ei lovlig vare, men som har massive skadevirkninger. Det er rimelig sosialt akseptert å selge tobakk til personer under 18 år, og det er så og sei totalt sosialt akseptert å selge tobakk til personer over 18 år.

Prinsipielt er det liten grad av skjelnad i mine auge. Det er så klart uønska, som meste anna av rusavhengighet, og det er virkelig ille, men like fullt greier eg ikkje heilt å sjå den ekstreme sensasjonen i dette, og heller ikkje kvifor ein ikkje set større søkelys på dei bransjane som er legale, og som har liknande framferd, som t.d sukkerindustrien, tobakksindustrien, og alkoholindustrien.

Forøvrig har eg tru på utdeling av heroin til allerede avhengige personer. Det vil føre til at dei kan få tak i heroin uten å måtte ty til kriminalitet for å finansiere det, og på den måten er eg rimelig overtydd om at samfunnet nok kan spare pengar. Det er ikkje lite kriminalitet som blir begått av narkomane for å finansiere rusbruk... Og heroin, gjennom lovlige kanaler, ville eg tippe hadde en pris på 1/100 av gateprisen...
Sist endret av vidarlo; 17. november 2008 kl. 22:26.
Sitat av Mötley Crüe Vis innlegg
J
Kom meg også på øret at SV er for og gi heroin på resept til tungt narkomane!

Er ikke det bare og skyve probleme ett par hakk lengere fram i tid?
de fleste tungt narkomane vil vel ut av "den onde sirkel" så hva med og ordne flere avrusnings plasser i norge før vi begynner og ta av skattepenger til heroin?
Vis hele sitatet...
Ingen afrikanere - eller andre mennesker med lignende hensikter - vil tjene noe på å påføre folk avhengiget, så lenge heroin blir solgt over resept på apotek. Og jeg tviler på at staten sender ut "agenter" for å drive samme faenskap i parker som disse artikkelen forteller om (hvis heroin ble lovlig i den forstand).

Forøvrig er jeg selvfølgelig enig i at det er svært jævlig det disse "afrikanerne" driver med, men hvis du vil skyte dem får du gjøre det på eget ansvar.
Kong Neptun!
Mötley Crüe's Avatar
Trådstarter
Joda tobakksindustrien er ikke noen engler de heller, men de står ikke på utsiden av prix og deler ut røyk til mindreårige for og få de til og digge varen sin!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor er det meir eller mindre forkastelig enn salg av tobakk? Tobakk er tilfeldigvis ei lovlig vare, men som har massive skadevirkninger. Det er rimelig sosialt akseptert å selge tobakk til personer under 18 år, og det er så og sei totalt sosialt akseptert å selge tobakk til personer over 18 år.

Prinsipielt er det liten grad av skjelnad i mine auge. Det er så klart uønska, som meste anna av rusavhengighet, og det er virkelig ille, men like fullt greier eg ikkje heilt å sjå den ekstreme sensasjonen i dette, og heller ikkje kvifor ein ikkje set større søkelys på dei bransjane som er legale, og som har liknande framferd, som t.d sukkerindustrien, tobakksindustrien, og alkoholindustrien.

Forøvrig har eg tru på utdeling av heroin til allerede avhengige personer. Det vil føre til at dei kan få tak i heroin uten å måtte ty til kriminalitet for å finansiere det, og på den måten er eg rimelig overtydd om at samfunnet nok kan spare pengar. Det er ikkje lite kriminalitet som blir begått av narkomane for å finansiere rusbruk... Og heroin, gjennom lovlige kanaler, ville eg tippe hadde en pris på 1/100 av gateprisen...
Vis hele sitatet...
Den var på sitt beste flåsete.
Her snakker vi ikke om personer som allerede er avhengige, men personer som forsøker å få andre til å bli avhengige for så å tjene penger på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mötley Crüe Vis innlegg
Joda tobakksindustrien er ikke noen engler de heller, men de står ikke på utsiden av prix og deler ut røyk til mindreårige for og få de til og digge varen sin!
Vis hele sitatet...
Nei, i Europa og USA gjer dei nok ikkje det, sidan denslags generelt sett er forbudt. Men i U-land har dei kjørt rimelig harde reklamekampanjer, og nok sponsa sigaretter en del for å skaffe seg markedsandeler. Og historisk har dei gjort akkurat det samme i vestlige land.
http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/04/16/81991.html

Alkoholbransjen er rimelig råtten på det punktet tho - Hansa betaler f.eks. ei støtte per liter solgt øl, til uteplassen. Inndirekte er det ei oppfordring til uteplassen om å selge meir. Selger ein meir enn et vist tal liter i året betaler Hansa tappeanlegget. Ein får også penger til profilering etc etc... Kort sagt - meir kynisk bransje enn du ville tru på overflata

Men som sagt - du vil ikkje finne ein einaste person her inne som meiner at dette er ein god ting.

Det eg ser er imidlertid at legalisert heroin for dagens narkomane faktisk kan motvirke slikt, fordi det blir mindre profitabelt å selge heroin, mindre omsetning på stoffet, og forhåpentligvis mindre rekrutering. I tillegg til at kriminaliteten forhåpentligvis vil synke. Dei negative følgene av å dele ut heroin til dei som allerede er avhengige er relativt få i mine auge - det kan potensielt hjelpe folk til eit verdigare liv, og eg tviler på at det vil bidra til auka rekrutering...
Når det gjelder det første du tar opp har jeg ikke noe annet å si enn at det er en kynisk, kald og tilsynelatende håpeløs verden vi lever i.
Men det andre du tar opp er at langt mer komplekst. Jeg vil tro de fleste heroin-avhengige vil se på det å få utdelt heroin på resept som det samme som å få medisin for sykdommen sin. Avrusning fra heroin starter ofte med å trappe ned på dosene, det er nok ikke mulig for mange å overse alle fysiske abstinenser kroppen blir utsatt for ved bråstopp. Sånn sett kunne reseptbelagte heroin-doser være en del av avrusnings-plan. Metadon, som er et mer giftig stoff enn heroin, er i dag brukt som "medisin" mot heroin-avhengighet. Metadon virker på den måten at den ikke gir noen utpreget rus, men en effekt som varer lengre enn en herion-rus. Denne effekten holder abstinensene i stor grad borte, og blir derfor brukt som substitusjonsbehandling. Metadon er sterkt avhengighetsskapende og man risikerer at en stor gruppe mennesker ender opp som slappe og ukompetente i arbeidsmarkaredet. Grunnen til at jeg tar opp dette er for å sette forslaget om resept-belagt heroin i et perspektiv, dagens lovverk og oppfølgning av avrusning fungerer ikke optimalt det heller. Det virker som myndighetene finner veien mens de går når det gjelder metadon behandlingen. Derfor støtter jeg nytenkning og forsøk på en mer human narkotika-politikk. Mener å ha lest et sted at heroin på resept har gitt en nedgang i anntal heroin-avhengige (Nederland?). Isåfall ville jeg stemt ja til å bruke mine skattepenger til finansiering av heroin på resept for narkomane i nedtrappningsfasen.
Jeg håper inderlig at myndighetene legger opp til nytenkning på dette omerådet, f.eks. forskning på Iboga: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=76786

Edit: link av relevans, http://www.forskning.no/Artikler/200.../1060941798.38
Sist endret av Brell; 17. november 2008 kl. 22:53.
Unge i dag er ikke dumme.. men havner man i "feil miljø" kan grensene for rett og galt fort bli noe helt annet enn det man selv har erfaring med... var selv å luktet på et skummelt miljø på videregående, men kom meg fort på rett spor igjen pga. folk rundt meg som ikke var i dette miljøet. Det som provoserer meg er ikke korttenkt ungdom, men voksne som ikke eier medmenneskelighet og som ikke tar fem øre for å ødelegge et ungt liv.. måtte de dø av overdose hele gjengen for min del, og testamentere pengene til redd barna
Jeg er med på tanken vdg. å dele ut heroin på resept til tungt narkomane - hvor det kan taes under sikre forhold, ha oppfølging og til dels en nedtrapping/avrusning. Men måten denne saken fremtres på, tatt i betraktning at dette stemmer - er helt på tryne. Jeg mener man har nådd bunn av menneskelighet når man drar det så langt som å dele ut heroin gratis for å få ungdommer nede i 14-års alderen avhengig.

En ting er legalisering av cannabis, som i seg selv er greit nok for min del; det har ikke samme skadeomfang som t.d heroin. Jeg har selv en kammerat som holder på med heroin, og vet om flere i samme miljø som driver med det - og det kan ikke på noe som helst sett sammenlignes med alkohol eller tobakk.

@slashdot: Hvordan du klarer å dra assosiasjonen mot alkohol og tobakk i dette tilfelle klarer jeg ikke helt å se. Dette er for min del to helt vidt forskjellige saker, med svært forskjellig alvårlighetsgrad.
Sist endret av Restyle; 18. november 2008 kl. 00:12.
Diskusjonen sporer litt av her. Om ungdommen først oppsøker dette miljøet, så er det lite samfunnet kan gjøre for dem...
Og hvor er foreldre som ikke klarer å se at barna er på vei inn i feil miljø?

Hvorfor er det ikke et tilbud til foreldre med barn i 12-18 årsalderen med et kurs i "tegn og symptom"?

Det hadde vært mye enklere for foreldre å avdekke eventuelt rusmisbruk på et tidlig stadium, enn å vente til sønn/datter ber om å få låne 10 000,- til å dekke narkogjelda si.
Sitat av Mötley Crüe Vis innlegg
Joda tobakksindustrien er ikke noen engler de heller, men de står ikke på utsiden av prix og deler ut røyk til mindreårige for og få de til og digge varen sin!
Vis hele sitatet...
Nei, de har mye bedre og lovligere metoder enn det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor er det meir eller mindre forkastelig enn salg av tobakk? Tobakk er tilfeldigvis ei lovlig vare, men som har massive skadevirkninger. Det er rimelig sosialt akseptert å selge tobakk til personer under 18 år, og det er så og sei totalt sosialt akseptert å selge tobakk til personer over 18 år.
Vis hele sitatet...
Tobakk er et rusmiddel med små effekter og en del langsiktige skadevirkninger. Det er sosialt akseptabelt fordi skadevirkningene ikke har vært umiddelbart tydelige og fordi det ikke fører til noen vesentlig endring i personlighet eller dyktighet til å fungere normalt i samfunnet. Ærlig talt, ser du ikke forskjellen på skadevirkningene fra et stoff som over daglig bruk i flere tiår kan føre til kreft og et stoff som ved inntak fører til fullstendig sløvhet, forstoppelse og en avhengighet som kan ta livet av deg hvis du slutter. Og det glemte jeg, den vanligste inntaksformen er å skyte dritten rett i blodet - kanskje det også bidrar til å gjøre stoffet mindre sosialt akseptabelt? Eller at vi overalt ser fuckups som ligger i rennesteinen og tigger etter penger til neste skudd? Joda, det finnes velfungerende folk med heroinavhengigheter, men det finnes ingen som har blitt redusert til et ikke-autonomt vrak av å røyke i et par måneder.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Prinsipielt er det liten grad av skjelnad i mine auge. Det er så klart uønska, som meste anna av rusavhengighet, og det er virkelig ille, men like fullt greier eg ikkje heilt å sjå den ekstreme sensasjonen i dette, og heller ikkje kvifor ein ikkje set større søkelys på dei bransjane som er legale, og som har liknande framferd, som t.d sukkerindustrien, tobakksindustrien, og alkoholindustrien.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at vi har endt opp med reklameforbud i Norge mot 2/3 og at det stadig fjernes brusapparater fra skoler, media slår opp helseskader og at vi forbød røyking på utesteder?! Hvis du tror de tre store 'tilbyderne av livsglede' ikke får på pungen så tror jeg du har urealistiske forventninger til hvordan ting skal angripes. Eller drar du dem fram helt vilkårlig i en debatt som handler om noe helt annet, privatpersoner som tilbyr narkotika til ungdommer og dermed innlemmer dem i organisert kriminalitet?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig har eg tru på utdeling av heroin til allerede avhengige personer. Det vil føre til at dei kan få tak i heroin uten å måtte ty til kriminalitet for å finansiere det, og på den måten er eg rimelig overtydd om at samfunnet nok kan spare pengar. Det er ikkje lite kriminalitet som blir begått av narkomane for å finansiere rusbruk... Og heroin, gjennom lovlige kanaler, ville eg tippe hadde en pris på 1/100 av gateprisen...
Vis hele sitatet...
Det har dog fint lite med saken å gjøre siden disse kriminelle neppe har tenkt å dele ut narkotika til folk som er avhengige - dette handler om rekruttering, ikke behandling i noen form.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Alkoholbransjen er rimelig råtten på det punktet tho - Hansa betaler f.eks. ei støtte per liter solgt øl, til uteplassen. Inndirekte er det ei oppfordring til uteplassen om å selge meir. Selger ein meir enn et vist tal liter i året betaler Hansa tappeanlegget. Ein får også penger til profilering etc etc... Kort sagt - meir kynisk bransje enn du ville tru på overflata .
Vis hele sitatet...
Visste du at folk som selger store kvanta av et produkt generelt sett alltid belønnes av leverandøren? Det er forretninger og Hansa forventer nok at utestedet har dømmekraft nok til å ikke servere overstadig berusede personer - da mister de skjenkebevilgningen og kommer ikke til å dra inn noe særlig profitt på Cola og maten, for å si det sånn. Å dra fram dette i en tråd som handler om gratisprøver av det ubsetridt farligste narkotiske stoffet til mindreårige i et forsøk på å komme fram til et relativistisk 'alt er like gyldig, derfor er alt likegyldig'-verdensbilde er virkelig flåeste, spesielt hvis du ikke har opplevd heroinavhengighet blant venner eller familie.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Diskusjonen sporer litt av her. Om ungdommen først oppsøker dette miljøet, så er det lite samfunnet kan gjøre for dem...
Vis hele sitatet...
Dette "miljøet" kan være så enkelt som at ungdommer vil kjøpe hasj, som er helt latterlig å sidestille med heroin.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hansa forventer nok at utestedet har dømmekraft nok til å ikke servere overstadig berusede personer - da mister de skjenkebevilgningen og kommer ikke til å dra inn noe særlig profitt på Cola og maten, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Teori og praksis er to veldig forskjellige ting... I realiteten burde minst halvparten av folka på byen vært nekta servering litt utpå lørdagskvelden, hvis den loven skulle ha blitt fulgt til punkt og prikke.
Sist endret av atomet; 18. november 2008 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Teori og praksis er to veldig forskjellige ting... I realiteten burde minst halvparten av folka på byen vært nekta servering litt utpå lørdagskvelden, hvis den loven skulle ha blitt fulgt til punkt og prikke.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er da vitterlig et problem med utestedsbransjen, ikke med Hansa og det har fint lite å gjøre med at heroin deles ut i Bergen!
Hmmm.. Jeg trodde dette var vanlig. Jeg har sett og hørt mange tenåringer i oslo bli tilbudt gratis heroin i hensikt i å få dem hekta.
Det er ikke så ekstremt unormalt nei.. Jeg ble som 15åring banka for og TAKKE nei til noe "mel" akti greier.

Søstern på 12 ble tilbudt "tjall" utafor lokal butikken.. Dette skjer hver dag omtrent overallt, hvorfor leser jeg sjeldent om foreldre som bekymrer seg grønn over barna som blir tilbudt dritt i hytt og pine?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Diskusjonen sporer litt av her. Om ungdommen først oppsøker dette miljøet, så er det lite samfunnet kan gjøre for dem...
Vis hele sitatet...
det er ikke alle som oppsøker dette miljøet, det fins ungdommer som allerede bor der, er oppvokst der og ikke kan flytte?

uansett hvis noen deler ut gratis heroin "smaksprøver" til tenåringer burde de bli buret inne, med tanke på at salg, besittelse og forbruk av all form for narkotika er ulovelig.
Sitat av Cronic Vis innlegg
det er ikke alle som oppsøker dette miljøet, det fins ungdommer som allerede bor der, er oppvokst der og ikke kan flytte?

uansett hvis noen deler ut gratis heroin "smaksprøver" til tenåringer burde de bli buret inne, med tanke på at salg, besittelse og forbruk av all form for narkotika er ulovelig.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet, var det snakk om Nygårdsparken i Bergen. Det er Bergens svar på "Plata" i Oslo.

Alle i Bergen vet hvilke virksomheter det er i parken. Og der er det ingen som vokser ufrivillig opp. Miljø og venner derimot, da snakker vi.

Uansett, jeg trodde ikke dette var noe fresh news!? Jeg har sett 14-15 åringer henge i parken i all min tid. Så hva som sjokkerer egentlig? At det finnes 14-15 åringer som søker heroin, eller at dem på lik linje med alle andre er potensielle kunder for langerene og langerene er kyniske som alltid? Det er jo noe alle vet at langere tenker kvantitet fremfor kvalitet(utblanding av stoffet), så hvorfor sjokkerer det så mange at dem ikke har moralske grenser som "normalen" når det kommer til hvem de skal lange til? Og hvor mange prosent av heroinmissbrukere idag, tror dere fikk det første skuddet gratis?

Jeg er sikker på at dersom jeg oppsøker en langer, spør etter en dose til å ta livet av meg, gir han meg dosen. It's a hard buisness.
Sist endret av reklame; 19. november 2008 kl. 11:19.
Var vel såkalte afrikanere (sorte) som stod bak dette stuntet i nygårdsparken ja. Slik er det når folk fra Mørkets Hjerte besøker landet med sine eksotiske handelsvarer.

Når det er sagt, så mener jeg at RENT PRINSIPIELT så er narkotika noe som samfunnet må ta avstand fra, dette skyldes de helt åpenbare skadevirkningene stoffene har på enkeltpersoner og samfunnet som helhet.

ER DET SLIK AT KRIMINALISERING AV ET "UØNSKET" FENOMNEN = EN VELLYKKET MÅTE Å TA AVSTAND FRA OG/ELLER BEGRENSE SKADEVIRKNINGENE AV DETTE?

Svaret er nei.
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Når det er sagt, så mener jeg at RENT PRINSIPIELT så er narkotika noe som samfunnet må ta avstand fra, dette skyldes de helt åpenbare skadevirkningene stoffene har på enkeltpersoner og samfunnet som helhet.
Vis hele sitatet...
Ok. Da mener jeg alkohol bør forbys - og det på ditt grunnlag.
Nei.

Du har åpenbart misforstått meg (er fristet til å tro at du gjør deg dum for debattens skyld her).

Det jeg mener er at rusmidler (inkl. alkohol, tobakk, heroin, fleinsopp og whatever) har en rekke negative sider og sikkert mange positive.

Men slike nytelses-/rusmidler bør ikke forbys selv om de medfører uheldige konsekvenser. Dette fører ingen ting godt med seg.

Samfunnets oppgave er ikke å ta 100 % vare på deg og skjerme deg fra alle livets fallgruber vha. AVANSERT lovgivning.

Derimot skal staten legge rette til fri livsutfoldelse. Og tilby et visst minimum av et sikkerhetsnett.

Dette medfører at for de av oss (brukerne i nygårdsparken) som setter likhetstegn mellom fri livsutfoldelse og grenseløs bruk av opiater, så må staten bruke tid og penger på å gi dem et ubrukelig, håpløst liv i tråd med EMK.

KONKLUSJON:

HEROIN BURDE VÆRT LOV, MEN IKKE ANBEFALT.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Og hvor mange prosent av heroinmissbrukere idag, tror dere fikk det første skuddet gratis?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok at de fleste heroinmisbrukere fikk sitt første og gjerne de 10 første skuddene sine gratis, men da ikke av en dealer. Heller da av en "kompis" som deler stoffet sitt broderlig med sine kamerater som enda ikke har testet ut stoffet.
Poenget mitt er at det er faktisk ganske hårreisende at det står gjenger å deler ut gratis heroin på den måten der.
Dette fordi det ikke bare skjer i Nygårdsparken, men det har også begynt å trekke ned mot Coop Mega butikken (I Nygårds gaten) hvor det står gjenger og forsøker samme stunt som man kunne lese om i avisen.
Fåtall av de 14-16 åringen som handler på den butikken er narkomane, og langt i fra alle de andre som blir tilbudt stoffet er narkomane.
Meg bekjent, spør de også en god del studenter som trasker forbi der hver eneste dag.

Forskjellen fra nå til tidligere er at man tidligere måtte trekke mot Nygårdsparken for å få tilbud om heroin. Man måtte gjerne selv spørre etter stoffet også. Slik er det ikke i dag.
Det florerer av herion der oppe og folk står å brøler etter deg; "SKAL DU HA DOP?"
Jeg har ved et par anledninger gått igjenom Nygårdsparken av praktiske årsaker og har selv erfart dette hver eneste gang jeg har gått igjenom. Jeg har bitt meg merke i store afrikanske grupperinger som tilbyr meg heroin. De har aldri tilbudt meg _gratis dop_ ettersom jeg aldri har svart på spørsmål fra dem. Men etter avisen å dømme skulle man tro jeg sikkert hadde fått dopet gratis, selv om jeg er langt forbi 14-16 år.

Jeg tviler på at de godt kjente ansiktene i Nygårds parken får samme "gratis tilbudet" som "vi andre". De må nok fremdeles slite for sine daglige doser mens de står å ser på at "de unge" ruser seg mer eller mindre gratis.
Det er horribelt, og jeg vet at dette er stikk i strid i mot moralen til "95%" av de narkomane som henger der oppe. 14-16 åringer får ikke kjøpe herion sånn helt uten videre.
Dobbelt moralen må være at hvis en 15 åring hadde spurt om hasj der oppe, hadde de muligens fått kjøpe. Så der igjen...

Uansett så synest jeg at disse gjengene som nå er samlet seg for å drive slik virksomhet er helt på trynet og håper at det settes i gang virkemidler i mot det med en eneste gang.
Rekrutering på et slikt nivå har vi (Bergen i hvertfall) aldri vært borti tidligere og jeg synest det bør taes mens problemet fremdeles er så "lite" som det fremdels er.
Jeg kjenner narkomane som jeg av og til treffer på og de kan fortelle at mange er redde for disse afrikanerene og skyr dem som pesten.

Sitat av reklame
Jeg er sikker på at dersom jeg oppsøker en langer, spør etter en dose til å ta livet av meg, gir han meg dosen. It's a hard buisness.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at du tar feil. Det er ikke slik at alle narkomane er kyniske og jævlige. Det er ikke slik at alle heroin dealere er kyniske bakmenn som kun gjør det for å tjene penger.
Fleste parten av de som henger i Nygårdsparken og som selger heroin gjør dette for å støtte opp under sin egen (u)vane. De selger gjerne litt utblandet eller litt for små doser for å kunne tjene litt ekstra stoff til seg selv. De virkelig store dealerene finner man ikke i parken.
Grunnen til at jeg ikke tror at du ville fått dosen til å ta livet ditt med er at han rett og slett ikke hadde hatt råd til å avse det det ville kostet å ta livet ditt med. Samtidig som jeg ikke kan forstå hvorfor en narkoman ville hjelpe deg med dette forsøket, med mindre han kjente til deg og din livs situasjon.
Om du har penger til stoffet, er saken gjerne en annen. Mulig noen av de nye afrikanske dealerene ville ha hjulpet deg ut, men kan ikke helt se hvilken profitt de skulle få ut av det.
Sist endret av spQ; 19. november 2008 kl. 15:58. Grunn: quote (x2) Rettet skrivefeil som kunne tolkes rasisitisk.
Leste tidligere i tråden at metadon var å regne som mer giftig enn heroin. Noen som har mer informasjon vedrørende dette ?
Da fikk saken en litt ny vri! Til tross for alle kildene i denne saken, står afrikanerene i mot og mener alt er pølsevev.

Selvsagt klarte dem å flette inn ordet rasisme i artikkelen også. Akkuat som det kom som et sjokk. Litt skjult agenda i uttalelsene, men vi skjønner hvor han vil.

Sitat av Bergens Avisen
Folk kan finne på å si slikt for å skvise afrikanerne ut. Jeg sier ikke at de er rasister, det er gode folk her. Men de sier kanskje dette fordi de er redd for konkurranse fra afrikanere som selger stoff.
Vis hele sitatet...
er det bedre og selge til tenåringer da?
Kong Neptun!
Mötley Crüe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Toadftw Vis innlegg
er det bedre og selge til tenåringer da?
Vis hele sitatet...
Tja, er på ingen måte bra og selge til tenåringer heller, men for at de skal gjøre det så må personen ha penger og ikke nødvendigvis oppsøke en dealer, men i allefall betale og ha hensikt med det han gjør..

En person som går langs gaten og får stukket en pose i lomma, og en mann sier "prøv dette, det er digg" er noe annet. Sier ikke det er slikt det fåregår, men kan se for meg at det kan være noe slikt.

Ble heller ikke overasket av at rasisme kom opp i saken, blir jo somregel det når media omtaler mørke personer negativt. Det er for at vi er mørk.

NEI det er for at dere gjør noe forkastelig og ulovlig! ble omtalt på akkurat samme måte som en normann ville, bare at da har det stått Norsk og ikke Afrikaner.
▼ ... over en måned senere ... ▼
men det er jo ikke så mange ungdommer som greier og sette et skudd da,sikkert ikke så mange som tørr og kjøpe spøryter heller
Sitat av magnor_mafia Vis innlegg
men det er jo ikke så mange ungdommer som greier og sette et skudd da,sikkert ikke så mange som tørr og kjøpe spøryter heller
Vis hele sitatet...
Regner med at ungdom er like kapable til å sette skudd som voksne, og hvis dem absolutt vil ha seg en smell kan de jo bare dra ned til en sprøyteautomat. Problemet er at det er ikke hos ungdommen avgjørelsene ligger, selvfølgelig: En ungdom på sprøyta vil ikke få gratis heroin NÅ, men om ti tyve år når han har havna på gata vil han få det. Det er det som må vurderes ikke sant, om det er rett.
For min del brukes det altfor mye tid og absolutt penger på å forbedre problemet på en måte, skulle likt å sett like mye ressurser brukt på forebygging. Da hadde rusproblematikken fått en helt annen vinkling.
Sett barn inn i en fast aktivitet, sørg for at dem trives på skolen og oppmuntre dem til å ta selvstendige valg. Ofte er det ikke mer som trengs.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av sunnymatika Vis innlegg
For min del brukes det altfor mye tid og absolutt penger på å forbedre problemet på en måte, skulle likt å sett like mye ressurser brukt på forebygging. Da hadde rusproblematikken fått en helt annen vinkling.
Sett barn inn i en fast aktivitet, sørg for at dem trives på skolen og oppmuntre dem til å ta selvstendige valg. Ofte er det ikke mer som trengs.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre og påstå at alt er opp til ungdommen selv. Foreldrene mine prøver stadig å hindre meg i å drikke alkohol og holde meg unna alt som kan betegnes som rusmidler - nikotin inkludert. Men uansett hvor mye de hadde fortalt om negative sider ved hasj og alkohol og rusmidler generelt, ville jeg ha prøvd det. Jeg er sånn av natur, jeg ønsker og oppleve nye og spennende ting, noe som ikke det "vanlige" livet kan tilby. Jeg har så godt om allerede bestemt meg for å prøve LSD, men det skal selvfølgelig være under trygge omstendigheter.

Uansett - moralen ... eller - vent litt. For noen kan slik forebygging ha en negativ effekt. Når folk prater om narkotika og hvor dumt det er, øker det rett og slett lysten for å prøve forskjellige rusmidler.

Jeg er forresten en ekstremt oppegående og utadvendt tenåring med god psyikisk helse og jeg gjør som regel fornutige valg. Mitt lille cannabisbruk har ikke endret noe av dette og jeg holder fortsatt mitt snitt på 4,7. Dette er bare for å vise dere intetanende personer hvor lite ett fornuftig bruk av rusmidler faktisk gjør.

Herre, så ekstremt offtopic dette ble.

Ontopic:
Hvis denne påstanden faktisk er sann - noe jeg håper den ikke er, synes jeg at for eksempel politiet burde gripe inn. Det å oppsøke ungdom i så ung alder er rett og slett umoralsk. De vet garantert at de i den alderen er ekstremt nyssjerrige og ønsker å utforske nye ting og er dermed den perfekte kunde.
Sist endret av Filosofen; 2. februar 2009 kl. 00:04.
Slashdot er heroinist! Saken er oppklart...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Alkoholbransjen er rimelig råtten på det punktet tho - Hansa betaler f.eks. ei støtte per liter solgt øl, til uteplassen. Inndirekte er det ei oppfordring til uteplassen om å selge meir. Selger ein meir enn et vist tal liter i året betaler Hansa tappeanlegget. Ein får også penger til profilering etc etc... Kort sagt - meir kynisk bransje enn du ville tru på overflata
Vis hele sitatet...
Jeg drar jo ikke på et bestemt utested fordi øl-levrandøren betaler utestedet for å selge mye øl.. Øl-prisene er de samme fordet, og det er vel bare rett og rimelig at de som har gjort stedet så trivelig at det tiltrekker seg flere kunder enn andre steder, som fører til at det selges mer øl, skal ha få en liten bonus for det.
Utestedene gir dessuten ikke bort øl med hensikt i å gjøre ungdommer til alkoholikere.

Hvis jeg hadde hatt et produkt som du skulle selge for meg, og du solge mer av produktet mitt enn noen andre, ville jo du vært min favoritt, og jeg ville antakelig ha gitt deg en bonus for det. Ikke minst for at du skulle fortsette å være min kunde.
Sist endret av Pope; 2. februar 2009 kl. 03:31.
Oppegående kids hadde for det første ikke vært i nygårsparken, og iallefall ikke tatt imot heroin, jeg er enig i att det er forkastelig men disse ungene hadde mest sannsynlig prøvd det en gang uansett.