Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5459
Hei, kjære freaks! Opprettet meg endelig en konto etter mange år med stalking, i need your help.

Har havnet i en kjip situasjon med utleier. Saken startet med at jeg klagde på en oppsigelse jeg fikk av utleier. Denne oppsigelsen kom sent i april og var åpenbart hjemmesnekret. Skrevet på Word av utleier selv. Jeg klagde på manglende informasjon om klagegang for å ugyldiggjøre kontrakten etter husleieloven §9-7. Det stod ingenting i oppsigelsen at jeg hadde rett til å protestere.

Dette falt selvsagt ikke i smak hos utleier. Som forresten er et eldre norskt par. Sikkert ikke gjort noe galt i hele sitt liv. Og da heller ikke vant til at noen står opp mot dem. De har ikke vært flinke til å kommunisere med meg, og har på følelsen at de har spart opp ergelser litt etter litt, for å så slippe det ut nå.

Alt gikk fra 0-100 real quick.

Samme dag som jeg leverte klage til utleier på oppsigelsen mistet jeg internettet i hybelen. Som forøvrig er en helt standard sokkelleilighet med egen inngang.

Jeg sitter vanligvis på både kablet og trådløst nett. Det kabla nettet er jeg helt sikker på har blitt dratt ut i andre enden, da jeg ikke får kontakt med noe som helst ruter eller modem. Trådløs får jeg heller ikke koblet til, autentiseringsfeil og feil passord. Har prøvd med alt av maskiner og telefoner jeg har. Konfronterte utleier med dette og de sier sa at det er feil på linjen inn til selve huset.

Ringte leverandøren av fibernettet idag. De kunne ikke se noen tekniske feil på linjen.

De har ikke lov til å koble meg av nettet bare fordi de er sure på meg?

Boligen ble annonsert utleid med tv og Internett inkludert. (jeg har finn-annonsen fra da jeg flyttet inn). Da jeg overtok leiligheten gikk jeg gjennom sammen med utleier. Jeg fikk skrevet passordet til trådløst ned på en lapp, og det ble ekstremt klart kommunisert at Internett var inkluder i leien.

Kan jeg kreve mangel på husrommet etter husleieloven §2-3?

I kontrakten mellom meg og utleier står det at boligen leies ut i den stand den er ved besiktelsen, jf husleieloven §2-5

Kan jeg anmelde utleier? Hvordan kan jeg gå frem? Jeg ønsker ikke å bo her lengst mulig. Jeg ønsker internettet jeg har krav på tilbake. Hvis jeg kan gjøre livet kjipt for utleier så er det bare en bonus.

Setter pris på all hjelp jeg kan få, da dette er midt i eksamener og kveler livskiten ut av meg

PS: forbehold om skrivefeil da dette er skrevet på telefon
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Først: det er ein sivil tvist. Det er ingenting å anmelde (endå).

Men at internett ikkje er inkludert, slik det står i avtalen at det skal vere, er åpenbart ein mangel. Du kan halde tilbake ein rimeleg sum; eg ville sagt 3-400,- er rimeleg, ettersom det er cirkuskostnad ved internettabbonement i dag. I tillegg må du sjølvsagt (skriftleg) melde i frå om mangelen.
Trådstarter
4 1
Jeg har meldt ifra om mangelen på Internettet. De melder at det er feil på linjen inn til huset. Fiberleverandøren avkrefter dette. Jeg har ALDRI hatt problemer med netter før nå, da jeg har sittet på en 500/500 linje. Nettet har snart vært nede i 48 timer og huseier viser liten interesse i å rette opp mangelen.

Jeg føler at de lyver til meg for å være kjipe.

Takk for svar. Har jeg noen rettigheter om utleier gjøre dette bevisst?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får opplyse huseigar om at du har snakka med levrandør, og dei finn ikkje feil, og vise til kva feilsøkingssteg du har gjort, og etterspørre kva tiltak dei har gjort for å avhjelpe situasjonen. Opplysninger som at det ikkje er link på kabelen, og at passord på wlan ser ut til å vere endra vil neppe telje til deira fordel.
Trådstarter
4 1
Takk, da skal jeg prøve å snakke med de igjen.

Hva kan jeg gjøre om det viser seg at de har koblet meg av nettet på pur faen?

De vet at dette gjør livet mitt jævlig ettersom jeg har eksamensperiode nå.
Først, oppsigelse kan saktens skrives amatørmessig på a4 papir og med penn om utleier øsnker dette. Det er ikke krav til en mal eller fast skjema på dette. Når det er sagt mangler oppsigelsen som du nevner rett til klage. Når dette mangler må du protestere på oppsigelsen innen en måned. Om du ikke protesterer skriftelig til utleier har du akkseptert oppsigelsen. ref 9.7 "Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c."

Du sier ingenting om hva kontrakten sier om oppsigelse av leieavtalen. Jeg hadde alltid med punktet i kontrakten at utleier og leier kan si opp kontrakten med 3 mnd varsel. Dette gjør da at jeg ikke behøvde å gi særlig grunn for oppsigelse. Om det ikke er nevnt i kontrakt om oppsigelse gjelder 9.5 i husleieloven som gjør at utleier må begrunne oppsigelsen.

Når du først har mottatt oppsigelse, er egentlig løpet kjørt. Du kan klage så mye du vil, men alt utleier behøver er å korrigere oppsigelsen og finne gyldig grunn til å få deg ut.
Trådstarter
4 1
Mottatt oppsigelse fra huseier 28. april.

Sendte inn klage på oppsigelsen 2. mai. Jeg klagde på at oppsigelsen ikke oppfylte formkravene etter husleieloven §9-7. Her er jeg ganske sikker på at jeg står på rett side. Oppsigelsen jeg fikk var begrunnet med gyldig begrunnelse. 2 måneder oppsigelse ihh kontrakten. Alt dette var helt ok, men stod som sagt ingenting om klagegang eller rett til å protestere.

Jeg venter nå på en ny oppsigelse jeg har tenkt til å godta, om den er datert i mai.

Jeg skal ut, og huseier har rett til å kaste meg ut. Jeg bare krever at de leverer en gyldig oppsigelse til meg.

Utleier var rasende. Faktisk så rasende at jeg aldri har sett lignende. Han skrek til meg på dørterskelen da jeg prøvde å snakke om den ugyldige oppsigelsen.

Jeg føler nå at de driver med ren utpressing og nekter å finne meg i det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Don P Vis innlegg
Du sier ingenting om hva kontrakten sier om oppsigelse av leieavtalen. Jeg hadde alltid med punktet i kontrakten at utleier og leier kan si opp kontrakten med 3 mnd varsel. Dette gjør da at jeg ikke behøvde å gi særlig grunn for oppsigelse. .
Vis hele sitatet...
Kan du avtale deg vekk frå krava i §9-5? Slik eg les det kan heile oppseiingsretten avtalast vekk for huseigar sin del, men du kan ikkje avtale vekk saklegheitskravet.

Det kan godt tenkast eg tek feil, men det eg finn av referanser tyder på at det er eit absolutt krav.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du avtale deg vekk frå krava i §9-5? Slik eg les det kan heile oppseiingsretten avtalast vekk for huseigar sin del, men du kan ikkje avtale vekk saklegheitskravet.

Det kan godt tenkast eg tek feil, men det eg finn av referanser tyder på at det er eit absolutt krav.
Vis hele sitatet...
Dette er riktig. Ordlyden avklarer spørsmålet: § 9-5 første ledd åpner for at det avtales begrensninger i utleiers oppsigelsesadgang. Bestemmelsens annet ledd er ufravikelig, bortsett fra ved leie lokale, jf. § 1-2 annet ledd.

(En annen sak er at oppsigelsen uansett må begrunnes etter § 9-7 annet ledd første punktum, som er ufravikelig i alle typer leie av husrom.)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du avtale deg vekk frå krava i §9-5? Slik eg les det kan heile oppseiingsretten avtalast vekk for huseigar sin del, men du kan ikkje avtale vekk saklegheitskravet.

Det kan godt tenkast eg tek feil, men det eg finn av referanser tyder på at det er eit absolutt krav.
Vis hele sitatet...
Det er et klart krav, det er jeg enig i din tolking av loven. Jeg har åpenbart kommet unna med det. Skjedde vel bare en par ganger i løpet av mine år som utleier at jeg ønsket leietaker ut og det gikk uten større problemer. Ene gangen uten saklig/særlig grunnlag. Andre gangen ble jeg lei lei at leietaker lå på potta med betaling og plikter og bruke argumentet om at jeg måtte pusse og i forbindelse med omlegging og fornying av drenering på tomten.
Litt avhengig av hvordan nettet er satt opp. Om det er kablet rett fra router, så vil du ikke bli tildelt IP om kabelen er koblet i fra.
Vil ei heller lyse i nettverksporten på PCn.

Så, sjekk det når du kobler til kabelen. Får du tildelt IP og det er liv i nettverksporten, så er du i det minste koblet til routeren.