Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2949
Satt her om dagen å tenkte på hvor urettferdig skolesystemet er. (spesielt på vgs hvor snittet har mye å si)

Det jeg mener er så urettferdig er hvordan lærerene vektlegger helt forskjellige ting selvom egnt alle skal gå etter de samme læreplan målene. Et eksempel på dette er en lærer jeg hadde som I samfunnsfag så godt som kunn fokuserte på sykologi og kunne hadde innleveringer som vurderingsgrunnlag, mens de to andre lærerene på samme trinn gikk etter boken og hadde helt vanlige prøver. I vår klasse var snittet ca 3 I samfunnsfag, mens i alle andre var det nærmere fem. Jeg fikk en 2er fra denne læreren til tross for middels innsats, tokk opp igjen faget som privatist høsten etter og fikk en 6er av to dager pugging.

En annen ting som jeg og synes er kritikkverdig er at det er trekning av eksamens fag, føler de overlater snittet du går ut med fra vgs kun er basert på flaks. Man kan jo være heldig å komme opp i de fagene man gjør best å enkelt få bra karakterer , eller ha uflaks og bli trekt opp i et fag man har slitt seg gjennom og få en knapp stå karakter.
Det vill si at dersom jeg hadde ønsket meg inn på en realfagslinje med høyt snitt, men ble trukket opp i språkfag som ikke er min sterkeste side kunne dette ha ødelagt for meg, uansett hvor flink jeg var i de relevante fagene. Spesielt dette eksempelet er veldig relevant da språkkarakterene utgjør en god andel av karakterene på vitnemålet.

Så hva tenker dere om det systemet vi har nå? Hva tror dere man kunne gjort for å få et bedre system?

Personlig mener jeg alle prøver burde foregå som eksamener og være sentralt utsendt, på den måten blir alle vurdert på samme grunnlag.
I tillegg mener jeg det bør være mindre slingringsmonn I læreplan målene slik at alle som tar et fag lærer så godt som det samme uavhengig av lærerene.
Kanskje en ide kunne være å la en godt utdannet innen fagfeltet som også er god til å videreformidle spille inn foredrag for hele pensum og la dette spilles av I timene i faget, det hadde vertfall sikret god kvalitet på fremføringen og stoffet.
Jeg er enig med deg, og dette er gode poenger. Det finnes utallige ting som kan forbedres med det norske skolesystemet. Et virkemiddel man kan bruke er å skape bevissthet i samfunnet over problemet en ønsker å forandre. Dersom en klarer å få medias søkelys inn på problemstillingen vil politikerene føle seg presset til å handle. Dette kan gjøres av deg som enkeltperson ved å skrive leserinnlegg/ debattinnlegg el... i norske aviser, og evt. dele en eventuell publikasjon av innlegget ditt på facebooken din eller liknende. Dette er naturligvis kun ett enkelt eksempel. Det finnes haugevis av måter å angripe problemer i samfunnet på.
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønner ikke at dette ikke blir mer diskutert/protestert mot av vgs elever, personlig er jeg ferdig med vgs og det er ikke et tema som er så viktig for meg nå. Satt bare her om dagen og tenkte på hvor sykt det er at de mulighetene man har etter vgs er overlatt til tilfeldigheter. Eneste jeg synes kunne forsvart systemet vi har nå er dersom det kunne var opptaksprøver eller intervjuer for å komme in på studier, noe jeg i utgangspunktet synes er et bedre system uansett. Da man I noen studier også trenger sosiale skills og ikke bare teoretiske.