Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 751
A madman with a box
mabala's Avatar
Hei,

Jeg kjøpte meg en dell studio 1555 fra lefdal tidlig i februar i år.
Etter ca. 1 halvtime med vista, oppgraderte jeg til win7 ultimate. Jeg var da så dum og glemte å sjekke om det var 32 bit eller 64 bit. Så jeg gikk ingang med 32 bit.

Nå prøver jeg å rendre en video i after effects men står jeg trenger mer minne (?) har økt og minsket ytelse på forskjellige programmer, og enabla disc cache og alt det der.

Pc'en min bruker bare 2,96 GB av 4 GB minne nå, så da må jeg vel oppgradere til 64 biters for å få maks ytelse ?

Så mitt spørmål er da, hvordan kan jeg finne ut om jeg kjørte 32 bits eller 64 bits på det gammle OS'et. Lefdal selgte den ut relativt kjapp, siden det var et godt tilbud. Jeg finner da ikke dell studio 1555 noen steder.
På dell sine sider finner jeg bare 1558 og masset annet piss. Ingen har akuratt de rette specsa.

Jeg regner med at det er 64 bits, men alltid greit å være sikker. Men uansett, hvis jeg skal oppgradere til 64 bits, blir det det samme som formatering, (liksom, mister filer, programmer o.s.v.) eller bare vanlig oppgradering? (Som fra vista til win7).

Vet at jeg er noob..

Edit;
Viktige Specs:

CPU: Pentium Dual-Core T4200 @ 2.00 GHz x2
RAM: 4,00 GB DDR2 800 MHz
OS: Windows 7 Ultimate 32 bit
HDD: 500 GB
Det blir det samme som formatering. Du kan ikke "oppgradere" til 64bit. Går alltids ann å ta backup dog vettu....

Du har ikke rotet med virtuelt minne i windows? Står det på at du lar windows styre det så skal du vel normalt aldri få meldinger om at du har gått tom for minne. Eller kanskje har du noen rare instillinger i encoderprogrammet?
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det blir det samme som formatering. Du kan ikke "oppgradere" til 64bit. Går alltids ann å ta backup dog vettu....

Du har ikke rotet med virtuelt minne i windows? Står det på at du lar windows styre det så skal du vel normalt aldri få meldinger om at du har gått tom for minne. Eller kanskje har du noen rare instillinger i encoderprogrammet?
Vis hele sitatet...
Nope har ikke rotet med noen av de tingene. Tror jeg rett og slett må skaffe meg 64bit. Hvilket program anbefaler du til å ta backup med? Jeg har jo Dell DataSafe Local Backup som står å whiner. Men liksom, hva tar det backup av ? Utenom bilder,filer osv. Tar det backup på programmer, progamminstillenger o.l? Som du sikkert forsår, har jeg ikke tatt noe backup før.
Sitat av bomchickawahwah Vis innlegg
Nope har ikke rotet med noen av de tingene. Tror jeg rett og slett må skaffe meg 64bit. Hvilket program anbefaler du til å ta backup med? Jeg har jo Dell DataSafe Local Backup som står å whiner. Men liksom, hva tar det backup av ? Utenom bilder,filer osv. Tar det backup på programmer, progamminstillenger o.l? Som du sikkert forsår, har jeg ikke tatt noe backup før.
Vis hele sitatet...
Du må uansett installere alle programmer på nytt etterpå så det er nytteløst å ta backup av dem. Tenk gjennom tre ganger hva du absolutt må ha etter en reinstallering av OS og lagre det. Dokumenter, filmer, musikk, bilder osv.
Du har noe som heter PAE hvis du slår på det vil du kunne bruke opp til 64 GB ram, men ett program kan maks bruke 4 GB alene.
gå inn på dell sine hjemmesider og gå til supportdelen. skal være et sted der du kan skrive inn servicetagen på pcen (kode som står under pcen på en lapp, eller du lkan finne den i bios) og få opp hvordan pcen var når den ble sendt fra dell.