Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1421
A madman with a box
mabala's Avatar
Kjøpte inn komponenter og satt de inn i pcen for ei stund sida, men da ville den ikke lese av win7 'cden' jeg satt inn(GPU krever win7). Jeg prøvde å fixe den men fikk ikke det til så jeg gidde opp den pcen for noen måneder siden.

Prøvde nå idag å ta ut av alle komponentene og sette de på plass igjen. Når jeg starter pcen skjer det ingenting. Den bare skrur seg på, lager heftig med støy (viftene), men får ikke noe opp på skjermen eller no lys i musa eller tastaturet.
MemOK eller DRAM_LED (rød led i hovedkortet) står å blinker. Eller, det blinker litt nedenfor til venstre for memok knappen,.
Komponenter:
Kabinett : Cooler Master Midi HAF 922
Hovedkort : ASUS M4A89GTD PRO/USB3
Prossesor : AMD Athlon II
Ekstra Lydkort : Creative CT4810
Ekstra GPU : HIS Radeon HD 5770
RAM : Corsair 2 x 2GB DDR3, 1333MHz
HDD : SAMSUNG HD322HJ (320GB/7200rpm/16m), Western Digital WD200 (slave)
CD-RW/DVD : LG GCC -4120B
Prossesor vifta stripsa t kabinettdørå


Har koblet ut WD harddisken. Kobler den tilbake når windows er ferdig instalert.
Harddisk jumperene er jeg heller ikke helt sikker på. På master harddisken vart jumperen forsvunnet. Aner ikke hvor den har blitt av, så jeg tok jumperen fra den andre harddisken.. Men uansett, på samsung harddisken, altså master harddisken sitter jumperen slik:

: : | :

der | er jumperen

Noen så vet hva som er gale, og hvor jumperen skal sitte ? Og er det helt nødvendig å ha jumper på den andre harddisken ? :-)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har kjøpt bortimot spiller ny maskin med har kjøpt IDE disker ? Hvorfor ?

Forøvrig har HDD-slave\master settingen ingenting med at maskinen din ikke booter, ville anbefale deg å prøve å reseate alt, gjerne med hovedkortet liggende utenfor kabinettet på en tre \ pappflate.
Er ikke ekspert på området, men for min far funket det og starte opp med kun en rambrikke.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Du har kjøpt bortimot spiller ny maskin med har kjøpt IDE disker ? Hvorfor ?
Vis hele sitatet...
Forsto ikke helt hva du mente der, men jeg kjøpte nytt gpu, hovedkort,4gb ram og prosessor. Så vitt jeg vet, så er begge harddisken sata (shoot me if im wrong).

Sitat av AtXbYeA
Forøvrig har HDD-slave\master settingen ingenting med at maskinen din ikke booter
Vis hele sitatet...
Vet, tenkte bare jeg skulle ta alt i en sleng.

Sitat av AtXbYeA
ville anbefale deg å prøve å reseate alt, gjerne med hovedkortet liggende utenfor kabinettet på en tre \ pappflate.
Vis hele sitatet...
Har koblet og tatt ut alt utenom pcuen, hovedkortet og cpuen. Var ingen kabler igjen i hovedkortet.
Sist endret av mabala; 27. juli 2010 kl. 00:52.
prøv og rive ut klokke batteriet på hovedkortet, og putt det tilbake, funket for meg i en lignende situasjon
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bomchickawahwah Vis innlegg
Forsto ikke helt hva du mente der, men jeg kjøpte nytt gpu, hovedkort,4gb ram og prosessor. Så vitt jeg vet, så er begge harddisken sata (shoot me if im wrong).


Vet, tenkte bare jeg skulle ta alt i en sleng.


Har koblet og tatt ut alt utenom pcuen, hovedkortet og cpuen. Var ingen kabler igjen i hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Master\slave eksisterer ikke på SATA, ei gjør jumpere det (utenom på noen sære modeller hvor du kan begrense landingzone o.l).
Er relativt lett å se forskjell, SATA = Liten flat kontakt på ca 2cm, PATA\IDE = bred kontakt på ca 8-10cm.

Koble fra hverandre alt utenfor kabinettet, ofte er random pc'er bygget av folk med lite erfaring dårlig jordet og eller har kortslutning på baksiden.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mongotryne
Er ikke ekspert på området, men for min far funket det og starte opp med kun en rambrikke.
Vis hele sitatet...
Nope, funket ikke.


AtXbYeA: Samsung = SATA, WD = PATA. Jeg bygget pcen selv med null erfaring. Ska jeg ta vekk jumperen fra samsung harddisken å sette den inn i wd harddisken da ? Isåfall, hvor ? Skal koble fra alt fra kabinettet en annen dag, begynner å bli litt sent
Sist endret av mabala; 27. juli 2010 kl. 01:16.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Les manualene til produktene du har.
2. Bli klok.
3. Fortell oss hva som skjedde.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kanskje pc'n ikke fungerer siden du har tatt prossesorvifta og stripsa den fast på kabinettdøra??

Får du noen Beep! opp? Har du et annet skjermkort du kan teste med?
Sitat av bomchickawahwah Vis innlegg
Prossesor vifta stripsa t kabinettdørå
Vis hele sitatet...

Er jeg den eneste som reagerer på dette her? Greit om kjøleribba er montert på CPUen, da vil den kanskje svive et par minutter fra kald oppstart, men jeg tror du drømmer om du vil at vifta skal kjøle ribba helt fra kabinettdøra?

Og har du ikke montert kjøleribben i det hele tatt, burde du ha med deg en bærplukker akkuratt nå, for da er du heeeelt ute på tur.

EDIT: Slik du forklarer situasjonen, så kan du prøve å ta bilde av maskinen slik den er koblet opp nå, og kanskje et av harddiskene også. Men prøv å les manualen å prøv å se om du har gjort en feil selv.
Sist endret av CryptoN; 27. juli 2010 kl. 01:59.
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Sitat av CryptoN Vis innlegg
[/u][/b]
Er jeg den eneste som reagerer på dette her? Greit om kjøleribba er montert på CPUen, da vil den kanskje svive et par minutter fra kald oppstart, men jeg tror du drømmer om du vil at vifta skal kjøle ribba helt fra kabinettdøra?

Og har du ikke montert kjøleribben i det hele tatt, burde du ha med deg en bærplukker akkuratt nå, for da er du heeeelt ute på tur.

EDIT: Slik du forklarer situasjonen, så kan du prøve å ta bilde av maskinen slik den er koblet opp nå, og kanskje et av harddiskene også. Men prøv å les manualen å prøv å se om du har gjort en feil selv.
Vis hele sitatet...

hahahahah whattafakk, prosessorvifta på kabinettdørå.
Men anyways, dra ut f.eks all av usb tilkoblinger utenfor kabinettet, og kjør ett tastatur med ps2, har vært casen her før.. min data er gay da, sånn srlsy.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
SLAPP AV, er en annen prosessor vifte jeg har stripsa til kabinett døra Har selfølgelig en vifte på prosessoren.

Fleff: Ikke no beep, ikke no extra skjermkort.

Har fiksa alt med harddiskene og cd rommet nu.

Edit: WD2000, gikk ikke ant å redigere det første inlegge mitt...

Sitat av sinquah Vis innlegg
prøv og rive ut klokke batteriet på hovedkortet, og putt det tilbake, funket for meg i en lignende situasjon
Vis hele sitatet...
ehh..klokke batteriet = den runde gråe dingsen som er festet med en tape ? xDD

HAHAHAH jeg faila. Rambrikkene satt ikke skikkelig i, tok de inn og ut flere ganger.. sorry for alt mase
Sist endret av mabala; 27. juli 2010 kl. 02:44.
Ingen peep, betyr (etter det jeg stort sett har erfart) feil i minnet (RAM) eller prosessoren. Kan også være skade på hovedkortet. Ifølge manualen får den ikke kjørt 'power-on testen'.

EDIT: Too Late
Sist endret av CryptoN; 27. juli 2010 kl. 03:06.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Får forsatt ikke instalert no win7..
Har du liv i pc'n i det hele tatt da? Og hva skjer når du prøver å installere w7?
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Har du liv i pc'n i det hele tatt da? Og hva skjer når du prøver å installere w7?
Vis hele sitatet...
Jeg har xp fra før av så når jeg starter så kommer jeg meg inn på brukeren min. Men når jeg setter boot priority til cd rommet så prøver den å boote fra cden men skjermen blir bare svart.

btw, er piratkopi men har det no å si ? Har brukt samme cd på den pcen som jeg sitter på nå.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sikker på du har satt RIKTIG boot medium som #1?

Hvis du har det, prøv en annen kilde, tror ingenting er galt her egentlig..
Easy cake Press F8 som en galing under oppstart. Da skal det komme opp en blå boks med boots. Så velger du cd, og pcn starter opp via cd'n. Formater som vanlig

ps : Kan være at det er en annen tast enn F8 da dette faktisk varierer fra pc til pc. Om ikke er det bare å prøve seg fram
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Om ikke er det bare å prøve seg fram
Vis hele sitatet...
Les i dokumentasjonen til hovedkortet dersom det ikke virker. Skal stå der.
Står somregel ikke hvilken knapp som får opp den boot-menyen jeg tenker på. Hvordan man får seg inn i bios og setup står derimot
Edit : leste litt feil, jo det står helt sikker i bruksanvisningen.
Sist endret av Mongotryne; 27. juli 2010 kl. 18:30.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Sikker på du har satt RIKTIG boot medium som #1?

Hvis du har det, prøv en annen kilde, tror ingenting er galt her egentlig..
Vis hele sitatet...
Hvor skifter jeg på boot media da ?

Mongotryne: Det første jeg stilte på var boot priotory #1 på ATAPI CD ROM greiene Men pcen greier ikke å boote fra win7 disker.. den booter fra xp disk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mao er enten platene du har med Win7 korrupte eller så gjør du noe feil.

Har du prøvd å boote de på andre maskiner ?
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Har brent 3 forskjellige plater.. den ene av de brukte jeg på den pcen som jeg sitter på nå.
Har bladd igjennom manualen, men vet ikke hva problemet er så jeg vet ikke hva jeg skal lete etter.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dobbeltsjekk igjen i bios, og test evt andre boot rekkefølger, du kan også prøve å legge windows 7 på en minnepinne.

Prøv å boot opp med en av de platene du lagde nå, i en annen pc, så ser du om de funker.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Easy cake Press F8 som en galing under oppstart. Da skal det komme opp en blå boks med boots. Så velger du cd, og pcn starter opp via cd'n. Formater som vanlig

ps : Kan være at det er en annen tast enn F8 da dette faktisk varierer fra pc til pc. Om ikke er det bare å prøve seg fram
Vis hele sitatet...
Har ALDRI sett en pc med annen tast enn f8 som "boot from"

PS: om piratkopi kan du også boote fra usb...

NB: kan jeg foreslå det åpenbare, har du skjekke om det er 32 eller 64 bit? Dumt spørsmål?
Sist endret av mini_me; 28. juli 2010 kl. 00:20.