Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1407
A madman with a box
mabala's Avatar
Hei,

Jeg skal da kjøpe et nytt hovedkort til kabinettet mitt. (Cooler Master Miditower HAF 922) Der er ATX eller microATX som støtter dette kabinettet.
Jeg har et MSI hovedkort fra før av. Så jeg lurer på hva ATX egentli er? Er MSI et merke innen ATX eller noe? Jeg har egentlig ikke peiling.

Bare kom med tips till hovedkort! ( max 2000k - Kan strekke meg litt lengre )
- Det skal være DDR3 slots til rammen.
- Bra til gaming. ( cs, mw2 , cod 4 osv.)

Litt rotete kanskje, men bare kom med tips viss dere har
ATX og microATX for den del er en standard på hovedkort, altså størrelse, strøm input osv

Hvorfor vil du ha nytt hovedkort?
Hvilken cpu har du/skal du ha?
ATX, microATX osv er formfaktoren til hovedkortet. Det er størrelsen på hovedkortet.


Hvilken CPU har du fra før?
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
ATX og microATX for den del er en standard på hovedkort, altså størrelse, strøm input osv

Hvorfor vil du ha nytt hovedkort?
Hvilken cpu har du/skal du ha?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha nytt hovedkort fordi det gamle har så lite plasser. Feks; Jeg får ikke plass til alle viftene, ikke alle usbene, ikke lyd/mic output (kabinettet, å ikke e-sata. Og kan maks ha 4 GB ddr2 ram.

Cpuen er jeg ikke helt sikker på. Kan jeg ta prossoren ut, uten et jeg må formatere/ ødelegge noe ?
Start-->Høyreklikk min datamaskin--->Egenskaper

Der skal det stå hvilken prosessor du har.
Vifter er det vel streng tatt sjelden med mange utganger til, disse kjører du som oftest på en egen vifte kontroll eller rett på strøm. USB hubber er ikke spesielt dyre, ei et lydkort.

Ellers høres det kanskje ut som at du trenger en liten update på hardwaren. Ny CPU trengs sikkert også og iallefall RAM
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Evt bare boote maskinen å se hvilken CPU det står som er installert, enten på POST-skjermen eller i BIOS.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Prossesoren: AMD Athlon(tm) Processor
LE-1640
2.61 GHz

HabbaLaBiba: Jeg har VB Fan speed control.. men det har jo ikke noe å si på hvor mange vifte der er plass til..XD
Jeg har et Creative et eller annet lydkort fra før av. (gidde ikke å opne kabitnett døra nå)


Noen så vet hva jeg bør kjøpe ?
Tror ikke du får noe nytt hovedkort nå som støtter den CPUen, så du må i så tilfelle kjøpe ny CPU og muligens RAM om du skal ha nytt hovedkort.

Går da utifra at CPUen er av type AM2
Sist endret av HabbaLaBiba; 9. mai 2010 kl. 23:46.
Skal du bruke over to laken på et hovedkort til den prosessoren? Skjerp deg. Sleng heller på litt ekstra penger og oppgrader CPU i samme slengen - du vil tjene mye på det. Å satse på noe med AM3-sokkel vil koste litt ekstra da de fleste AM3-hovedkort krever DDR3-minne, men det vil være mer fremtidssikkert.

Har satt opp et forslag til deg, endte på rett over 2500 på komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...9-67F70BC6B08A
ASUS M4A89GTD PRO/USB3 ca 300,- mer, men du får usb3.0 og sata-600
Før dere slenger ut forslag som dere antar at trådstarter vil ha, må dere grave litt bedre hva angår bruk altså. Tror også det trengs en full oversikt over hvilke komponenter som sitter i maskinen per nå. Kritikken går også til trådstarter som må utdype bruksområdet sitt adskillig bedre. Info gir gode råd.

Du kan nemlig fort finne ut at det kan være lønnsomt å kjøpe en helt ny maskin nå, istedenfor halvveis oppgraderinger over tid.
Det er heller ikke utenkelig at et nytt grafikk kort kunne vært saken, og da ender vi stort sett opp med en helt ny pc
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Her er da alle komponentene i pcen (Vet ikke helt hva jeg skal skrive, står så mye, men jeg bare skrive alt jeg):
Powersupply: Thermaltake Purepower. MODEL PURE POWER -480APD. AC INPUT 100-280APD 8A. Frequency: 50 - 60 Hz. PEAK LOAD 550W. ( Vet at halvparten av dette ikke var nødvendig.
Kabinett: cooler master mid tower haf 922
Ekstra Lydkort: Creative ct4810
Hovedkort: MSI 7309
+ 2 HDD'er, LG DVD brenner, 2GB ddr2 ram, 3 lysrør og prossesor vifte og alt det der.
Du sier stadig ikke hva du bruker PC-en til ... Og hvilket skjermkort har du? Er det integrert i hovedkortet?
Flott det da. Men finn ut hvilket skjermkort du har!

PSU, kabinett, HDDer (7200rpm?) og DVD-brenner kan brukes igjen. Resten går på finn.no.

Hva er budsjett til nye deler - CPU, GPU, HK og RAM? Husk å spesifisere bruken din skikkelig, ellers blir det fæl gjetting med anbefalinger.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Kråketær:

Den skal brukes til gaming. Kjøre de fleste spill greit. Skjermkortet integrert i hovedkortet, viss jeg ikke tar helt feil var det NVIDEA (?) Skal sjekke grundigere i morgen. Httpwhat: Jeg kan ikke så mye om hardware, som de fleste sikkert har forstått så jeg vet ikke hva HK eller GPU er. ( gidder ikke å google det nå sitter på ipoden, rett før jeg sovner )
HK = Hovedkort
GPU = Grafikkprosessor, lettere å skrive enn skjermkort

Om det skal være til gaming kan du bare glemme integrerte grafikkløsninger. De er rett og slett ikke laget for 3D-grafikk. Selv et billig dedikert skjermkort yter enormt mye bedre enn de beste integrerte du får.

Hiver du på f.eks. et Radeon 5770 på det oppsettet jeg linket til tidligere har du derimot en bra gaming-pc for en rimelig penge.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
HK = Hovedkort
GPU = Grafikkprosessor, lettere å skrive enn skjermkort

Om det skal være til gaming kan du bare glemme integrerte grafikkløsninger. De er rett og slett ikke laget for 3D-grafikk. Selv et billig dedikert skjermkort yter enormt mye bedre enn de beste integrerte du får.

Hiver du på f.eks. et Radeon 5770 på det oppsettet jeg linket til tidligere har du derimot en bra gaming-pc for en rimelig penge.
Vis hele sitatet...
Vist jeg går får ditt forslag, ville da det passer sammen med de andre komponentene og kabinettet?
Ville seriøst vurdert hovedkortet jeg linket til, vil tro det er mer fremtidsrettet. USB3.0 kan muligens komme godt med, om ikke Lightpeak tar helt av da
Ville heller gått for dette hovedkortet

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513311
HabbaLaBiba: Sant nok, er et noe mer fremtidssikkert kort med USB 3.0 og SATA3(6Gbit), men er man på et stramt budsjett er 300kr merkbart. Then again, det er 300 kroner som kan spare en flerfoldige hundrelapper om et år eller to, så ...

Inge90: NEI. Det er basert på et eldre og betydelig dårligere chipset.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Vist jeg går får:
ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3
AMD Athlon II X3 435
ASUS M4A79XTD EVO
Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB
Radeon HD 5770

Vil det da funke med kabinettet mitt, Cooler Master miditower HAF 922, Powersupplyen min Thermaltake Purepower PEAK LOAD 550W, Samsung HDD 7200rpm x2 og en MSI high speed usb pci ?
Ja. Det vil funke
Så vidt jeg kan se har du 2 hovedkort der, fjern ASUS M4A79XTD EVO

Også litt usikker på RAMen, sjekk hos produsenten om du finner kjappere ram(MHz)
Sist endret av HabbaLaBiba; 10. mai 2010 kl. 21:04.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Enig der, ikke så høy frekvens, samt HØYE timings på de, selv om sikkert kan sette dem ned 1-2 uten problemer

Edit: Ikke så grasalt med timings, da det er ddr3
Sist endret av Fleff; 10. mai 2010 kl. 21:24.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Ops, mente bare ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3. Tror jeg går får den rammen som alerede er nevnt her.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Nå er de frigjort for plukk. Men på skjermkortet står det at jeg ha win7. Går det ann å bruke xp ? Har begge operativsystemene, men Windows 7 har så mye problemer med gaming. (Ventrilo, fps osv)
Sist endret av mabala; 14. mai 2010 kl. 13:19.
hvis du vil være stuck med DirectX 9, istedet for å ha muligheten for å bruke DirectX 10 og 11, så må du bare det.

(hint: DirectX 11 > DirectX 9)
(hint 2: Windows 7 > XP > Vista)
Sist endret av VivaLatrina; 14. mai 2010 kl. 13:25.
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis du vil være stuck med DirectX 9, istedet for å ha muligheten for å bruke DirectX 10 og 11, så må du bare det.

(hint: DirectX 11 > DirectX 9)
(hint 2: Windows 7 > XP > Vista)
Vis hele sitatet...
Jaok, da blir det win7 da
har enda ikke hatt noe problem med noe software på win7, 64bit utgave til og med
Sist endret av HabbaLaBiba; 14. mai 2010 kl. 16:37.