Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1226
A madman with a box
mabala's Avatar
I sommer skal jeg, og 3 andre (familie) reise på landet. Men i år så tenkte vi at vi skulle skaffe oss et mobilt bredbånd å ta med oss. Så det jeg leter etter er den beste løsningen som stiller kravene våres. Har jo sett flere tester på nettet, men vet ikke helt hva som passer best.
Kravene:
  • Mulighet til å koble til en trådløs router, slik at maks 4 personer kan sitte på samtidig.
  • Månedpris - slik at vi kan f.eks laste ned torrents uten at det koster noe i tillegg.
  • 24/7 - ikke noe sånn "bare nett på dagtid" opplegg.
  • Mest mulig mb for pengene.

Takk på forhånd.
OneCall: http://www.onecall.no/abonnement/mob...d_fri_bruk.php
Pris: 289,- pr mnd. Kan laste ned opp til 5GB pr. mnd før hastigheten reduseres. USB-modem inkludert.

Ice.net: http://www.ice.no/privat/bredband-alltid.aspx
Pris: 299,- pr mnd. Kan laste ned opp til 6GB pr. mnd før hastigheten reduseres. Trådløst modem inkludert.

Telenor: http://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/
Pris: 299,- pr mnd. Kan laste ned opp til 6GB pr. mnd før hastigheten reduseres. USB-modem inkudert.

Chess: https://www.chess.no/abonnement/surfking/surfking/
Pris: 125,- pr mnd. Kan laste ned opp til 6GB pr. mnd før hastigheten reduseres. USB-modem inkludert.

Netcom: https://netcom.no/mobiltbredband/fribruk.html
Pris: 249,- pr mnd. Kan laste ned opp til 8GB pr mnd. Mini-router inkludert.

Om du ikke har så alt for god peiling eller har ruter med mulighet for USB-modem (eller ønsker å kjøpe dette) anbefaler jeg deg å gå for Netcom. Ellers er nok chess det beste alternativet jeg fant. Dette er kun basert på pris og kvote, har ikke tatt hensyn til dekning.
Sist endret av hosjmeister; 11. april 2011 kl. 20:10. Grunn: Leif
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Har en dlink router til overs som støtter usb, så ruter er ingen problem. Men er det ingen som tilbyr at man kan laste ned så mye man vil, men likevel ha en fast månedpris? Har aldri vært borti mobilt bredbånd, som du sikkert skjønner
Unlicensed Surgeon
Før i tiden så var det "fri bruk" last ned så mye du orker. Nå i de senere år har det kommet begrensing på typisk 5gb/mnd. Det er så ikke noen skal sitte med fex torrent konstant å spise opp hele kapasiteten til basestasjonen de sitter på, med resultat at det går tregere for alle andre på samme basestasjon.

Til ditt bruk foreslår jeg Netcom, svært enkel router å ha i bruk, og grei dekning.
The Merciful One
mr5050's Avatar
styr unna netcom fribruk ihvertfall har det selv og det er den største dritten jeg har vært borti
og hvis du skal laste ned noe så mister du kvoten din på 7,5gb ganske fort
Om du har en smart-telefon kan du mest sannsynlig bruke den som trådløst modem. Om du da har abonnement til tlf som tilsier fri bruk, kjør på.
Sist endret av Waffaz; 11. april 2011 kl. 20:57.
Sitat av mr5050 Vis innlegg
styr unna netcom fribruk ihvertfall har det selv og det er den største dritten jeg har vært borti
og hvis du skal laste ned noe så mister du kvoten din på 7,5gb ganske fort
Vis hele sitatet...
Kan vel være greit å få med hvorfor det er drit?
Og kvota di er vel ikke brukt opp før du faktisk har brukt den? Den blir jo ikke borte av seg selv?
Så 7,5GB skal da ikke bli borte noe raskere hos Netcom enn f.eks Telenor?
A madman with a box
mabala's Avatar
Trådstarter
Takker for svar, men tror jeg venter til sommeren nærmer seg, i tilfelle det kommer tilbud o.l.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Kan vel være greit å få med hvorfor det er drit?
Og kvota di er vel ikke brukt opp før du faktisk har brukt den? Den blir jo ikke borte av seg selv?
Så 7,5GB skal da ikke bli borte noe raskere hos Netcom enn f.eks Telenor?
Vis hele sitatet...
netcom er dritt på grunn av at nettet faller ut hele tiden du har ræva hastighet når kvota er full men den forsvinner jo fort hvis du er på youtube og hvis du laster ned torrenter da du både laster ned og opp og når den først er brukt opp får du mega ræva linje det tar et kvarter og loade en 3 min filmsnutt på youtube
pluss at selve usbdongla klikker hele tiden og vil ikke koble opp. har bytta 2 ganger og det samme skjer om igjen

tro meg at det har vært noen ganger jeg nesten har knust pcen på grunn av den jævla dritten

pluss at hvis du har si 5 gb igjen fra forrige mnd så får du ikke det med på neste kvote mnd etter
Sitat av mr5050 Vis innlegg
tro meg at det har vært noen ganger jeg nesten har knust pcen på grunn av den jævla dritten
Vis hele sitatet...
Da er du passelig dum. Blir jo det samme som at jeg henger en kompis av meg fordi han overbringer meg nyhetene om at en random dude har drept min mor.

Edit: Satt veldig på spissen
Sist endret av Waffaz; 11. april 2011 kl. 21:19.
Jeg holder en knapp på Telenor. De har absolutt best dekning og hastighet. ICE har også god dekning, men har ofte problemer met at nettet er overbelastet siden en sender dekker et så stort område.

Mitt råd er å sjekke dekningskartet der du skal oppholde deg.
både telenor & netcom er bra!

Men jeg har Ice og er veldig fornøyd med det, i enkelte byer kan det være litt dårlig signal, men når du kommer ut på landet og fjellet så er hastigheten og stabiliteten bra!

Ice routern gjør jobben sin den