Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2584
Jeg kan starte med og fortelle om alle episodene jeg har hatt med purken..

I sommerferien fant muttern en av min hjemmelaget bong og ringte purken med en gang. De kom hjem til meg og ransaket rommet mitt og fant heldigvis ikke mer enn den ene bongen. Den bongen var akkurat laget og testet ut med tobakk, så jeg sa til purken og muttern at jeg hadde aldri røykt cannabis, men laget en bong siden jeg ikke hadde sigarettpapir. De kjørte meg på politistasjonen for avhør og urin prøve. Jeg var nervøs som faen siden jeg hadde fyrt for ca 1uke siden, men sa fremdeles at jeg aldri hadde prøvd noen form for narkotika og det hadde heller ikke blitt brukt narkotika av andre i mitt hus. Heldigvis hadde THC'en gått ut av kroppen og testen viste negativt.

For 2-3mnd siden hadde jeg begynt og bråke med noen av de ansatte på en butikk. 3 av de ansatte dregde meg inn på kontoret og holdt meg i bakken, mens de ringte purken og løy om at de hadde en rabiat mann med kniv der som truet dem. Politiet kom og satte på meg håndjern, og at de så jeg hadde tatt noe. Jeg hadde ikke tatt noe den dagen. I bilen spurte de meg om jeg brukte noen form for narkotika og jeg sa at jeg aldri har rørt narkotika. Når vi var på politistasjonen ransaket de meg og fant 4500kr i hansken min, en fjærvekt i lomma, 80-100zip-poser og en pakke jointpapir. Jeg ble kastet i glattcella ett par timer. Når de hentet meg ut for urinprøve nektet jeg først, men så sa han til meg at hvis jeg nekter er det akkurat det samme som og ha tatt amfetamin og sterke stoffer som det. Så jeg tok urinprøve og sa jeg hadde røykt for 3uker siden. Jeg tok også noen telle tester og sånt for og se om jeg var påvirket der å da. Jeg fikk en 3000kr bot for og ha THC i blodet og de knekte vekten min foran ansiktet mitt og tok inn papiret og posene.
Har de lov og kreve urinprøve på grunn av at jeg har brukerutstyr på meg?
Har de lov og gi meg 3000kr i bot for og ha THC i kroppen?
Har de lov å konfiskere brukerutstyr?


Noen få uker etter det var jeg og en kompis ute og gikk i byen på en fredags kveld/natt. Jeg hadde vært nyktern i en halv uke og kompisen min i 3uker, og han har aldri hatt noe problemer med purken. Plutselig stopper purken oss og spør hvordan det går. Jeg sier at det går bra og vi er på tur hjem. Så spør han om jeg har holdt meg unna dop siden sist gang vi møttes. Ja, sier jeg. Så kommer han ut av bilen og lyser kompisen min i øynene og spør han om han har tatt noe. Nei, sier han. Purken sier at det er noe rart med pupillene hans og de må ta han med på stasjonen. Han innrømmer og ha røykt for 3 uker siden, tar urinprøve og får 3000kr i bot for og ha THC i blodet. Så spørr purken han mange spørsmål om meg og mine kompiser og sånt.
Har de lov til og ta han inn til urinprøve uten grunnlag?
Har de lov å gi han 3000kr i bot for og ha THC i kroppen?


I starten av denne uken kom purken på døra min og sa at jeg måtte bli med dem siden jeg var siktet i en rekke innbrudd. Jeg skjønte ikke en drit siden jeg har ikke vært med på det og vet heller ikke hvem som har gjort det, men tok det helt rolig og ble med dem. I bilen spurte dem om jeg hadde gjort det, og jeg sa at jeg har ikke gjort det og vet ikke hvem som har gjort det. Jeg ble kjørt på stasjonen og kastet i glattcella. De sa igjennom luken at jeg måtte ta urinprøve, men jeg sa at jeg ikke måtte pisse så jeg skulle ta den senere. Der satt jeg i 7 timer, mens de ransakte hjemmet mitt for tyvegods. Så tok de meg opp til avhør som varte i 1-2 timer. Jeg måtte ta fingeravtrykk, DNA prøve og bilder. Jeg trur han glemte av urinprøvene, ellers prøvde de bare og lure meg tidligere, så jeg fikk gå.
Har de lov og kreve urinprøve pga dette?

Hvis noe av dette er gjort mot den norske lov, er det noe jeg kan gjøre med det? Hva?
Vil også legge til at det var den samme purkjæveln hver gang.
.::OT::. hvor gammel er du egentlig??

mener på at de kan gjøre hva faen de vil så lenge du ikke sier nei...
så hvis du nekta på å gå med på noe å de tok deg med alikevell(virket sånn ang. butikken) så kan du heller ha noe å si imot disse folkene...

men du må få overbevist de om at butikk folka løy ang. kniv å det der...
rbt
rbt's Avatar
Trådstarter
4 uker til jeg er 18.
oki, men du kommer ingen vei så lenge det er noe du ikke har nektet på å gå med på...
så alt du har blitt med på motvillig(eks: at di tok deg i snutebilen å kasta deg i cella mot din vilje så har du noe å si) men har du ikke nektet så er det en død sak
Det virker som han hater deg, kan de finne paa masse dritt, og du kommer ingen vei med noe uten aa ha en veldig sterk sak. Anngaaende han kompisen din saa kan det muligens gaa og prove aa sikte dem for ereskrenkelse..... Men kan bli vanskelig det ogsaa saa lenge han ble tatt med THC i kroppen...

Saa du faar nok desverre ikke gjort saa mye med det der.... Eventuelt kan du klage til sjefen dems og si at du foler deg trakkasert og sporre om ikke de han kan gjore noe med det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om de har 'skjellig grunn til mistanke' kan de ta både pisseprøve og ransakning,
ved norsk lov så har du ikke lov å bruke narkotika:
§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.
Vis hele sitatet...
Og ja, de kan konfiskere brukerutstyr, jeg har dog hørt om tilfleller der vekter har blitt returnert (etter mye 'diskusjon' mellom partene, og det ikke ligger klare bevis på sammenheng mellom vekten og narkotikabruk/-handel)

Ellers er det jo jævlig surt å bli stoppet midt på gaten som det der, men nøkkelpunket her er ALDER.
Er du ung, og har vært borti politiet før, er det garantert at de plager deg igjen, det kalles 'forebyggende' arbeid.
Det første du sier stemmer ikke dodecha. Det var riktignok et lovforslag oppe for å endre loven for ransakelse fra "grunn" til "skjellig grunn", men denne ble sterkt motsatt av advokatforeningen mf. For at de skal kunne ransake deg må det være mistanke (altså det må foreligge bevis eller sterke indisier) på at du har brutt loven på en måte som kan skade andres liv, helse eller frihet. De kan også ransake hvis du blir tatt på "fersk gjerning", ved at du befinner deg like ved der et lovbrudd har blitt gjort, og det ikke er noen god grunn til at du befinner deg der. For å få ransake deg må de ha mistanke for våpen, ellers må de ha ransakelsesordre, ved rettslig kjennelse eller ved at noen oppnevnt som stedfortreder av retten har gitt sin godkjennelse (vanskelig å få rettslig kjennelse klokka 3 om natta). De kan også ransake alle som blir innbragt, arrestert eller bortvist fra et område. Videre har jeg også lest at de har rett til å sjekke innholdet i lommene dine uansett situasjon, men jeg har ikke funnet noe sted i loven hvor dette står, og jeg finner det lite sannsynlig, siden det å gå gjennom lommene dine er veldig nærme en ransakelse.

Når det gjelder urinprøve er jeg mer usikker, har ikke sjekket opp det så nøye. Jeg vil tro at de ikke kan tvinge deg til å avgi urinprøve hvis de ikke arresterer deg, og da må de ha grunn til det.

Problemet i dagens system er at hvis du har blitt tatt for noe en gang, så gir det politiet nærmest automatisk rett til å ransake deg ved senere anledninger. Dette er noe jeg finner forkastelig, ettersom min oppfatning av rettsystemet er den at hvis man blir tatt for en kriminell handling, og utøver bot i form av fengsel, bøter eller samfunnstraff, så er man ferdig med saken, og man skal ikke trenge å lide for dette i evig tid.

Edit: Hadde morra mi pussa politiet for meg tror jeg ikke jeg hadde snakket stort med henne på en tid. Hvertfall ikke hvis det kun var cannabis-bruk det gjaldt. Hun skadet deg mer ved å ringe politiet enn du hadde gjort med all verdens cannabis.
Sist endret av Tobb; 31. januar 2007 kl. 23:00.
Har en bekjent av meg som ble \ blir til stadighet dratt inn av politiet og kjørt på stasjonen, de fant stadig vekk noe å ta han for.

Til slutt ble han drit lei og prøvde seg på noe sant som "person forfølgelse av offentlig etat" eller noe i den dur, men siden polti tok han for noe så å si hver gang så fikk han ikke den igjennom.

Så fortsatte det på samme viset en liten stund til, nå er han i kasjotten igjen.

Ang det med pisseprøver mener jeg på de ikke kan kreve det av deg. men da er det mulig du må avlegge blod prøve (ikke 100% sikker) og da tilkaller de lege og hele pakka , så ... its a loose loose situation.

Men om det skjer flere ganger å de ikke har noe å "ta deg for" så kan du nok kreve at de slutter å "forfølge din person" eller.no
Da snuten var å hentet brukerutstyr hos meg(rist, cones og brent lommekniv) fikke jeg tilbud om å hente alt sammen noen uker senere, samt henleggelses brevet.

Å hvis brukerutstyr ikke er tillatt kan de ikke i teorien gå på hvilken som helst headshop å ha en field-day å beslagelegge alt der omtrent?
Offtopic:

Hva gjorde du egentlig på den butikken som gjorde til at de ansatte "overfalt" deg?
Det er ikke lov og konfiskere brukerutstyr så lenge det ikke kan bevises at du har brukt dem til noe ulovlig.
rbt
rbt's Avatar
Trådstarter
Edit: Hadde morra mi pussa politiet for meg tror jeg ikke jeg hadde snakket stort med henne på en tid. Hvertfall ikke hvis det kun var cannabis-bruk det gjaldt. Hun skadet deg mer ved å ringe politiet enn du hadde gjort med all verdens cannabis.
Vis hele sitatet...
Takk for opplysninga, det viste jeg jo ikke..

Sitat av CrazyTore
Offtopic:

Hva gjorde du egentlig på den butikken som gjorde til at de ansatte "overfalt" deg?
Vis hele sitatet...
Han var frekk i kjeften mot meg å jeg var frekk mot han, så sa han: "vis jai møta dai po gata, jai knusa dai!" Da tok jeg frem mobilen og sa "Ja, greit! Gi mæ nr ditt så møtes vi seinere i dag!" Sjefen sto på siden av han og så plutselig tok begge tak i meg å dregde meg inn, kastet meg ned trappen, og hoppet oppå meg sånn at jeg ikke kunne røre meg.

Sitat av arkanoid
Det er ikke lov og konfiskere brukerutstyr så lenge det ikke kan bevises at du har brukt dem til noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
De kan da ikke bevise at vekter er blitt brukt til og måle stoff..
Hvis de finner spor etter ulovlige stoffer kan de det...

Men du anmeldte ikke butikkeieren for dette? Eller bedre: Hvis dette ikke var en 'lokalbutikk', men en del av en større kjede, (rimi, rema, etc), så er det sannsynligvis franchise. Da skriver du et lite brev til regionssjefen for kjeden, så vil nok butikkeieren få litt pes (sannsynligvis mer enn hva en anmeldelse kan føre med seg)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av rbt
De kan da ikke bevise at vekter er blitt brukt til og måle stoff..
Vis hele sitatet...
Det kan gjøres ved at de evt finner små spor av narkotiske stoffer på vekten.

Angåene dette med mistanke eller skjellig grunn til mistanke, så gir dette politiet ganske mye åpent rom å arbeide mot yngre kriminelle.
Ja, de tøyer reglene, men hvor mange unge er det som faktisk går lengre enn å klage til kompiser og kanskje kjefter litt på betjentene selv? Jeg vil tørre påstå at det er en veldig liten prosentandel av ofrene som gidder å bruke tid og penger på å anskaffe en skikkelig advokat og/eller gå til sak mot politiet. Noe som gjør at de føler seg veldig sikker i sin sak når de skremmer vettet ut av yngre potensiellt kriminelle de møter.
rbt
rbt's Avatar
Trådstarter
Den vekten hadde jeg akkurat fått, så de kunne ikke funnet spor etter narkotika på den. Hadde ikke målt noe med den enda..


Sitat av Tobb
Men du anmeldte ikke butikkeieren for dette? Eller bedre: Hvis dette ikke var en 'lokalbutikk', men en del av en større kjede, (rimi, rema, etc), så er det sannsynligvis franchise. Da skriver du et lite brev til regionssjefen for kjeden, så vil nok butikkeieren få litt pes (sannsynligvis mer enn hva en anmeldelse kan føre med seg)
Vis hele sitatet...
Nei, anmeldte ikke dem. Var forresten en Prix butikk.


Sitat av Dodecha
Ja, de tøyer reglene, men hvor mange unge er det som faktisk går lengre enn å klage til kompiser og kanskje kjefter litt på betjentene selv? Jeg vil tørre påstå at det er en veldig liten prosentandel av ofrene som gidder å bruke tid og penger på å anskaffe en skikkelig advokat og/eller gå til sak mot politiet. Noe som gjør at de føler seg veldig sikker i sin sak når de skremmer vettet ut av yngre potensiellt kriminelle de møter.
Vis hele sitatet...
Det er sant det. En kompis av meg som også ble siktet i den innbrudd saken slapp og sitte i glattcella så lenge og slapp også og gi fingeravtrykk, dna prøver og bilde. Han sa bare "Jeg er ikke skyldig og vet ikke hvem som kan ha gjort det. Slipp meg ut ellers ringer jeg advokaten min" og han fikk gå. Han er like gammel som meg, men har faktisk advokat og politiet vet det.
Sist endret av rbt; 3. februar 2007 kl. 20:03.
Hvor mye bevis trenger de for å beslaglegge røykeutstyr?
er det nokk at det lukter rart?
rbt
rbt's Avatar
Trådstarter
Sitat av ANANEBANANE
Hvor mye bevis trenger de for å beslaglegge røykeutstyr?
er det nokk at det lukter rart?
Vis hele sitatet...
De tar det med til politistasjonen og tar tester av det, + i mine tilfeller beslaglegger det.