Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2351
Nå liker jeg å tenke at jeg er antirasist. Ingen bør dømmes eller behandles som mindre verdt på grunn av hudfarge, etnisitet eller religion.

Men på den andre siden så elsker jeg støtende humor, gjerne basert på stereotyper. (Her får alle like mye, jeg forteller ikke bare muslimvitser f.eks)

Dama synes ikke at denne typen humor er bra fordi det validerer fordommer hos personer som allerede er fiendtlig innstilt. På min side så tenker jeg at hvis man har en grunnleggende forståelse for andre kulturer så blir disse stereotypene ganske komiske. Humor kan også brukes for å sette ting på spissen for å få folk til å reflektere over kultur, politiske holdninger, osv.

Hva tenker dere?
Jeg er lik som deg. Alle er like mye verd, men vitser i alle former kan være utrolig underholdende, deriblant vitser som omfatter meg selv, hudfarge og religion + mer.

Jeg syntes ikke vi som er åpne for humor på alle områder skal lide og slutte, fordi vi "bekrefter" fordommene til personer med fiendtlige holdninger.
Humor er viktig. Selvironi er viktig. Jeg selv er litt over normalvekt, og hvis noen drar en tjukk-vits mot meg, ler jeg med, eventuelt drar vitsen lenger.

Må være ufattelig trist å bli støtt hver gang noen åpner kjeften.
Sist endret av MrCryptical; 30. juli 2015 kl. 11:11.
Enig, alle mennesker er like mye verdt uansett hudfarge, religion, seksuell legning, kjønn, mental utrustning og så videre. Det jeg er så lei av er all denne krenkingen. Folk føler seg krenket i hytt og pine for den minste lille bagatel. Er det ikke på tide å slutte å være så hårsåre? Da jeg vokste opp, ja, det er en stund siden, måtte vi tåle litt plaging og skittkasting. Foreldrene mine sa at alle må tåle litt. Jeg er fullstendig i mot mobbing og trakassering, men litt må alle tåle. Det gjør oss til sterkere og mer reflekterte mennesker. Av og til må vi ta i mot litt ufortjent "dritt", og noen ganger er det helt fortjent, i alle fall for min egen del. Jeg ønsker ikke å såre andre mennesker, men det skjer allikevel når jeg ikke vet nok om deres bakgrunn og forhistorie. Skal vi være så redde for å såre at vi bare snakker om vêret eller dieselprisen?
Angående videoen så burde psykisk syke mennesker bli beskyttet, de vet ofte ikke sitt eget beste.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 30. juli 2015 kl. 13:53.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Be henne slutte å være SJW og skjerpe seg. Dem finnes det nok av fra før. Det er mye i verden man kan være forbanna på, det finnes bedre valg enn dette.
Henne? Hvem snakker du om?
Sr det meg eller den psykisk syke damen?
For meg er det litt vanskelig å se hva du mener.
Klem fra Betty
Trådstarter
Tror det var en respons til meg, der jeg nevnte dama :P
Veldig enig med deg, Potetmix. Samtidig må man huske på at rasisme gjerne bygger seg opp over tid, og ofte gjennom humor. Husker det var populært i enkelte ungdomsmiljøer å bruke ord som jøde og neger som skjellsord. I visse kretser var det alltid noen som hadde en jøde- eller negervits på lager, og humoren var ikke jevnt fordelt utover stereotypiene i det hele tatt. Når det blir sånn, så er det ikke morsomt for fem flate øre, det er bare jævlig flaut og pinlig. Det er derfor slike vitser gjør seg best blant gode venner, folk som vet at du ikke er en forbanna tulling selv om du har litt stygg humor. Samtidig kan det være verdt å tenke litt over om man faktisk er så balansert som man tenker at man er. Greit å passe på at man ikke blir en av de harry taperne som alltid har noe stygt å si om en eller annen minoritet, det være seg med glimt i øyet eller ei. Det er ikke særlig stilig hvis det gjentar seg alt for ofte.
Sist endret av mentalmelt; 30. juli 2015 kl. 16:55.
Det er jo forskjell på humor som er rasistisk i seg selv, og humor som spøker med
fordommer en selv ser på som avlegs eller bare generelt latterlige.

Et poeng er gjerne at det er ganske lett å spøke med/om rasisme og stereotyper
for en person som ikke har vært utsatt for det selv.

En spøk som i én situasjon oppfattes som morsom, kan feile totalt i en annen
setting. Thorbjørn Jagland viste engang et "godt" eksempel på dette:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/j...ngo/a/1159979/
Sist endret av PVestlandia; 30. juli 2015 kl. 18:45.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg mener man burde kunne spøke om absolutt alt. Det gjelder både muslimer, kristne, kreft... Men man må se an målgruppen.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Jeg mener man burde kunne spøke om absolutt alt. Det gjelder både muslimer, kristne, kreft... Men man må se an målgruppen.
Vis hele sitatet...

Hva mener du med målgruppen? En kan spøke om kreft sålenge en ikke spøker om kreft blant folk som har kreft? For det er jo ofte nettopp de som har kreft som har galgenhumor og ikke blir støtt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva mener du med målgruppen? En kan spøke om kreft sålenge en ikke spøker om kreft blant folk som har kreft? For det er jo ofte nettopp de som har kreft som har galgenhumor og ikke blir støtt.
Vis hele sitatet...
Feks de som har familie som har dødd av kreft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva mener du med målgruppen? En kan spøke om kreft sålenge en ikke spøker om kreft blant folk som har kreft? For det er jo ofte nettopp de som har kreft som har galgenhumor og ikke blir støtt.
Vis hele sitatet...
For det første er ikkje at det internt i ei gruppe vert spøkt om ting det samme som at det er akseptert at eksterne spøker med det samme. Det er heller ikkje alle som reagerer likt på humor, og for t.d. pårørande som nettopp har mista nokon av kreft kan det tenkast det ikkje treff spesielt bra. Så å sjå an målgruppa vil jo sei å sjå an målgruppa. Inkludert å ta sosiale tilbakemeldinger på det ein kjem med.
Ja og her er også problemet. Vi vet ofte ikke veldig mye om menneskene rundt oss. Feks i en arbeidssituasjon.
Vi kjenner ikke detaljene til alle på en arbeidsplass, og dermed vil det være en utfordring å se an "målgruppen.
Samme i et venners venner lag. Eller andre sosiale tilstelninger hvor vi ikke er nære kjente.

Å ta sosiale tilbakemeldinger er en ting, men om folk alt er støtt så hjelper jo ikke det.