Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1764
http://bildr.no/view/UTVCT0FV

Er virkelig Haswell så sugen på volt, eller har jeg et virkelig rævva eksemplar? Er det i det heletatt safe på en slik volt hvis jeg vil beholde den i 2 generasjoner til med vanlig gamingbruk?
Den kjører stabilt på Prime95 med selftest passed, og nekter å kjøre på noe lavere volt.

Resultatene med selftest passed var:
4.4ghz @ 1.35v
4.5ghz @ 1.42v
4.6ghz @ 1.50v

Noe høyere kan jeg ikke gå mtp. 90-92c max load.

Min tidligere Ivy i5 3570k kjørte 4.7ghz på 1.41v, og de ligger på ca. samme temp med solid kjøler. Og man skulle nesten tru at Haswell skulle kjøre på lavere volt da den er så strømgjerrig?
Sist endret av Skyfx; 2. desember 2013 kl. 22:07.
Har en så godt som lik chip. Vannkjølt chip, men jeg måtte opp i 1.35v og en andre rekke voltages for at den skulle godta 4.4. Bestemte meg for å stoppe der, er ikke helt komfortabelt med den så høyt.
Irritert meg noe jævli da jeg skulle hjelpe å clocke kameraten min sitt i5 4670k til 4,6ghz. Fant bare at Haswell var forbanna sleip og ville ikke være snill mot meg O.o Jeg fikk vel det samme som dere og stoppet på 4,4ghz med 1.35v etter det så ga jeg opp. Dagen etter under lunsjen fikk jeg høre av kameraten min at han fikk den opp med dette resultate:

4.6Ghz med 1.27V, og temperaturen var rundt 30-40C idle, 60-80C på max load.

Har faen ikke peiling på hvordan han greide dette O.o
Sist endret av Gulingen; 2. desember 2013 kl. 22:55.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Irritert meg noe jævli da jeg skulle hjelpe å clocke kameraten min sitt i5 4670k til 4,6ghz. Fant bare at Haswell var forbanna sleip og ville ikke være snill mot meg O.o Jeg fikk vel det samme som dere og stoppet på 4,4ghz med 1.35v etter det så ga jeg opp. Dagen etter under lunsjen fikk jeg høre av kameraten min at han fikk den opp med dette resultate:

4.6Ghz med 1.27V, og temperaturen var rundt 30-40C idle, 60-80C på max load.

Har faen ikke peiling på hvordan han greide dette O.o
Vis hele sitatet...
Jeg måtte opp i 1.8v i cpu input voltage for å få stabilt 4.4 ghz. Vi kan vel ihvertfall konkludere med at Haswell er noe dritt til overklokking. Temperaturene mine er ihvertfall ikke ett problem, krysser såvidt 80c og fremdeles crash etter 10 min i Prime95.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
http://bildr.no/view/UTVCT0FV

Er virkelig Haswell så sugen på volt, eller har jeg et virkelig rævva eksemplar? Er det i det heletatt safe på en slik volt hvis jeg vil beholde den i 2 generasjoner til med vanlig gamingbruk?
Den kjører stabilt på Prime95 med selftest passed, og nekter å kjøre på noe lavere volt.

Resultatene med selftest passed var:
4.4ghz @ 1.35v
4.5ghz @ 1.42v
4.6ghz @ 1.50v

Noe høyere kan jeg ikke gå mtp. 90-92c max load.

Min tidligere Ivy i5 3570k kjørte 4.7ghz på 1.41v, og de ligger på ca. samme temp med solid kjøler. Og man skulle nesten tru at Haswell skulle kjøre på lavere volt da den er så strømgjerrig?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvordan du har gått frem her, men virker ut som din krever høy spenning. Selv kjørte jeg prime helt til 4.4? Tror det var det. Dette var Prime med avx og under 1.2V. Unødvendig for meg i alle fall å kjøre Prime i 24T, eller 12T for den del. Deretter kjørte jeg x264 benchmark i loop + andre ting for å sjekke stabilitet. Er du sikker på at cpu'en din ikke klokker seg ned?

De fleste som kjører 4.5-4.6Ghz på under 1.3v stresstester vanligvis ikke med Prime95. Skjønner det godt, når en skal spille ett spill og....Kræsj.
Angående om volten er grei eller ikke må du jo nesten vurdere selv. Hadde det vært meg hadde jeg kjørt på, hvis jeg absolutt hadde trengt det ekstra, men så får jeg også en ny CPU hvis noe drastisk skulle skje med den, så lenge det er garanti på den vel å merke, og den varer jo i 3 år.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg måtte opp i 1.8v i cpu input voltage for å få stabilt 4.4 ghz. Vi kan vel ihvertfall konkludere med at Haswell er noe dritt til overklokking. Temperaturene mine er ihvertfall ikke ett problem, krysser såvidt 80c og fremdeles crash etter 10 min i Prime95.
Vis hele sitatet...
Haswell er uegnet til overklokking.
Temperaturmåleren ligger på Chipen og ikke på hovedkortet.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Irritert meg noe jævli da jeg skulle hjelpe å clocke kameraten min sitt i5 4670k til 4,6ghz. Fant bare at Haswell var forbanna sleip og ville ikke være snill mot meg O.o Jeg fikk vel det samme som dere og stoppet på 4,4ghz med 1.35v etter det så ga jeg opp. Dagen etter under lunsjen fikk jeg høre av kameraten min at han fikk den opp med dette resultate:

4.6Ghz med 1.27V, og temperaturen var rundt 30-40C idle, 60-80C på max load.

Har faen ikke peiling på hvordan han greide dette O.o
Vis hele sitatet...
Ja den kan være kresen og fremgangs måten på hvordan en overklokker er ganske viktig med Haswell. Selv leste jeg ganske mye på nettet, (guider++), tror ikke det er en guide jeg ikke har lest. Til å begynne med sleit jeg med 43/44 med litt høy spenning og endte opp som kameraten din, 4.6Ghz med 1.26V. Tror det er en god del som gir opp å prøve og konstaterer deretter med at Haswell er en dritt CPU.

Sitat av Jim114 Vis innlegg
Haswell er uegnet til overklokking.
Temperaturmåleren ligger på Chipen og ikke på hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Haswell har ett ferdig overklokkings resultat på 4.55Ghz i snitt.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Haswell er uegnet til overklokking.
Temperaturmåleren ligger på Chipen og ikke på hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Har skjønt at den er det ja
Hvor temperaturen måles er jeg klar over, nevnte bar at chippen min såvidt runder 80 grader under prime95
▼ ... over et år senere ... ▼
Tar opp en gammel tråd

Vil nå bare si at jeg nå har hatt 3 Haswell prosessorer, 4670k, 4770k og 4790k.
Den eneste som var håpløs var 4770k'en, som ikke ville overklokke i det hele tatt. Den ble sendt i retur. 4790k'en klarer 4.5Ghz core @ 1.2v / 4.0Ghz uncore @ 1.2v (har ikke forsøkt å få den opp) Cpu input voltage 1.8v og 2400Mhz minne. Ut i fra min erfaring har ikke Haswell vært så håpløs med tanke på overklokking. Det en må passe litt på er hvor varm prosessoren blir.
I og med at jeg kun har en 212 evo cpu kjøler har jeg lagt den på 4.5Ghz ved 1.2v (har ikke fin justert spenningen). Forsåvidt hatt den opp på 4.8 og 4.9Ghz, men det blir helt usannsynlig uansett mtp hvilken kjøler jeg har. Tenkte jeg skulle sette den på 4.7Ghz etterhvert om/hvis cpu kjøleren blir byttet ut.
Jeg kjører min i5 4690K på 4.6 @1.33V. Funker fjell det!
Ja, har en kjølingen som trengs så skal det gå greit. Har tatt en sjefs avgjørelse for meg selv og det er å holde meg under 1.3v så lenge som mulig. Måtte opp i 1.32v for 4.8 og må si...Næh
Hei,


Sitter her med en 4670k, med LITEN peiling på clocking. Bruker dere noe av disse programmene (for eks. Afterburner, OC_Guru?) til å clocke, eller clocker dere alt i bios?

Så fall, noen som kan peke meg i riktig retning for å kjappest mulig clocke opp prosessor litt? Trenger ikke hente ut mer enn 4GHz, av den grunn at jeg kjører stock kjøler for øyeblikket.
For nyere generasjoner CPU, så er mesteparten av overklokkingen i form av å øke multiplier for CPU. CPU-clock regnes ut med å ha baseclock = 100, også gange dette tallet med f.eks 40 for å få 4 GHz overclock.
Å øke BLCK (base clock) gir fort ustabilitet. Når du øker multiplier, så e det best å øke den for alle kjerner samtidig, og å ha en form for speedstep eller offset type overklokk. Med en slik type overklokk så vil CPU-en klokke seg ned når det ikke er nødvendig å kjøre 100% clockspeed.

De fleste overklokker i BIOS/UEFI. Dette gir deg bedre kontroll over hva som faktisk blir gjort, og det er ikke spesielt vanskelig.

En veldig enkel overklokk utfører du bare ved å øke multiplier til CPU og å øke volt til klokken blir stabil.

Programmer for å teste stabilitet er f.eks:
- Intel Burn Test
- Prime95
- Aida 64

Programmer til å følge med på temperaturer er f.eks:
- HWmonitor
- Aida 64
- MSI Afterburner (kan også overklokke skjermkortet med dette programmet)

Programmer for å følge med på CPU-clock:
- CPU-Z
- Aida 64
- MSI Afterburner

Aida 64 koster penger, så derfor anbefaler jeg de som jeg nevnte først for de enkelte kategoriene for gratisløsninger. Husk også at den ekte testen for om klokken din er stabil er å bruke den i ekte scenariorer. Pass på at temperatur er ok under stressing, alt under 90 grader godt nok, men jeg liker å holde meg under 80, helst under 70. Jeg liker en stille maskin.

Håper dette gav deg en rask start! Det er mange videoer på YouTube som du kan bruke til å sette deg inn i emnet. En favoritt av meg er LinusTechTips, som har en Haswell-overclock guide, samt mange andre videoer for å gjøre pc-greier selv.
Sist endret av Flaskepost; 1. november 2015 kl. 03:19.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hei,


Sitter her med en 4670k, med LITEN peiling på clocking. Bruker dere noe av disse programmene (for eks. Afterburner, OC_Guru?) til å clocke, eller clocker dere alt i bios?

Så fall, noen som kan peke meg i riktig retning for å kjappest mulig clocke opp prosessor litt? Trenger ikke hente ut mer enn 4GHz, av den grunn at jeg kjører stock kjøler for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
All overklokking av prosessoren skjer i BIOS. Det beste er å slå av alt av strømsparinger. C-states, speedstep og lignende (Disse kan du aktivere senere). Så setter du en fast manual cpu voltage, du setter IKKE OFFSET CPU VOLTAGE og stresser med prime95 eller intelburntest, da koker du cpu'en ganske så godt.

Det samme med (dette har så mange rare ord, det kommer an på hvilket hovedkort du har), vccin voltage/cpu input voltage/piv voltage. Sett en fast voltage her. Cpu input voltage må ikke forveksles med cpu voltage, det er VIKTIG.Sett fast LLC også. La cache være stock og sett fast spenning på den også. Slik har du kontroll på hva som skjer.


Som du sikkert ser har jeg ikke anbefalt noen volt verdier her i det hele tatt, noe jeg heller ikke kommer til å gjøre. Nekter å gjøre det når du kun har stock kjøler på cpu. Etter du har kjøpt deg en cpu kjøler, som f.eks 212 evo, og sagt hvilket hovedkort du har hjelper jeg deg gledelig
Sist endret av sweem; 1. november 2015 kl. 10:50.