Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5707
Hei har en xbox som har tatt kvelden å lyser rødt, har hørt at man kan ta ut cpu og steke den i stekovn på full guffe i 10-15 min å at dette ofte gjør at de virker igjen. Noen som vet noe om det ?
Jeg brant bare kjølerillene til GPU-en, slik at en slags pasta under GPU-en tydeligvis skulle smelte og den skulle få kontakt igjen.

Brukte en propanbrenner:
http://www.home.no/diablito2k/ok.no/DiV/propanbrenner%20(Custom).jpg

Og det ser ganske barbarisk ut, men det virket og den fungerte knirkefritt til jeg fikk meg en ny. Men dette er nok en midlertidig løsning som egentlig ikke er bra i det hele tatt, gjør det på eget ansvar. Den såkalte X-clamp-fix er vel noe mer holdbart.
Sist endret av staM; 2. januar 2012 kl. 21:36.
Putt hele skiten i mikrobølgeovnen og la den snurre på 750w i et kvarter, da burde det ikke lyse rødt lengre
Sist endret av Bothrops; 2. januar 2012 kl. 21:56.
Sitat av Ugggothasthu Vis innlegg
Av solidaritet, for å vise at jeg ble informert om problemstillingen. Riktignok vil en person med den kunnskapen trådstarter søker kunne gi et mer adekvat svar. Men jeg skal huske dette til neste gang det blir spurt om noen som vet hva klokken er. Skal holde kjeft da, virkelig. Holde kjeft. Bør jeg også forlate åstedet slik at det ikke oppstår ikke-verbal kommunikasjon?

Det er forstått; hold kjeft - kom deg vekk!
Vis hele sitatet...
De sammenligningene dine er jo fantastiske, rett og slett! Samme ulla
Hadde blitt ryddige & flotte tråder hvis alle sku kommet med svar som, "nope, dette veit jeg ikke en sjid om..MEN, jeg fikk med meg spørsmålet ditt ;>"

Til TS, Første jeg ville prøvd var nokk X-Clamp tipset som noen kom med litt lenger opp
Ja dette funker i 9/10 tilfellet, og har gjort dette med stor suksess tidligere. Du må skru ut hovedkortet, ta av alle deler som kan tas av, og prøv å fjern all plast som lar seg fjerne.

Forvarm ovnen på ~190 grader. Når den er varm, lar du hovedkortet ligge på en grill, dekket med bakepapir/sølvpapir i ~10 minutter. Pass på at grafikkbrikken og CPU o.l vender opp, ellers kan du i værste fall risikere at hele chippen faller av kortet.

Dette trikset fungerer forøvrig også for å fikse eldre pre-unibody MacBook Pros med død nVidia chip
pakk den inn i håndklær i 20 min, mens den står på. voiala
Er det en gammel Xbox 360 eller en Xbox 360 S?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lurer i blant på hvordan folk komme frem til slike løsninger?

"Xboxen funker, får slenge'n i ovnen da å se om det hjelper"

Hadde forresten gått for mikrobølge forslaget litt lenger opp, skal visst nok funke veldig bra
Sist endret av Turrist; 19. januar 2012 kl. 17:46.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Lurer i blant på hvordan folk komme frem til slike løsninger?

"Xboxen funker, får slenge'n i ovnen da å se om det hjelper"
Vis hele sitatet...
Slike løsninger kommer som regel fra folk som kan nok om elektronikk til å identifisere problemet og deretter forstå hvordan man kan løse det og med hva. Det er ikke vill og tilfeldig prøving og feiling. Men man bør selvsagt også være obs på at en del slike tips kan komme fra folk som ikke aner hva de driver med – og kanskje til og med sprer feilinformasjon for å være "morsomme" – så å forhøre seg med fagfolk om hvorfor dette kan fungere og om det kan være skadelig, og/eller gjøre research på om mange andre har prøvd samme metoden er smart.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Putt hele skiten i mikrobølgeovnen og la den snurre på 750w i et kvarter, da burde det ikke lyse rødt lengre
Vis hele sitatet...
Til dere som faktisk lurer på om dette fungerer, Prøv først med en tom brenner plate, og se hva som skjer med den.
Tenk deretter at det samme skjer inne i kretser, ol.
Sist endret av MicroWar; 19. januar 2012 kl. 18:22. Grunn: skriveleif
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Turrist Vis innlegg
Lurer i blant på hvordan folk komme frem til slike løsninger?

"Xboxen funker, får slenge'n i ovnen da å se om det hjelper"

Hadde forresten gått for mikrobølge forslaget litt lenger opp, skal visst nok funke veldig bra
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har skjønt skyldes feilen dårlig lodding av en BGA IC.
Måten de loddes på er nettop å varme opp hele kortet i en ovn.
Riktignok skal det egentlig gjøres med en presis temperaturkontroll, men det fungerer åpenbart også med en vanlig stekovn.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Til dere som faktisk lurer på om dette fungerer, Prøv først med en tom brenner plate, og se hva som skjer med den.
Tenk deretter at det samme skjer inne i kretser, ol.
Vis hele sitatet...
og for dere som lurer på hva som skjer men ikke vil risikere og ødelegge cd'en kan ta en kikk på denne
det med og slenge en elektronisk duppeditt i stekeovnen kan fort løse et problem. Det er et helt normalt problem at loddingen på kretskort fort ryker, så når du da varmer den opp så vil du smelte opp tinnet og få kontakt igjen.

Faktisk er mer eller mindre alle kretskort nå til dags lagd på denne måten
Skjønner nå, har ikke så veldig mye peiling på elektronikk bortsett fra basicen. Syns bare det virka så tilfeldig med forslaget om å legge hovedkortet i stekeovnen at jeg bare måtte spørre.
Jeg hadde hovedkorte til dataen min i Ovnen. Ca. 180*C i 7-8 min. Hadde aluminiumsfolie under og lage 4 klosser som jeg hadde hovedkortet oppå.
Maskinen fungerte i ca 2 sek etter jeg var ferdig. Det var vertfall 2 sekunder lenger en det gjorde før.

Grunnen var nok at jeg hadde glemt å sette på plass kjøleribbene så det begynte å ryke av hovedkortet
Så dette fungerer!
Som et lite bevis:
Sitat av Frufsa Vis innlegg
og for dere som lurer på hva som skjer men ikke vil risikere og ødelegge cd'en kan ta en kikk på denne
Vis hele sitatet...
Det er nå en god måte å brenne cd på.
Funker faktisk, reparerte en PS3 på samme måten!
Hvordan lukt blir det?
Sitat av McVik Vis innlegg
Funker faktisk, reparerte en PS3 på samme måten!
Vis hele sitatet...
Ja, men på PS3en skal man bruke en hårføner i 15 minutter etterfulgt av fryseren i 10 minutt.
pakk inn hele xbox'n i VARME håndkler og la den hvile i 30 min vis det er red ring of death du har fått funka for meg , da varte den i 2uker også fikk den det på nytt , da gjore jeg det samme også funka den i 2 uker til :P
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
Er det en gammel Xbox 360 eller en Xbox 360 S?
Vis hele sitatet...
Microsoft fjernet den røde lysdioden når de først var igang, så RROD på 360S er umulig

Kilde: http://i.joystiq.com/2010/06/16/xbox...e-of-rrod-ing/
Skjedde meg også for et par år siden. Jeg pakket Xboxen godt inn i håndklær og tepper for så å skru den på. Den stod slik noen timer, til den etterhvert skrudde seg av. De røde lysene var da vekke, og Xboxen fungerte slik den skulle, midlertidig. Skjedde et par ganger igjen, og prosessen ble gjentatt. Endte opp med at jeg sendte den inn og fikk den reparert. Greit nok i og med at det var gratis, men jeg måtte klare meg uten Xbox i over en måned.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Problemet på Xbox 360, er att varmen buer hele hovedkortet, dårlig feste på kjøleribbene og dårlig kjølepasta.
Det er dette du må fikse for å løse problemet for alltid.
etter jeg har gjort fixen, har jeg kjørt xboxen i 1 år uten problemer. )

Demontere hele greia,
nårr du da sitter med med selve hovedkortet i handa så spretter du av x-klemmene og festene i kjøleribbene.
og dumper de i søppla.
så må du rengjøre kjøleribbene og toppen på cpu og gpu.
i selve chassiet der x-klemmene og hovedkortet låg, er det 8 hull, 4 for hver kjøleribbe.
her må du bore opp till ca 5mm hull.
ta å skaff 8 5mm maskinskruer, 4 på 20 mm lengde og 4 på maks 15mm lengde.
De lave boltene skal inn under der den lave kjøleribba sitter. og de høye der den store kjøleribba står.
du setter boltene inn via utsida av chassiet og innover, teiper over boltene så de ikke faller ut igjen.
så fyller du opp med ca 5 5mm skiver på hver bolt(her kan det være att du kanskje må bruke litt mindre eller mer, kommer ann på skivene du bruker.) dette for å lage fast avstand til hovedkortet.
Så skal du leie forsiktig inn hovedkortet tilbars i chassiet, å lirke alle boltene inn i hullene deres i hovedkortet.
pass på å ikke mist noen av skivene, da må du ta hovedkortet av igjen, å prøve på nytt.
gå å skaff skikkelig kjølepasta (F.eks Artic Silver 5)
smør inn tilstrekkeligt på de blank polerte overflatene du renset tidligere på hovedkortet.
så er det bare å sette på kjøleribbene og skru tilstrekkeligt til, pass på å ikke skru så hardt til att hovedkortet blir dratt inn mot kjøleribbene. (forsiktig og nøye er nøkkelordet.)
Nårr de da er montert, kan du presse på hovedkortet rundt ribbene for å se om hovedkortet sitter fast.
nårr du er fornøyd, monterer du tilbars startknappen og lysring dingsen forann :P , Dvd-rommen, strøm tilførsel og audio/video tilkobling. (ikke monter kjølevifta ennå!)
så starter du opp xboxen, holder den mer enn 1 minutt så er fiksen i orden. )
klarer den det ikke, kan du prøve å legge trykk på kjøleribbene og finne ut hvor problemet ligger.
nårr det da er fikset er det bare å montere kjølevifta og resten av xboxen, du skal da ha en Xbox så vil holde i flere år fremover!
NB! Garantien ryker garantert om du åpner xboxen. :P

Det du trenger er da!
1 stk lite Torx skrujern
1 stk smalt flatt jern (til å bryte opp xboxen)
5mm bor
4 5x20mm maskinskrue
4 5x15mm maskinskrue
40 5mm skiver
Kjølepasta (f.eks Artic silver 5)

Lykke til!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Enda bedre, send den inn på reparasjon, da dette er dekket av garantien. Voila, du får et nytt produkt mest sannsynlig.

Edit: Det gjorde jeg. Tok 3 uker så hadde jeg fått den tilbake fra elkjøp.
Sist endret av Stickyshift; 9. februar 2012 kl. 09:04.
Ja, har du garantien i orden er det det enkleste.
Men min hadde værrt inne hos Xbox allerede, og den holdt 2 måneder etter det.
Så kom Rrod tilbars, så gikk den i skapet i 1 år, før jeg da endelig tok mot å drog ann ut for å fikse. :P