Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2401
Filmet en video på en butikk hvor jeg sklidde på ett bananskall, i det jeg sklei så kom en ansatt inn i videoen og snakket med meg. Jeg la ut videoen men ble ringt av politi og fikk beskjed om å slette den. Da hun har ringt inn og sagt fra. Hun bare ble med på videoen og gjorde ikke noe. Vil legge den ut på nytt fordi den fortjener og bli sett. Kan jeg bare legge den ut eller kan jeg få straff
Er bare å sladde ansiktet på den person, så er det greit, er fullt lovelig å filme inne i butikker så lenge andre personer ikke er til å kjenne/identifiseres
Sist endret av shivati; 7. mars 2024 kl. 02:00.
Det lureste er å la være når politiet allerede har ringt og bedt deg slette. Selv om du sladder ansiktet på en eventuell ny opplasting har du fortsatt den usladdede videoen som egentlig skulle være slettet. De ringer nok ikke en gang til og ber deg slette på nytt.
Dem kommer jo ikke til og ta meg til retten eller noe sikkert, tar jo bare og sletter den igjen om jeg hører fra dem på nytt. Har prøvd og sladdet ansiktet men har ikke sjangs, videoen er så gøy den fortjener å bli sett
Skjønner at du må ha det inn med teskje:
De har allerede bedt deg slette den og kommer nok ikke til å be like pent hvis du ikke hører etter den første gangen.Hvis den butikkansatte ringer dem og anmelder kan de fort beslaglegge mobil og andre enheter du har frem til de har bekreftet at den er slettet. Godt mulig det høres usansynlig ut, men personen du filmet har allerede ringt politiet og gjør det nok gjerne igjen hvis de finner ut at du laster opp på nytt.
Vær klar over at en del butikker har fotoforbud. Spesielt de på kjøpesentre hvor hele senteret er forbudt. (På midt senter er det skilt på inngangsdøra). Da må du spørre om lov først, og kanskje ha en skriftlig tillatelse fra butikken.

Spiller ingen rolle hvor gøy filmen er, lover og regler må følges. Og du ble avslørt.
Finnes nok en paragraf som kan gi fritak for opplasting dersom en høyesterettsdommer også blåser litt ukontrollert luft ut av nesa når han ser en tenåring skli på et bananskall med viilje.
Kan du ikke bare respektere hennes ønske om å ikke bli lagt ut på internett i din video? Dagens ungdom er så hjernevasket av sosiale medier..

Det er en drittsekk ting å gjøre, ha en smule respekt da..
Sist endret av Bolebenny; 7. mars 2024 kl. 10:18.
«Fordi den fortjener å bli sett» er en interessant ting å si om en video av en dude som later som at han sklir på et bananskall.

Ville ikke lagt den ut på nytt.
er det ikke enklere å bare slette videoen fra mobilen så er det ikke noe problem lengre
Ikke hør på disse brukerne. Den videoen du lagde høres morsom ut og jeg vil gjerne se. Er det raw footage eller har du lagt til noe sånn donald duck effekter? Så lenge trynet til den ansatte ikke er med på videoen så går det nok helt fint. Synes slike harmløse pranks er helt innafor. Synes de som blir selvutnevnt snut fordi du lagde en lættis video er småelig patetisk for å være ærlig. Du får bare tommel opp fra meg om å legge ut den videoen. Ikke bry deg om de andre brukerne.
Såpekoker av rang
Hva gikk denne krempranken ut på egentlig? Hva var målet?
Lure butikkansatte trill rundt til å spørre om det gikk bra, og så gjorde det det?
Sist endret av monoid; 7. mars 2024 kl. 13:51.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Ikke hør på disse brukerne. Den videoen du lagde høres morsom ut og jeg vil gjerne se. Er det raw footage eller har du lagt til noe sånn donald duck effekter? Så lenge trynet til den ansatte ikke er med på videoen så går det nok helt fint. Synes slike harmløse pranks er helt innafor. Synes de som blir selvutnevnt snut fordi du lagde en lættis video er småelig patetisk for å være ærlig. Du får bare tommel opp fra meg om å legge ut den videoen. Ikke bry deg om de andre brukerne.
Vis hele sitatet...
Sitat av ArneBredli Vis innlegg
Dem kommer jo ikke til og ta meg til retten eller noe sikkert, tar jo bare og sletter den igjen om jeg hører fra dem på nytt. Har prøvd og sladdet ansiktet men har ikke sjangs, videoen er så gøy den fortjener å bli sett
Vis hele sitatet...
Når ArneBredli ikke har kompetanse til å sladde ansiktet, men likevel velger å legge den ut igjen når han vet at den ansatte synes det er ubehagelig, er veldig respektløst. Det kan også være mange grunner til at den ansatte ikke ønsker å bli filmet.

Kanskje det er greit å lese seg litt opp på reglene om dette er noe du har planer om å fortsette med. Generell folkeskikk er også greit å ta med seg videre.

Som GakkGakk2 skriver lengre oppe er det også mange butikker som har fotoforbud.
Vel det er videoovervåkning i butikk så de ansatte blir filma uansett. SÅ lenge Arne finner en måte å sladde ansiktet på så ska det gå fint. Del linken med oss når du har lasta opp da
Hva med å bare respektere den ansattes rett til å ikke ønske å bli offentliggjort i en tullefilm.
Blir liksom aldri feil å gi litt respekt til folks ønsker..

Don't be a dick.
Sist endret av Fraktalist; 7. mars 2024 kl. 20:11.
Tiktok overlever nok fint uten bananskallvideoen din. Ingen synes sånt er morsomt i 2024 med mindre de er fire år.
Fikk migrene av å lese denne tråden. Jesus
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Vel det er videoovervåkning i butikk så de ansatte blir filma uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, men butikken legger ikke ut opptakene på sosiale medier.

Som andre her i tråden har påpekt, kan det være en grunn til at den butikkansatte ikke ønsker å bli filmet. For eksempel at vedkommende ikke ønsker at folk skal vite hvor hun jobber. For alt vi vet kan hun ha en voldelig eks som ikke vet hvor hun holder til.

Hvis denne videoen får et publikum, øker sjansene for at noen gjenkjenner henne og kanskje tipser eksen hennes om hvor hun jobber.

Det trenger jo ikke å være så alvorlig, men man skal likevel respektere folks ønske om ikke å bli filmet, synes nå jeg da.
Sist endret av Barte-Sam; 8. mars 2024 kl. 11:20.
Sitat av ArneBredli Vis innlegg
Dem kommer jo ikke til og ta meg til retten eller noe sikkert, tar jo bare og sletter den igjen om jeg hører fra dem på nytt. Har prøvd og sladdet ansiktet men har ikke sjangs, videoen er så gøy den fortjener å bli sett
Vis hele sitatet...
Du er så respektløs at du fortjener å bli utestengt fra den butikken! Ha litt medfølelse for andre mennesker.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Ikke hør på disse brukerne. Den videoen du lagde høres morsom ut og jeg vil gjerne se. Er det raw footage eller har du lagt til noe sånn donald duck effekter? Så lenge trynet til den ansatte ikke er med på videoen så går det nok helt fint. Synes slike harmløse pranks er helt innafor. Synes de som blir selvutnevnt snut fordi du lagde en lættis video er småelig patetisk for å være ærlig. Du får bare tommel opp fra meg om å legge ut den videoen. Ikke bry deg om de andre brukerne.
Vis hele sitatet...

dude når politiet ringer han å spør om å slette videoen for han har ikke nok iq til å sladde et fjes og tenk vis den damen hadde noen som ville ta hevn på hun så kommer det en ungdom som filmer at han sklir på et banan skall så finner han eller hun videoen å ser vor hun jobber å gjør noe mot henne da er den ikke "verd å bli sett" eller hva han sa
Hva med å respektere andres grenser når de sier nei?
Åndsverkloven:

§ 104.Retten til eget bilde

Fotografi som avbilder en person, kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a. avbildningen har aktuell og allmenn interesse
b. avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet
c. bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse
d. eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e. bildet brukes som omhandlet i § 33 andre ledd eller § 37 tredje ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av avbildedes dødsår.