Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3124
Jeg er en ung gutt, med rusproblemer og endel psykiske plager, samt antisosial adferd.


Jeg ønsker å slutte, jeg vil leve normalt.


Jeg ønsker gjerne å dele noen tanker, så kan noen litt erfaring kanskje kontakte meg, slik vi kan ringes? Jeg trenger bare tips og å dele noen tanker.
Du kan sende meg en PM, men snakker ikke i telefonen med mora mi engang så det skjer ikke
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt å rus deg da for helvete
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å rus deg da for helvete
Vis hele sitatet...
Sånn møter du bare ikke medmennesker ditt rasshøl.

Mental Helse:
116 123 er en gratis og døgnåpen telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og vi har taushetsplikt. Telefonen er åpen alle dager, året rundt, også på røde dager.
Sist endret av Eyeamare; 9. oktober 2023 kl. 17:49.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å rus deg da for helvete
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Om bare rusen var problemet ja, rusen er ikke problemet, problemet mitt er at jeg sliter sosialt, jeg kan være lenge rusfri jeg, og jeg pleier å være lenge rusfri, men jeg trenger å endre min livsstil.


Viser bare hvor mye du har i topplokket med slike råd. Jeg sliter sosialt, jeg sliter med humørsvingninger og depresjon, jeg sliter med kommunikasjon, jeg sliter med å forklare meg selv.


Jeg klarer ikke finne venner, selvom jeg går på skole, selvom jeg prøver å snakke med mennesker, selvom jeg er med på hobbyer, selvom jeg er rusfri.



Jeg kommer ikke her for oppmerksomhet, jeg kommer her for å finne en person jeg kan snakke med, for å finne ut om noen faktisk bryr seg, og ønsker å lytte.
Sist endret av UngOgDumN; 9. oktober 2023 kl. 17:52.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å rus deg da for helvete
Vis hele sitatet...
Anonyme taper!!
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Sånn møter du bare ikke medmennesker ditt rasshøl.

Mental Helse:
116 123 er en gratis og døgnåpen telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og vi har taushetsplikt. Telefonen er åpen alle dager, året rundt, også på røde dager.
Vis hele sitatet...
Jeg har snakket med mental helse og dem. Men jeg ønsker å snakke med noen i samme problemstilling eller noen som har vært i samme problemstilling. Jeg ser etter noen med samme erfaring.
Du har tilfeldigvis ikke Borderline? I så fall er min innboks åpen.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av UngOgDumN Vis innlegg
Jeg har snakket med mental helse og dem. Men jeg ønsker å snakke med noen i samme problemstilling eller noen som har vært i samme problemstilling. Jeg ser etter noen med samme erfaring.
Vis hele sitatet...
Du burde opprette en signal eller telegram slik folk kan kontakte deg anonymt. Da vil du garantert få flere henvendelser. Grunnen er at flere her inne har postet ting dem aldri vil ha koblet til identiteten sin.


Søk på YouTube: selvhjelp sosial angst , da finner du masse selvhjelp videoer av en psykolog som faktisk funker. Jeg klarte ikke spør hjelp i butikken en gang før , men etter disse videoene har jeg tatt kontroll over angsten og det psykiske. Du har ingenting å tape sjekke dem ut! PS: Jeg bryr meg og tenker på deg , ønsker deg masse lykke til og er sikker på du vil få det bedre med tiden med rett hjelp.
Sjekk linken i denne tråden for å finne tilbud i din by, både likepersonsgrupper av og med folk i samme situasjon som deg, og med faglig veiledning og hjelp til å slutte med rus.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å rus deg da for helvete
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal oppføre deg som en jævla drittsekk, så tør i det minste å gjøre det med fullt brukernavn da, din feige, empatiløse idiot.

Sitat av UngOgDumN Vis innlegg
Jeg er en ung gutt, med rusproblemer og endel psykiske plager, samt antisosial adferd.


Jeg ønsker å slutte, jeg vil leve normalt.


Jeg ønsker gjerne å dele noen tanker, så kan noen litt erfaring kanskje kontakte meg, slik vi kan ringes? Jeg trenger bare tips og å dele noen tanker.
Vis hele sitatet...
Har du funnet noen du kan snakke/chatte med her inne i løpet av disse få timene som har gått?
Ønsker deg lykke til
Sist endret av folablakken; 9. oktober 2023 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Du kan sende meg en PM, men snakker ikke i telefonen med mora mi engang så det skjer ikke
Vis hele sitatet...
«Å du som jobber med mennesker!?!?»
Bare pm meg hvis du vil, jeg har de samme problemene som deg
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
«Å du som jobber med mennesker!?!?»
Vis hele sitatet...
Sett deg ned
Sitat av UngOgDumN Vis innlegg
Jeg er en ung gutt, med rusproblemer og endel psykiske plager, samt antisosial adferd.


Jeg ønsker å slutte, jeg vil leve normalt.


Jeg ønsker gjerne å dele noen tanker, så kan noen litt erfaring kanskje kontakte meg, slik vi kan ringes? Jeg trenger bare tips og å dele noen tanker.
Vis hele sitatet...
Hei er det du som hadde det Pepe profilbildet med samme brukernavn? Jeg lagde en tråd for ei stund siden og lurte på hvordan det gikk med deg. Uansett kjekt å se at du ser tilbake hvis det er samme person
Kjempebra at du kommer hit og spør om hjelp og noen å snakke med, det er en god begynnelse på veien videre Ofte er det tungt å spørre om hjelp så det krever mye mot!

Dette går bra, mye gode folk her, og flere har tilbudt seg, håper du benytter deg av muligheten.
Hvilke mål har du satt deg?

Hvilke hobbyer driver du med?

Ossen folk har du hengt med før? Tenker da personlighet, gjerne inkluder fellestrekk mellom de.

Er du med på noen aktiviteter eller noe som gjør at du faktisk har mulighet til å bli kjent med nye mennesker?
Kontakt fastlegen din og forklar hva du sliter med, eventuelt skriv det ned før timen om du sliter med å få sagt det. Bli henvist videre til psykolog og ta det derifra.

Gruppeterapi er ett godt alternativ om du ønsker å prate med og høre fra likesinnede som deg selv.
bare å pm'e meg om du trenger noen å snakke med. er her inne hver dag og sliter med mye av det samme.
Sist endret av Hasjmonsteret5; 10. oktober 2023 kl. 10:15. Grunn: skrive feil
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor gammel er du?

Du bør vurdere røde Kors' tilbud, tror det er et prosjekt som er for ungdom mellom 15-23 som du kunne vært aktuell for.

Hvis du er eller nærmer deg universitetsalder kan du prøve å hoppe deg på noe brettspill aktiviteter hos dem, vet f.eks at UiS har brettspill aktiviteter hver eneste dag, inkludert DnD. Spiller du DnD trenger du ikke være deg selv engang
Oppsøk psykolog.
Kommunene er pålagt å tilby gratis psykisk helsehjelp, oppsøk denne først da det er mye mindre ventetid.
Søk "Rask psykisk helsehjelp (din kommune), så finner du antagelig et tilbud.
Det andre alternativet er å gå igjennom fastlegen for henvisning til psykolog.

Jeg kan ikke anbefale dette tilbudet nok, jeg har benyttet meg av det selv og det har snudd livet mitt helt rundt.
Det fungerer ikke for alle, men det er absolutt verdt å prøve, spesielt i ung alder kan det ha voldsom nytte.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bloomer Vis innlegg
Oppsøk psykolog.
Kommunene er pålagt å tilby gratis psykisk helsehjelp, oppsøk denne først da det er mye mindre ventetid.
Søk "Rask psykisk helsehjelp (din kommune), så finner du antagelig et tilbud.
Det andre alternativet er å gå igjennom fastlegen for henvisning til psykolog.

Jeg kan ikke anbefale dette tilbudet nok, jeg har benyttet meg av det selv og det har snudd livet mitt helt rundt.
Det fungerer ikke for alle, men det er absolutt verdt å prøve, spesielt i ung alder kan det ha voldsom nytte.
Vis hele sitatet...
Sikkert veldig bra for mange, men jeg selv opplever langt bedre hjelp i helt vanlige mennesker som har ett genuint ønske om å snakke med deg.
Det kan være utrolig vanskelig å finne dette, men man kan fort gå i fra å ha det helt jævlig i årevis, til å plutselig få alt snudd på hodet på grunn av bare en annen person!
Noen ganger blir det nesten som domino, men man trenger som regel den først brikken der, så faller alt på plass.

Akkurat nå er det der jeg er. Jeg trenger at den første domino brikken velter, og det kan dessverre ingen psykolog gjøre for meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikkert veldig bra for mange, men jeg selv opplever langt bedre hjelp i helt vanlige mennesker som har ett genuint ønske om å snakke med deg.
Vis hele sitatet...
Vanlige mennesker har som oftest ikke verktøyene som trengs for å kunne hjelpe, stor fare for at grunnen til at du liker vanlige folk mer er fordi de gir deg svarene du vil ha, ikke de du trenger.
Psykologer har som utgangspunkt mål om å hjelpe deg på samme måte som lege, sykepleiere eller alle andre i helse. Du drar ikke til psykologen for å finne en person har et genuint ønske om å snakke med deg, men for å møte en person som har kunnskapen og ekspertisen rundt menneskehjernen og psyken, samt en person som hjelper deg å konfrontere problemene dine, noe du MÅ gjøre om du vil løse dem eller endre din situasjon.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det kan være utrolig vanskelig å finne dette, men man kan fort gå i fra å ha det helt jævlig i årevis, til å plutselig få alt snudd på hodet på grunn av bare en annen person!
Noen ganger blir det nesten som domino, men man trenger som regel den først brikken der, så faller alt på plass.

Akkurat nå er det der jeg er. Jeg trenger at den første domino brikken velter, og det kan dessverre ingen psykolog gjøre for meg.
Vis hele sitatet...
Min erfaring i livet er at slike ting IKKE løser seg selv slik du håper at en vakker dag kommer en fantastisk person som holder deg å hånden og velter den første brikken å alle problemer forsvinner i luften så du kan leve lykkelig resten av livet. Det skjer ikke sjef.
Psykologen skal heller ikke velte noen dominos for deg, men en god psykolog kan vise deg hvordan du velter de selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mentale lidelser og sosiale problemer kan ha så mange årsaker, og det er ofte en kombinasjon av faktorer. Det er noen basiske ting du først og fremst bør sjekke og/eller prøve som har hjulpet mange.

Det er mange som har en genmutasjon i et gen som kalles MTHFR, som skaper problemer med metylering (methylation), og det vil bl.a føre til at du får reduserte nivåer av den mest bioaktive formen av det viktige B-vitaminet folat - metylfolat. Dette vitaminet er viktig for DNA og RNA produksjon, proteinmetabolisme, og hjelper å dempe høye nivåer av homocystein (som er toxic i høye mengder). Da har mange altså merket en bedring mentalt av å supplere med folat eller B-kompleks (samling av alle B-vitaminene). Man bør ihvertfall ta B12 sammen med metylfolat (B9) om man har en slik mutasjon. Man kan ta gentest, men det koster jo noen tusen, så er gjerne like greit å bare prøve å supplere.

Og selvsagt er det viktig at du sørger for å opprettholde D-vitamin-nivået. Det er ikke nok å få det fra fisk og egg, man må ta kosttilskudd i vinterhalvåret - pluss sommerhalvåret om man er lite utendørs.

En annen ting som har hjulpet noen mentalt er å supplere med inositol, som tidligere har blitt regnet som et B-vitamin (B-vitaminene er en gruppe vitaminer som er viktig for bl.a energiproduksjon og viktige cellefunksjoner, og er kjent for å være særlig viktige for god hjernehelse). Anbefaler å google "inositol reddit". Det bør kjøpes i pulverform, da det kreves ganske høye mengder for at det skal ha effekt og krysse "the blood-brain barrier" (og så er det mye mer kostnadseffektivt med pulver). 12 g er en fin dose å prøve.

Psykologer er litt oppskrytt, men det kan være verdt å prøve for å se om det kan hjelpe deg. Om du vet du har genuint prøvd å ta til deg råd og sette dem til handling over tid og det fortsatt ikke føles som det hjelper deg, så er det helt lov å droppe det. Og det er kanskje uansett mest nyttig i starten når dem lærer deg om forskjellige teknikker eller måter å endre tankemønster.

Men samfunnet er ikke opplyst om hvor begrensa behandlingstiltakene for mentale lidelser er. Både behandlere og folk ellers tenker gjerne at "om det ikke hjalp deg så prøvde du ikke hardt nok". Og de tror det alltid er noe hjelp å få.
Men man må i hovedsak finne ut av ting selv. F.eks ved å: google, spørre de som kan ting (som på Reddit), se YT videoer, høre på podcaster (som Huberman Lab eller Foundmyfitness).

Legemidler har også begrenset virkning og er ikke hjelpsomme for alle. De midlene som leger skriver ut behandler mer de symptomene som går på nedsatt humør (ved å øke serotonin-aktivitet), heller enn å behandle flere av det brede spekteret av patologiske prosesser som kan ligge i grunn (som nevroinflammasjon, og 'excessive excitation'). Men det er altså flere kosttilskudd og 'nootropics' som kan hjelpe med dette.

Du kan gjerne sende meg en melding om du vil snakke. Har slitt mye selv fra da jeg var 11, og jeg forsto ikke før nå i senere år hvorfor jeg slet så mye.
Sitat av UngOgDumN Vis innlegg
Jeg er en ung gutt, med rusproblemer og endel psykiske plager, samt antisosial adferd.


Jeg ønsker å slutte, jeg vil leve normalt.


Jeg ønsker gjerne å dele noen tanker, så kan noen litt erfaring kanskje kontakte meg, slik vi kan ringes? Jeg trenger bare tips og å dele noen tanker.
Vis hele sitatet...
Asosial eller Antisosial? MisterTenker du tenker på asosial og ikke antisosial da de er ekstremt forskjellige. Jeg vil si det er enklere for deg om du har førstnevnte, og ikke antisosial som du presenterer her
Fiks deg en psykolog og be om henvisning til avrusning og utredning, det kan ta 6-8 måneder kommer litt an på hvor du er. Beste du kan gjøre vil jeg si