Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4686
Yo.

Hvis en person fra Norge hadde dratt en tur til Amsterdam å røyket litt weed, så tatt flyet hjem til Norge 2-3 døgn senere..

Kunne man da ha blitt stoppet på flyplassen for så å bli tvunget til å ta en pisseprøve/blodprøve?

Hvilke rettigheter har man i et sånn scenario? Kan man nekte?

Noen som har opplevd dette?

[COLOR="Silver"]Spør for en venn.[/COLOR]
Var i Amster i januar. Var der i 4-5 dager. Kom hjem til flyplassen min, sto 1 hund og 4 politi. Ingen markering og alt gikk på skinner.

Vet ikke noe om hva de kan gjøre med deg der og da på flyplassen.
OBS, husk og sjekk lommer, bagger osv for rusk.

Hils h*n en god tur da!
Når jeg var på vei hjem og de inspiserte ranselen min og tok tester så sa jeg rett ut at den ranselen har vært full i weed så det kommer til å slå ut på det, jeg har vært i Amsterdam. Skjedde ingenting videre, så personlig hadde jeg tatt det helt lungt
Har blitt kalt inn i tollen to av fire turer til amster. Har kun vært tollere som har bedt meg komme inn. måtte strippe og full gjennomgang av bagasje. tollerne driter i om du har røyka, men politiet kan i verstefall be deg om pissings hvis de tror du har røyka.
mitt tips er å gå gjennom tollen uten å fokusere på noe annet enn rumpa på personen foran deg. de gangene jeg har blitt dratt inn har jeg gikk lange rare smilende blikk til tollerne. streite folk driter fullt i tollerne og politi, og det burde du også.
om helvete bryter og det av sjanseforholdet 1/1000 skulle bli pissings. sier du at du fikk kakebit av en bekjent uten å vite at det var shit i enjoi
Jeg og to kompiser var på en 10-dagers tur noen år tilbake, ble stoppe og tatt inn til random kontroll.
Ene kompisen hadde med seg en svær bong (ubrukt), denne ble sjekket og godtatt innført til Norge. Vi var fjerne som fy men vi forklarte at vi hadde vært i Amsterdam, gikk bare bra.

Dog hadde han siste kompisen vår tatt med seg en grinder med noe rusk igjen i, denne måtten han kaste på flyplassen i Amsterdam da de fant den i sikkerhets-kontrollen (hadde den i håndbagasjen).


Du skal bare slappe av mener jeg iallefall
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tollere har rett til å be deg om en urinprøve (og avføringsprøve) om de mistenker at du skjuler narkotika i andre kroppsrom. Kilde. Nekter du så vil de be politiet komme og prøvene blir utført under tvang.

Jeg har selv blitt markert av en hund, jeg og mitt følge ble tatt til siden og de gikk igjennom alt, sendte single flasker/embalasje i gjennomlysningsmaskinene for å se om det var noe gjemt der. Det var 3 tollere, den ene var hyggelig og prata med oss om turen mens de to andre undersøkte. En toller fikk et lite eureka øyeblikk da han fant noen feminiserte cannabisfrø, men de er omfattet av såvareloven (Kilde), det ble en liten diskusjon, da den snille tolleren kom bort og nærmest forklarte til den andre tolleren at det her var jo sikkert en gave vi hadde fått på cannabismuseet (jeg spillte bare med). De konfiskerte frøene og vi fikk gå videre.

Med andre ord: Tollen har ingenting med om du har røyket cannabis i utlandet, jeg har ikke vært borti et tilfelle der noen har blitt dømt for å bruke narkotika i utlandet med mindre de selv har innrømmet dette i et avhør og vært dum nok til å godta boten/forelegget.

Skal nevne at jeg ble tatt til side da jeg kom tilbake fra ferie i varmere strøk, en ung toller hadde lagt merke til oss da vi skulle dra (det gikk et direktefly til amsterdam en halvtime før vårt fly og jeg var stein som fy), han ble litt overraset da billettene ikke var til Amsterdam og lot oss gå. Samme fyren står i tollen når vi kommer hjem igjen, fyren drar meg til siden og påstår hardnakket at jeg har ruset meg og har smuglet med meg stoff. Ironien var at jeg ikke skulle ruse meg mens jeg var der, noe jeg overholdt hele turen.
Etter en intens stirrekonkurranse og mye "du kan si det til meg skjønner du, at du har røyka, det bryr jeg meg ikke om" så lot han meg gå.

Han siste er typen du bare lar få leke seg, han er ung og aspirant, bare hold alle de frekke kommentarene til deg selv, nikk og smil og så er du på vei videre.
Man kan vel bare si man har fått noe å røyke på av en kompis som bor i Amster?
Er vel kjøp som er ulovlig for oss,ikke bruk?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Man kan vel bare si man har fått noe å røyke på av en kompis som bor i Amster?
Er vel kjøp som er ulovlig for oss,ikke bruk?
Vis hele sitatet...
Bruk er ulovlig, det går under paragraf 22 i Legemiddelloven
Digital nomade
trippy's Avatar
Virker som man ikke får noen straff for bruk eller kjøp av knark i Amsterdam. Sikter til Skutle-saken;

Skutle fikk opprinnelig et forelegg på 10.000 kroner for erverv og bruk av cannabis "ved en rekke anledninger" i Bergen og andre steder. Forelegget gjaldt også kjøp av noen jointer med cannabis og 10-15 gram "trøffel-sopp" i Amsterdam.

I ettertid har Riksadvokaten slått fast at forholdet i Amsterdam ikke er straffbart, mens punktet som gjelder kjøp og bruk i Norge, blir stående. Boten er redusert til 8000 kroner.
Vis hele sitatet...
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/S...n-3368628.html
Jeg har vært i Amsterdam mer enn ti ganger. Har reist fra flere av de største norske byer og aldri blitt stoppet for kontrol av noe slag. Det kan jo komme av at jeg er en gammel dame. Selv synes jeg ikke jeg ser særlig stright ut, men kanskje jeg tar feil.
Det har i alle fall noe med alder og utseende å gjøre om du blir stoppet eller ikke. De kan jo ikke ta full kontrol av samtlige passasjerer.
Klem fra Betty
Det er ikke ulovlig for nordmenn å røyke i Amsterdam. Hoveddelen av straffeloven følger deg i utland, men det er flere unntak; deriblant konsum av cannabis. Har selv blitt stoppet i tollen etter hver Amsterdam tur, og innrømmet bruk ovenfor tollerne, men de er bare interessert i evt. Innførsel.

Har forøvrig ikke de relevante paragrafer tilgjengelig. Leste lovverket for et par år siden, og tviler på at det er særlig vanskelig å finne om setter seg ned.
Det er fordi store deler av straffeloven gjelder i utlandet også, det gjør derimot ikke legemiddelloven som røyking av cannabis går under.
Jeg ble selv stoppet på Russergrensa over Storskog for noen år siden og måtte pisse, prøven var helt på vidda, den ga utslag på absolutt alt utenom Thc, Jeg sa det måtte ha vært en gøyal fest og at jeg ikke husket noe som helst. Hørte aldri noe mer om den saken. De var også mest interessert i om jeg hadde med meg noe tilbake over grensa.
Du har ingenting og bekymre deg for.
Ble selv stoppet på flyet fra Spania for 3uker siden. Hunden reagerte på meg og hele kofferten, innrømte at jeg hadde røyket dagen føre pga det er lovlig i delen av spania jeg var i. Ikke noe problem, de gikk imellom baggen imens jeg ventet rolig på ett rom. Hadde en liten piece i baggen av bruning, 0,5. Ble ikke funnet pga alt luktet weed sikkert Hadde glemt den klumpen i jakkelommen, men jaja så lenge du ikke tar med noe ulovlig under turen så er det ikke noe problem. Aldri hørt om pissings på flyplassen. Tollerene liker store saker






Karalis
Når jeg var på en 3 dagers tur til amster med en kamerat ble vi stoppet og måtte strippe nakne. Vi hadde ingenting på oss, men innrømte at vi hadde røyka. Tollerne sa at alt var greit og vi kunne bare gå videre. I ettertid kom politiet på hybelen min med ransakelseordre. Har aldri vert borti noe politi eller tollere før, og røyker sjeldent i Norge. Var ikke på hybelen da de kom, men romkameraten min fortalte at purken hadde vert der å sett seg litt rundt. De fant selvfølgelig ingenting. Men en dag senere ble jeg kalt inn til avhør og måtte ta en urinprøve. Saken ble henlagt
Er egentlig ganske dritt, fordi førstegangstjenesten min kan ryke på grunn av det her. Skjønner fortsatt ikke at de fikk lov til å bare ta seg inn i hybelen min fordi jeg hadde vert på konsert i amster og tatt meg en spliff eller ti.