Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1419
Hei!
Nå er det på tide i å invistere i en ny gaming-pc. Det har blitt på tide nå som mitt nvidia geforce 590gtx kjører på 99 grader ++ med alt av settings på low..

Er nå ute etter å gå til innkjøp av en ny pc. Putter inn litt kroner i den, i håp om at den vil vare noen år fremover og da også kjøre VR-briller når dette kommer.

Prisen må være på rundt 16k eks-mva. Kjøper dette på firmaet da det er en stor nødvendighet og vil bli brukt flittig i arbeidstiden.

Har svært lite greie på PC, men har somlet sammen dette her:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...C-3D6620A375DF

Ser dette ut som ett greit opsett, evt er det noe jeg bør legge til eller bytte ut?
Ser bra ut dette oppsettet, men sikker på at du trenger å kjøpe alt nytt? Hva slags cpu og psu har du fra før? Hvis du f.eks. har Sandy Bridge cpu, så er det ikke noe poeng i å gå over til haswell da det ikke har skjedd stort på den fronten.
Ville kjøpt X99, 5820K og ddr4 istedet.
Ville byttet til EVGA Supernova G2 fremfor Corsair RM-serie(test EVGA test Corsair)

Jeg ser heller ingen grunn til å bruke 2.5k på hovedkortet. Et til 1.5k burde holde plenty med alle funksjonene du skulle trenge?

Personlig foretrekker jeg også luftkjølere fremfor vannkjøling, bare pga mindre bevegelige deler.

Ellers ser jeg ikke noe å trekke ned på, dette blir et beist.

PS: Har du passet på at 590 GTX ikke er tettet av støv, får nok luft osv? Når et kort overoppheter, så svekker det sin egen ytelse for å ikke brenne opp. Om det hadde kjørt på 80 grader, og fortsatt vært på low, hadde det vært verre. 590 GTX begynner å bli gammelt, så oppgradering står kanskje for tur, men tenkte jeg skulle si at høy temperatur kan være grunnen for dårlig ytelse!
Sist endret av Flaskepost; 27. juli 2015 kl. 21:32.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Ville byttet til EVGA Supernova G2 fremfor Corsair RM-serie(test EVGA test Corsair)

Jeg ser heller ingen grunn til å bruke 2.5k på hovedkortet. Et til 1.5k burde holde plenty med alle funksjonene du skulle trenge?

Personlig foretrekker jeg også luftkjølere fremfor vannkjøling, bare pga mindre bevegelige deler.

Ellers ser jeg ikke noe å trekke ned på, dette blir et beist.

PS: Har du passet på at 590 GTX ikke er tettet av støv, får nok luft osv? Når et kort overoppheter, så svekker det sin egen ytelse for å ikke brenne opp. Om det hadde kjørt på 80 grader, og fortsatt vært på low, hadde det vært verre. 590 GTX begynner å bli gammelt, så oppgradering står kanskje for tur, men tenkte jeg skulle si at høy temperatur kan være grunnen for dårlig ytelse!
Vis hele sitatet...
Ga deg KP pga anbefalingen av psu
Enig med deg angående hovedkortet, det er kostbart til å være ett Z97 hk.
Vil du ikke anbefale X99? Hvis ikke, hvorfor ikke? Er litt nysgjerrig på hvorfor nesten alle er så imot det.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
DDR4 er enda litt dyrt, og de aller fleste X99 kortene har mange funksjoner man ikke trenger eller bruker, som også gjør at de ligger ganske høyt i prisen. Ser nå på dette som et entusiastkort, evt personer som har litt spesielle behov.
Dersom man kan spare litt på hovedkortet, så kan man heller bruke pengene der du merker forskjell på ytelsen.

Om jeg ikke tar feil, er det dette du har nå?
MSI z68a-gd65 g3
Intel core i7 2600k
16gb Corsair vengance 1600
Corsair Gs 800w PSU
Geforce GTX 590

Nå vet ikke jeg hvor kresen du er, men du kommer ganske langt dersom du kjøper nytt skjermkort, ssd, og evt en ny cpu-kjøler, dersom du har originalkjøleren, da kan du få endel ytelse gratis ved klokking.
16gb ddr4 2666mhz for litt over 1400kr er ikke dyrt, det er rimeligere enn ddr3. På en annen side har en spart inn prisforskjellen bare ved å ha handlet ddr4, som en også kan benytte seg av senere uten å måtte kjøpe nytt. Det som kommer som ren bonus da er en kraftigere cpu + det andre positive som medfølger.

Selv ser jeg ikke at en må ha spesielle behov for å handle X99. Er det en entusiast plattform må jo det bare være en fordel?
Sist endret av sweem; 27. juli 2015 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å bygge under det Fleff sier. Prosessoren din er fortsatt helt kurant, kjøp et kraftig skjermkort, en SSD og en ny prosessor kjøler.
Tenker på å oppgradere PCen selv, så har fundert litt på hva jeg skal gjøre.

Jeg ser at ingen av dere nevner at Intel straks (August/September) lanserer nye CPUer på Skylake arkitekturen og vil da også gå over på 1xx chipset med støtte for DDR4. Er det noe vits å vente på det, eller er det bare å kjøre på med Broadwell? Er klar over at ytelsesforskjellen mellom Haswell/Broadwell og Skylake ikke blir så stor (maks 10%), men sett at når de går over til nye chipsets (og da 1151 socket), så kan man "futureproofe" seg bittelitt i hvertfall.
Sist endret av Phun Q; 28. juli 2015 kl. 15:15.
Takk for svar!
Det lureste ville vært å bare oppgradert, men føler PCn min er hjemsøkt, har brukt tilsammen 6k over snart 5 år i reperasjoner med en haug av upstart windows freeze, vannkjøler som fulgte med kabinettet som ikke funker osv. Dette blir nok en pc som skal vare 5år til, for så å heller oppgradere da.

Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Ville byttet til EVGA Supernova G2 fremfor Corsair RM-serie(test EVGA test Corsair)

Jeg ser heller ingen grunn til å bruke 2.5k på hovedkortet. Et til 1.5k burde holde plenty med alle funksjonene du skulle trenge?

Personlig foretrekker jeg også luftkjølere fremfor vannkjøling, bare pga mindre bevegelige deler.

Ellers ser jeg ikke noe å trekke ned på, dette blir et beist.

PS: Har du passet på at 590 GTX ikke er tettet av støv, får nok luft osv? Når et kort overoppheter, så svekker det sin egen ytelse for å ikke brenne opp. Om det hadde kjørt på 80 grader, og fortsatt vært på low, hadde det vært verre. 590 GTX begynner å bli gammelt, så oppgradering står kanskje for tur, men tenkte jeg skulle si at høy temperatur kan være grunnen for dårlig ytelse!
Vis hele sitatet...
Takk for tipset med strøm, skal bytte over til den!
Etter masse varmeproblemer med skjerkortet, å måtte leve i en evig frykt om at det kom til å smelte, har jeg blitt litt redd for høye temperaturer, tenkte derfor det var greit med dette hvoekortet som har ekstra små vifter og varmeplater på toppen.
GTX590 har ett varmeproblem, etter som jeg har skjønt. Flere eiere som har hatt meltdown, noe som er meget synd, da kortet har funket knall og kan fortsatt spilles på høye instillinger på nye spill, hadde det ikke vært for varmen.


Sitat av Fleff Vis innlegg
DDR4 er enda litt dyrt, og de aller fleste X99 kortene har mange funksjoner man ikke trenger eller bruker, som også gjør at de ligger ganske høyt i prisen. Ser nå på dette som et entusiastkort, evt personer som har litt spesielle behov.
Dersom man kan spare litt på hovedkortet, så kan man heller bruke pengene der du merker forskjell på ytelsen.

Om jeg ikke tar feil, er det dette du har nå?
MSI z68a-gd65 g3
Intel core i7 2600k
16gb Corsair vengance 1600
Corsair Gs 800w PSU
Geforce GTX 590

Nå vet ikke jeg hvor kresen du er, men du kommer ganske langt dersom du kjøper nytt skjermkort, ssd, og evt en ny cpu-kjøler, dersom du har originalkjøleren, da kan du få endel ytelse gratis ved klokking.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ut som noe jeg kan ha ja


Er ddr4 opsett mye kraftigere for pengene?

Burde jeg kjøpe en *
Intel Core i7-4790K
Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon

eller koste på meg ett par hundrelapper ekstra for
*Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
Prosessor, 6-Core, 3.3GHz, 15MB, 140W, 22nm, 28 PCIe lanes, uten kjøler

Er quad core med 4.ghz bedre enn 6-core med 3.3ghz?
Hva med å fikse skjermkortet? Det er en enkel sak å bytte kjølepasta, kjølepads og rense viftene/kjøleribbene.
Det ville vært økonomisk best, men har bestemt meg for å kjøpe en helt ny pc.
Selger den gamle