Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3944
Overskuddsmateriell
Skal kjøpe meg hjemmekino til TVn i stua nå. Har sett litt på forsterker men når det kommer til høytalere/sub så er jeg så å si helt blank. Den skal brukes til TV og film titting.

Tenkte på denne forsterkeren:
http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...omparison2989#

Ser for meg å ha 5.1 i stua usikker på hvor mye jeg bør legge i høytalere/sub.
men hva får jeg om jeg sier 5-7K i høytalere og sub?
Noen forslag?
Det var slik en gang at det beste du kunne få til film/gaming til under 20 000 var Logitech Z-5500, dersom du velger et tradisjonelt receiver oppsett som du sikter på bør du ta med receiveren hjem og sjekke hvilken av dem som gir go'lyd i rommet du skal bruke den i. Yamaha, Pioneer, og Onkyo har alle forskjellige lydbilder. Jeg er vokst opp med en far som er over gjennomsnittet interessert i HiFi og inntil nylig har han sværget til at vekta på den analoge biten av forsterkeren er blandt det viktigste.

Det er mange bra høyttalere rundt omkring, og de bør ikke koste all verden, men du bør kanskje opp på det dobbelt av hva du sikter på om du skal ha noe som gir mer glede enn Logitech Z906( som er Z5500s etterfølger )

Husk at du må prøve det ut sjekke hva du selv syns.
Sist endret av nudo; 13. juli 2015 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
SER jo bra ut det du har funnet fram til, men vær obs på følgende: Forsterkeren er en 6.2 kanals forsterker.
Den er etter det jeg forstår beregnet som en femkanals forsterker pluss effektutgang for passiv subwoofer.
Alternativt kan du kjøre 6 kanaler pluss en eller to aktive sub'er.

Siden du ser på et høytalersett med aktiv sub kan du etterhvert vurdere en midtkanal bak (Plan C i forsterkeroppsettet) og da bør du sjekke om du får kjøpt en enkelt (lik) høyttaler som de du vurderer som bakhøytalere eller muligens lik senterhøytaleren du vurderer. Jeg har ikke peiling på hva forsterkeren egentlig produserer av lyd til senter bak!

Regner med at Komplett ikke har lest spesifikasjonene for forsterkeren for i følge bruksanvisning gir denne 6*110W og IKKE 7*...
Tror jeg ville vurdert å legge litt mer penger i forsterker. Det sies at HiFi kan måles i kg, og jeg ville ikke satt en 4kg forsterker til å drive to gulv-fronter med surround-system. Fra Pioneer sin nettside står det også at maks strømtrekk fra veggen er 98W i bruk. Til sammenligning trekker Pioneer SC 1224 K 290W fra veggen. Tommelfingerregel er å legge like mye penger i forsterker som i høyttalere for å få et optimalt resultat. Jeg tror derimot du kommer langt med en forsterker til 6-7 tusen i dagens marked.

Personlig har jeg Yamaha RX-A1030, som nå er en utgått modell. Dette driver jeg Klipsch-fronter og noen tilfeldige surroundhøyttalere med, og jeg vet at jeg har mye kraft å gå på. Den nåværende modellen er Yamaha RX-A1040, og er nesten den samme forsterkeren. Denne får du får 6500kr, for en forsterker som kostet 10 000kr for noen år tilbake (i form av RX-A1030).

Samtidig, om du bestiller fra NetOnNet, så anbefaler jeg Supra 2.5mm høyttalerkabler. Har personlig meget god erfaring med disse, både høy kvalitet og lett å håndtere.

Det var mitt syn på saken, lykke til med kjøp.
Helt enig med Flaskepost! Den forsterkeren du ser på gir deg 6*110W ved 1 kHz og 1% forvrenging. Mao ikke veldig mye å drive de høyttalerne med.. Du kan forøvrig gjøre veldig bra kupp hvis du kjøper brukt på Finn.. Mange audiofreaker som skifter ut / oppgraderer så snart det er nye modeller på markedet. Så hvis du kikker litt på fjordårets modeller er det fort mange penger å tjene!

Det med høyttalerkabler har jeg en kommentar til.. Du kommer neppe til å få deg et så bra utstyr at du kan høre forskjell på dyre og rimelige kabler, og jeg vil derfor anbefale at du kjøper etter de som har den beste meterprisen. Selv har jeg brukt kablene som Biltema selger: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...el-2000016626/
Avhengig av effekt bør du kunne finne bra alternativer med 4 mm eller 2,5 mm kvadrat.
Sist endret av woff; 16. juli 2015 kl. 18:44.
Sitat av nudo Vis innlegg
Det var slik en gang at det beste du kunne få til film/gaming til under 20 000 var Logitech Z-5500, dersom du velger et tradisjonelt receiver oppsett som du sikter på bør du ta med receiveren hjem og sjekke hvilken av dem som gir go'lyd i rommet du skal bruke den i. Yamaha, Pioneer, og Onkyo har alle forskjellige lydbilder. Jeg er vokst opp med en far som er over gjennomsnittet interessert i HiFi og inntil nylig har han sværget til at vekta på den analoge biten av forsterkeren er blandt det viktigste.

Det er mange bra høyttalere rundt omkring, og de bør ikke koste all verden, men du bør kanskje opp på det dobbelt av hva du sikter på om du skal ha noe som gir mer glede enn Logitech Z906( som er Z5500s etterfølger )

Husk at du må prøve det ut sjekke hva du selv syns.
Vis hele sitatet...
ER DU MORSOM?? Z-5500 var tidens fest anlegg i den tid, men film var det ballestein, kanskje noen mener motsatt pga den dypebassen. Stock diskanten som front, midt og rear var udugelig til filmtitting, koblet min til en datamaskin gjennom alle disse jackpluggene. Fikk sourounden til å fungere bra, men lyden klarte ikke å balansere med bassen feks, Morgan Freemann narrition voldtok bassen. Tross jeg stilte ned bassen ble ikke diskant og bass skilt.

Jeg har en Samsung som er jævlig utdatert. 5.1 souround som ble kåret til verdens beste hjemmekino anlegg til ca 15.000,- i 2009/2010 (samme år Z5500) var popuær.
Pris forskjell er det men under 20.000,- min er okei å gir en god følelse men savne en oppdatert versjon. Ville aldri hatt Z5500 i stua, da velger jeg heller lydplanke
@woff
Helt enig i at det ikke er nødvendig med merkekabler. Supra-kablene kostet 500kr for 20meter når jeg kjøpte de, og jeg synes det er verdt det for å få litt penere kabler når levetiden til disse er årevis.

Det med at forsterkeren gir 6*110W, er salgsgimmikk. Sannsynligvis er terminalene godkjent for dette, og kanskje det samme med elektronikken innvendig. Men den forsterkeren trådstarter har tenkt å kjøpe kan garantert ikke gi 6*110W = 660W fordelt på 6 kanaler. Maksforbruket er jo oppgitt til 98W også. Stort sett er 6*110W, 8*125W osv bare salgfusk. Se på vekt og reelt forbruk fra veggen for å få et bedre bilde av effekten når du ser på billige forsterkere.
Sist endret av Flaskepost; 16. juli 2015 kl. 18:53.
Se der ja! Vi er nok helt enige du og jeg Flaskepost! Riktignok veier min forsterker bare 17 kg til tross for at leverandøren oppgir 180W i sju kanaler. Er vel heldig om jeg får ut 80W pr kanal max vil jeg tro.
Men jeg har en aktiv subwoofer som veier 70 kg hvis det teller? Den skal jo klare 750W RMS i følge tekniske data. (SVS PB13-Ultra)

Selvsagt bør høyttalerkablene se ok ut hvis du må legge de synlig, men her i min manne-hule ser jeg maks 2 meter med synlig kabel på mitt 7.1 anlegg! Da gjør det ingenting om noen ser at det er tilbudsvare fra Biltema..
Sist endret av woff; 16. juli 2015 kl. 19:17.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Etter å ha sett litt mer og lest her så har jeg ombestemt meg.
Takker for mange gode råd til nå

https://www.komplett.no/pioneer-vsx-...eceiver/847635
https://www.komplett.no/intono-51-su...e-svart/744859

Ny og kraftigere forsterker og litt billigere høytalere
@woff
Da har du et meget mektig system! 17kg er ikke småtterier for en forsterker, og alle som er interessert i lyd vet hvilket beist SVS PB-13 Ultra er.

@Bullhill
Dette ser ut som et meget fornuftig oppsett! Sannsynligvis vil dette spille meget bra.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Ny og kraftigere forsterker og litt billigere høytalere.
Vis hele sitatet...
Jepp, dette ser adskillig bedre ut ja. Håper du blir like fornøyd som de fleste som har kommentert disse delene!
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Takk for tips alle sammen, da bestiller jeg dette i morgen :-)
Sitat av nudo Vis innlegg
Det var slik en gang at det beste du kunne få til film/gaming til under 20 000 var Logitech Z-5500,
Det er mange bra høyttalere rundt omkring, og de bør ikke koste all verden, men du bør kanskje opp på det dobbelt av hva du sikter på om du skal ha noe som gir mer glede enn Logitech Z906( som er Z5500s etterfølger )

Husk at du må prøve det ut sjekke hva du selv syns.
Vis hele sitatet...

Var Logitech z 5500 så bra altså? Har bare hørt dem en gang på et nachspiel og jeg langt fra imponert over lyden. Syntes det manglet mellomtone og bassen var veldig fet litt langt opp i skalaen og tynn i bunn. Eneste grunnen til at jeg husker dette var at fyren som hadde festen var så fornøyd og la ut i baner om logitechen. Men klart, for alt jeg vet så spilte han mp3 @64

Har du hørt z906 spiller de bra? Har bare vanskelig for å se for meg at logitech kan være noen reel konkurrent til systemer opp mot 20 000.

Jeg tenker at for 20K så får du en fet surround receiver og kvalitets høyttalere pluss en decent sub. Tror det skal være lett å sette sammen anlegg som spiller adskillig bedre enn logitech. Tenker mer at logitech er bra til dataspill. Til film så trenger en dyp bass, ikke fet bass langt opp i skalaen. Trikset som logitech brukte er jo velkjent - de tuner bassen så den spiller høyt kanskje rundt 50-60-70 htz og for mange så virker det som dyp bass. Men det er ikke det.

På filmer så legges det ned mye penger i lyd. Både hvordan lydbildet spres ut i rommet og for å forsøke å skape lyd som matcher bildet så er det viktig med bra lyd - ikke bare høy lyd.
Sist endret av frtoretang; 17. juli 2015 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Var Logitech z 5500 så bra altså? Har bare hørt dem en gang på et nachspiel og jeg langt fra imponert over lyden. Syntes det manglet mellomtone og bassen var veldig fet litt langt opp i skalaen og tynn i bunn. Eneste grunnen til at jeg husker dette var at fyren som hadde festen var så fornøyd og la ut i baner om logitechen. Men klart, for alt jeg vet så spilte han mp3 @64
Vis hele sitatet...
Z5500 og z906 er ikke noe å spille musikk på. Skal du over på HiFi er fatterns devialet D200 langt bedre, selv om den ser ut som ei badevekt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har du hørt z906 spiller de bra? Har bare vanskelig for å se for meg at logitech kan være noen reel konkurrent til systemer opp mot 20 000.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i å spille bra? Han ber om hjemmekino, gaming og filmlyd, og der må man fort over 20 000 for å finne noe som gir enn bedre filmopplevelse enn de jeg har nevnt. Poenget er vel at under 20 000 er det lite å velge i.

Forsterkeren jeg bruker kostet 18 000 alene og jeg mener det er blandt de rimeligere forsterkerne som slår Z5500 til gaming og film.

Sitat av woff Vis innlegg
Se der ja! Vi er nok helt enige du og jeg Flaskepost! Riktignok veier min forsterker bare 17 kg til tross for at leverandøren oppgir 180W i sju kanaler. Er vel heldig om jeg får ut 80W pr kanal max vil jeg tro.
Men jeg har en aktiv subwoofer som veier 70 kg hvis det teller? Den skal jo klare 750W RMS i følge tekniske data. (SVS PB13-Ultra)

Selvsagt bør høyttalerkablene se ok ut hvis du må legge de synlig, men her i min manne-hule ser jeg maks 2 meter med synlig kabel på mitt 7.1 anlegg! Da gjør det ingenting om noen ser at det er tilbudsvare fra Biltema..
Vis hele sitatet...
Sjekk ut devialet D-serien
Sist endret av nudo; 17. juli 2015 kl. 06:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.high-endaudio.com/RC-EntryLevel.html er en fryktelig god ressurs for sånne som deg, her står det veldig mye om hvilke produsenter du skal peile inn på og hvilke du skal styre unna. Dette er nok mer for stereo systemer, men mye av infoen er universell.

Ellers har jeg et annet brennhett tips til deg, siterer fra siden jeg lenket:

"Unless you are CERTAIN, speakers should always be purchased Used."

Selv kjøpte jeg for en del år tilbake 2x M-Audio Bx8a studio monitorer og en Sbx10 studio sub til rundt 2k. Dette kostet rundt 10k nytt, da. Forsterkere og sånt blir noe annet, igjen. Men når det gjelder høytalere har du mye å hente på bruktmarkedet.
Sist endret av Lonely Robot; 17. juli 2015 kl. 13:29.
HiFi og hjemmekino er 2 vidt forskjellige verdener.
Ja enten kan man kjøpe brukt eller så kan man bygge selv. Høyttalere er høyt priset - ofte langt høyere pris enn hva komponentvalg og kabinett skulle tilsi. Og det er heller ikke vanskelig å bygge selv. Det finnes utrolig godt utvalg i elementer å velge fra og en kan bygge høyttalere som er optimalisert for den jobben de skal gjør - i ditt lytterom. Feks om en ønsker stor lyd til hjemmekino. Stor lyd koster - både i forsterkereffekt og det å kjøpe høyttalere.

Om dy bygger selv så kan du om du har plass kompensere for mindre watt med å bygge ekstremt lettspillende og effektive høyttalere gjerne med svære kassevolumer - ikke ulikt det er ser i semi proffesesjonelle saler eller kinoer. En trenger ikke gå helt til ytterpunkt å bruke PA elementer men kan konstruere hornlader for både bass og diskant slik at elementene jobber enklest mulig å spiller høyt og rent.
Har DIY Paragon og magnetostater, men det er en litt annen prisklasse enn under 20 000.