Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5331
Bli'me på apedansen!
JohnnyBravo's Avatar
Hei, jeg og en kompis tok taxi hjem fra byen igår,
da vi merket at vi hadde brukt opp alle pengene fant vi ut at vi bare måtte stikke av... (første gang jeg gjør dette)

Nå sitter jeg her, fyllesyk så faen å totalt noia....

Brodern nevnte nemlig at de har kamera inne i taxiene ?
Jeg er ikke noe kjenning av snuten i det hele tatt, så tror ikke de kan kjenne meg igjen på kamera...
men vi ble kjørt til nabohuset (iknow, dumb as fuck), så viss de går me bilder eller noe der så kan de finne meg....

Noen som har erfaring fra dette? Burde jeg bekymre meg?
Det er kamera i alle bilene. Taxiselskapet vil garantert gå til de nærmeste husene fra der du gikk av med bildene. Du blir tatt.
Tror det er veldig få drosjer som har kamera i bilen, er vel kun i Oslo området. Har iallefall aldri hørt om noen som har stukket fra drosjen og så blitt filmet av kamera.

Vet de att det er deg så vil du nok kun få en regning i posten eller mere sannsynlig bli oppringt, så må du betale for turen. Tror ikke drosjen velger å annmelde deg da det er så mye styr for kun ett par hundrelapper.

En gang hadde jeg for lite penger til å betale, så jeg ga han nummeret mitt og navn. Møtte han senere med pengene.
Bli'me på apedansen!
JohnnyBravo's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Tror det er veldig få drosjer som har kamera i bilen, er vel kun i Oslo området. Har iallefall aldri hørt om noen som har stukket fra drosjen og så blitt filmet av kamera.

Vet de att det er deg så vil du nok kun få en regning i posten eller mere sannsynlig bli oppringt, så må du betale for turen. Tror ikke drosjen velger å annmelde deg da det er så mye styr for kun ett par hundrelapper.

En gang hadde jeg for lite penger til å betale, så jeg ga han nummeret mitt og navn. Møtte han senere med pengene.
Vis hele sitatet...

Okei, dette er da ikke i noen stor by akkurat, så satser på at det ikke var kamera, så ingenting til noen merking på bilen eller noe, tror jeg sjekket det...
Å viss det er kamera i bilene, så skal dette vell være VELDIG godt merket?
Ville ringt taxi selskapet, bedt om unnskyldning og betalt pengene du skylder + litt mer.
Jeg vet att Stavanger begynte med kamera i drosjene sine i fjor. Men ja tror det skal være merket med "Video overvåket område" eller no slikt.
Sitat av Flikki Vis innlegg
Okei, dette er da ikke i noen stor by akkurat, så satser på at det ikke var kamera, så ingenting til noen merking på bilen eller noe, tror jeg sjekket det...
Å viss det er kamera i bilene, så skal dette vell være VELDIG godt merket?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare ringe og gjøre opp for deg i dag? Du snakker som i
Det ikke finnes en løsning.
"Løpetaxi" som vi kalte det, da jeg var mindre - var en vanlig greie etter å ha vært på byen og svidd av pengene der.
Sjansen for å bli tatt i ettertid, da du velykket kom deg bort fra taxien er minimal etter mine erfaringer, men som du sier så stoppa du ved nabohuset og det er vel det dummeste man kan gjøre i den situasjonen.
Igjen, det kommer nok ingen og det er nok ikke noe stress. Men til neste gang - pass på (for det kan hende du plutselig blir fanga av en taxisjåfør) når du prøver stikke av, og får grisejuling. (Har skjedd)
Ring og gjør opp for deg, så er nok saken ute av verden.

De fleste taxisjåfører tjener kun penger på antall turer, dvs. de har ikke timelønn. Ved å stikke fra en taxi stjeler du dermed inntekten direkte fra en allerede lavtlønnet person..
Jeg hadde absolutt ringt taxiselskapet hvis jeg var deg. Det er absolutt normal praksis med kameraer i drosjebilene.
Kameraet er så lite at du garantert ikke legger merke til det i beruset tilstand.
Dette er dessuten drosjesjåførens lønn du og vennene dine har stjålet!

Det blir ikke mer kluss hvis dere ringer, forklarer problemet og gjør opp regningen.
Gjør som resten, ring inn og gjør opp for deg. Og som du sier, du kommer fra en liten plass. Dermed er sjansen der for at neste gang du skal kjøre drosjemannsbil, så er det samme sjåfør. Kjipt og vite at du ikke har gjort opp for en tidligere tur om det skulle skje..
Ser du er ifra samme området faktisk som meg.

Viss du tok stavanger taxi så er det en sjangs for kamera.

Viss det var bryne/nærbø/klepp/kvernaland taxi så er det ikkje kamera.
Grunnen for jeg vet det.. Jeg jobber i et av de selskapene selv.


Viss du ringte for å bestille taxien så har de nummeret ditt.

Bare husk. Sjåførene får _KUN_ lønn av det de kjører inn.
Med andre ord.. Turen han kjørte med deg i går var en tur uten lønn.
Så kan være at den personen er rimelig sur på deg.

Visss mulighet. Ring selskapet og betal for deg.
Så lenge du ringer så blir de glade for å få kontakt med deg.
Sitat av pointlessX0 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det var i 03.00-tiden natt til søndag 8. mai i fjor at drosjen plukket opp tre menn i Stavanger
Du kan ta det helt med ro å se bort fra alle de rare svarene over her

I min ungdom stakk jeg og kompisene mine utallige ganger fra taxiregningene hjem fra byen. Blir du ikke tatt der og da er det nok ingen fare for at det skjer noe.¨

Du er ikke den eneste som stikker fra regningen i løpet av en helg . Skulle de fulgt opp alle taxi stikkene som kommer seg unna så hadde de ikke hatt tid til annet. Og det er heller ingen fare for at politiet prioriterer slike fillesaker
Kanskje det å ta kontakt å gjøre opp for seg ikke er så dumt. Om ikke for sjåføren og eventuell egen samvittighet sin skyld, kanskje for fremtidlige taxiturers skyld?
Det kommer jo an på hvor du bor, og om du har flere firma tilgjengelig. Jeg tenker da, bor du på en liten plass med ett firma, kan det bli kjipt å ringe etter drosje en annen helg å plutselig sitte i bilen med samme sjåfør.
Vist du ikkje veit det er kamera i drosja så er det ikkje, dei har strengt tatt ikkje lov til å filme deg uten at du veit om det, då gjerne med skilt. Blir eit ugyldig bevis
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Vist du ikkje veit det er kamera i drosja så er det ikkje, dei har strengt tatt ikkje lov til å filme deg uten at du veit om det, då gjerne med skilt. Blir eit ugyldig bevis
Vis hele sitatet...
Nja, nei. I Norge er det temmelig fri bevisførsel, og verken i sivilprosess eller straffeprosess er det automatikk i at et bevis skal avskjæres, selv om det er fremskaffet på en utilbørlig måte. Hvorvidt et bevis skal avskjæres vurderes særskilt i hver sak, og ofte kommer man frem til at bevisene kan føres, selv om de er fremskaffet på en utilbørlig måte. Se eksempelvis denne dommen, og legg merke til at det etter tvistelovens § 22-7 kun i særlige tilfeller skal avskjæres bevis som er fremskaffet på en utilbørlig måte.

Det finnes meg bekjent ingen paragrafer som regulerer bruken av sånne bevis i straffesaker, men rettspraksis ligger nært de bestemmelser som er å finne i sivile saker. Se eksempelvis denne saken, samt Rt. 2003 s. 549 og Rt. 1999 s. 1269.
Hmm, jaja, hadde nettopp om dette på skulen, og fekk vite at det vart rekna som ugyldig bevis, og kunne dermed ikkje brukast.
Pappa er taxi-sjåfør og han har kamera i bilen. Det er som regel bare ett kamera som setter rett ved midt-speilet.
Jeg tror du ville sett det om du hadde vært mer observant, med tanke på at det er rett foran nesa på den som sitter i forsetet. Lykke til.
Må bare henge meg på mange andre her, dette er tyveri fra en som er ute i svært ubekvem arbeidstid og ikke tjener så alt for mye på det. Er sikker på at han setter stor pris på å få oppgjør for turen og da er man også sikra at det ikke gjøres noe mer med saken.
Sitat av Flikki Vis innlegg
Okei, dette er da ikke i noen stor by akkurat, så satser på at det ikke var kamera, så ingenting til noen merking på bilen eller noe, tror jeg sjekket det...
Å viss det er kamera i bilene, så skal dette vell være VELDIG godt merket?
Vis hele sitatet...
Det er et lite klistermerke i hjørnet på ruta/ene som opplyser at det er kamera i bilen.
mange taxier har et kamera som tar ett bilde med en gang noen setter seg i bilen.
Sitat av bendik1305 Vis innlegg
mange taxier har et kamera som tar ett bilde med en gang noen setter seg i bilen.
Vis hele sitatet...
Ja, om jeg ikke husker feil så filmer ikke kameraene. De tar bilder. Husker ikke hvor ofte, men det taes bilder når noen setter seg inn. Det blinker et lys på kameraet når det skjer.
Sitat av UENorge Vis innlegg
Ring og gjør opp for deg, så er nok saken ute av verden.

De fleste taxisjåfører tjener kun penger på antall turer, dvs. de har ikke timelønn. Ved å stikke fra en taxi stjeler du dermed inntekten direkte fra en allerede lavtlønnet person..
Vis hele sitatet...
Haha, LAVT LØNNET? Disse skurkene tjener mer enn du tror!
Sitat av NijO Vis innlegg
Haha, LAVT LØNNET? Disse skurkene tjener mer enn du tror!
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt drosje i to år og det er ikke noe å hoppe i taket for. Kanskje i enkelte storbyer men lengre ned mot bunnen av topp ti byer på innbyggertall så kan man like gjerne finne seg ei skole å vaske.
Å?

Vel, her har fler av vennene mine måttet slutte pga lav lønn.

I Oslo mente jeg å ha lest at noen kjørte for 37,- timen av og til, pga for mange taxisjåfører på en gang. Så ikke si at de tjener masse.

Greit nok, kompisen min tjente kanskje 20-30k i mnd i starten, men tilslutt måtte han slutte, selvom han kjørte mer enn det han gjorde i starten.


Støtter å gjøre opp for seg btw.