Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7491
Hei jeg skal kjøpe meg en El Sykkel(hvor mye den koster er det samme) og har noen spørsmål:

Kan man trimme dem så dem går veldig fort?

Er noen El Sykler bedre å trimme enn andre?

Hvor mye penger tror du noen ville ta for å trimme den så mye som det går?

Hvilket merke/kvalitet er best?

Noen forslag til hvem jeg bør kjøpe?

Trenger ikke kurv foran..

Kan må trimme El sykler som denne: https://www.youtube.com/watch?v=zEdETIjfngo

i Norge?

Takker for svar
Etter norsk lov, er det der å regne som (lett) motorsykkel, og jeg tviler på det der blir godkjent i bruk som motorsykkel i Norge. En elsykkel har maks lov til å ha 250 W (0,25 kW) effekt på motor, og at motoren slutter å dra helt ved 25 km/t.
(Kilde)

Så nei, det der er nok ikke lov i noen omstendigheter! Og blir du tatt med noe slikt, så får du en solid smekk av lovens lange arm, som svir lenge...
Takk for svar Skjønner at det ikke er lov men..Tror du det er vanskelig å trimme en el sykkel som du kjøper i Norge til å gå som den i videoen?
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
Takk for svar Skjønner at det ikke er lov men..Tror du det er vanskelig å trimme en el sykkel som du kjøper i Norge til å gå som den i videoen?
Vis hele sitatet...
Ja! Hvis du ikke skal bytte motor ++. En motor på 250 W tilsvarer ca. 1/3 hk. En moped har ca. 2,5 hk, så du ser forskjellen. En motor på 10 hk blir ca. 7,5 kW, og da varer batteriet mye kortere tid også. Hvis det i det hele tatt takler å gi så mye strøm.

Og skulle det skje en dødsulykke, der en annen mister livet (f.eks. en fotgjenger). Så blir du mest sannsynlig dømt for uaktsomt drap. Det er uansett ikke verdet det, å fikle med slikt.
Tusen takk for svar! Du har nok rett! Bedre å bare sykle på en vanlig el sykkel

Men kan man ikke lage sterkere batteripakker, vikle om og øke spenninga..gi det mer mat(amp) så det freser litt?
Sist endret av freestyle kid; 3. februar 2017 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
Tusen takk for svar! Du har nok rett! Bedre å bare sykle på en vanlig el sykkel

Men kan man ikke lage sterkere batteripakker, vikle om og øke spenninga..gi det mer mat(amp) så det freser litt?
Vis hele sitatet...
Muligens, men det er store muligheter, for at motoren brenner opp eller kort sagt går til h******.
Skal være en tråd her inne en plass vist du gidder og søke. Der en bygga sykkel selv som jeg mener gikk opp mot 100kmt
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Skal være en tråd her inne en plass vist du gidder og søke. Der en bygga sykkel selv som jeg mener gikk opp mot 100kmt
Vis hele sitatet...

Søkte rundt men fant bare 1 tråd ang emne.. vis du finner tråden du snakket om så bare post den her
Sitat av Klepto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for lenken. Interessant!
Sitat av Klepto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jepp var den jeg tenkte på
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Jeg har to el-sykler, den ene ligner på den du ser i videoen, den andre linger mer på en vanlig sykkel og har krank motor.
Dersom du ikke er veldig ivrig med DIY og elektronikk, eller har 60-80k til overs, kan du slå fra deg det første alternativet.
Det synes jeg du burde gjøre uansett, da man kommer kjempelangt med 1500w. River helt klart ikke skinnet av pølsa, men det er like morro.

Jeg har installert et BBSHD kit på en karbon sykkel jeg kjøpte på finn, og denne går som bare rakkern. Topfart 50. Veier ca 13kg uten batteri. I et lavt gir klarer den alle bakkene og løfter fremhjulet bare du gasser litt. Denne sykkelen linger også på en sykkel, og ikke en moped. På grunn av det vil du ikke være livredd for politiet hver gang du er ute og cruiser. Det er også deilig at sykkelen veier såpass lite. Alle 8kW+ el-"sykler" veier veldig mye, og må ansees som uregistrerte lettmotorsykler. Du kommer langt med 8k + sykkel.

Man "trimmer" ikke elsykler, man bygger dem etter en spec. Alle komponentene må oppgraderes hvis du bytter ut en av dem.
Sist endret av Nemizz; 7. februar 2017 kl. 20:01.
Jeg har elsykkel på 1,5kW, 48V.
Er selvfølgelig ulovlig, men tviler på at man blir stoppet hvis man ikke kjører som en baias. Du kan tråkke samtidig som du bruker motoren, så hvis du bare senker farten litt og tråkker hvis det kommer en politibil burde du være safe. En kraftig elsykkel er dessuten veldig lett å stikke av med. Tviler på at de har utstyr i bilen til å kontrollsjekke motoren uansett.

Trimming fungerer dårlig på el-motor såvidt meg bekjent, du kjøper en motor med ønsket effekt. Du kan eventuelt bruke et batteri med høyere spenning enn hva motoren er ment fort, men da kan den fort bli ødelagt, i bestefall senkes levetiden. Noe du må huske på er at desto større effekt du har på motoren, desto tyngre blir den. Min er grisetung bak, men veldig lett forran(tungt batteri bak + motor i bakhjulet). Ikke helt gunstig, men batteriet er for stort til å monteres i midten.

Ikke for å stjele tråden, men noen som vet hvor du kan kjøpe bagasjebrett i noe annet enn aluminum som tåler en trøkk? Knukket 2 XXL/G-Sport bagasjebrett pga. tyngden til batteriet.

Her kan du se litt på de større effektene http://www.alibaba.com/trade/search?...ear-hub+5000w+. Har ikke funnet noen seriøst spesifikk ebike-nettside som selger over 1,5kW.
120km/h speed 48V-96v brushless hub motor 5000w - koster 380 $ Denne kan kanskje passe deg


Jeg tenkte selv å gå for høyere effekt, men du trenger virkelig ikke mer enn 1,5kW etter min mening.
Hvis du går for høyere effekt trenger du et batteri med 72V. Dette er det billigste og beste du får tak i:
http://www.ebay.com/itm/72V-20AH-LiF...gAAOSw6DtYRfXG

NB: Batterier skal være et helvete å få shippet internasjonalt, mitt kom frem noen måneder etter den skulle.

Hvis du finner ut at 1,5kW er akseptabelt så burde du sjekke ut Magic Pie 5 fra Golden Motor. Da slipper du den helvetes kontrolleren, for den sitter innebygd i motoren. Du kobler så mobilen til via bluetooth og får masse ulike ting du kan justere og etter endt tur kan du se gjennomsnitsfart, toppfart , distanse etc..
https://www.youtube.com/watch?v=Z2EM2DLkr-o
Sist endret av trikker95; 8. februar 2017 kl. 06:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Man har ikke lov til å "trimme noe som helst" etter Norsk lov....men hvor mange episoder har du hørt om el-sykler som er beslaglagt for den grunn og ikke pga tyveri?
Har hørt om flere faktisk. Omtrent det siste året eller siden høsten 2018 har det faktisk vært kontroller på el-sykler i flere byer. Både i sentrum, på skoler og høyskoler etc. Er også noen som har blitt inndratt.

Det sagt så kommer det nok mest an på bruken og brukeren selv. Brukes den med fornuft så går det helt sikkert greit. Dvs du får "tråkke" på pedalene selv om det ikke bidrar særlig. Man da ser det jo ut som du sykler. Unngå veldig høy fart både på gata og sykkelstier, gang&sykkelvei etc.

Noen el-sykler gjør lett 100 km/t. Mange gjør lett 60-80 km/t. Skulle du dundre ned ei gata i 100 km/t og snuten ligger bak så vil du bli stoppet og straffet. Ligger du i plausibel sykkel-fart 35-35 ish km/t går det sikkert greit.

Jo mer apekatt eieren er i trafikken jo større sjanse for å bli tatt. Dessuten kan det lønne seg å være litt forsiktig med hvor du parkerer mtp kontroller. Det er jo også ting du kan gjøre i design og byggeprosess som minsker sjansen for å bli hekta. Om du slenger på en 15 kilos kladd av en navmotor i bakhjulet så skjønner de aller fleste at den går over 25 km/t. En mindre motor montert på kranken eller på svingarmen ser mye snillere ut så kanskje kan det gjøre det enklere å sno seg unna om det er random kontroll.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Mister garantien da. Du kan kjøpe en speedbox til shimano så gjør den 40 kmh. Flere butikker selger sykler som er ferdig trimmet og med større batteri men er ikke anbefalt.

Kjøpt enylig en rock machine med shimano e7000. Beste offroad motor. Den gjør litt over 25kmh. Det er ganske fort i skauen på flata og får den lett opp i 50 kmh nedover.

Med den motoren kjenner man ikke at man har motor. Den stopper med en gang du slutter å trå og det føles som man har en lett Mountainbikem som går fortere enn en normal men man blir sliten og får god trening av noen timer på den. Sykler i snitt 2-4timer dagen på den nå og batteriet varer gjerne 40km på høyeste nivå i skogen og opptil 80-100kmh på ECO.

Jeg syklet på landeveien med en barnevogn med 50 kg last 20 kmh hver vei o y brukte under 20% batteri så de er ganske sterke.

Du kak trimme den med å flytte magnet sensoren. Finnes filmer av dette på YouTube, men er ikke anbefalt

Hadde anbefalt deg en toppmodell motor av shimano (best garanti og går lengre på batteriet)
Bosch. Høyere NM, men noe kortere batteritid. Evt THQ for høyeste NM, men ikke like naturlig følelse som på shimano.

Jeg er super fornøyd med min og du kan be om å prøve kjøre en.

Min heter rockmachine torrent E. Kjempe stor, brei offroad med demper foran. Shimano e 7000 er fantastisk både på landevei og skog og du kommer frem overalt. Gleder meg hver dag til å sykle til jobben og cruise i skogen på vei hjem eller i helgen.

Denne koster ca 30.000 normalt men tilbud på 25000 nå. Og fikk den for 22500 kroner av han i butikk.

. Ikke kjøp en billig motor. Hadde gått for shimano, Bosch eventuelt THQ. Da kan du være trygg på å ha den lenge.

Å trimme den er bare dumt. 25kmh er fort nok egenttlig og bremsen og girene blir veldig slitt om kjører 40-50kmh hele tiden og syklene vil bare mye kortere. Vurderte å få min opp til 30kmh men hørt om fler som har ødelagt motoren pga speedbox og har måtte kjøpe ny motor selv siden verkstedene kan bruke diagnose verktøy å finne ut man har brukt speedbox.

Tror ikke de kan se om du flytter magnet sensorene, men flere opplever problemer med det også, men da kak du få den opp i rundt 40kmh tror jeg.


Lykke til. Kjempe gøy med El sykkel og du får masse trening samtidig om du sykler lengre og ikke bruker boost hele tiden
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
Hei jeg skal kjøpe meg en El Sykkel(hvor mye den koster er det samme) og har noen spørsmål:

Kan man trimme dem så dem går veldig fort?

Er noen El Sykler bedre å trimme enn andre?

Hvor mye penger tror du noen ville ta for å trimme den så mye som det går?

Hvilket merke/kvalitet er best?

Noen forslag til hvem jeg bør kjøpe?

Trenger ikke kurv foran..

Kan må trimme El sykler som denne: https://www.youtube.com/watch?v=zEdETIjfngo

i Norge?

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Har hatt en elsykkel til 30.000.- et års tid og første dagen satte jeg på speedbox til 1.500.- Da er den ikke trimma men bypass innstillingene som er forskjellige i de enkelte land. Montert inni motoren på 10 min. Da har du assistanse til 99 km men bena dine klarer ikke å tråkke rundt så fort. Har sett video til 80km. Max jeg har klart er 55km. Men liker best å cruise i 30-35 km. Ramme, bremser,gir og motor er dimensjonert for slik fart men å bygge om en vanlig sykkel med deler fra ebay er bare tull og farlig. Min motor er Bosch CX som er toppmodellen og batteri er 400 holder i massevis på full pupp til 5 mil.
Kvalitets sykler koster fra 20.000.- 100.000.- alt annet også DIY er bare billig og farlige fremkomstmiddler.
Har du ikke penger bare dropp det og spar til du har råd til noe som varer og er sikkert.
De beste motorene er Bosch, Shimano, Yamaha og Brose som er min favoritt spesielt med innebygd gir og remdrift.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Ja brose er bra, men kjenner om en som fikk ødelagt motoren ganske raskt med speebox.... Da gjaldt ikke garanti. Bosch og shimano sine motorer er ikke laget for å gi assistanse over 25 kmh.

Alt jeg finner på shimano sier offisielt de ikke skal gå raskere enn 25 kmh med assistanse og at det er slik de er bygd. Muligvis annerledes med bosch?

Hvordan har det funket for deg? Hvor lenge har du brukt det og hvor mange mil i mnd/året sykler du?

Min blir brukt ca 6mil om dagen nå og er livredd for å ødelegge motor med speebox så tør ikke. Er egentlig ganske happy med kraften og farten originalt. Den hjelper jo til litt når jeg sykler i 35 på flata føler jeg, men kanskje bare beine som jobber?

N
Sitat av Voodoome Vis innlegg
Kvalitets sykler koster fra 20.000.- 100.000.- alt annet også DIY er bare billig og farlige fremkomstmiddler.
Har du ikke penger bare dropp det og spar til du har råd til noe som varer og er sikkert.
De beste motorene er Bosch, Shimano, Yamaha og Brose som er min favoritt spesielt med innebygd gir og remdrift.
Vis hele sitatet...

Jeg er fullstendig uenig med deg. Det er ikke hokus pokus å bygge en sykkel, og heller ikke en el-sykkel. Og det er relativt enkelt for alle som ikke er født med ti tommeltotter å bygge en solid og trygg el-sykkel. Det finnes tilogmed DIY kit å kjøpe med ferdig bygd ramme om du ikke har utstyr til sveising, rør bending etc.

Bosch, Shimano et al er ikke magiske motorer, og du kan bygge deg de samme egenskapene i din egen diy sykkel med motor "fra kina". Alt du trenger er riktig gearing i forhold til hva du ønsker. En motor som psinner på 5-10 000 rpm må steppes ned med det er jo overkommelig. En trenger jo heller ikke gå for den type motor om en har litt mer cash og velger en rett motor kan klare seg med tannhjul rett på motoraksling og stort drev bak. Uten å måtte gå veien om en ekstra aksling med gear.

Jo større toppfort jo mer krever det av ramme, gaffel, felger, bremser etc. Med feks en DH sykkel som utgangspunkt så har du allerede kvalitetsdeler. Gode bremser, solid gaffel som tåler hård bruk og demper bak. Ramme som er laget for å få bank da er det bare til å bolte på motor, batteri og kontroller.

Men for dyi el-sykkel så er det en relativt bratt læringskurve. Valg av batteri. Hvilken motor. Og ikke minst kontroller.

Som ellers i livet så koster det å ligge på topp. Skal du ha det beste må du betale deretter. Men klarer du deg med litt mindre pulver, litt lavere toppfart enn verstingene så kommer du også unna de mest kostbare kontrollerne. Du nevner pris. Og en diy el-sykkel blir ikke nødvendigvis veldig billig om man ønsker noe som røsker litt. Og om man har romslig budsjett så er det ingen kunst å ende opp med et bygg 50-100 000 kr. Men da har man jo i realiteten bygd seg en elektrisk motorsykkel som ligner på el sykkel. 20-40 000 da kan man få seg et bra selvbygg. Rimeligere om man har noe fra før.
Sist endret av random67489; 20. mai 2019 kl. 01:35.
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Ja brose er bra, men kjenner om en som fikk ødelagt motoren ganske raskt med speebox.... Da gjaldt ikke garanti. Bosch og shimano sine motorer er ikke laget for å gi assistanse over 25 kmh.

Alt jeg finner på shimano sier offisielt de ikke skal gå raskere enn 25 kmh med assistanse og at det er slik de er bygd. Muligvis annerledes med bosch?

Hvordan har det funket for deg? Hvor lenge har du brukt det og hvor mange mil i mnd/året sykler du?

Min blir brukt ca 6mil om dagen nå og er livredd for å ødelegge motor med speebox så tør ikke. Er egentlig ganske happy med kraften og farten originalt. Den hjelper jo til litt når jeg sykler i 35 på flata føler jeg, men kanskje bare beine som jobber?

N
Vis hele sitatet...
Da har han brukt feil Brose motor for den kan originalt gå til 45 km bare ved å justere selve motoren så hvorfor han satte på speedbox er noe jeg ikke skjønner.

For meg har det funka perfekt. Er sjeldent over 40 kmt og etter ett års bruk hele året har jeg tråkka over 600 mil.
Speedbox på en sykkel som ikke har passert 5 år er be om bråk pga garanti/reklamasjon.

En motor som ikke blir serva holder sjelden mer enn 1000 mil. Har du klussa med motoren kan det bli en kjedelig ekstra kostnad enn om du ikke har kobla på speedbox.

Noe annet er om du er så uheldig skade andre med en trimma sykkel. Kan bli en kostbar affære det også.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 20. mai 2019 kl. 11:51.
1000 mil? Hm har du kjøpt gærn motor? En helt enkel el-motor må bytte lager etterhvert. Bortsett fra det er det lite å bry seg med.
Men regner med du snakker om motorer med integrert gear? Det er jo ingen grunn til at de skal ryke. Det er vel mest sannsynlig bare tannhjul, akslinger og lagre. Og de trenger jo smøring, det er helt sikkert intervaller på når det skal bytte olje eller smøres opp. Og det bør ikke være noe i veien for å smøre opp eller bytte olje på egenhånd.
Det er få som selger Bosch/Yamaha som er sertifisert verksted.

Åpner du noe selv ryker garantien. De fleste må bytte motor innen 1000 mil, pga mangel på service. Heldigvis er det enkelt få en ny motor den tid det skjer. Eventuelt så sendes motoren til Tyskland for sjekk/rep.

Sist sykkelen jeg kjøpte og solgte passerte 4000km før motor måtte byttes.

For Bosch/Yamaha sin del er det en fordel at flere blir sertifisert.

Sånn sett er det enklere få hjelp med Bafang i Norge enn så lenge.

Sitat av Aaren Vis innlegg
Man har ikke lov til å "trimme noe som helst" etter Norsk lov....men hvor mange episoder har du hørt om el-sykler som er beslaglagt for den grunn og ikke pga tyveri?
Vis hele sitatet...
Idioter finner du overlat

https://www.nrk.no/trondelag/domt-ti...kel-1.14039867
Sist endret av Tilbaketrukket.; 20. mai 2019 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
4000 km det er ca 4 års sykling for min del. Hadde nok heller tatt sjansen på å åpne opp selv for å bytte olje enn å kjøre utover anbefalt lengde mellom service. På den ene siden, ja om du gjør det selv ryker kanskje garantien, gjør du ingenting og motoren kneler så ryker garantien fordi du ikke har fulgt opp serviceintervaller.
Jeg bruker primært elsykkel som framkomstmidel. Passerer ca 8000km i året.

Elsykkel er skøy. Kjoper/bygger man av kvalitet er det lite man ikke klarer. Det være seg alpinbakke eller ei blaut myr.

Du får en ny motor klarer ikke Bosch fikse problemet. Har tilgode høre om de som må dekke noe selv i mangel på service. Men begynner du knote inne i motoren selv. Som feks speedbox så er det en annen sak.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 20. mai 2019 kl. 19:41.
Sykler mye selv ogå, men bruker ikke el-sykkel daglig. Jeg ble for lat og fet av det, har ikke selvdisiplin nok til å tråkke når jeg vet det er motor. I hele fjor ble det bare ca 1000 km på el-sykkel.
Elsykkel er dog genial også til bybruk, feks med henger for å hente pakker på post-i-butikk, eller ny kontorstol og skrivepult