Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  370 71026
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Enkelte av dere (mest sannsynlig de fleste på dette tidspunktet) vil kunne se at det har dukket opp en ny knapp ved innleggene, og en tekst ved toppen av tråder.
Dette er et nytt system vi har utviklet og tester.


Kort fortalt blir det PERIODISK DELT UT POENG TIL BRUKERE med gitte kriteria, og de kan bruke poengene til å "stemme på" innlegg de syntes er gode. Det kan for eksempel være et skikkelig fyldig og bra svar på et spørsmål, eller kanskje en tråd som er interessant.

Akkurat nå er det tidlig BETA, så det er ikke alt som er implementert enda. Det skal vises poengsummer for brukere som har mottatt kvalitetspoengene, og det skal etterhvert komme en liste over de innleggene som har fått flest poeng i en gitt periode.


Akkurat hvor mye poeng som deles ut er egentlig random innenfor gitte parametre, men det er mulig jeg må justere dem litt etterhvert. HVIS DU IKKE BRUKER POENGENE DU HAR BLITT TILDELT INNEN 3 DØGN SÅ VIL DE FJERNES.


JEG HÅPER DERE VIL VÆRE MED Å PRØVE UT DETTE SYSTEMET. Det er ikke så veldig mye feedback fra det nå, men det skal bli bedre senere. Hvis noen ikke skulle ville bruke det så skal det også komme en mulighet for å reservere seg mot å dele ut poeng.


Hvis det skulle være noen spørsmål eller, imot enhver formodning, du har BUGREPORTS; vær så artig å bruke dette emnet til det


Knappen som gir poeng benytter forresten magisk AJAX-teknologi (buzzwords rocker.), så det vil ikke avbryte lesingen å gi et poeng.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Jeg har et spørsmål: Om man har brukt opp de man har, hvordan er systemet for å få nye? Lurte litt på dette med en gang jeg så det og det er nok en del andre her som også lurer på det.

Edit: Så du endra posten din. Der har vi nok svaret.
Sist endret av Gisse; 10. mars 2007 kl. 01:27.
Kan man stemme innlegg ned også?
: )
Sist endret av esl; 10. mars 2007 kl. 01:33.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Foreløpig så deles det ut nye poeng hvert andre døgn, og det gjøres basert på hvem som er besøkende og brukere i døgnet før poengutdelingen. Det er derfor mulig å ikke bli tildelt poeng om man ikke besøker forumet i den perioden.

Neste naturlige utdelning er Søndag klokken 00:00, dvs om ca 24 timer (litt ekstra i begynnelsen skader ikke).

Typical: Nei, og det bør vel mange egentlig bare være glad for?
Dette er nå et system for å fremheve gode innlegg, ikke for å påpeke dårlige.
o shit waddup
Jeg skal nå gi alle av nso's poster en liten grønn pluss (rævsleiking)
Får den aktuelle brukeren melding om at hans/hennes innlegg (med henvisning til spesifikt innlegg) har fått et plusspoeng, og eventuelt av hvem, eller må man bare følge med på topplisten og se om man har kommet med?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Akkurat nå vil en bruker ikke få noen form for "feedback" på innleggene sine. Men det vil være en mulighet for en bruker å se på sin profil hvor mange kvalitetspoeng den brukeren har fått.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Cikey
Får den aktuelle brukeren melding om at hans/hennes innlegg (med henvisning til spesifikt innlegg) har fått et plusspoeng, og eventuelt av hvem, eller må man bare følge med på topplisten og se om man har kommet med?
Vis hele sitatet...
Dette var noe jeg ikke har tenkt på, men det er noe vi kan ordne etterhvert.
Så pr akkurat nå kan ikke jeg se om jeg har fått noen poeng eller ikke?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Gest^^
Så pr akkurat nå kan ikke jeg si om jeg har fått noen poeng eller ikke?
Vis hele sitatet...
Ikke utover å se over innleggene dine, men å få en poengsum på plass på profilen er første punkt på listen over gjøremål.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gest^^: Vel nei, men du kan jo se på de spesifikke innleggene om de har fått noen poeng. Eks. nso har litt lengre opp i tråden følgende festet på posten sin: "Dette innlegget har mottatt 2 kvalitetspoeng".

Edit: Whops, too slow.
Liker denne funksjonen ganske godt, egentlig =)
Får bare håpe at den ikke fører til mer spamming og ubrukelige innlegg på forumet...
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Ved design er det vel nettopp det den skal bekjempe, cognomen
Høres bra ut
Det er nok spam her fra før, så alt som kan forebygge det er positivt ^^
Vil det f.eks ved en senere anledning bli mulig å søke blant de mest poengterte trådene, noe a'la galleriet?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
På dette stadiet står det litt åpent hva som kommer til å skje med systemet, og forslag noteres.
Blir det liste med de beste innleggene eller?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Centrius: I og med at nso bemerker at det er litt åpent og at forslag noteres - synes jeg heller dere kan gå bort i fra spørrende setninger og heller stille det som forslag.

I og med at alt ikke er helt gjennomtenkt enda, men et system som kan være moro å prøve ut og se om kan bli greit å benytte seg av.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av ulldott
Jeg skal nå gi alle av nso's poster en liten grønn pluss (rævsleiking)
Vis hele sitatet...
Jeg må få poengtere at man ikke kan se hvem som har gitt poeng, så det vil i grunn være en ganske dårlig rævslikking i og med at jeg ikke vet hvem som slikker
Artig opplegg, nso

Lagde denne til deg, da jeg la merke til at den grønne knappen skilte seg litt ut i "standard" layouten.
http://madgtr.com/nffbutton.gif

edit; lagde en for oldskewl også
http://madgtr.com/nffbuttonoldskewl.gif

feel free to use - med mindre det er meningen at den nåværende knappen skal skille seg ut og fremheve seg?
God Natt!
Sist endret av pression; 10. mars 2007 kl. 03:33.
Jeg ser ikke helt nødvendigheten ved slike poeng. Er det nok et forsøk på å skille gode fra dårlige tråder/poster? Postcount lenge leve!
Sitat av pression
Artig opplegg, nso

Lagde denne til deg, da jeg la merke til at den grønne knappen skilte seg litt ut i "standard" layouten.
http://madgtr.com/nffbutton.gif

edit; lagde en for oldskewl også
http://madgtr.com/nffbuttonoldskewl.gif

feel free to use - med mindre det er meningen at den nåværende knappen skal skille seg ut og fremheve seg?
God Natt!
Vis hele sitatet...
Det var egentlig det eneste som manglet. Jeg liker den rene stilen til forumet, og denne passer definitivt bedre inn, IMO.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Virker jo som et gøyalt konsept dette, nso. Det jeg lurte litt på var hva det skal nytte til. Hvilken nytte har det for brukerne eller administratorene at man vet hvilke innlegg som er gode og dårlige? Hva er det du vil frem til ved å iverksette et slikt konsept?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
WTF? Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å editere Magisk sin post til å bli min.
Jeg beklager på det sterkeste. Håper ikke du hadde brukt dyrebar tid på det som evt. sto der.

Om noen kan? rydde opp i det, hadde det vært flott.. Jeg beklager - men sengen er eneste som frister nå. Jeg ser dobbelt og har til tider små duppet (tror jeg) Gofd natt

---

Poenget mitt er at kvalitet fremfor kvantitet er bra. Og at jeg stiller meg forsåvidt postitiv til beta saken her. Men må innrømme at jeg ikke skjønte mye i dag(går?) Da det sto at jeg hadde noen ubrukte vif poeng eller hva det nå enn het.
Eneste jeg skjønte er vel at det er under stadig oppdatering
Håper dette vil gi oss resultater på at dette faktisk forbederer kvaliteten her.
Har sett lignende systemer blitt brukt på andre forum og etter min erfaring så fører det bare til spamming og popularitetskonkuranser :/
Sitat av nan
Har sett lignende systemer blitt brukt på andre forum og etter min erfaring så fører det bare til spamming og popularitetskonkuranser :/
Vis hele sitatet...
På samme måte som de som spammer for høyere postcount.
Syns dette virker veldig interessant. Er selvfølgelig et pluss hvis folk konkurrerer over å ha innlegg med mest kvalitet
Jeg tenkte jeg skulle ta en runde å se om det var noe interessant på forumet, og merket at jeg bare satt å letet etter poster som fortjente poeng, istedet for å f. eks. gi hjelp til folk som spør etter det. Bare hoppet over de, siden de ikke fortjente poeng. Men det kreves sikkert bare litt tilvenning

Men tror det kan bli et kult opplegg om det funker som det skal
Morsomt og ikke minst nyttig opplegg nso. Men det må vises når du titter innom profilene til folk også.
Edit; Jeg vil se det innlegget som har fått kvalitets poeng.
Sist endret av Christian; 10. mars 2007 kl. 11:31.
Sitat av pression
Artig opplegg, nso

Lagde denne til deg, da jeg la merke til at den grønne knappen skilte seg litt ut i "standard" layouten.
http://madgtr.com/nffbutton.gif

edit; lagde en for oldskewl også
http://madgtr.com/nffbuttonoldskewl.gif

feel free to use - med mindre det er meningen at den nåværende knappen skal skille seg ut og fremheve seg?
God Natt!
Vis hele sitatet...

syns det var bra med grønn jeg. skiller seg litt ut, og det likte jeg. bra at du legger merke til den, så du ikke om noen dager "glemmer" at du kan gi plusspoeng.
Sist endret av tha man; 10. mars 2007 kl. 12:18.
Sitat av nan
Har sett lignende systemer blitt brukt på andre forum og etter min erfaring så fører det bare til spamming og popularitetskonkuranser :/
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det føre til spamming?
Hvis man kommer med mange GODE innlegg vil det vel ikke være spam?
Poster man mye drit gidder jo ingen gi plusspoeng.
Det at man ikke har ubegrenset med poeng bør gjøre at man tenker et sekund på om posten er verdt å stemme på også vil jeg tro.
dette er veldig off-topic, men burde ikke denne posten egentlig ligge på nyheter?:P
Goophy: Jeg vet at det høres veldig fint ut i teorien og slikt, men det er bare min erfaring fra andre forumer hvor slikt blir innført. Jeg har fremdeles til gode å se et forum hvor det faktisk funker slik det burde. Men for all del, sier ikke at det ikke kan funke her
Sitat av nan
Goophy: Jeg vet at det høres veldig fint ut i teorien og slikt, men det er bare min erfaring fra andre forumer hvor slikt blir innført.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke heller bare si akkurat hvorfor det ikke skal fungere utifra de kriteriene jeg listet?
Spesielt hvordan det skal føre til _spam_.
Sitat av Chubby
Jeg ser ikke helt nødvendigheten ved slike poeng. Er det nok et forsøk på å skille gode fra dårlige tråder/poster? Postcount lenge leve!
Vis hele sitatet...
Villgjetting fra min side, men jeg antar at brukere får muligheten til å se hvor mange kvalitetspost personen som postet har - og vurdere hvor troverdig posten hans er?
jeg la merke til at man bare kan se hvor mange kp hver bruker har men ikke en enkelte posten. er det meningen? jeg tenker at hvis det er en lang tråd så vil jeg kunne scrolle nedover og bare lese de bra postene, spesielt hvis det er mange laange poster.
Hvis popularitetsavstemminger straffes med 1 ukes ubetinget utestengelse, så blir det ganske fort slutt på det.

Kanskje man bør lage en slags registrering for dette her. Man skriver noen retningslinjer/regler og for å få bruke poengsystemet må man krysse av at man har lest de gjeldende regler. Kan bli veldig bra for å sortere når man søker osv.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av 9co
jeg la merke til at man bare kan se hvor mange kp hver bruker har men ikke en enkelte posten. er det meningen? jeg tenker at hvis det er en lang tråd så vil jeg kunne scrolle nedover og bare lese de bra postene, spesielt hvis det er mange laange poster.
Vis hele sitatet...
Det står en tekstlinje på den mørke linjen over hvert enkelt innlegg hvis det har mottatt poeng
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo opp til folk her inne korleis dei vil bruke det, og då gjeld det jo å ikkje gi poeng til 'spam og slikt, fordi det vil føre til at systemet mister sin verdi. Om det skulle vise seg å bli popularitetskonkuranse trur eg ikkje nso vil nøle med å fjerne det heller...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg spør igjen: Hva skal det nye konseptet med kvalitetspoeng tjene til?

Helt ærlig tror jeg det skal mye til for at et forum skal kunne ta i bruk et slikt konsept uten at det sitter to 13åringer og spammer poeng til hverandre. Men selvfølgelig; det skal bli moro å se hvordan det utvikler seg.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Leser du første innlegg i tråden så får du også et godt nok svar.

Forøvrig så er dette systemet, som det også er nevnt tidligere i tråden, å regne som åpent og under utvikling. Nøyaktig hva poengene skal brukes til er det mulig å komme med forslag til.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Proxick: Hvis det er noen som gjør det, merker man dette rimelig kjapt - og får vi nok fjernet brukerne rimelig kjapt. Ting går ikke uten oppsyn her på nFF.

Som tidligere nevnt er det ikke helt nøyaktig avklart hva poengene skal brukes til. Først og fremst vil de vise kvalitet på poster til en bruker, men det er forespeilet et par andre bruksområder i tillegg.

Edit: nso var før meg ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Proxick
Helt ærlig tror jeg det skal mye til for at et forum skal kunne ta i bruk et slikt konsept uten at det sitter to 13åringer og spammer poeng til hverandre. Men selvfølgelig; det skal bli moro å se hvordan det utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Korleis skal to personer kunne utgjere stor innvrikning når nff har en god del tusen lesere, og det totalt sikkert blir delt ut et par tusen poeng i uka?

Det blir omtrent som med moderering på slashdot: du kan ikkje hindre folk i å bruke det til å få fram eigne meininger, men ved å begrense kor mange ting en person kan moderere/gi poeng til, så kan du sørge for at dei som bruker det for å pushe en agenda får relatvit begrensa innvirkning.

Eg vil heller ikkje tru det er et veldig stort problem å nuke dei som misbruker det grovt, eller å begrense det slik at bare 1/3 av totale poeng en har å dele ut kan giast til en bruker/post...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Så det er bare for å "måle" hvem som er gode forumbrukere og hvem som bare spammer piss? Joda, høres greit ut det. Som nevnt tidligere; å ha en liste over hvem som har fått tildelt flest poeng hadde ikke vært så dumt. Skulle kanskje tatt med post-counteren ved siden av slik man fikk et anslag over hvor stor andel av alle innleggene til brukeren som faktisk var gode.

F.eks: Noen som har 4,000 poster og 50 kvalitetspoeng, burde han kanskje ligge lavere på listen enn han som hadde 300 poster og 30 kvalitetspoeng. Tenker igrunn bare høyt her.

Edit: Takk for oppklaringen. Var bare litt rart at det ikke var spesifisert noe sted. Skal ikke mase mer om det.
Sist endret av thomasf; 10. mars 2007 kl. 16:10.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Altså, hvordan folk fordeler poengene sine er helt individuelt. Man kan alltids håpe at de vil fordeles jevnt i sammenheng med innsats men det ville isåfall stride i mot alt av logikk xD Det kommer helt klart til å være noen ulumskheter her og der, altså de som blir stemt opp av venner.

Det å ha lite kvalitetspoeng må ikke settes i sammenheng med at man ikke har noe å bidra med.
Sitat av Proxick
F.eks: Noen som har 4,000 poster og 50 kvalitetspoeng, burde han kanskje ligge lavere på listen enn han som hadde 300 poster og 30 kvalitetspoeng. Tenker igrunn bare høyt her.
Vis hele sitatet...
Nå er jo forumet flere år gammelt, og denne funksjonen veldig ny så dette vil jo skje uansett?
Øh. Jeg ser ikke denne magiske knappen det er snakk om. Hvor er den?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av charz0r
Øh. Jeg ser ikke denne magiske knappen det er snakk om. Hvor er den?
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert du har mottatt poeng å bruke. Det deles ut til de som har vært online i døgnet før utdelingen (3 ganger i uken).

Neste utdeling er i natt.
Tror dette systemet vil fungere veldig bra. Godt utført.


..Men, mens du først er inne på utvikling av nFF. Hva med et eget icon i forum tittel
dersom "spørsmålet" til tråstarter er blitt løst?
{ Tråstarter (push); "Problem solved" }
Sitat av nso
Det er ikke sikkert du har mottatt poeng å bruke. Det deles ut til de som har vært online i døgnet før utdelingen (3 ganger i uken).

Neste utdeling er i natt.
Vis hele sitatet...
Ah. Og hvor kan jeg se hvor mange poeng jeg (muligens) får utdelt? Får jeg en beskjed, eller hva?
Sitat av charz0r
Ah. Og hvor kan jeg se hvor mange poeng jeg (muligens) får utdelt? Får jeg en beskjed, eller hva?
Vis hele sitatet...
Registrert: Jun 2004
Sted: Downtown Narvik
Innlegg: 1.225
Kvalitetpoeng: 1