Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1145
Funker I7 6700 med Sabertooth z87? (Jeg er helt på tryne når det gjelder PC og research)

Noen som tilby å gi meg et eksemplar, men vet ikke om det funker med mitt mammakort.

Takk <3

Edit: Jeg har nå I5 4670

https://www.komplett.no/product/8500...&gclsrc=aw.ds#

https://www.komplett.no/product/781696
Sist endret av Egeenz; 15. mai 2016 kl. 17:32.
Hovedkortet ditt har socket 1150, og CPUen du linker til er 1151.

Her har du listen du kan velge blant.

Og her har du lignende CPU(lik i7-6700k) til ditt hovedkort.
Trådstarter
Så Socket 1150 funker bare med andre 1150, eller lavere også? Ville et 1151 motherboard funke med min nåværende CPU?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Så Socket 1150 funker bare med andre 1150, eller lavere også? Ville et 1151 motherboard funke med min nåværende CPU?
Vis hele sitatet...
Nei. Generelt så funker kun socket x mot cpu med nøyaktig socket x. Det finst omveger, som shims - men det er for spesielt interesserte som er villige til å bruke ein dag på å få eit esoterisk oppsett til å kanskje fungere.

Har du socket 1150 kan du kun bruke socket 1150-CPUer.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei. Generelt så funker kun socket x mot cpu med nøyaktig socket x. Det finst omveger, som shims - men det er for spesielt interesserte som er villige til å bruke ein dag på å få eit esoterisk oppsett til å kanskje fungere.

Har du socket 1150 kan du kun bruke socket 1150-CPUer.
Vis hele sitatet...
Han hadde tydeligvis motherboard også. GPU og alt annet betyr noe med socket?

Maximus VIII ranger og CPU nevnt i OP.

Hvordan ville det booste PCen min? (Dota2 i perspektiv)
Sitat av Egeenz Vis innlegg
Han hadde tydeligvis motherboard også. GPU og alt annet betyr noe med socket?

Maximus VIII ranger og CPU nevnt i OP.

Hvordan ville det booste PCen min? (Dota2 i perspektiv)
Vis hele sitatet...
Altså, her har man et hovedkort(motherboard) som er laget for socket 1150 CPU. Da må du velge CPU ut fra denne, dvs lista jeg linka for deg der du har alle Core i7 for den socket'en, i tillegg ga jeg deg direkte link til en CPU som var direkte tilsvarende den du først linka til, bare for riktig socket, og en femtilapp billigere.

GPU er skjermkort, dette blir noe annet. De har PCI-E x16 port, og er ganske standard og fungerer for det meste til alle hovedkort, for uten de eldste. Du må bare ha kraftig nok strømforsyning/PSU(pleier å være oppgitt anbefalt effekt f.eks. 600W).

Du vil merke forskjell på i5 og i7, men usikker på hvor utslagsgivende det er i spilling, men enkelte spill kan kreve heftig CPU(i7). Du vil nok merke størst forskjell på å bytte skjermkort ift spilling.

Har selv kjørt Dota2 knirkefritt på en 5 år gammel 1366 socket Core i7 med skjermkort fra 2010. Så ser ikke for meg at det skal ha noe betydning.


Men ærlig talt sliter jeg litt med å forstå hva du vil. Først trodde jeg du var ute etter ny prosessor(CPU), men nå ble jeg usikker?

EDIT: Tenker du å kjøpe nytt hovedkort bare for å få den CPUen? Hvorfor isåfall? Kan ikke tenke meg at du trenger nytt hovedkort foruten det er problemer med det gamle, eller at du vil oppgradere til noe bedre, altså ny PC. Men for å spille Dota 2 er det vel kanskje overkill. Da kjøper du heller nytt skjermkort, og eventuelt spanderer ny CPU i værste fall. Kan være at minne er et tema også, hvor mye RAM har du? hvilken type? hastighet?
Sist endret av aphex; 17. mai 2016 kl. 19:10.