Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1996
Jeg vet ikke hvordan de blokkerer uTorrent, men det er ikke mulig å "connect to peers". Prøvd å koble til via en proxy, men det funket ikke.
Det er blokkert, uansett. Vi som jobber i IKT har oversikt over hva dere bruker PCen til, så jeg anbefaler deg på det sterke og holde deg til kontrakten.
Du kan komme rundt dette med SSTP VPN. Sidan SSTP VPN går over port 443 (HTTPS). Grunnen til dette er nettopp fordi at vanlig nettsurfing vil fungere svært dårlig uten HTTPS. Ein annen ting å tenke på er om ein eventuell VPN leverandør du velger har begrensinger for hastighet eller begrenset datamengde om du tenker laste ned diverse osv. Det som er viktig er at VPN løysinga du velger har server i Norge og ikkje i land langt vekke med høg ping (som f.eks USA).

Du kan også sette opp din egen VPN server. Dersom du har foreldre/bor hjemme eller for deg selv med relativt bra internett linje og har generell kunnskap om nettverk kan du sette opp serveren der. Med egen server får du ingen begrensninger i hastighet (Utenom linje fra ISP på nettverka)
Sist endret av mo66y; 12. mai 2015 kl. 11:06.
Sitat av mo66y Vis innlegg
Du kan komme rundt dette med SSTP VPN. Sidan SSTP VPN går over port 443 (HTTPS). Grunnen til dette er nettopp fordi at vanlig nettsurfing vil fungere svært dårlig uten HTTPS. Ein annen ting å tenke på er om ein eventuell VPN leverandør du velger har begrensinger for hastighet eller begrenset datamengde om du tenker laste ned diverse osv. Det som er viktig er at VPN løysinga du velger har server i Norge og ikkje i land langt vekke med høg ping (som f.eks USA).

Du kan også sette opp din egen VPN server. Dersom du har foreldre/bor hjemme eller for deg selv med relativt bra internett linje og har generell kunnskap om nettverk kan du sette opp serveren der. Med egen server får du ingen begrensninger i hastighet (Utenom linje fra ISP på nettverka)
Vis hele sitatet...
Ja TS kan jo prøve, men vil neppe funke bra for han. Jeg sitter selv på jobb nå og tester og kommer ikke igjennom selv. Funket bare på Admin nettet.
Det enkleste er å bruke sider som direct torrents som gjør at filen blir lastet ned på deres server, og så laster du den ned derfra ved å bruke HTTP framfor peer to peer.
http://www.direct-torrents.com/?
Sitat av IT-Skole Vis innlegg
Ja TS kan jo prøve, men vil neppe funke bra for han. Jeg sitter selv på jobb nå og tester og kommer ikke igjennom selv. Funket bare på Admin nettet.
Vis hele sitatet...
Korleis prøvde du SSTP VPN dÅ? På 2 forskjellige skoler iløpet av VG2 og VG3 har jeg gjort dette uten problem med egen server/VPN leverandør. Visst SSTP blokkeres må jo alle sider osv bli kvitlista og svartlista manuelt, som er mye arbeid pluss fører med seg andre problemer At det funket på Admin nettet sier vell seg selv, der er ikke noe som helst blokkert når jeg er på jobb iallefall
Sist endret av mo66y; 12. mai 2015 kl. 11:31.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Noobspørsmål:
Kan han dualboote med BackTrack-distroen og bruke Transmission som torrent-program og unngå begrensningene fra IT-adm på skolen eller er problemet selve tilkoblingen til internett?
Overskuddsmateriell
Begresningene ligger i brannmuren og ikke i clienten.

Det å tro at det ikke er mulig å omgå en sperre er bare naivt å tro. Det er alltid en vei rundt de og ikke engang DPI klarer å luke ut alt.
Sitat av IT-Skole Vis innlegg
Det er blokkert, uansett. Vi som jobber i IKT har oversikt over hva dere bruker PCen til, så jeg anbefaler deg på det sterke og holde deg til kontrakten.
Vis hele sitatet...
Sitat av IT-Skole Vis innlegg
Ja TS kan jo prøve, men vil neppe funke bra for han. Jeg sitter selv på jobb nå og tester og kommer ikke igjennom selv. Funket bare på Admin nettet.
Vis hele sitatet...
Hva er det dere IT-ansvarlige lærer på skolen i dag? Koke kaffe? Nå har jeg ikkje kjennskap til SSDP VPN protokollen, men enten så har du ikkje konfigurert VPN-serveren korrekt eller så ligger VPN-serveren bak en brannmur som blokkerer inngående trafikk på port 443.

Uansett hvilken type fancy brannmur dere bruker på skolen, så kan ikkje brannmuren skille mellom HTTPS trafikk og VPN trafikk såfremt begge bruker TLS isteden for SSL. Og mest sannsynlig så bruker begge TLS, da SSL er fra steinalderen og karaktirisert som sårbar protokoll.

Eneste måte brannmuren kan skille HTTPS trafikk fra VPN trafikk er ved å se på destinasjons adressen, noe som i seg selv er rimelig umulig da VPN kan settes opp på en hvilken som helst server rundt i verden.

Men jeg ville heller ha anbefalt OpenVPN framfor SSDP.

EDIT: Et kjapt google søk avslørte at SSDP protokollen bruker SSLv3.0 framfor etterfølgeren TLS, så da kan man trygt fraråde folk i å bruke SSDP.
Sist endret av 0xFF; 12. mai 2015 kl. 14:24.