Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 9315
Hei!

Jeg skal skrive en reportasjeserie på tre saker om datasikkerhet.

Lurer på i første omgang om det er noen her inne som definerer seg selv som "hacker"? Tenker å lage en sak på hvordan man jobber, hva man kan klare å hacke og hvordan man ser på fremtiden og nye muligheter for hacking. Spesielt nå som stadig flere ting i folks hverdagsliv er digitalisert og knyttet til nettet.
Er det vanskelig å hacke i dag? Er sikkerhetssystemene hos det offentlige og private for gode?

Send meg en PM eller mail til .

Full anonymitet loves selvsagt.

Tar også imot alle slags innspill rundt denne tematikken fra alle dere andre.

Morten.
Hvorfor ikke skrive litt om deg selv, hvor dette skal publiseres og annen relevant informasjon?

En intensigende gmail-adresse og ingenting annet er lite tillitsvekkende.
Hei!
Det er klart. Ingenting å skjule her
Mitt navn er Morten Samdal og jeg skriver frilans for diverse publikasjoner. Dette er saker til en større norsk nettside, der leserne er opptatt av teknologi og datasikkerhet (usikker om oppdragsgiver vil at jeg skal skrive om dem her, så venter med det til eventuell nærmere kontakt).
Jeg har ti år erfaring som nyhetsjournalist og arbeider etter VVP. Alle mine kilder får være anonyme etter eget ønske.
Målet må være at man får innblikk i hva som er mulig på hackerfronten idag, fra det mest banale og morsomme til det litt større og alvorligere. Og hva er det som driver dagens hackere, og hva slags utfordringer er det. Mange knagger å ta fatt i.
Eventuelle aktuelle kilder kan også ta kontakt på tlf: 47636559.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg foreslår at du slenger ut din public key slik at folk kan sende deg svar.
public key? hva mener du med det? (beklager inkompetansen
Sitat av mister frilans Vis innlegg
public key? hva mener du med det? (beklager inkompetansen
Vis hele sitatet...
Public key er en nøkkel som er brukt i Public key cryptography, det fine med Public key kryptering er at nøkkelen er delt i to deler, en public key som brukes til å kryptere informasjon og en private key som brukes til å dekryptere informasjon. Public key'en kan bare brukes til å kryptere informasjon eller vertifisere at mottatt informasjon er sendt fra riktig person (såfremt dataen er signert). Private key'en kan bare brukes til å dekryptere informasjon og signere informasjon (slik at mottakeren kan bekrefte at det er du som har sendt den).

Ved å generere et public-private key par, så kan du dele public key'en din med hvem som helst, og dem som har public key'en din kan bruke den til å kryptere informasjon som dem ønsker å sender deg konfidensielt. Men her er det viktig at du ikkje deler private key'en din, denne må holdes hemmelig for en hver pris og gjerne passord beskyttet. Hvis du kommer i skade for å dele private key'en din eller at den kommer på avveie, så vil dem som mottar denne kunne dekryptere all informasjon som er kryptert med public key'en din.

Det finnes mange protokoller som bruker Public key cryptography, men den mest brukte er nok Pretty Good Security (PGP). Under finner du programvarer som benytter seg av PGP.

GnuPG (Linux)
Gpg4win (Windows)
GPGTools (OSX)
OpenKeyChain (Android)
oPenGP (IOS)

Selvsagt finnes det også annen programvare om ikkje du foretrekker disse.
Problemet1 er at det er veldig vanskelig få noen til å stå frem.
Problemet2 er at er ikke mange som driver med det i Norge bortsett fra script kids(som virker som du vi snakke med)
http://www.urbandictionary.com/defin...erm=script+kid

Dessuten hvis noen står frem så veit folk veldig rask hvem det er uansett, siden er ikke veldig mange rundt om i Norge.

NB: husk så fort en exploit kommer ut i Public så blir det mye bråk , og det blir fixset(av og til). han som laget exploiten/fant den får bare problemer.
Sist endret av ontheroad; 14. april 2015 kl. 13:35.
Btw, fant ut igår at freak.no har elendig sikkerhet i nettverksprotokollen..
hva med å salte passordet? eller bare gjøre noe.
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
Btw, fant ut igår at freak.no har elendig sikkerhet i nettverksprotokollen..
hva med å salte passordet? eller bare gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Her har vi hackeren din, trådstarter!
Som ontheroad sier, Skal du ha tak i noen som driver med illegal datasikkerhet er det nok få som vil ha en dialog om det. Men skal du snakke med noen som jobber med datasikkerhet på et lovlig nivå f.eks noen som jobber aktivt med sikkerhet eller jobber for å bedre datasikkerheten for privatpersoner eller bedrifter på en måte er det nok lettere å få til en prat med

Kan komme med et lite innspill ut av det blå

De siste årene har det blitt veldig stort fokus på datasikkerhet etter det jeg har sett. Flere og flere blir mer oppmerksom på emnet og gjør tiltak for å beskytte seg selv. Men det er fortsatt et skremmende antall datamaskiner/systemer som er ut daterte og gamle som ikke har blitt oppdatert og har feil som kan bli utnyttet av noen med dårlig intensjoner.

Om det er lett å hacke idag som du spurte om. Både ja og nei det kommer veldig an på hva en "hacker" prøver å oppnå selvfølgelig. Det finnes en del verktøy og masse informasjon som viser hvordan angrep blir utført som folk uten IT kunnskaper faktisk kan klare ved å bruke verktøyet og f.eks video guide fra youtube. En person som hacker uten å vite hva som foregår er en script kiddie som nevnt ovenfor. Dette kan være hacking av ting nettsider som allerede har kjente feil i et system. uten å gå i teknisk detalj men mange slike bruker google til å søke etter noe som blir kalt "dorks" som er et søk etter nettsider som kjører en bestemt versjon av en type programvare som kan bli utnyttet.

Den mer profesjonelle hackeren har god forståelse av hvordan systemer fungerer og kan IT faget veldig bra. Hackeren som finner sikkerhetsfeil på egenhånd eller skreddersyr skadelig programvare som f.eks keyloggere, rats og cryptere som unngår tradisjonell antivirus.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Oppfølgingsspørsmål fra meg: Hva er din tekniske kompetanse? Er det meningen at fremgangsmetoder skal beskrives i artikkelen?
Sist endret av m0b; 19. oktober 2015 kl. 10:20.
Trådstarter ikke fall i den "hacker" fella for å skrive en artikkel som dette:
http://www.gjengangeren.no/Hacket_ko...-60-13377.html <- eks på elendig artikel.

DDOS fra kids er IKKE hacking!! , flodde en internet linje med trafikk er totalt ubrukelig.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Trådstarter ikke fall i den "hacker" fella for å skrive en artikkel som dette:
http://www.gjengangeren.no/Hacket_ko...-60-13377.html <- eks på elendig artikel.

DDOS fra kids er IKKE hacking!! , flodde en internet linje med trafikk er totalt ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er så irriterende å se at avis og tv bruker ordet "Hacker" for hver minste ting.

Må legge til at når en har 3000 zombier, så kommer det innanfor hacking, dersom man må lage et software (hvis ikke bruker en ferdig) og så sende ut.
Sist endret av Seaturtle5; 14. april 2015 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg foreslår at du begynner å høre på podkasten "Security now"! Men du bør begynne å raske på, dem har gitt ut 503 episoder, har holdt på over 10 år og de fleste av episodene er på ca. 2 timer.

Der før du høre om hva som har skjedd i det siste på datasikkerhetsfronten. Og de har episoder, der en lærer om en del nyttig innen IT. Og du bør lære deg hva mye av dette er! For det mest tragiske er artikler skrevet av journalister, som absolutt ikke har peiling i hva dem skriver om! Dem senker dessverre ofte kunnskapsnivået, istedet for å øke den!..

Lykke til!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg foreslår at du begynner å høre på podkasten "Security now"! Men du bør begynne å raske på, dem har gitt ut 503 episoder, har holdt på over 10 år og de fleste av episodene er på ca. 2 timer.
Vis hele sitatet...
#1 er å ikkje høre på eit ord Steve Gibson seier. Han er ein tulling.

http://radsoft.net/news/roundups/grc/
Sitat av slashdot Vis innlegg
#1 er å ikkje høre på eit ord Steve Gibson seier. Han er ein tulling.

http://radsoft.net/news/roundups/grc/
Vis hele sitatet...

Er ikke det litt i overkant å kalle mannen for en tulling? Regner med at du tenker på fadesen med win meta vuln som ble brutalt tilbakevist av andre?
Han var jo langt fremme innen sikkerhet for et par tiår siden. Shields up var den første online scanneren som kunne avsløre svakheter etc som jeg kan huske. Tror sannelig han laget en mye brukt brannmur også, var det zone alert kanskje, erindrer et rødt/grønt ikon nede i høyre hjørne av skjermen. Og så laget han vel også noe crap remover samt noe for å redde hdd. Og det er bare de tingene jeg kommer på nå i farten.

Å kalle han tulling blir litt søkt da han har vært i gamet lenger enn både deg og meg. Kanskje hissig på pr og fete typer ja, men tulling? Det blir for dumt slashdot. Mannen har levd "et helt liv" alt på sin kunnskap.
Sist endret av frtoretang; 16. april 2015 kl. 00:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er ikke det litt i overkant å kalle mannen for en tulling? Regner med at du tenker på fadesen med win meta vuln som ble brutalt tilbakevist av andre?
Han var jo langt fremme innen sikkerhet for et par tiår siden. Shields up var den første online scanneren som kunne avsløre svakheter etc som jeg kan huske. Tror sannelig han laget en mye brukt brannmur også, var det zone alert kanskje, erindrer et rødt/grønt ikon nede i høyre hjørne av skjermen. Og så laget han vel også noe crap remover samt noe for å redde hdd. Og det er bare de tingene jeg kommer på nå i farten.

Å kalle han tulling blir litt søkt da han har vært i gamet lenger enn både deg og meg. Kanskje hissig på pr og fete typer ja, men tulling? Det blir for dumt slashdot. Mannen har levd "et helt liv" alt på sin kunnskap.
Vis hele sitatet...
Fyren kjem med syncookeies som ikkje funker. Han har tvilsom forklaring av spinrite. Shields up kunne brukast til å portscanne valgfri IP. Han antok at åpne porter = sårbarheter.

Så ja, eg har ingen problemer med å kalle fyren tulling. Han har ikkje peiling på det han snakker om, og han har ingenting å bidra med. Eg påstår ikkje at eg kan meir enn han, men eg påstår at andre kan meir.

Les LKML, Schneier og ein del andre e-postlister for info om sikkerhet. Men unngå Steve Gibson!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fyren kjem med syncookeies som ikkje funker. Han har tvilsom forklaring av spinrite. Shields up kunne brukast til å portscanne valgfri IP. Han antok at åpne porter = sårbarheter.

Så ja, eg har ingen problemer med å kalle fyren tulling. Han har ikkje peiling på det han snakker om, og han har ingenting å bidra med. Eg påstår ikkje at eg kan meir enn han, men eg påstår at andre kan meir.

Les LKML, Schneier og ein del andre e-postlister for info om sikkerhet. Men unngå Steve Gibson!
Vis hele sitatet...

Tror du må se ting i en annen kontekst. Gibson er jo en gammel mann blitt. Det er sikkert over 20 år side han "var på topp" og i likhet med mange andre innen sw så krever det sin mann å holde seg oppdatert så lenge.

Shields up var som sagt blant de første online verktøyene - og slik jeg husker det så var det nok ikke slik at enhver åpen port var "en sårbarhet" men mer en potensiell sårbarhet. En må også huske at det generelle nivået på IKT kunnskap i den tiden var skrekkelig lavt, og det var langt ifra alle som hadde pc for ikke å snakke om internett. Office pakka fikk plass på 6 disketter. DOS var en hverdagslig ting og sushi var eksklusivt og litt skremmende.
Norske komikere kjørte i flere år dårlige vitser som de endte med dot com også holdt de på å le seg ihjel. I Usa trodde folk at de aldri ville oppleve en kulørt president og her hjemme var det få som trodde FRP ville komme i regjeringsposisjon, Carl I var en urokråke tenkte folk.

Med shield up så bragte Gibson sikkerhet eller tanken om sikkerhet til early adopters som var tidlig på nett, også de som likte tanken om nettet men ikke forstod noe særlig av det de så om de trykte ctrl + u i browseren.

Og såvidt jeg kan huske så var den brannmuren noe av det mest avanserte folk kunne bruke som var gratis. Det fantes andre brannmurer men Gbisons var nærmest de facto standard for nerds.

Diskvertøyet har ikke jeg brukt så det kan jeg si noe om. Men Gibson er en mann som har gjort mye bra.
Sist endret av frtoretang; 16. april 2015 kl. 01:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror du må se ting i en annen kontekst. Gibson er jo en gammel mann blitt. Det er sikkert over 20 år side han "var på topp" og i likhet med mange andre innen sw så krever det sin mann å holde seg oppdatert så lenge.
Vis hele sitatet...
Altså. Fyren hevder å kunne sikkerhet, og har aldri høyrt om syncookies? Syncookies var massiv sak for 15 år sidan.

I tillegg er det han seier om spinrite, som han har utvikla sidan åttitalet, 90% mumbojumbo. Så den forklaringa held åpenbart ikkje.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Shields up var som sagt blant de første online verktøyene - og slik jeg husker det så var det nok ikke slik at enhver åpen port var "en sårbarhet" men mer en potensiell sårbarhet.
Vis hele sitatet...
Jeah, right. Et verktøy som lot en anonymt portscanne vilkårlege IPer var sikkerhet. I tillegg hadde han ikkje spesielt god forståelse av porter. At fyren har laga eit halvvegs nyttig verktøy gjer han ikkje til ekspert på sikkerhet. Shieldsup er eit produkt kven som helst kunne snekra saman på ein ettermiddag.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Med shield up så bragte Gibson sikkerhet eller tanken om sikkerhet til early adopters som var tidlig på nett, også de som likte tanken om nettet men ikke forstod noe særlig av det de så om de trykte ctrl + u i browseren.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde han ikkje. Det han presenterte i 1997 var ikkje lett å forstå, og det var ca. ingen som hadde høyrt om tenesta uansett. I tilleg var implementasjonen mangelfull...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Og såvidt jeg kan huske så var den brannmuren noe av det mest avanserte folk kunne bruke som var gratis. Det fantes andre brannmurer men Gbisons var nærmest de facto standard for nerds.
Vis hele sitatet...
Laga Gibson sin eigen? Så vidt eg hugsar så reklamerte han for ymse.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Diskvertøyet har ikke jeg brukt så det kan jeg si noe om. Men Gibson er en mann som har gjort mye bra.
Vis hele sitatet...
Nei, han er ein mann som har skada fagfeltet ved unødvendig alarmisme og bullshit. T.d. hadde han ei stor kampanje mot ein skikkeleg IP-stack i windows XP, og spådde at nettet ville gå under. Han laga broken implementasjon av syncookies. Han sprer hysteri utan grunnlag, og har gjennomgåande ikkje peiling når han åpner kjeften.
Steve Gibson er ingen idiot, han er faktisk svært oppegående, men han er likevel en tulling.
Mannen er fullstendig bak mål, og aner ikke hva han snakker om.
Han kan noen få ting svært godt, men det er noen vesentlige huller i den lærdommen han besitter, som gjør at han er totalt blottet for muligheten til å se det større bildet når det kommer til sikkerhet.

Det blir som en fotballspiller som er jævlig god på straffespark, men som i alle andre tilfeller ikke en gang treffer ballen, han er fortsatt god på straffespark men totalt ubrukelig som fotballspiller.

Problemet til Gibson er selvfølgelig at han selv ikke forstår dette, selv etter at andre har forsøkt å forklare det for ham gjentatte ganger.
Han tror rett og slett han er Guds gave til menneskeheten, selv etter at det har blitt satt opp flere nettsider opp igjennom årene med det unike formålet å fortelle Gibson og resten av verden at Gibson er udugelig når det kommer til datasikkerhet.

Gibson er viden kjent blant alle som er nogenlunde seriøse innen datasikkerhet, som det vi i norge ville kalt en "juksemaker pipelort".

Det er ikke det at han alltid tar feil, eller at programmene hans ikke nødvendigvis til dels virker, men han påstår at han er Messias kommet tilbake for å redde datamaskinene til unge og gamle, og alt han tar i er gull, hans programmer er best osv. noe som dessverre er så langt fra sannheten som det går an å komme.

Virkeligheten er selvfølgelig at Gibson i beste fall lager middelmådige greier som de fleste generelt sett burde holde seg unna, og det inkluderer podcastene.

At han har en lei tendens til å snakke offentlig, og hver eneste gang han uttaler seg klarer å drite seg loddrett ut med en fot godt plantet halvveis ned i halsen, hjelper heller ikke nevneverdig på hans ikke så gode navn og rykte.

Men, han er ingen idiot, Gibson er tross alt oppegående nok til å skrive egne programmer, teste forholdsvis komplisert kildekode og forstå en del angrepsvektorer osv.

Problemet er at han ofte gjør elementære feil i sin egen kode, eller kjører feilaktige tester som senere kan motbevises, noe som nærmest har blitt varemerket til Gibson.

Når man i 20 år publiserer diverse kodesnutter for å bevise at andre gjør feil, og det nesten utelukkende er Gibson selv som gjør feil, så blir man etterhvert kjent som en tulling, med rette.
Sist endret av adeneo; 20. april 2015 kl. 22:41.
Ja det er tydelig at jeg ikke har fulgt med på hva som rører seg rundt gamle Gibson.
Han har vist "gjort bort seg" som svenskene sier