Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838112
Sitat av Espen.A Vis innlegg
Kan man lovlig laste opp bilder av sopp på dette forumet for å få hjelp til identifisering av soppen?
Vis hele sitatet...
Ka det kan du, men de skal i identifisering av fleinsopp tråden.
Er det mennekser med god erfaring som identifiserer soppene på identifiserings tråden? eller kan hvem som helst i forumet ta en avgjørelse og svare på om det er riktig sopp?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Kamelhalsflue Vis innlegg
Er det mennekser med god erfaring som identifiserer soppene på identifiserings tråden? eller kan hvem som helst i forumet ta en avgjørelse og svare på om det er riktig sopp?
Vis hele sitatet...
Alle kan vel skrive, "ja det er flein" eller "nei ikke flein", så du må velge om du vil tro på personen eller vente på en av de mer erfarne til å kommentere.
Sitat av Kamelhalsflue Vis innlegg
Er det mennekser med god erfaring som identifiserer soppene på identifiserings tråden? eller kan hvem som helst i forumet ta en avgjørelse og svare på om det er riktig sopp?
Vis hele sitatet...
Det bruker å være ganske kompetente plukkere som følger med i den tråden, du får ofte svar fra flere, og virker det som folk er enige, så er det relativt trygt å stole på de at de identifiserer sopper som er/ikke er flein. Er det for dårlig bilde f.eks blir du bedt om å legge ut nytt bilde, og om det ikke går, kaste batchen om det er for utydelig til å identifisere.

Det er sånn ca hva du kan forvente.
Sist endret av Juliaan; 4. september 2014 kl. 14:29.
Sitat av bbabbaba477 Vis innlegg
jeg som bor i oslo, har prøvd i kansje ca 5-6-7 år etterhverandre omtrent å plukke flein, har også følgt med i den indefisering av flein tråden i et par av de første årene jeg prøvde meg ved høsttider, og jeg vil si jeg er ganske sikker på soppen og hvordan den ser ut, men hver gang jeg har prøvd å ta en tur for å finne noe, har jeg en gang max funnet kansje 9 stk, ja nøyaktig 9 stk som er min aller største rekord, jeg vet absolutt ikke hva slags steder jeg skal lete på,jeg må jo ha gått helt feil selv om hvor jeg har prøvd har vært på fotballbaner, kirkegårder, og også golfbaner og et par ku-beite, uten noe slags gull fangst i det hele tatt, bare småfunn som sagt, noen som vil anbefalle noe slags bedre plasser en sånne jeg har prøvd meg på, jeg vil jo også påstå og håpe jeg ikke har vært på helt feil steder, men hvis, hvor ville vært bedre å lete henn?
Vis hele sitatet...
Hei! Flyttet til Oslo for 2 år siden og plukket første gang her i fjor, fant 3 gram sopp(tørket). Vil anbefale deg å stikke litt utenfor byen, ta t-bane/buss/trikk oppover/innover landet. Maridalen, Nesodden, Lillestrøm, Lommedalen, Ringerike rundt sånne steder. Finn steder hvor det går hester/kuer/sauer. Bruk google maps til å finne jorder.
Sitat av Kamelhalsflue Vis innlegg
Er det mennekser med god erfaring som identifiserer soppene på identifiserings tråden? eller kan hvem som helst i forumet ta en avgjørelse og svare på om det er riktig sopp?
Vis hele sitatet...
Ja det er de, jeg svare kun når jeg er sikker på at det IKKE er det grunnet mindre erfaring
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Kamelhalsflue Vis innlegg
Er det mennekser med god erfaring som identifiserer soppene på identifiserings tråden? eller kan hvem som helst i forumet ta en avgjørelse og svare på om det er riktig sopp?
Vis hele sitatet...
Klart hvem som helst kan svare i tråden, men feilidentifisering blir slått hardt ned på av de av oss som har erfaring. Over tid ser det ut til å ha fungert veldig bra, jeg har hittil ikke sett en eneste feilidentifisering på tråden annet enn brukere som påstår at de har funnet flein når resten av oss sier nei, i de tilfellene har det heldigvis ikke dreid seg om giftige sopper.

Jeg tror vi kun har hatt et tilfelle av noen som postet bilder av giftig sopp og trodde det var flein, soppen heter spiss giftslørsopp, den ble identifisert som dèt og brukeren kastet de.
Noen som har nyttige tips ang. oppbevaring?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av [protus] Vis innlegg
Så level 1 på flein er altså likt det man kaller (eller kalte, leste en gammel artikkel) Disco-syre ? Dette var partydoser og var f.eks. for nybegynnere 50-70 mikrogram i stedet for minst 100 og med dette snakker vi ikke om egentlig tripping, men en mellomstadium mellom edruelighet og en trip.

Flein level 1 vil altså være en interesant og merkelig kveld, men det blir nok ingen åpenbaringer og innsikt i en ny verden-følelse, da må man opp til level 2 hvor den dagligdagse hjenrefiltreringen kobles ut. Har jeg forstått det rett ?
Hvis så er tilfelle har jeg troen på at det kan bli bra.
Vis hele sitatet...
Andre må gjerne svare på disse spørsmålene, jeg har aldri tatt psykedelika i fest sammenheng og liker heller rolige omgivelser med nære venner så jeg er nok helt feil person å spørre.
For meg personlig er fleinsopp noe jeg ikke vil ta i noen festsammenheng, da drikker jeg heller noen øl og koser meg med litt cannabis.

Plummetjuv420: Ser jeg mangler info om dette, jeg skal oppdatere andreposten i starten av tråden når jeg får skrevet noe litt mer utfyllende om det.
Men kort og godt er det Tørkt, Mørkt og Kaldt som er stikkordene, jeg har personlig oppbevart sopp i over et par år uten å miste effekt: Tok en kjøkkenklut og hadde en neve-stor haug med salt, så tok jeg og knøt sammen hjørnene slik at dette ble en pose med salt. La ferdig tørket sopp ned i et norgesglass/syltetøyglass og hadde denne posen over og lagret det i en kjeller.
Sist endret av Dodecha; 4. september 2014 kl. 19:26.
hvorfor vokser flein på gravplasser?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
qwop: Fordi flein vokser over alt der forholdene er gode nok, være det seg en beitemark, gravplass eller slette.
Spørsmålet kunne heller vært vinklet motsatt: Hvorfor skulle ikke sopp vokse der?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Klart hvem som helst kan svare i tråden, men feilidentifisering blir slått hardt ned på av de av oss som har erfaring. Over tid ser det ut til å ha fungert veldig bra, jeg har hittil ikke sett en eneste feilidentifisering på tråden annet enn brukere som påstår at de har funnet flein når resten av oss sier nei, i de tilfellene har det heldigvis ikke dreid seg om giftige sopper.

Jeg tror vi kun har hatt et tilfelle av noen som postet bilder av giftig sopp og trodde det var flein, soppen heter spiss giftslørsopp, den ble identifisert som dèt og brukeren kastet de.
Vis hele sitatet...

WOW! Spiss giftslørsopp! Den er ekstremt farlig, det er ikke bare. Det er fakstisk mest sannsynlig den giftigste soppen i verden
Er det noe vits å lete etter sopp dersom det ikke har regnet på rundt 1 uke? Formulert annerledes: Vokser flein i solvær?
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Er det noe vits å lete etter sopp dersom det ikke har regnet på rundt 1 uke? Formulert annerledes: Vokser flein i solvær?
Vis hele sitatet...
Nedbøren gir næring for soppen til å vokse, men temperaturen er en viktigere faktor for fleinsoppen. Fleinsoppen kan vokse i solvær så lenge temperaturen er riktig. En saharatørke derimot, nope.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Er det noe vits å lete etter sopp dersom det ikke har regnet på rundt 1 uke? Formulert annerledes: Vokser flein i solvær?
Vis hele sitatet...
Glimrende tidspunkt for å sjekke er 2-4 dager etter nedbør. Har det vært skikkelig rotbløyte så popper fleinsoppen nærmest garantert opp noen dager etter.

Fleinsopp kan poppe opp så lenge det er litt fuktig. Noen plasser står gunstig til iforhold til nattdugg etc.

Soltørka gyldne fleinsopp kan manifistere seg om det har vært sol og det er mange dager siden nedbør. Noe jeg personlig synes er vakkert og apetittelig (men fleinsoppen i alle dens fasonger har sin sjarm)
Kan man spise fleinen realtivt rå, f.eks. etter en halv dags enkel tørking ?
Blir vel ikke så godt, men dersom årsak er at man har en ideel dag å teste saken på og man mettopp fant soppen.
Sitat av [protus] Vis innlegg
Kan man spise fleinen realtivt rå, f.eks. etter en halv dags enkel tørking ?
Blir vel ikke så godt, men dersom årsak er at man har en ideel dag å teste saken på og man mettopp fant soppen.
Vis hele sitatet...
En fordel med å tørke de er jo at man kan veie hvor mye tar, men om du ikke har tenkt til det er det ingen problem at man spiser den fersk.
Sitat av Knarq Vis innlegg
En fordel med å tørke de er jo at man kan veie hvor mye tar, men om du ikke har tenkt til det er det ingen problem at man spiser den fersk.
Vis hele sitatet...
Takk.
Mener at en førstegangsprøve skal være meget forsiktig, har du en anelse om hvor mange rå, eller litt tørkede, flein som må konsumeres for en level 1-tur og/eller den laveste dosen med virkninger ? Jeg vet man egentlig ikke kan beregne slik, men et anslag går vel an å gi ?
Sitat av [protus] Vis innlegg
Takk.
Mener at en førstegangsprøve skal være meget forsiktig, har du en anelse om hvor mange rå, eller litt tørkede, flein som må konsumeres for en level 1-tur og/eller den laveste dosen med virkninger ? Jeg vet man egentlig ikke kan beregne slik, men et anslag går vel an å gi ?
Vis hele sitatet...
Du vil nok merke litt effekter dersom du inntar mer enn 5-10 fleinsopper av medium størrelse. Inntar du mer enn 20-30 vil effektene øke drastisk og bli mer visuell.
Sist endret av Lacertosus; 6. september 2014 kl. 06:17.
25-30 gir for de fleste en mild til moderat effekt. Hvis du røyker tobakk og/eller cannabis gjevnlig vil sannsynligvis merke mer, siden du har noe mindre kapasitet med maoi-a enzymer i hjernen.

Om du ikke røyker og har tatt lsd, dmt, 2-cb eller mescalin de siste 7-14 dagene vil du vanligvis merke noe mindre.

Tatt i betraktning at det er gnager-år er det ikke ubetydelig smittepress for gnagerpest og andre infeksjoner. Nå kan det være lurt å lage te av tørre sopp slik at du får pasteurisert snopet før inntak. Det ligger nok av musekadavere på beitemarkene på disse kanter.
Sitat av Legrys Vis innlegg
25-30 gir for de fleste en mild til moderat effekt. Hvis du røyker tobakk og/eller cannabis gjevnlig vil sannsynligvis merke mer, siden du har noe mindre kapasitet med maoi-a enzymer i hjernen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at det har noe å gjøre med MAOI-enzymer?
Det er monoamin-oksidase-A hemmere (maoi) i tobakk (bla. harmala alkaloider), for de som røyker fast har du studier som denne:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC19495/
Hei venner!

Synes fleinsopp er et spennende tema og lurer på om noen vet noe om bruken av dette i Norge i dag.
Vet vi noe om hvor mange nordmenn som bruker/har prøvd fleinsopp og andre psykedelika?
Ser jo at veldig mange poster på identifiseringsforumet, så antar at det er mange som plukker/bruker dette.

Nyere forskning fra NTNU sier at fleinsopp/psykedelika ikke gir psykiske problemer: http://www.ntnu.no/aktuelt/pressemel.../13/lsd-studie
- Hva mener dere om dette?

På nettet finner man masse skrekkhistorier og negativ vinkling av fleinsopp, folk som har blitt "gale" osv. Søker man på "magic mushrooms" derimot, er det veldig mye positivt som dukker opp - altså mest solskinnshistorier.

Hvorfor har flein så dårlig rykte? Det er jo det samme som magic mushrooms, altså psilocybin som er virkestoffet. Er det noe annet i fleinsoppen som virker negativt og øker "bad trip"-sjangsen, fremfor i andre magiske sopper?

Noen som har hatt en god trip, som har gitt psykiske problemer i ettertid, eller er dette stort sett knyttet til bad trips?
Hvorfor får man evt. problemer i ettertid, er det fordi man ikke takler opplevelsen, eller er det noe fysisk som har blitt "ødelagt" hodet?

Er psykiske problemer som oftest knyttet til misbruk, (ofte bruk)
Er det noen her som har fått varige mén av én enkelt gang?
Hadde dosering i så fall noe å si? Altså at dosen var alt for kraftig?
Har du blitt bra igjen, hvor lang tid tok det?

Så til slutt: (hadde vært hyggelig å høre dine svar på disse spørmålene:
1. Hvor mange ganger har du brukt fleinsopp?
2. Evt. hvor mange ganger per år?
3. Hvor mange gode og hvor mange dårlige erfaringer har du?
4. Hvordan er flein forskjellige fra andre psykedelika?
5. Har bruken hatt noen innvirkning på psyken din? Negativ/positiv?
6. Hva er ansvarlig bruk av disse stoffene? (hvor ofte)

Her er mine svar:
1. en gang, i fjor. (driver å planlegger ny tur nå)
2. -
3. En veldig god
4. Vet ikke, har bare prøvd flein.
5. positiv innvirkning, mer trygg på meg selv, bedre humør, "født på ny"-følelse, og større perspektiv på livet. En veldig god opplevelse, alt i alt.
6. 1-3 ganger i året, er min mening.

Håper mange tar seg tid til å svare, og dele sine meninger om fleinsopp!
Er det mulig om man finner ett veldig godt område med mange klynger og da grave grwvr opp en god firkant jord og ha den hjemme? Tenkte i hovedsak på ha det innendørs i enn bag som puster, omtrent som ett grow kitt, evt akvarium. Kunne jeg hatt det gående sånn som dette hele året om jeg bare tilførte mer jord etterhvert? Ville såklart holdt det fuktig og rigtige temeperaturer hele tiden.

Beklager for rotete innlegg
Flein er tungvindt å dyrke innendørs, en jeg kjenner som har gjort det ende opp med en håndfull sopper. Han spredde substratet utover plenen som gjødsling etterpå, men ble litt overaska da det kom 3-4 ganger så mye flein opp av plenen rundt halvannet år etter.

Flein er ikke like egna for innendørsdyrking som cubensis eller panaeolus cyanescens. De er et sessongfenomen, de foretrekker dødt materiale i form av gressrøtter, bladverk, halm og løv som de bruker tid på å bryte ned, derfor sprer de sporene når dette er best tilgjengelig som hovedsakelig er høsten og i blant vårbløyta.
Hei. Ser på wikipedia at sodium hydroxide (kaustik soda) er hygroskopisk. Suger til seg fukt og oxygen fra luften.
Lurte da på sikkerheten rundt det å lage en Dessicator Bag
Med den hensikt å dehydrere noe sopp.

Har kaustik soda i granulat form som jeg heller over i en syrefast beholder.
Plasserer så denne inni en ziplock pose sammen med soppen som står i et glass ved siden av beholderen. Lokket er av på begge.

Soppen og kjemikaliene blir aldri å komme fysisk i kontakt.

Vil det oppstå noen slags reaksjon inni posen der som jeg ikke har tenkt på?

Vet det kan oppstå en Eksoterm reaksjon når man heller det i vann. (varmutvikling)
Men, blir det samme å skje når kjemikaliet er mettet og blir til veske?

kan det evnt dannes gasser inni der som gjør soppen giftig?
Hei, jeg driver å tørker endel fleinsopp nå, er på andre dagen. Men idag så jeg at det har kommet en hel haug med ørmså insekter ut fra soppen, og jeg lurte på om noen andre har vært borti det samme? Jeg tror det kan være midd. Hvis man pirker borti dem så spretter de unna. De er veldig små, så vidt man kan se dem. Er dette noe å bekymre seg for? Vil de dø ut etterhvert? Jeg tenkte å fryse soppen når tørkingen er ferdig bare for å ta knekken på dem.
Sitat av JesusCJr Vis innlegg
Hei, jeg driver å tørker endel fleinsopp nå, er på andre dagen. Men idag så jeg at det har kommet en hel haug med ørmså insekter ut fra soppen, og jeg lurte på om noen andre har vært borti det samme? Jeg tror det kan være midd. Hvis man pirker borti dem så spretter de unna. De er veldig små, så vidt man kan se dem. Er dette noe å bekymre seg for? Vil de dø ut etterhvert? Jeg tenkte å fryse soppen når tørkingen er ferdig bare for å ta knekken på dem.
Vis hele sitatet...
De vil nok dø om så fort soppen tørker ut, har sett flere ganger at det har vert døde uttørkede smådyr på soppen jeg har tørket.
Men det skader nok ikke å fryse soppen når du er ferdig, da er du iallefall sikker.
Hvilke faktorer er det som avgjør om soppen vil vokse eller ikke? Har lest en del angående dette den siste tiden men føler ikke at jeg blir noe særlig klokere. Har forstått det slik at de popper opp rundt august/september på enger, beite, kirkegårder og der det vokser gress etter det har regnet. Har også lest at temperatur skal ha noe å si men hva som er for varmt, kaldt eller "fleintemperatur" har jeg ikke klart å finne ut av. Lurer også på om meter over havet har noe å si i denne samenhengen og andre faktorer som er avgjørende for at soppen kan vokse. Noen som vet noe mer angående dette?
Hva vil dere si at grensa er på å spise flein da det kommer til alder? 25? 20? Yngre?
Herregud da, mann!
Dexxter's Avatar
22 0
Jeg har aldri prøvd sopp. Plukket det for første gang for bare 3-4 timer siden, og er villig til å prøve, men vil bare avklare først: hvordan er rusen?
På film og TV så er det jo alltid sånn at du enten ser en svær drage, og at ALT blir helt forandret. Farger blir sterkere, ting kan snakke til deg. Du blir helt feil rett og slett.

Er det sant at det er sånn? Kan jeg ta tak i puta mi og se det som en katt, eller vil jeg fortsatt se at puta mi er en pute?

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hvilke faktorer er det som avgjør om soppen vil vokse eller ikke?
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har hørt det av kompiser, så vokser soppen etter første frostnatt. Har også fått høre at den aldri gror nært trær eller i busker, men mer på åpne, gressplener. "Der du finner en, finner du alltid flere. De gror i små familier som spres over et bittelite område."
Sist endret av Dexxter; 12. september 2014 kl. 05:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.
Noen som kan svare meg på et spørsmål? Har et par plener jeg pleier å plukke noen tusen flein hvert eneste år, i fjor begynte jeg plukke allerede i midten av August, men i år har jeg kun funnet 12 stk til sammen, som i tillegg var ganske tørre/i kjip befatning, pluss at de var veldig små, så så ut som de hadde stått en stund, til flein å være hvertfall.
Å jeg er 99% sikker på at ingen andre plukker på de spotsa, hvordan jeg vet det kan være det samme.

Håper på et svar som kan stoppe tankekjøret mitt om hvorfor de ikke dukker opp i år som alle andre år.
Sitat av Dexxter Vis innlegg
Jeg har aldri prøvd sopp. Plukket det for første gang for bare 3-4 timer siden, og er villig til å prøve, men vil bare avklare først: hvordan er rusen?
På film og TV så er det jo alltid sånn at du enten ser en svær drage, og at ALT blir helt forandret. Farger blir sterkere, ting kan snakke til deg. Du blir helt feil rett og slett.

Er det sant at det er sånn? Kan jeg ta tak i puta mi og se det som en katt, eller vil jeg fortsatt se at puta mi er en pute?

Sånn som jeg har hørt det av kompiser, så vokser soppen etter første frostnatt. Har også fått høre at den aldri gror nært trær eller i busker, men mer på åpne, gressplener. "Der du finner en, finner du alltid flere. De gror i små familier som spres over et bittelite område."
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å gjøre langt mer research før du putter i deg fleinsopp. Psykadelika er ikke noe man spøker med. Start med en lav dose, ca. 10 middels store sopp bør gi deg en ørliten pekepinn på hvordan psylocybin påvirker deg. Hallusinasjoner kan være virke levende og ekte på store doser men blir sjeldent så levende som i tegneserier/film.

Det at soppen vokser etter første frostnatt er en myte, oppspinn. Sesongen startet for 2-3 uker siden, spørs dog hvor man befinner seg i vårt langstrakte land. Sauebeiter er ideelle, plukket 150 stk. på 20 min her om dagen.
Sist endret av wat; 12. september 2014 kl. 15:27.
Hei, jeg vare ute å plukket Flein for 2 dager siden, fant 90 stykker, først la jeg de i en tett plast pose i 3 timer. Så la jeg de utover borde og der lå de i 16 timer ca. Også la jeg de inni en avis i et kaldt rom, og nå har Stilken på noen av de blitt litt grønne. Er det farlig å spise de? :s
Og hvordan tørker dere sopp? funker stekeovn?
Er er bilde http://tinypic.com/view.php?pic=iqc4qr&s=8#.VBMMAXgazCQ
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Legalski Vis innlegg
Hei, jeg vare ute å plukket Flein for 2 dager siden, fant 90 stykker, først la jeg de i en tett plast pose i 3 timer. Så la jeg de utover borde og der lå de i 16 timer ca. Også la jeg de inni en avis i et kaldt rom, og nå har Stilken på noen av de blitt litt grønne. Er det farlig å spise de? :s
Og hvordan tørker dere sopp? funker stekeovn?
Er er bilde http://tinypic.com/view.php?pic=iqc4qr&s=8#.VBMMAXgazCQ
Vis hele sitatet...
Sikker på at de ikke er blitt blå-aktige? Dette er helt normalt, men om de har blitt skiggelig mugg-grønne så ville jeg kaste de. Protip: Ikke bruk plastposer når du skal plukke sopp da disse holder på fuktigheten, som igjen fører til at det bare blir en ekkel soppmos til slutt. Bruk heller en kurv med papir i bunnen og mellom hvert lag sopp. IKKE tørk flein i ovnen! Psilocybin blir brutt ned av for høy varme, i nød kan du bruke hårføner fra avstand, men legg de heller på papir på ett tørt og trygt rom.

Når jeg først poster her: Noen som har fått kjeft av grunneiere for å luske rundt på beitemarkene deres? Følte jeg blei litt handicappet da det var fullt innsyn fra gårdene over store deler av markene jeg besøkte i går dessverre.
Sitat av Legalski Vis innlegg
Hei, jeg vare ute å plukket Flein for 2 dager siden, fant 90 stykker, først la jeg de i en tett plast pose i 3 timer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil fraråde deg å ha sopp i plastpose - du risikerer at de råtner.

Stilken på noen av de blitt litt grønne. Er det farlig å spise de?
Vis hele sitatet...
Trolig blåning som følge av at psilocinet i soppen oksyderer, slik
du kan se på bildet:

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=11401&stc=1&d=1410543310

Forøvrig er psilocin-innholdet i spiss fleinsopp normalt ganske lavt, så
det er slett ikke alle som får denne blåfargen.
Sitat av trippy Vis innlegg
Sikker på at de ikke er blitt blå-aktige? Dette er helt normalt, men om de har blitt skiggelig mugg-grønne så ville jeg kaste de. Protip: Ikke bruk plastposer når du skal plukke sopp da disse holder på fuktigheten, som igjen fører til at det bare blir en ekkel soppmos til slutt. Bruk heller en kurv med papir i bunnen og mellom hvert lag sopp. IKKE tørk flein i ovnen! Psilocybin blir brutt ned av for høy varme, i nød kan du bruke hårføner fra avstand, men legg de heller på papir på ett tørt og trygt rom.

Når jeg først poster her: Noen som har fått kjeft av grunneiere for å luske rundt på beitemarkene deres? Følte jeg blei litt handicappet da det var fullt innsyn fra gårdene over store deler av markene jeg besøkte i går dessverre.
Vis hele sitatet...

Ja, kjenner meg igjen her. Er det ikke ganske så suspekt å gå rundt og traske med blikket i bakken på andres eiendom? Enda verre å tenke på at man kan bli rapportert. Derfor er det mange beiteområder og jorder jeg ikke har hatt mage til å undersøke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Har vært utombys en stund og jeg så flere har postet spørsmål som jeg skal prøve å ta tak i.

DfenZ: Om det har regnet har lite å si, sopp vokser veldig fort og kan dukke opp over natten. Ellers er all infoen korrekt ang beitemarker, gresssletter. Men husk at mange områder i bystrøk kan være sprøytet med ugressmidler, man vil derfor ha vanskeligheter med å finne sopp på steder som tilsynelatende ser perfekte ut siden de er behandlet.
Temperatur er ikke noe man bør henge seg opp i, det er som sagt i høsten at soppen dukker opp, det er ingen nøyaktig vitenskap for å vite akkurat hvilken da/uke sopp vil dukke opp, man må bare lete (noe som er hele sjarmen med sopphobbyen).
Personlig har jeg plukket sopp fra ca 50m til et par hundre meter+ over havnivå, finner heller ikke noe særlig sammenheng her, så lenge man er under tregrensen (maks høyde for voksende trær) vil det finnes sopp i min erfaring.

Relevant: Jeg spiste sopp i en alder av 18 og hadde en kjempefin opplevelse, jeg mener man i det minste burde være myndig, noen ville vel sagt 20 eller kanskje til og med 25 siden vi har flere indikasjoner på at hjernen er ferdigutviklet på det punktet. Etter fyllte 18 år mener jeg det har mer med individet å gjøre, hvor klar eller trygg h*n selv føler seg på å innta psykedelisk sopp.

Dexxter: Nei, sopp er ikke sånn som på TV. Hallusinasjonene er i sjeldent slik som i filmer, synet er bare en av sansene og alle sansene vil forandre inntrykk.
Man vil først kjenne det i kroppen, oppstemthet, varme, kanskje eufori også, man vil begynne å smile ofte. Oppturen kan preges av en kraftig følelse inni seg, som kanskje kan gjøre noen litt redde i og med at de aldri har følt noe slikt før og man kan bli litt lett i hodet (nær besvimelsesfølelse). Dette roer seg ned etter en stund, så vil man merke at ting ikke er helt som det var, ting kan gli litt, farger blir sterkere.
Du vil aldri oppleve at f.eks rommet ser helt vanlig ut men den puten du tar tak i er en helt perfekt katt.
Det man derimot kunne oppleve er at sengen du sitter i er en hage, du vet at den ikke er det men i øyeblikket gir den inntrykket av at den er det, krumningene av dynen kan skifte farge, puste og utarte seg som hekker, du vil da kanskje se en katteskikkelse som forsvinner bak et av hjørnene av disse "hekkene" for å så gli tilbake til et helt annet scenario. Det du ser og opplever endrer seg, det kan påvirkes av humør, eller endringer i lyset/musikk/stemningen.
Med det sagt, så er du på et vanlig trippenivå helt klar over at dette er "fantasi", du er bare i en stemning der du lar fantasien fly mer fritt. Om du skulle innta så mye sopp at du hallusinerer kraftig, og da mener jeg på et nivå der du mister kontaktet med det rundt deg så ville du slitt ganske hardt med å forstå hva ei "pute" i det hele tatt er, langt værre ville konseptet "katt" være å forsone seg med. Alt ville bli mer abstrakt, man vil falle tilbake på mer universielle konsept som eksistens og meningen med det du opplever.

KjellFresh: At det er mye sopp et sted et år er ingen garanti for at det er like mye neste år, slik er det bare desverre, taler av egen og andres erfaring. Man må lete videre om man ikke finner mye på et sted.
Sitat av trippy Vis innlegg
Når jeg først poster her: Noen som har fått kjeft av grunneiere for å luske rundt på beitemarkene deres? Følte jeg blei litt handicappet da det var fullt innsyn fra gårdene over store deler av markene jeg besøkte i går dessverre.
Vis hele sitatet...
En gang jeg gikk å plukket på et sauebeite, så kom bonden og konen kjørende inn på beitet, jeg kom meg fort bort derifra og opp på en vei, men da snudde de og kom etter meg i bilen. Han kjørte foran meg og blokkerte veien, så kom damen ut og spurte hva i alle dager jeg hadde drevet med. Hadde egentlig ikke noe godt svar, men prøvde meg på å si at jeg hadde tatt noen bilder for noe skole greier. Hun trodde ikke på meg og sa at hun visste hva jeg hadde drevet med. Jeg sa jeg ikke hadde peiling på hva hun snakket om. Hun sa de hadde ringt politiet og hun krevde å få gå gjennom sekken min (noe jeg ikke ville tillate). Prøvde å gå forbi henne, men hun fortsatte å blokkere veien for meg og holdt meg igjen etter sekken. Hun ville vite hvor jeg bodde, hva jeg het, ville se ID osv.. Hele situasjonen så ganske håpløs ut.

Når jeg følte at tiden var rett, gjorde jeg et rykk, fikk meg løs og løp alt jeg kunne. De hadde jo bil, så jeg kastet meg over autovernet på siden av veien, ned en bratt skråning full av busker og små trær, ned til liten elv. Jeg løp off-road i en 10 minutters tid før jeg turte å krysse veien, i frykt for at de patruljerte området (noe jeg tror de gjorde). Fikk satt meg på et buss stopp og så etter en liten tid kom bussen.

Har ikke beveget meg inn på det området igjen.
Litt OT: men er det mulig å trene opp en hund til å finne fleinsopp? Om man bruker bikkja på samme måte som på jakt - det du har gps på bikkja, og bikkja flyr rundt og får stand og bjeffer der den finner flein. Dèt hadde vært kult.
Hei! Har funnet meg en 20-30 små soppejævler! ^^ To spørsmål: Er det nok til å trippe ballz? Vet at det er umulig å si uten å få veid, men hva tilsier deres erfaring?

Samt: Kan jeg lage te eller på noen annen måte konsumere disse rå? Har ikke tid til å tørke, for reiser hjem fra der jeg fant dem med fly i morgen ...
Sitat av Churrero94 Vis innlegg
Hei! Har funnet meg en 20-30 små soppejævler! ^^ To spørsmål: Er det nok til å trippe ballz? Vet at det er umulig å si uten å få veid, men hva tilsier deres erfaring?

Samt: Kan jeg lage te eller på noen annen måte konsumere disse rå? Har ikke tid til å tørke, for reiser hjem fra der jeg fant dem med fly i morgen ...
Vis hele sitatet...
Hvis du er 100% sikker på at det er fleinsopp du har plukket - så er det fullt mulig å spise dem rå.

om 20-30 er nok til å "trippe ballz" vet jeg ikke. Det regnes som en mild dosering. Men skal være nok til å gi deg en litt mildere tripp.
Sitat av Churrero94 Vis innlegg
Hei! Har funnet meg en 20-30 små soppejævler! ^^ To spørsmål: Er det nok til å trippe ballz? Vet at det er umulig å si uten å få veid, men hva tilsier deres erfaring?

Samt: Kan jeg lage te eller på noen annen måte konsumere disse rå? Har ikke tid til å tørke, for reiser hjem fra der jeg fant dem med fly i morgen ...
Vis hele sitatet...
Ja, 20-30 små sopp gir deg en average rus tror jeg. Du kan skylle de godt, dele de opp i små biter å koke de i vann i en times tid, så chugge hele greia. Det er en fordel å kjøle ned drinken før du chugger. Et annet alternativ kan være å småsippe fra koppen, men det blir som å nippe til et rødvinsglass med vodka.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, 20-30 små sopp gir deg en average rus tror jeg. Du kan skylle de godt, dele de opp i små biter å koke de i vann i en times tid, så chugge hele greia. Det er en fordel å kjøle ned drinken før du chugger. Et annet alternativ kan være å småsippe fra koppen, men det blir som å nippe til et rødvinsglass med vodka.
Vis hele sitatet...
Hm.. Noe u-klassisk måte å lage te på. Vanlig prosedyre er å ikke koke. Men å koke opp vann - og deretter la soppen trekke i ca 10 minutt. Deretter innta drikken. For å forsikre seg om alt psilocybinet har gått ut i vannet - så gjentar man gjerne prosessen en gang til.. Dermed trenger man ikke å innta soppmassen, og kvalme-bivirkninger blir redusert.

Hvis man koker soppen og chugger hele greia - så forsvinner hele poenget med å lage te (nemlig å ikke inta soppmasse) - da kan man like godt spise dem som dem er.. Eller blande dem med valgfri juice/smoothie etc. hvis man ikke liker smaken.

Å La fleinsoppen koke i en times tid - er jeg ganske sikker på at kan ødelegge endel psilocybin molekyl - slik at drikken blir svakere enn om man hadde latt være å koke i så lang tid.
Sist endret av Bearass; 14. september 2014 kl. 19:38.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, 20-30 små sopp gir deg en average rus tror jeg. Du kan skylle de godt, dele de opp i små biter å koke de i vann i en times tid, så chugge hele greia. Det er en fordel å kjøle ned drinken før du chugger. Et annet alternativ kan være å småsippe fra koppen, men det blir som å nippe til et rødvinsglass med vodka.
Vis hele sitatet...
Vil ikke koking av soppen ødelegge psilocybinet?
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Vil ikke koking av soppen ødelegge psilocybinet?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer.
De kjemiske bindingene i molekylene er såpass svake at dersom man utsetter molekylet for såpass store mengder energi vil bindingene brytes.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hm.. Noe u-klassisk måte å lage te på. Vanlig prosedyre er å ikke koke. Men å koke opp vann - og deretter la soppen trekke i ca 10 minutt. Deretter innta drikken. For å forsikre seg om alt psilocybinet har gått ut i vannet - så gjentar man gjerne prosessen en gang til.. Dermed trenger man ikke å innta soppmassen, og kvalme-bivirkninger blir redusert.

Hvis man koker soppen og chugger hele greia - så forsvinner hele poenget med å lage te (nemlig å ikke inta soppmasse) - da kan man like godt spise dem som dem er.. Eller blande dem med valgfri juice/smoothie etc. hvis man ikke liker smaken.

Å La fleinsoppen koke i en times tid - er jeg ganske sikker på at kan ødelegge endel psilocybin molekyl - slik at drikken blir svakere enn om man hadde latt være å koke i så lang tid.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte å legge til at man kan filtrere det. Visste ikke at varme ødela psilocybin, tenkte nok at det ikke gjorde det dersom folk lager te av det. Jeg kom bare med den enkleste måten å lage te på ut ifra soppen, var hyper og bare skrev et svar - beklager.
Er det for seint å leite når vi er i sen september-oktober?