Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1896
Hei freaks!

Har litt planer om å etterhvert realisere noe jeg har hatt lyst til en del år.. Nemlig å bygge en bil-pc... Med dette tenker jeg da ikke på å integrere tablet eller berbar i en bil... men bygge en fulverdig "stasjoner" pc i bil.

Har funnet en strømforsyning jeg tenkte skulle passe til dette prosjektet.

http://www.minipc.de/catalog/il/903

Men... er på leting etter noen som kanskje har gjort lignende forsøk før. som kan gi meg noen tips, me tanke på hvordan jeg skal løse diverse problemer...

Mvh
JohnnyBlaze!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Hva skal du med en stasjonær pc i en bil om jeg får spørre`?
Godt spørsmål. er vel mest med tanke på bobil, uten mulighet for å koble seg på 220w.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er rPi eit alternativ? Det handler jo stortsett om enkel surfing, lyd og video, og då funker jo rpi knallbra. I tillegg er den billeg (30$), kompakt og lite straumbruk.
Viktigste er jo å finne ut hva du faktisk skal gjøre med maskinen?

I dagens marked er det bedre å gå for en bærbar PC med evt dockingstasjon enn det er å satse på en stasjonær maskin i et kjøretøy.
Får også 12V ladere til maskiner. Slik at du enkelt kan velge mellom 230v og 12v.
Ser for meg en løsning med 2 touch skjermer... så er vel noe mer mot en fulverdig stasjoner jeg ser for meg. eventuelt et system som kjører android. men muligheten til å ha flere skjermer er en nødvendighet...

Samtidig ser jeg også etter et system som lar seg samkjøre med generell bilstereo. da jeg har planer om flere forsterkere...
Sist endret av Johnnyblaze85; 5. juni 2016 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
Ser for meg en løsning med 2 touch skjermer... så er vel noe mer mot en fulverdig stasjoner jeg ser for meg. eventuelt et system som kjører android. men muligheten til å ha flere skjermer er en nødvendighet...

Samtidig ser jeg også etter et system som lar seg samkjøre med generell bilstereo. da jeg har planer om flere forsterkere...
Vis hele sitatet...

Hm ser ikke at det betyr at du trenger stasjonær pc. Bruk en dockingstasjon som nevnt over. Det er en løsning som gjør at laptop settes "til lading" samtidig som en tar ut skjermsignaler, evt. bruker ekstern tastatur og mus og ta ut lyd. Du kan ha flere skjermer i et slikt oppsett og du trenger ikke stresse med å ta opp dyrebar plass til en hel stasjonær maskin.

Stasjonær pc til bilstereo? Er ikke det tilbake i tid? Om du trenger internett eller filer til stereo så kan du vel hente fra mobil?
Hva er målet her, streame musikk til bilstereo via nett, eller streame fra pc? Om det primært er musikk du tenker på så ville jeg enten brukt telefonen som disk, USB stick el ext.SSD.

Husker det er en tråd på diskusjon.no om pc i bil i en Ford Excursion, så gammel at det var før SSD nådde markedet. Tråden er vel fort 15 + år gammel. Og selv ikke i der var løsningen en stasjonær i tradisjonell forstand til tross for god plass etc.
Uvaksinert 👍
Gjorde dette selv for 8-9 år siden (men har den ikke lenger), virker knallbra. Kjøpte en PC som var beregnet for bruk i bil, kjørte XP og senere Windows 7. Ville kjøpt noe ferdig med tanke på kabinett http://www.mini-box.com/Complete-CarPC-Systems Kjørte selv 3 skjermer hvor en var touch og det finnes en del forskjellig software man kan bruke. Husker at eneste problemet var å finne gode skjermer som kunne brukes i sollys med normal pc oppløsning ikke var så lett å få tak i, da i hvertfall, sikkert enklere nå.
Sist endret av daffe; 6. juni 2016 kl. 07:20.
Sitat av daffe Vis innlegg
Gjorde dette selv for 8-9 år siden (men har den ikke lenger), virker knallbra. Kjøpte en PC som var beregnet for bruk i bil, kjørte XP og senere Windows 7. Ville kjøpt noe ferdig med tanke på kabinett http://www.mini-box.com/Complete-CarPC-Systems
Vis hele sitatet...
Er nok et godt tips. Ville vært skeptisk til vanlig PC-hardware i bil med tanke på spenn i temperatur og luftfuktighet som vanlige PC'er aldri er designet for å takle. Ikke minst med tanke på kondens.
Jeg hadde vanlige PC-komponenter (en stasjonær som ble montert i et hjemmelaget kabinett som passet i bilen) i bilen for 9-10 år siden, og det fungerte helt fint det. Opplevde noen ganger at prosessoren falt av hovedkortet, men det var ikke verre enn å klipse den på igjen.

Harddisken var en vanlig 2,5" snurredisk, hengt opp i strikker, den streiket aldri.

Nå i dag er det så mange andre gode alternativer (Dynavin-enheter som er laget til de fleste biler, tableter, mobiler etc.), at jeg ikke helt ser poenget med dette lengre, men det var litt morsomt den gang.
Sist endret av awt; 6. juni 2016 kl. 14:09.
Spennende prosjekt

Jeg holder selv på med et bilprosjekt med en Raspberry Pi. Målet er å kunne bruke den til medieavspilling, samle data fra OBD2-porten og GPS-logging. Min plan er å la versjon 1 være headless, og kontrolleres fra telefonen, også kanskje utvide med en touchskjerm etter hvert.
Sitat av SuperT Vis innlegg
Er nok et godt tips. Ville vært skeptisk til vanlig PC-hardware i bil med tanke på spenn i temperatur og luftfuktighet som vanlige PC'er aldri er designet for å takle. Ikke minst med tanke på kondens.
Vis hele sitatet...

Tidligere var det endel som brukte thermal epoxy for å takle luftfuktighet, vibrasjoner etc. Du trenger pc som avgir lite varme og heat sink.

Søk etter conformal coating el potting.
Sist endret av frtoretang; 6. juni 2016 kl. 20:37.
Overskuddsmateriell
Det navnet som ofte brukes på en slik maskin er "carputer". Med den utviklingen som har vært i det siste vil nok en rPi gjøre jobben perfekt. Som nevnt over er utfordringen skjermen, mtp sollys og hvordan integrere den.