Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3481
Hvordan skifter man stein plate fra skifertak som har fallt ned ?

jeg har slike standard skifer dråper , de er kun festet med 2 spiker i toppen , det er 2 hull på hver skifer som man bare klikker på , men...

problemet ligger på skifer som sitter i midten av taket hvor jeg ikke rekker opp med henda når jeg står i stige

jeg regner med jeg aldrig kan GÅ på selve taket , da vil jo bare skiferplatene knekke eller falle ned ,

så hvordan i huleste gjør folk dette uten å fysisk gå på taket ?
Sist endret av Fantastisk77; 17. oktober 2021 kl. 11:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan gå på skifertak. Kvar helle har støtte i over- og underkant av ei lekt, og er spikra i lekta i overkant. Normalt er skifer sterkt nok til at du kan trakke på det.
Jeg er 140 kilo hvor mange kilo tror du de tåler ?
Sist endret av Fantastisk77; 17. oktober 2021 kl. 11:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fantastisk77 Vis innlegg
Jeg er 140 kilo hvor mange kilo tror du de tåler ?
Vis hele sitatet...
Kjem an på mange variabler. Men eg hadde ikkje vore ekstremt bekymra. Alternativet ditt er å bruke noko som fordeler vekta, t.d. takstige.
Legg ett par brede planker på taket som du kan gå på, så bli vekta fordelt mer utover.
Med 140 kg så tror jeg ikke du burde danse der oppe.
Jeg har jobba litt på tak og du burde prøve å bruke stige å legge oppover taket. Husker ikke om skifersteinen er tynnest nederst eller øverst på taket, men de tåler ikke så himla mye. Med 140kg hadde jeg vært jævla forsiktig iallfall.
2cm tykkelse på skifern?
Viss taket ikke har for stor skredde kan du prøve å krabbe på alle fire for å fordele vekten. 140kg er mye på et skifertak. Men viss du har tykk kvalitets stein så går det greit. Skiferen er tynnere jo høyere opp på taket man kommer på grunn av vekt fordeling. Viss du skal gjøre det etter boken må du Borre ett hull i skiferen som har falt ned hullet skal treffe lekten under det gamle spikerslaget så snur du i en skrue med pakning som er lang nok til å gå ned i lekten men ikke så lang at den går gjennom duken under og lager hull. Menn Viss du vil gjøre det enklere så dytter du skiferen på plass og fuger godt med turbolim under så holder det godt. Hilsen en som jobber på tak og var på skifertak igår og gjorde nettopp dette